Allehånde

Gode råd søges til brug af ÆL test

6 indlæg i dette emne

Hej

Jeg er ny herinde og kunne godt bruge nogle gode råd omkring brug af ÆL test. Har to børn på fire og syv og vi er nu klar til en lille efternøler :-) Med mit første barn tog det meeeeget lang tid (16 måneder) at blive gravid. Brugte ikke test den gang. Med nr. 2 prøvede jeg ÆL test, og første gang det lykkedes mig at få en positiv ÆL test blev jeg også gravid, efter at vi kun havde prøvet i tre måneder. Så jeg vil helt sikkert prøve det igen.

Så vidt jeg husker var det dog et underligt forløb, hvor jeg begyndte at bløde allerede et par dage efter den positive ÆL test, og fortsatte med det helt frem til den dag jeg forventede mens, hvorefter det stoppede og en graviditetstest viste at jeg var gravid. Er min krop bare mærkelig? Ingen problemer i graviditeten efterfølgende.

Nå men mine spørgsmål går på:

Hvornår regner man egentlig med sin menstruations første dag, hvis ens mens indledes med flere dages pletblødning?

Hvornår begynder man at teste ÆL og hvor længe?

Hvad er det bedste tidspunkt på dagen at teste?

Hvornår skal man have sex når man har fået en positiv test?

Skal man "spare" på sæden og i givet fald hvor længe? (med den første fik min mand testet sin sædkvalitet, og den var vist ikke noget at råbe hurra for, og han er jo ikke blevet yngre siden)

Håber der er nogen der kan hjælpe...

Hilsen Sille

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mens 1. dag er den dag du bløder frisk blod fra morgen til aften :)

Første cyklus du tester, ville jeg teste fra en uge efter mens første dag til jeg vidste ÆL havde været der. Så har man en idé om hvornår den ligger og man kan i næste cyklus starte senere med at teste.

Nogen mener man ikke kan teste med morgen urin. Det har jeg dog næsten altid gjort uden den har vist fejl, så tror det er en smags sag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt ÆL-test for første gang denne cyklus! Og det har jo krævet lidt research inden, som jeg gerne deler ud af :)

På indlægssedlen ved mine teste (billige-teste.dk) stod der, hvornår man skulle begynde at teste – man skal bare kende cyklus-længden. Min cyklus er 29-30 dage, så jeg begyndte at teste på 13. dagen efter sidste menstruations første dag. Jeg testede kun indtil jeg fik en positiv test.

Jeg testede på samme tidspunkt hver dag (+/- 30 minutter) – for at sikre, at jeg ikke overså en positiv test. Der er nogle, der anbefaler at teste to gange i døgnet, for når man kun tester 1 gang i døgnet kan man jo potentielt have været ’positiv’ længe... Det synes jeg nu er lige voldsomt nok, så jeg holdt mig til at teste én gang hver dag ca. kl. 17. Man skal ikke bruge morgenurinen – faktisk er det vist bedst om eftermiddagen.

Jeg har desperat ledt nettet rundt for at finde råd om, hvornår det er bedst at have sex i forhold til ægløsningen. Og det er der jo selvfølgelig ikke noget klart facit for – der er dog noget evidens. Jeg synes at kunne læse mig frem til, at hver anden dag er et passende interval, så man ikke får noget alt for tyndt sprøjt, og sædcellerne burde under de rigtige betingelser kunne overleve mindst to døgn eller mere. Dertil kommer så, om man bør have sex på dagen, hvor testen er positiv eller først dagen efter, hvor man formentlig har ægløsning. Mine teste sagde at man ville få ægløsning inden for 24-48 timer efter positiv test – den formulering har jeg så prøvet at tolke... Men mange steder har jeg kunne læse, at det måske faktisk er bedst at have sex lige inden ægløsning, fordi ægget jo er lidt tid om at rejse nedad og dermed lægger sædcellerne klar, når ægget er klar! Det giver jo god mening og der er også evidens for det:

post-6689-0-20632400-1375689245_thumb.gif

Da jeg fik positiv test på 18. dagen havde vi sex samme aften og igen på 20. dagen. Vi havde også haft sex på 16. dagen, så nu synes jeg i hvert fald, at vi har gjort hvad vi kunne denne her cyklus ;) Jeg krydser fingre!

Hilsen Ina

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar. Jeg har taget den første test idag som var negativ. Det er måske lidt sent, for det er dag 12 i cyklus og har en kort cyklus. Men nu prøver vi og ser hvad der sker.

Held og lykke til jer der også prøver :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt ÆL-test for første gang denne cyklus! Og det har jo krævet lidt research inden, som jeg gerne deler ud af :)

På indlægssedlen ved mine teste (billige-teste.dk) stod der, hvornår man skulle begynde at teste – man skal bare kende cyklus-længden. Min cyklus er 29-30 dage, så jeg begyndte at teste på 13. dagen efter sidste menstruations første dag. Jeg testede kun indtil jeg fik en positiv test.

Jeg testede på samme tidspunkt hver dag (+/- 30 minutter) – for at sikre, at jeg ikke overså en positiv test. Der er nogle, der anbefaler at teste to gange i døgnet, for når man kun tester 1 gang i døgnet kan man jo potentielt have været ’positiv’ længe... Det synes jeg nu er lige voldsomt nok, så jeg holdt mig til at teste én gang hver dag ca. kl. 17. Man skal ikke bruge morgenurinen – faktisk er det vist bedst om eftermiddagen.

Jeg har desperat ledt nettet rundt for at finde råd om, hvornår det er bedst at have sex i forhold til ægløsningen. Og det er der jo selvfølgelig ikke noget klart facit for – der er dog noget evidens. Jeg synes at kunne læse mig frem til, at hver anden dag er et passende interval, så man ikke får noget alt for tyndt sprøjt, og sædcellerne burde under de rigtige betingelser kunne overleve mindst to døgn eller mere. Dertil kommer så, om man bør have sex på dagen, hvor testen er positiv eller først dagen efter, hvor man formentlig har ægløsning. Mine teste sagde at man ville få ægløsning inden for 24-48 timer efter positiv test – den formulering har jeg så prøvet at tolke... Men mange steder har jeg kunne læse, at det måske faktisk er bedst at have sex lige inden ægløsning, fordi ægget jo er lidt tid om at rejse nedad og dermed lægger sædcellerne klar, når ægget er klar! Det giver jo god mening og der er også evidens for det:

post-6689-0-20632400-1375689245_thumb.gi

Da jeg fik positiv test på 18. dagen havde vi sex samme aften og igen på 20. dagen. Vi havde også haft sex på 16. dagen, så nu synes jeg i hvert fald, at vi har gjort hvad vi kunne denne her cyklus ;) Jeg krydser fingre!

Hilsen Ina

Nu hvor du har sat dig så godt ind i det (det virker det i hvert fald til :) ), så har jeg lige et spørgsmål... Jeg har lige bestilt en del ægløsningsteste fra billigeteste.dk, men min udfordring består så i, at jeg stoppede på p-piller den 5. juni, fik mens den 9. juni og har så ikke haft mens siden, så dermed kender jeg jo overhovedet ikke min cyklus :/ Kan jeg overhovedet gøre noget for at øge vores chancer for graviditet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhh ja der er jeg nok ikke den rette til at svare, for min menstruation har været nogenlunde regelmæssig siden p-pille-stop....

Måske der er andre, der har gode råd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER