Jackie

Amning og udmalkning

13 indlæg i dette emne

Dicte tabte sig 250 gram efter fødslen og har stadigvæk ikke taget dem allesammen på endnu da sundhedsplejersken vejede hende 16 dage gammel.. Hun anbefalede derfor, at jeg malker ud og giver hende det som supplering. Nu har jeg lige forsøgt første gang med elektrisk pumpe, og ud kom i alt 40 ml efter at have taget fra begge bryster 1,5 time efter sidste amning. Synes ikke det virker af ret meget, men er totalt uerfaren på det her område.. Hvor meget burde jeg kunne malke ud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik at vide da Aron var 10 dage gammel at han skulle have 60 ml Per gang, og at hvis jeg kunne komme op på det, kunne jeg fuldamme. Det gjorde jeg så også i hele 2 dage...

Så med andre ord er 40 ml ikke umiddelbart nok..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun vejer 3700 og skal spise omkring 77 ml pr måltid. Men kan man regne med, at det der blir malket ud er ca. det hun får? Er det ikk noget med, at hun skulle kunne få noget mere ud end maskinen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg havde/har overproduktion af mælk og da jeg malkede ud da hun var på alder med DIcte, så malkede jeg omkring 90ml ud fra hver.

Det var min sp der konstaterede at jeg havde overproduktion, så for mig lyder 40ml ikke af lidt, men jeg er ikke sikker..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med 1/6 af vægten gælder ik, når man ammer. Og ofte får barnet mere ud end når man pumper, så du ka aldrig vide helt præcis, hvor meget der kommer!

Evt ka du ringe til ammerådgivningen, så er der ingen tvivl og de ka give inputs til, hvordan du evt ka få produktionen op..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke, du skal hænge dig for meget i hvor meget du burde kunne malke ud. Det er så individuelt og ved at amme og malke ud efterfølgende stimulerer du jo din produktion rigtig godt, så når du har gjort det i nogle dage, stiger den helt automatisk. Min søn tabte sig også meget i starten og var længe om at tage på igen, så jeg kørte såkaldt tripple-feeding (amme 30 minutter, give udmalket mælk på kop fra sidste udmalkning og malke ud i 15-20 minutter hver tredje time) i ca. 3 uger med et par korte pauser i mellem. Min søn havde en ret dårlig sutteteknik, så hver gang jeg stoppede udmalkningen dalede min produktion, fordi han ikke kunne holde den oppe ved at sutte alene. Det er dog vist ikke så udbredt, at det er et problem, så udmalkning skal nok få sat hurtigt gang i din produktion.

For mit vedkommende skulle der ikke mere end en weekend med udmalkning til, før jeg gik fra at kunne malke 15-20 ml ud til at malke 100 ml ud. Jeg tror det bedste du kan gøre er at stole på, at det nok skal komme og prøve at lade være med at hænge dig for meget i antal ml (selv om det er svært), men det bliver hurtigt en stresfaktor, og det gavner ikke produktionen. Det er hårdt mens det står på med udmalkning (i hvert fald hvis det skal være hver tredje time som jeg gjorde), men det virker hurtigt. Held og lykke med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at Google mælkebombe - det er en opskrift på noget musli agtigt knas der giver din krop en masse gode fedtstoffer som går lige i mælkeproduktionen. For de fleste virker det godt og hurtigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikk man kan konkludere så meget ud fra én udmalkning. Det kan være svært at malke ud i starten, så Dicte får sikkert mere ud, end du kan malke ud :) Jeg tror i hvert fald ikk du skal være bekymret.

Et tip til når du malker ud er, at du har Dicte i nærheden. Jeg kunne altid malke meget mere ud når jeg kiggede på Lucas imens, og endnu mere, hvis jeg malkede ud fra det ene bryst mens han spiste fra det andet :)

Men udmalkning kræver tit øvelse, og det er virkelig vigtigt at slappe godt af mens du malker ud, det gør det hele meget nemmere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har virkelig svært ved at pumpe ud medmindre jeg har overfyldte babser. Jeg prøvede en gang kun at få omkring 30 ml ud, og jeg har altså rigeligt!!!

William tabte 365 gram på hospitalet, tog dem på på 1 uge og tog så ikke på i næsten 14 dage, jeg blev ret bekymret, men han sprang en vægtkurvr ned og er siden blevet der, og det er altså rigtig fint.

Men ellers: husk at hvile i løbet af dagen, drik meget vand (750-1000 gram ekstra i løbet af dagen), spis mælkebombe, nødder og fedtstof, og husk at slap af i overkroppen når du ammer, og kig på billeder af din baby når du malker ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de gode råd! Jeg vil lade vær med at tænke for meget over det og bare øve mig lidt i det der udmalkning :)

Jeg kiggede på Dicte under det meste af udmalkningen og på et billede af hende under resten..

Angående mælkebomben tror jeg i forvejen jeg får masser af den sunde fedt, for min kæreste lever på paleo-kost, og dermed er jeg også lidt på den kost.. Men det med vand er jeg altså ikke for god til.. :/ har det direkte noget at gøre med produktionen, om man får drukket nok væske?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de gode råd! Jeg vil lade vær med at tænke for meget over det og bare øve mig lidt i det der udmalkning :)

Jeg kiggede på Dicte under det meste af udmalkningen og på et billede af hende under resten..

Angående mælkebomben tror jeg i forvejen jeg får masser af den sunde fedt, for min kæreste lever på paleo-kost, og dermed er jeg også lidt på den kost.. Men det med vand er jeg altså ikke for god til.. :/ har det direkte noget at gøre med produktionen, om man får drukket nok væske?

Jeg var heller ikke god til det med vandet. Men så blev det sådan at jeg satte en vandflaske ved siden af mig selv hele tiden. Og så begyndte jeg at drikke, fordi det var lige ved hånden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var heller ikke god til det med vandet. Men så blev det sådan at jeg satte en vandflaske ved siden af mig selv hele tiden. Og så begyndte jeg at drikke, fordi det var lige ved hånden.

:ditto ellers røg der bare ikke nok ned. Jeg havde rigeligt mælk, men jeg blev simpelthen dårlig hvis ikke jeg fik nok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan ikke regne med hvor meget du kan malke ud... Det er slet ikke lig med hvor meget mælk du har.

Det med udmalkningen afhænger også meget af om man kan få gang i nedløbsrefleksen når man gør det. Hvis ikke man får gang i den får man ikke ret meget ud. Derfor vigtigt at finde en trigger til det, fx at kigge på baby, forestille sig hun sutter, tænke på hendes gråd når hun er sulten, de lyde hun siger når hun sutter og det hele løber (virker for mig), følelsen af nedløbsrefleksen.

Men det vigtigste ved udmalkningen er vel også primært at stimulere brystet og det gør man jo uanset hvor meget der kommer.

I øvrigt er det vigtigste at sørge for at hun får den fede mælk i brystet. Lad hende ligge længe ved det samme bryst, tag op og bøvse el skifte ble og så læg til samme bryst igen. Og så giv hende derefter det andet bryst hvis hun vil indtil hun selv siger stop. Det er den fede mælk de tager på af så måske hun bare ikke får nok af den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER