Barbamama

En god begynderlagkage :)

41 indlæg i dette emne

Lad det være sagt med det samme: Jeg har aldrig i mit liv før lavet en eneste lagkage :blush

Men hvad kunne være en bedre anledning til at begynde end min søns 1-års fødselsdag? :balloon

Jeg kunne godt tænke mig at lave en lækker, flot, gerne "drenget" og gerne sådan "semisund" (jeg er slet ikke hys med sukker o. lign. :blush Men vi elsker frugt ;)) lagkage fra bunden af til ham :biglove

Men det må ikke være for svært (:blush)

Har I et godt bud, tip, opskrift som jeg kan gå og summe over? :) :lovebk Der er jo lidt over en måned endnu, men jeg skal nok også lige gå og overveje, hvor meget, jeg tør springe ud i :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså en god lagkage skal helst lægges sammen dagen i forvejen så bundene kan blive lækre og bløde. Og så pyntes samme dag den skal spises.

En lækker og let lagkage ku være med friske moste/blendede jordbær eller hindbær vendt med flødeskum inde i lagene. Den ville jeg pynte med et lag flødeskum og skiveskårne eller hele bær.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså en god lagkage skal helst lægges sammen dagen i forvejen så bundene kan blive lækre og bløde. Og så pyntes samme dag den skal spises.

En lækker og let lagkage ku være med friske moste/blendede jordbær eller hindbær vendt med flødeskum inde i lagene. Den ville jeg pynte med et lag flødeskum og skiveskårne eller hele bær.

Nemlig lige præcis - og så plejer jeg at knuse nogle makroner og vende i frugt/flødeskumsblandingen - det giver lidt crunch og struktur, som er lækker, synes jeg. Og hvis du bruger frosne og/eller ikke danske bær, så ville jeg altså koge dem op og lave en lille kompot af dem. Har bare hørt lidt for mange gange om ufattelig dårlig hygiejne i forbindelse med udenlandske bær....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min klassiker er følgende : hvid chokoladestykkee rørt med flødeskum. Bundene snøres med købt hindbærmarnelade. Vindruer uden sten bruges som frisk frugt mellem lagene og der pyntes med friske hindbær, Vindruer og hvid chokolade. Ved ikke om den er specielt børnevenlig men den er meget nem og mega lækker. Plejer at bruge lyse bunde fra bageren

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med bunde? Er jeg helt ude og sk*** hvis jeg gør mig ambitioner om af lave dem selv?

Og plejer der ikke at være noget creme af en art i sådan en lagkage? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hvordan kan jeg gøre den drenget? :D Er ikke helt vild efter at male den blå med frugtfarve, men ku godt tænke mig noget mere "børnet" pynt end frugt... Selvom frugt jo ER dekorativt. Bum bum...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan købe sådan forskelligt "sukkerpynt", som forestiller alt muligt - forskellige dyr f.eks. Jeg er ret sikker på, det er Dr. Oetker, men mon ikke også andre har det... Jeg tror, det egentlig det er tiltænkt cupcakes, men altså, det må kunne bruges på en lagkage også :) Skal det gå hurtigt, så kører vi lige med noget blåt krymmel, tænker jeg ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Besvaret (redigeret)

Og hvordan kan jeg gøre den drenget? :D Er ikke helt vild efter at male den blå med frugtfarve, men ku godt tænke mig noget mere "børnet" pynt end frugt... Selvom frugt jo ER dekorativt. Bum bum...

Mit liv er for kort til hjemmebagte lagkagebunde - Faktas de billigste fungerer vildt godt, og af en eller anden grund tror folk altid de er hjemmelavede...

Hov, kom lige til at quote det forkerte indlæg ;) men meningen er god nok...

Redigeret af Mistel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har heller aldrig prøvet at bage lagkagebunde selv, det sku være hvis de skulle være med noget helt specielt. Jeg syns det er fyldet som skal smage :P

Alexanders 1 års lagkager blev pyntet med kiwi skiver, de har jo i hvert fald "drengefarve". Ellers, hvis du vil gøre det lidt mere besværligt for dig selv, kan du lave marcipanlåg og pynte med marcipan figurer du selv har lavet, modellervoks style, biler eller hans yndlingslegetøj osv. Her er google din ven hvis du vil ha inspiration, der er mange kagebilleder at finde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm.... nu ved jeg jo hvad dit "tema" er :P

Så jeg ville lave sådan en kage :loveshower

a.baa-turtle-cake.jpg

Den kan også lave med en alm lagkage i midten, og så cupcakes som arme, ben og hoved....... Men nu efterspurgte du jo noget med frugt :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

IMG-20110611-00147.jpg

Jeg ville nok bare undlade næse og mund, og så sætte øjnene helt frem, som de sidder på en skildpadde :)

Og hvis du er ked af at bruge frugtfarve, så brug chokoladecreme til det brune, og kiwistykker til det grønne :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Neeeeeeeeeeeej, hvor er du GOD Troldemor!!! :loveshower Skal lige vende det med hr. mand, men er RET hooked på skildpaddekage! :loveshower Og altså, så "bange" er jeg heller ikke for frugtfarve. Jeg tænkte bare "blå frugtfarve" og det kunne jeg kun forestille mig ville se pænt giftigt ud ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er de fine. Kiwi er bare en vildt flot frugt. Fed ide med en skildpadde kage :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver vist nødt til at hive den her op igen :blush

Jeg er blevet ret hooked på at lave en skildpadde a la den Troldemor har postet i 11#

Men jeg er lost :blink

Er der fløde med noget farve, eller en form for creme eller....? :unsure Det forekommer mig lidt vammelt, hvis det er fløde, men hvis det er creme, er der så nogen, der har en god opskrift? Og hvordan får jeg "poterne" til at "hænge sammen" med resten af kagen? Og skal de der cupcakes så også laves i lag? :unsure Og hvad propper jeg i kagen? Jeg har forsøgt at google "skildpadde lagkage" men så får jeg kun opskrifter på lagkage med toms skildpadder, og det smager sikkert VILDT godt, men er måske ikke så børnevenligt? Og hvordan "smører" jeg det der creme (eller hvad det nu er) som kagen er dækket af, på? Er det bare at "pensle" med en dejskraber?

Argh, lagkagebagning for dummies :blush Er tæt på at kaste håndklædet i ringen og købe en brunsvigerkagemand, men synes bare det kunne være såååååååå cool at lave sådan en skildpadde. Hilfe bitte? :help :lovebk :kiss :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er ret sikker på at det er frosting. Der er forskellige slags, men en creamchease bliver ikke for sød og vil passe godt til meget frugt. På denne side http://copenhagencakes.com/, eller måske denne: http://mariasuh.blogspot.dk/ finder du helt sikkert nogle fantastiske opskrifter. Maria Suh (sidste link) har nogle virkelig nemme muffins du kan bruge som ben og hoved, på min blog www.baresimpelt.blogspot.com er det det næstnyeste indlæg - jeg skal nemlig lave dem til Williams barnedåb (blandt andet).

Ang. smørring, så ja dejskraber kan gøre det. Men sådan en som man smørrer mørtel ud med mellem muresten (kan ikke lige huske navnet) er altså genial. Den kan købes specifikt til kager, men den er dyr, den fra byggemarkedet til mørtel er billigere og den samme.

Jeg tror jeg ville lave kagen sådan:

Bund

Smeltechokolade smøres over

Fyld af: flødeskum blandet op med en salgs frugt

Bund

Samme igen (eller noget andet, men det er lige gyldigt synes jeg. ellers er tobleronecreme i et lag og hindbærmouse i et andet et VIRKELIG godt mix)

Bund

Frosting + pynt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal det være lagkage? For ellers vil jeg foreslå en muffinsslange, så bliver det altså virkelig ikke nemmere og stadig super fint.

Bag mange muffins, sæt dem som en slange, pynte pynt og færdig! (igen vil jeg anbefale muffins fra min blog, de er SÅÅÅÅ gode!!!!)

Billede kommer lige om lidt, min telefon er bare vildt langsom lige nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Skildpaddekage: (som jeg ville lave den)

Køb lagkagebunde ved bageren, og læg den sammen med 2 lag:

Hindbærmousse med friske jordbærstykker:

300 g optøede hindbær

1 tsk sukker

Kornene fra én vaniljestang

2 dl. yougurt natural

5 dl piskefløde

400 g friske jordbær (eller andre bær man kan lide)

Bærene optøes og moses med sukkeret. Vend youguten i. Vend stivpisket fløde i og smag til med vaniljekornene.

Skær jordbærene i små mundrette stykker og drys dem henover moussen, når kagen lægges sammen.

Bag cupcakes efter denne opskrift:

2 æg

100 gr sukker

150 gr mel

2 tsk bagepulver

2 tsk vanillesukker

Optøede hindbær

Hvis man har lyst kan man også tilsætte 50 g. revet marcipan

Pisk først æg og sukker godt

Bland de tørre dele og si dem i dejen

Derefter tilsætter du hindbær

Put i muffinsforme

Bag i ca 20 min ved 200 grader

Nu har du en lagkage, og 5 muffins.

Skær lidt af kanten på cupcaks'ne, så de får en flad sid, du kan sætte ind mod lagkagen.

Lav denne chokoladecreme til at smøre ovenpå det hele: (laves dagen før)

Chokolade ganache

1/2 L Piskefløde

til enten:

250 gram Lys chokolade

200 gram Mørk chokolade

Hak chokoladen og kom den i en skål. Bring fløden i kog og hæld den straks over den hakkede chokolade. Lad det stå ca. 5 min til chokoladen er smeltet. Rør i fløden til det bliver en ensartet masse. Tildæk skålen med husholdningsfilm, så det går ned ad siderne i skålen og rører overfladen. Dette gøres for at undgå kondens, som ødelægger ganachen. Dæk den ikke til med et låg. Stilles på køl til næste dag.

Chokoladen vil stivne og falde til bunds i skålen, når den har været i køleskabet. Det er derfor vigtigt, at man starter på lav hastighed, når man starter med at piske ganachen op og bruger risene til at løsne chokoladen stille og roligt. Når du kan mærke/se at al chokolade fra bunden er væk kan du øge hastigheden. Ganachen er færdig, når den har en let og lækker cremet konsistens, der minder om mayonnaise. Men vær opmærksom på, at det går stærkt og hvis ganachen bliver overpisket skiller den og den er sjældent til at redde.

Jeg ville nok lave "skjoldstregerne" og fødder/hoved med udskåret kiwi, men ellers pisk en smule flødeskum, og farv det grøn, og tegn med det (put det i en frysepose, og klip et lille hjørne af)

Ja.... sådan KAN du gøre det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig, men jeg ville lige give de hindbær til moussen et kort opkog og si væsken fra inden. Der kan være mange bakterier i frosne hindbær og synes det ville være ærgerligt at folk får ondt i maven af sin første lagkage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig, men jeg ville lige give de hindbær til moussen et kort opkog og si væsken fra inden. Der kan være mange bakterier i frosne hindbær og synes det ville være ærgerligt at folk får ondt i maven af sin første lagkage :)

Helt enig, det er en rigtig god ide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode :yay :lovebk :tak

Bolleslangen er SÅ sød men i mit hoved er der nok noget med at fødselsdag = lagkage :P

Så jeg tror faktisk at jeg kopierer Troldemors forslag :badgirl :kiss Har i hvert fald købt ind til at lave prøvemuffins her en af de nærmeste dage. Det lyder både lækkert og overskueligt :super :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik jeg lavet prøvemuffins. De blev ok, men jeg er ikke helt tilfreds. Jeg tror måske, at jeg bagte dem for længe og jeg fik i hvert fald ALT for meget i formene for det flød udover det hele :rolleyes Nen altså det, som ikke måtte skrabes af bagepladen, smagte meget godt ;) Og så blev jeg så meget klogere :)

Satser på at lave en prøvelagkage på et tidspunkt i ugen. Har også overvejet at lave små lagkager (ved at stikke bunde ud med et glas) som hoved og ben istedet for muffins. Så bliver hele skildpadden samme kage, men omvendt vil der gå noget bund til spilde... :unsure

Overvejer også "bare" at lave lagkagen og så evt "tegne" en skildpadde på den med glasur el. lign. eller finde noget skildpadde sukker deko. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der købt ind til at jeg kan forsøge mig med lagkagen :) Mangler dog lige jordbær og bunde som jeg regner med først at købe den dag, jeg laver kagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har netop lavet ganasche :) Har ikke udpræget høj selvtillid i det her projekt :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal gerne smage til i morgen, hvis det er :P :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER