Banshee

Vi begynder snart at kigge efter et hus

4 indlæg i dette emne

Ja, som overskriften lyder, så er vi "tilbage" til plan A.. Da jeg blev gravid, mistede vi muligheden da jeg mister mit job til sommer.. Men når nu jeg ikke er gravid mere, satser jeg stærkt (måske naivt) på at få et nyt job som lærer.

Skolen jeg er på nu, skal lukke og de åbner en friskole... Og jeg er ret sikker på jeg kan få et job der.. Der er i hvert fald 5 ud af 8 fra gruppen der har opstartet friskolen, som har sagt "Det er altså vigtigt du ansøger.." :goodluck

Men i hvert fald så er planen at vi så småt vil begynde at kigge her i foråret.. Vi er ikke intresseret i at købe, førend jeg ved hvor i DK jeg kommer til at arbejde.

Men har i nogle fif? Gode råd? Jeg kan se der er nogle herinde, som lige har købt hus også - hvad har banken sagt til jer? Hvor meget skal man have i kontant? Vi var lidt trætte af vores bank - danskebank, da vi har brugt 3 år på at betale massivt af på vores forbrugslån - da det var højest var det på næsten 300.000kr samlet!!!! I dag er den på 37.000 kr.

Vores bankmand sagde så, i efteråret da vi ville sætte afdraget op på det, at det var dumt - da det bedre kunne betale sig vi sparede op til udbetalingen til et hus... Det synes jeg jo er fuldstændig TÅBELIGT.. Så vi betaler altså af på det banklån, så vi kan blive gældfri i stedet. De 37.000 kr "har vi" i vores bil, så der er ligesom noget "bagved" pengene.

Men hvilke krav er der? Hvor meget kan man købe for? PT får vi udbetalt 25000kr i måneden, så det er jo ikke overvældende. Det hus vi allerhelst vil købe lige nu, koster 985000 kr... Er det urealistisk???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har købt hus for ikke så længe siden.

Først og frememst vil jeg sige at bankrådgiveren er vigtigere end banken - i hvert fald for os. Vi har fået en bankrådgiver i danskebank, som vi bare kan med - han er super! Tidligere har vi haft nogle andre, som vi overhovedet ikke kan med, og som hænger sig op i detaljer eller ikke er fremsynede nok.

Dernæst vil jeg anbefale jer at finde jeres bankrådgiver nu - så gå i gang med at arrangere møder, både i jeres bank og i andre. Find ud af hvilket niveau i kan låne for. Så i ikke kigger på urealistisk dyre huse og bliver skuffet.

Vi havde ingen kontanter til udbetaling, men havde ligesom jer afbetalt på vores lån i stedet. Det fik vi ingen bemærkninger til.

Generelt tror jeg man siger at man kan låne ca. 3 - 4 gange ens årsindkomst, men minus evt. lån og børn og usikkerheder. Så hvis jeres årsindkomst er på 250.000 så ville jeg nok ikke håbe på at få låne næsten en million, da i ville komme til at sidde meget dyrt i det, medmindre i er sikre på, i vil komme til at tjene mere indenfor rimelig tid?

Husk også at det er dyrt at flytte, f.eks. skal et nyt hus måske males eller lignende. Det skal i også have penge til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi købte hus for 5 år siden, hvor det ikke var et problem at låne til huse, jeg vil også sige, at i skal tage i banken og få vurderet, hvor meget i kan få lov til at låne, for der er altså ikke noget ved at kigge på huse og ikke have råd til dem...

Vi forelskede os i vores hus, og det kostede mindre end det vi kunne låne, så vi fik lov til at låne helt op til max beløbet, så vi kunne få købt møbler og maling osv, så vi ikke et halvt år senere skulle låne igen, for at få råd til, at male eller ordne nogle småting...

Men ja kemi er altså vigtig, at man føler sig godt tilpas hos sin bankrådgiver, vores er super sød og dygtig, og han ved, at jeg er mere forsigtigt med at sætte mine penge på spil frem for min mand, så det er kun min mands pensionspenge, som er i nogle satser, hvor de køber aktier osv. Men dem er jeg ikke med på, for er bange for at miste pengene...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har købt hus for ikke så længe siden.

Først og frememst vil jeg sige at bankrådgiveren er vigtigere end banken - i hvert fald for os. Vi har fået en bankrådgiver i danskebank, som vi bare kan med - han er super! Tidligere har vi haft nogle andre, som vi overhovedet ikke kan med, og som hænger sig op i detaljer eller ikke er fremsynede nok.

Dernæst vil jeg anbefale jer at finde jeres bankrådgiver nu - så gå i gang med at arrangere møder, både i jeres bank og i andre. Find ud af hvilket niveau i kan låne for. Så i ikke kigger på urealistisk dyre huse og bliver skuffet.

Vi havde ingen kontanter til udbetaling, men havde ligesom jer afbetalt på vores lån i stedet. Det fik vi ingen bemærkninger til.

Generelt tror jeg man siger at man kan låne ca. 3 - 4 gange ens årsindkomst, men minus evt. lån og børn og usikkerheder. Så hvis jeres årsindkomst er på 250.000 så ville jeg nok ikke håbe på at få låne næsten en million, da i ville komme til at sidde meget dyrt i det, medmindre i er sikre på, i vil komme til at tjene mere indenfor rimelig tid?

Husk også at det er dyrt at flytte, f.eks. skal et nyt hus måske males eller lignende. Det skal i også have penge til.

Vores månedlig udbetaling er 25.000 kr :) Min årsindtægt før skat er over 250000kr alene, ved ikke hvad kærestens er faktisk. Men ja, det er altså vores udbetaling hver måned der er 25.000kr..

Hvor meget siger de ens rådighedsbeløb skal være?

Og hvad tæller med i rådighedsbeløbet? Pt har vi udgifter for cirka 15000kr fra budgetkontoen.. men der trækker vi også dyrlæge regninger, kattegrus, kattemad samt benzinregningen på.. Men det er nogle vi selv har tilføjet, fordi det er forholdsvis faste poster (Vi bestiller kattegrus og kattemad på nettet og benzinen har vi på et kort og den er altid på mellem 2000 og 2500 kr)

Men altså lige pt har vi et stort rådighedsbeløb, men også en billig husleje som selvfølgelig gør det muligt.. Vi arbejder begge på deltid nu, men kæresten begynder på fuldtid til maj og jeg regner med at få fuldtid efter sommerferien også, så lænnen burde jo stige, så det ville gå op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER