AnjaJoergensen

Baby 1 år og søvn

3 indlæg i dette emne

Hvordan lærte i jeres børn og falde i søvn i egen seng? Og hvor lang tid tog det? Lucas bliver 1 år på torsdag. :) gerne nogen der først lærte de små det sent? Hvor gamle var de da i prøvede?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan abefale dig tråden "Zoeys søvn" i det her underforum :) Den handler netop om at lære at sove selv.

Jeg gjorde sig det med min datter at jeg startede med at sidde inde ved hende et par aftener hvor hun lå i sengen. Så begyndte jeg stille og roligt at gå ud, men var lige på den anden side af døren. Hvis hun brokkede sig lidt gik jeg ikke ind, men hvis hun var rigtig ked gik jeg ind og tørstede hvor jeg så vidt muligt prøvede at lade være med at tage hende op, og gik så ud igen. Sådan fortsatte jeg aftenen til hun sov.

Stille og roligt var hun nærmest faldet i søvn inden jeg kom ud af værelset, og andre gange kunne jeg høre hun lige lå lidt og møffede rundt men uden brok.

Jeg ved ikke lige hvor lang tid det tog, men hun var vidst omkring 8-10 måneder da vi gik i gang.

Inden da havde jeg egentlig lært hende at falde i søvn i sin lift selv men det var i det rum vi nu engang var i. Det var fra hun var omkring 4-5 måneder.

Nu er hun så desværre inde i en periode igen hvor hun gerne vil have jeg sidder ved siden af hende til hun sover, så det gør jeg i øjeblikket, men overvejer meget hvornår jeg skal til at forlade hende igen. Jeg har bare lidt svært ved at få mig selv til at gå i gang, fordi hun langt om længe er begyndt at sove igennem hele natten og i sin egen seng hvilket hun ikke har gjort tidligere ;)

Men pøj pøj med projektet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det at lære et barn at falde i søvn selv er vel en proces, der starter allerede når babyen kommer til verdenen.

Det handler vel om at følge ens intuition samtidig med at man giver barnet mulighed for at få de redskaber og de kompetencer, der gør at det kan falde i søvn selv og være tryg ved det.

Nogle sidder ved deres barn, andre går til og fra deres barn og putter - der er flere muligheder, men jeg tror det vigtigste er at stole på og være besluttet på 1 og kun 1 metode.

Hvis man skifter og roder rundt i det fordi man tvivler på metodens effekt eller på barnets reaktioner, så får man aldrig et barn der stoler på at det kan være tryg ved at sove selv.

Det tager ofte tid og mere tid før metoden bærer frugt, især hvis barnet er faldet i søvn ved hjælp af mors og fars tryghed førhen. Der må man jo være tålmodig.

Alt med børn handler om tålmodighed og gentagelsesarbejde. Men mange af os forældre har en tendens til at ville se hurtige resultater og ser på vores børn med voksne øjne - ikke med barnets øjne.

Herhjemme startede jeg ( på ssp anbefalinger) at lade Anna sove i egen seng da hun 3 mdr. - fra da af startede besluttede jeg at hun skulle lære at være tryg i sin egen seng - og jeg lod hende blive i sengen så hun kunne falde i søvn der. Jeg gik fra og til som det passede. Men det gik overraskende godt.

Så er vi selvfølgelig stødt ind i tigerspring, appetitspring, tænder mv., hvor jeg har måtte trøste, men ellers har jeg holdt fast ved vores måde at gøre det på, og det har altså båret frugt. :)

Så jeg vil sige: find en metode du kan stå inde for, og som du ved, du kan og vil "leve med" resten af din tumlings år (da det højst sandsynligt ikke kommer til at ændre sig). Udfør den metode til punkt og prikke og vig ikke fra den, heller ikke selvom du vil opleve protest fra din tumling. Der kan opstå situationer hvor du ved dit barn har smerter, feber mv. og her skal du selvfølgelig forsøge at mindske dem, således at du kan putte på vanlig vis (altså efter den valgte metode).

Held og lykke med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER