Kamillawn

Overgang til familiens mad

17 indlæg i dette emne

Jeg/vi glææææder os til Sophia (næsten) udelukkende kan spise det samme som os, så vi kan nøjes med at lave en slags mad, dog uden salt selvfølgelig.

Jeg håber derfor I vil dele lidt ud af hvad I spiser, som baby også spiser til aftensmad. Det må meget gerne være almindeligt mad, hvis man kan sige det? Altså ikke alt muligt fancy pancy, der gør vi skal ud og have fat i alle mulige nye ingredienser :rolleyes

Jeg vil gerne undgå for meget hvede og komælk endnu.

Men er grovpastaen fra urtekram f.eks. iorden efterhånden? Den er lavet af fuldkornsdurum mel. Vi er nemlig svært glade for det italienske køkken, som jo indvolverer meget pasta, vi bruger dog grovpasta. Men en god spaghetti bolo eller lasagne kan vi altså godt li, og vi ville gerne hvis Sophia kunne spise med :)

Ind til videre har vi haft succes med:

- Tærter (dejen lavet med fuldkornsmel)

- Diverse fiskeretter

- Boller i karry (med fuldkornsris, og rismælk)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Herhjemme hitter:

Fiskelasagne (vi har brugt rødspætte eller laks)

(Grøntsags)frikadeller

Boller i karry

Garam Masala (gryderet med bla. Auberginer. Opskriften står i min slanketråd. Det er en meget krydret ret men Valdemar kan godt lide den)

Gryderet med gulerødder, æbler, soya og svinekød

Ovnbagte stykker kartoffel med noget kød og grønt som tilbehør

Linse/brune ris-suppe

Linse/kartoffelret med indiske krydderier (med et eller andet kød og evt grønt til)

Gryderet med grønne bønner, perlebyg, porrer og champignon

Farseret porre

Vi har generelt haft meget glæde af bøgerne "Meyers mad til de mindste" (som tit kan købes billigt i Føtex) og "Mad til Småfolk" :)

Bare sig til, hvis jeg skal skrive opskrifter på noget af det :balloons

Edit: vi går ikke op i at undgå hvede og mælk og heller ikke vildt meget op i at undgå salt, så ved ikke om nogle af retterne er helt ved siden af. Vi bruger heller ikke nødvendigvis grov pasta, jeg har læst at det er fint at skifte fordi det grove godt kan være lidt for meget for de små mavser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os hitter (eller har i hvert fald hittet i perioder ;))

* Boller i karry med ris

* Forloren hare (med ris, for Anna KAN ikke lide kartofler <_<)

* Laks og pasta

* Frikadeller af kalv/flæsk, kylling og lam - ikke okse

* Hel kylling i stegeso med ris og sovs

* Kyllingefilet med grøntsager i flødesovs og pasta (ja, Anna er generelt glad for flødesovs :D)

* Bulgur og hummus

* Pasta og kødsovs (vi tilsætter hendes sovs ekstra fløde, for hun slår ud om munden af for meget/koncentreret tomat)

* Stegte pølser og cocktailpølser - hun ELSKER det! :rolleyes

* Risengrød! (ved godt det nok er udelukket pga. mælken, men det er ultimativt Annas livret, så den skal på ;))

Mht. pasta, så spiser Søren og jeg kun fuldkornspasta, men vi har også alm hvedepasta til Anna. Både fordi fuldkornspasta kan være lidt hårdt ved maven, men også for afvekslingens skyld. Urtekram laver fuldkornspastadyr - de er fantastiske fordi de er nemme at få fat i og ikke er for hårde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah er vild med svigerfars gullash og risotto :loveshower

Kyllingefrikadeller eller groentsagsfrikadeller lavet med kikaerter

Jeg laver ellers ofte bagt kartoffel og/eller en alupakke med groentsager og kalve- eller kyllingefillet, hvor jeg pensler undersiden med olivenolie og kommer et blad salvie eller rismarin paa kyllingen. Jeg laver ekstra groentsager, som jeg saa moser til supplerende skemad. Det kan man jo ogsaa goere med laks eller hvad nu... Det er vildt nemt, nu jeg har en miniovn, saa skal det bare smaekkes deri 30 min foer servering :yay Det er ogsaa laekkert til voksne :)

Jeg skal bare lige have en lille stegeso, saa jeg ikke skal bruge alt det alufolie...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilfoejer lige, at Noah ogsaa er vild med ravioli og pasta med tomatsovs - bare det ikke er mig, der har lavet det :D

Han er begyndt at faa lidt ved frokostbordet et par gange om ugen, for han er begyndt at tigge om det, de dage, det er rigtig godt :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres indput piger :kram2 der er helt sikkert noget imellem vi kan bruge herhjemme :)

Ift fuldkornspastaen, så er det vel ikke et problem hvis det er en gang i ugen hun får det til aftensmad? Jeg vil altså helst vente med hvede i så koncentreret mængder til om et par måneder, men er altså også træt af at lave to slags mad de fleste aftener.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med glutenfri pasta/lasagneplader?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres indput piger :kram2 der er helt sikkert noget imellem vi kan bruge herhjemme :)

Ift fuldkornspastaen, så er det vel ikke et problem hvis det er en gang i ugen hun får det til aftensmad? Jeg vil altså helst vente med hvede i så koncentreret mængder til om et par måneder, men er altså også træt af at lave to slags mad de fleste aftener.

Øh, der er vel ligeså meget hvede i fuldkornspasta - det er bare fuldkornshvede?! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og fiskefrikadeller!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige tilføje at Anna her kun får fuldkorns pasta (dog i begrænset mængde, da vi spiser det sjældent). Hu nahr ikke problemer med maven. Og jeg vil tildels våge den påstand at sige at det er noget pjat at de små maver ikke kan fordøje fuldkorn - det er når vi taler babyer på 6 måneder (fordi mange forældre allerede giver pasta på det tidspunkt). Nu er Sophia jo 9 måneder, så der burde altså ikke være problemer.

Men jeg vil også sige, at hvis du gerne vil undgå hvede, så er fuldkornspasta måske ikke sagen. Ris i stedet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna spiser det samme som os, og vi får bla.:

Bagt laks med rodfrugter, svampe og soya (hun får også fuldkornsris til)

Metszo af oksekød med grønsager og ost

Fiske/laksefrikadeller med kartoffelsalat/pastasalat

Svinemørbrad med grønsager, salat og dressing (tzatziki, humus, min special ell. lignende)

Vegetarlasagne med grønsager, spinat og ost (vi bruger hytteost eller squash som "plader")

Kyllingelasagne med ost og gulerodssalat

Hjemmelavet pizza (her bruger vi fuldkornsmel eller blomkål)

Madpandekage med laks med flødestuvet spinat (her bruger vi mandelmel og æg)

Tapas

Vi spiser også meget indisk - men det får Anna ikke endnu, da det er MEGET stærkt, så laver vi noget andet (havregrød, rester fra dagen før, eller rugbrød med grønsager)

Håber det kunne inspirere lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så meget er jeg ikke inde i de forskellige mel typer, at jeg ved hvor meget hvede/gluten de består af.

Men vi dropper pastaen lidt endnu :)

Endnu en gang. Tak for inspiration piger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har koebt grov speltpasta og kamutpasta til Noah. Maaske det var en ide? Hvede er IMO det mest glutenholdige, saa det undgaar jeg helt og holdent til Noah, undtagen de dage i restauranten/familierummet, hvor der er hjemmelavet pasta som ravioli med ricotta/spinat, for Noah ELSKER det. Han faar 1-3 stk at fedte med selv og det er altsaa sjaeldent. Der er jo f.eks. ogsaa brugt hele aeg, saa der faar han begge dele :o :blink Men det har jeg sluttet fred med nu :P :rolleyes

Jeg bager rug og speltbroed til ham og faetter, hvor jeg saa paa, hvad der er i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har koebt grov speltpasta og kamutpasta til Noah. Maaske det var en ide? Hvede er IMO det mest glutenholdige, saa det undgaar jeg helt og holdent til Noah, undtagen de dage i restauranten/familierummet, hvor der er hjemmelavet pasta som ravioli med ricotta/spinat, for Noah ELSKER det. Han faar 1-3 stk at fedte med selv og det er altsaa sjaeldent. Der er jo f.eks. ogsaa brugt hele aeg, saa der faar han begge dele :o :blink Men det har jeg sluttet fred med nu :P :rolleyes

Jeg bager rug og speltbroed til ham og faetter, hvor jeg saa paa, hvad der er i.

Ved du om man kan købe det i et almindeligt supermarked herhjemme?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kender jeg ikke kamut pasta, men spelt er næsten lige så glutenholdigt som hvede.

Speltpasta kan du få i de fleste supermarkeder.

Grovpasta i alle. De har bare et højere indhold af fuldkorn.

Uanset om man vælger alm. eller grov pasta, så handler det mere om at begrænse mængden af pasta hvis man gerne vil undgå gluten - det er altid den der er synderen, fordi vi spiser rigtig store portioner pasta, når vi spiser det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kender jeg ikke kamut pasta, men spelt er næsten lige så glutenholdigt som hvede.

Speltpasta kan du få i de fleste supermarkeder.

Grovpasta i alle. De har bare et højere indhold af fuldkorn.

Uanset om man vælger alm. eller grov pasta, så handler det mere om at begrænse mængden af pasta hvis man gerne vil undgå gluten - det er altid den der er synderen, fordi vi spiser rigtig store portioner pasta, når vi spiser det :)

Okay, tror det bliver mere besværligt at finde ud af hvordan vi skal spise pasta end at lade være :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, tror det bliver mere besværligt at finde ud af hvordan vi skal spise pasta end at lade være :D

Ja hahaha :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER