MamatilJ&M

Hvordan lærer jeg Marius at spise selv?

41 indlæg i dette emne

Tillader mig at slå emnet op i tumlinge forummet, da det kun er 2 uger!!! til Marius bliver 1 år :o

Jeg synes nu at Marius når en alder, hvor han selv bør sidde med gaflen, skeen og tallerkenen. Det har stået ved mig, fordi han smider det hele på gulvet ellers. Hvis han får en gaffel med noget på, spiser han det der er på og gaflen lander på gulvet... Det er dog blevet bedre på det sidste og han er også begyndt at vise interesse for at han har en tallerken med mad på og vil gerne køre skeen og gaflen rundt i tallerkenen.

Han er rigtig god til at drikke af kop selv og vil rigtig gerne selv...

Han vi rigtig gerne sidde med et stykke brød og gnave, og det bliver som regel også på bordet nu. Tilgengæld propper han det hele i munden af en gang...

Hvordan har I lært jeres børn at sidde med en tallerken selv uden det hele ryger på gulvet? Gode råd søges :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sofia har fået lov til at have det hele foran sig længe. Og ja der er røget hele portioner havregryn på gulvet og leverpostej ligeså :huh . Men hun har ret hurtigt mistet interessen for at det ryger på gulvet. Jeg er af den overbevisning at børn der får lov til at sidde og have hænderne i maden og lugte og røre bliver mindre kræsne, så derfor har jeg levet med den rengøring der har været og har ladet Sofia sidde med det selv næsten fra start. Hun spiser nu selv med gaffel, og til dels med ske :P. Når hun er ved at være mæt så vil hun stadig gerne smide tingene på gulvet, men så er jeg som regel hurtig og tager tallerknen fra hende og hjælper hende færdig.Selv små ærter kan hun få op. Med andre ord jeg tror ikke at der er andet for end at lade ham sidde med det, og så tage den rengøring der nu er efter det. Med tiden holder han op med at smide det på gulvet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lasse har fået lov at sidde med det selv og så har han lært det lige så stille som tiden gik.

Der ryger stadig lidt mad på gulvet, men det vil der jo komme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med de andre. Han skal have lov at prøve sig frem. Også selvom hele skidtet ryger på gulvet engang imellem (eller hver gang tilsat starte med). Giv ham en lille smule af gangen. Ris ham når ham spiser det i stedet for at kyle det på gulvet- men ikke overdrevet ros.

Vi har med begge piger haft en spildeunderlag under stolen. Det har lettet rengøringsdelen markant bagefter. Ved ikke im Gaia og Ko stadig laver dem- eller er det bare et stykke voksdug :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla er også der, hvor det meste ryger på gulvet. Hvis hun får lov at sidde med tallerknen selv, ryger den hurtigt på gulvet :rolleyes :P

Vi gør det sådan, at hun får det, hun selv kan spise, fx grøntsager og brød foran sig, men ikke på tallerknen. Hurra for voksdug. Hvis der ryger meget på gulvet, får hun lidt mindre af gangen. Grød mm. giver vi hende stadig, men hun får ofte skeen med mad på, så hun selv kan tage det i munden.

Når hun spiser "fingermad" får hun ofte en gaffel, som hun kan øve sig med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med henblik på underlag, har vi et underlag fra Ikea, som egentlig er til kontorstole. Det virker rigtig godt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline har altid siddet med det selv (og blevet madet, også) hun har også haft den periode, hvor alt kyles på gulvet og har den stadig til tider :-) Men hun er begyndt at spise selv med gaffel og ske, dog spises der stadig med hænderne, men jeg mader hende stort set aldrig.... :-) Så det er nok bare en fase, og han skal nok blive god :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så er der jo ikke andet for at han må have en tallerken selv og så må jeg side og hjælpe ham. Og godt vejret er så fint. Så kan han sidde ude og grise med det, så rydder Gismo og Sofus (vores katte) nok op :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber det er ok jeg kommer med et ekstra spørgsmål? :blush

Men hvornår begyndte i med at give dem mad på tallerken selv? Ayah er lige knap 9 mdr lige om lidt, men smatter alt ud jeg givet hende eller kaster det på gulvet. Hun smager ikke på det. Skal jeg fortsætte med at give hende noget, eller vente til hun er blevet lidt ældre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber det er ok jeg kommer med et ekstra spørgsmål? :blush

Men hvornår begyndte i med at give dem mad på tallerken selv? Ayah er lige knap 9 mdr lige om lidt, men smatter alt ud jeg givet hende eller kaster det på gulvet. Hun smager ikke på det. Skal jeg fortsætte med at give hende noget, eller vente til hun er blevet lidt ældre?

Jeg vil også sige her: du er nødt til at lade hende prøve at få mad på tallerkenen. Det sviner i starten ja, og hun skal finde ud af hvad hun skal med maden.

Derfor er løsningen ofte bare at vise hende at hun skal komme maden i munden. Gør det selv og hjælp hende lidt også indimellem. Vis det tydeligt med kropssprog og tale :) Det skal nok komme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia har jo siddet med sin mad selv fra da hun begyndte at spise andet end modermælk da hun var 6 mdr. Det betød selvfølgelig en masse svineri i starten, men tilgengæld sidder hun lige så fint med både kop og tallerken i dag (11 mdr) og tallerknen er faktisk aldrig blevet smidt ned. Vi begyndte med gaflen for en måneds tid siden, men jeg må stadig selv sætte det på for hende. Det samme med skeen.

Men ja, det handler bare om at de skal have lov til at prøve. Det er den eneste måde de kan lære det på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her spiste hun altid bare af "bakken" på IKEA bordet. En dag, ude ved Christian forældre, satte farmor bare en tallerken foran hende, og jeg løøøøb tværs gennem rummet mens jeg råbte "NEEEEEEJ hun smider den på... Hmm.. Hun spiser bare.." Og siden den dag, har hun kunnet sidde med en tallerken. Når hun begynder at "pille" ved tallerknen, er hun færdig :) Hun spiser med gaffel og ske engang i mellem, men jeg føler endnu ikke der er et behov for det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også sige her: du er nødt til at lade hende prøve at få mad på tallerkenen. Det sviner i starten ja, og hun skal finde ud af hvad hun skal med maden.

Derfor er løsningen ofte bare at vise hende at hun skal komme maden i munden. Gør det selv og hjælp hende lidt også indimellem. Vis det tydeligt med kropssprog og tale :) Det skal nok komme :)

Ayah ved godt hvad hun skal med maden. Hvis jeg ligger det på bordet, så tager hun det op og spiser det. Det er mere tallerknen jeg tænker på, og skeen. Det ser hun lidt som legetøj og det smider hun altid på gulvet efter 5 sek.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også sige her: du er nødt til at lade hende prøve at få mad på tallerkenen. Det sviner i starten ja, og hun skal finde ud af hvad hun skal med maden.

Derfor er løsningen ofte bare at vise hende at hun skal komme maden i munden. Gør det selv og hjælp hende lidt også indimellem. Vis det tydeligt med kropssprog og tale :) Det skal nok komme :)

Kan godt se at jeg fik formuleret mig forkert. :blush Men det er ikke maden jeg tænker på, det er tallerknen og bestik :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt se at jeg fik formuleret mig forkert. :blush Men det er ikke maden jeg tænker på, det er tallerknen og bestik :)

Jo men her gælder samme princip :) Tag det op igen og vis hende med kropssprog og handling hvad hun skal med det. Det skal nok komme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men tallerknen skal jo bare blive liggende, hvordan viser jeg det med mit kropssprog andet end at tage den op og ligge den det samme sted igen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men tallerknen skal jo bare blive liggende, hvordan viser jeg det med mit kropssprog andet end at tage den op og ligge den det samme sted igen?

Sådan bliver jeg ved med Sophia :) nogle gange tager jeg tallerkenen væk i et øjeblik, og så får hun den tilbage igen. Synes det har hjulpet at ligge mindre mad på også :) tror godt det kan virke uoverskueligt for dem, hvis der ligger et helt måltid foran dem :) du kan også starte med hendes livretter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men tallerknen skal jo bare blive liggende, hvordan viser jeg det med mit kropssprog andet end at tage den op og ligge den det samme sted igen?

Nu smider Anna ikke tallerkenen på gulvet, men sommetider vil hun gerne vende den på hovedet. Så tager jeg fat i tallerkenen og siger " tallerkenen ligger meget bedre sådan her" : og viser så hvordan. "Så kan du nemmere få fat på maden": og peger så på et stykke mad :)

Sådan skal du også gøre. Se om du kan få fat i den inden den ryger på gulvet. Sig til hende: Tallerkenen ligger bedst sådan her med mad ovenpå. Du skal spise din mad fra tallerkenen". Og så viser du hende hvordan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men tallerknen skal jo bare blive liggende, hvordan viser jeg det med mit kropssprog andet end at tage den op og ligge den det samme sted igen?

Edith er blevet rigtig god til at lade tallerknen være. Vi har taget den, når hun har været ved at smide den på gulvet og sagt: "nej, Edith, tallerknen skal ligge på bordet." Ikke strengt eller noget, men bare konstaterende..

Og så lidt mad ad gangen på tallerknen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi forsøgt i aften og han fik også selv spist noget medister... Men der gik ikke mange sekunder før den skulle vippes :D Men vi øver videre imorgen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi forsøgt i aften og han fik også selv spist noget medister... Men der gik ikke mange sekunder før den skulle vippes :D Men vi øver videre imorgen :)

Ej dejligt at der er andre end mig der går med de tanker - vi skal også i gang, nu mens det er varmt har vi startet projekt "drik selv af kop" for så tører det så hurtigt :P

Får han ikke mad på tallerken i DP?

Det gør Mie nemlig! Jeg har bare ikke rigtig taget "kampen" herhjemme endnu (energien er lagt andre steder) men den her tråd minder mig om at det er på tide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej dejligt at der er andre end mig der går med de tanker - vi skal også i gang, nu mens det er varmt har vi startet projekt "drik selv af kop" for så tører det så hurtigt :P

Får han ikke mad på tallerken i DP?

Det gør Mie nemlig! Jeg har bare ikke rigtig taget "kampen" herhjemme endnu (energien er lagt andre steder) men den her tråd minder mig om at det er på tide.

Nej Marius får ikke mad på tallerken endnu dernede. Hun giver ham stykker og de øver sommetider med gaffel. Og så har han fået bakke på stolen, da han ellers rydder hele bordet :D I denne uge er de flere DP sammen i børnehave og der har en af de andre uden lige at tænke over det var til Marius stillet kop med vand og tallerken foran ham. Og han vender det bare om :P Men nu kan vi intensiv træne de næste 3 uger mens vi holder ferie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej Marius får ikke mad på tallerken endnu dernede. Hun giver ham stykker og de øver sommetider med gaffel. Og så har han fået bakke på stolen, da han ellers rydder hele bordet :D I denne uge er de flere DP sammen i børnehave og der har en af de andre uden lige at tænke over det var til Marius stillet kop med vand og tallerken foran ham. Og han vender det bare om :P Men nu kan vi intensiv træne de næste 3 uger mens vi holder ferie :)

God plan. Gav Mie en banan på tallerken i dag, lagde 3 stykker af gangen på. Det gik ok i starten, men så syntes hun pludselig den var sjov. Jeg tror det går bedst når hun er sulten, så er maden mest interessant.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia har jo siddet med sin mad selv fra da hun begyndte at spise andet end modermælk da hun var 6 mdr. Det betød selvfølgelig en masse svineri i starten, men tilgengæld sidder hun lige så fint med både kop og tallerken i dag (11 mdr) og tallerknen er faktisk aldrig blevet smidt ned. Vi begyndte med gaflen for en måneds tid siden, men jeg må stadig selv sætte det på for hende. Det samme med skeen.

Men ja, det handler bare om at de skal have lov til at prøve. Det er den eneste måde de kan lære det på.

Ditto hos os... :ditto

Noah kan sidde med tallerken selv, selvom den af og til ogsaa skal vendes paa hovedet. For det meste er han dog saa soed at tage maden af den foerst :D

Han kan spise med preloaded gaffel og ske, eller med ske, hvor han holder ved den og jeg lige har fat i enden og hjaelper med at lege styrmand. Det kan virkelig fungere perfekt paa en god dag, andre dage spiser han udelukkende med fingrene og saa tager jeg bare bestikket og laegger det vaek.

Det er i mine oejne sundt nok at de faar lov at proeve det af. De skal saamaend nok laere bordskik alligevel. Men det er nu rart at noah sidder saa paent, naar vi er ude, at folk sidder og er helt paffe over vores lille, spisende menneske :rolleyes :wub :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ditto hos os... :ditto

Noah kan sidde med tallerken selv, selvom den af og til ogsaa skal vendes paa hovedet. For det meste er han dog saa soed at tage maden af den foerst :D

Han kan spise med preloaded gaffel og ske, eller med ske, hvor han holder ved den og jeg lige har fat i enden og hjaelper med at lege styrmand. Det kan virkelig fungere perfekt paa en god dag, andre dage spiser han udelukkende med fingrene og saa tager jeg bare bestikket og laegger det vaek.

Det er i mine oejne sundt nok at de faar lov at proeve det af. De skal saamaend nok laere bordskik alligevel. Men det er nu rart at noah sidder saa paent, naar vi er ude, at folk sidder og er helt paffe over vores lille, spisende menneske :rolleyes :wub :rolleyes

Enig. Min søster påpegede lige i da at Silke Elia sidder usædvanlig flot med sin mad og spiser. Så bliver man skisme stolt :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER