Guest

Rugbrød? Morgenmad og andre madspørgsmål

27 indlæg i dette emne

Hvor meget rugbrød spiser de små af gangen?

Hvad for noget rugbrød køber i til dem?

Nogen der har opskrifter på morgenmad der kan gnaves i? Fx baby muffins og andet jeg kan lave en portion af der kan gemmes i køleskabet eller lufttæt beholder i en lille uges tid eller fryses? Gerne noget med grøntsager da Mie bedre kan lide grønt i maden end frugt (præcis som hendes mor :P ) banan er no go. Og hvor store mængder udgør et måltid for de små?

Når i koger pærer pg æbler hvor længe kan i så opbevare det i køleskabet?

Må de små spise grov kiks? For Mies livret for tiden er nogle grovkiks med grøntsager i, men pludselig slog det mig at det da egentlig ikke er sikkert hun må få det :unsure hun er snart 8 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor meget rugbrød spiser de små af gangen?

Hvad for noget rugbrød køber i til dem?

Luna spiser mellem ½ og en hel skive bondebrød/lign. fra "Pågen" med leverpostej til frokost.

jeg har sidste gang købt den fra "Pågen" hvor der er mange flere skiver brød i! Det er en anelse mere sødt end alm. bondebrød. Jeg skærer det over i halve og fryser det i poser med 4-6 halve skiver i ad gangen.

Nogen der har opskrifter på morgenmad der kan gnaves i? Fx baby muffins og andet jeg kan lave en portion af der kan gemmes i køleskabet eller lufttæt beholder i en lille uges tid eller fryses? Gerne noget med grøntsager da Mie bedre kan lide grønt i maden end frugt (præcis som hendes mor :P ) banan er no go. Og hvor store mængder udgør et måltid for de små?

Klatkager af grødrester?

Når i koger pærer pg æbler hvor længe kan i så opbevare det i køleskabet?

Altså til grød? Jeg deler det op i små portioner og fryser det ned, da jeg laver en STOR portion af gangen. men det kan typisk holde sig ca 4-5 dage på køl.

Må de små spise grov kiks? For Mies livret for tiden er nogle grovkiks med grøntsager i, men pludselig slog det mig at det da egentlig ikke er sikkert hun må få det :unsure hun er snart 8 mdr

Kan ikke se hvorfor hun ikke skulle må få de kiks ;) Hvis det hitter, så lad hende da endelig spise dem!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bager selv rugbroed til Noah og hans faetter.

Noah spiser en hel skive ad gangen, sammen med en dl til halvanden mos - det udgoer frokost, Men jeg har skaaret skorperne fra og gemt dem til mellemmaaltid eller gnaver, mens jeg laver aftensmad.

Jeg laver frugtmos af 4 aebler, kommer det i Aventboetter og fryser dem ned. Ellers kan de holde sig ET doegn i koeleskabet, staar der skrevet i BABY af Rebecca Persson. Jeg kan godt finde paa at traekke den i to...

Susanne smed et link til babykogebogen eller nget lignende, hvor der er forskellige opskrifter paa pandekager - taenker ogsaa vafler, hvis du har et vaffeljern? Jeg vil proeve at lave speltvafler og komme lidt godter i, saa de er sunde. Jeg erstatter aeg med hoerfroeskum og maelk med vand eller noeddemaelk(det jeg selv laver).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar. Det er ikke kogte æbler og pærer til grød/mos (det fryser jeg) men så hun selv kan spise det. Jeg kan ikke altid få de bløde pærer :( men hun kan så godt li pære så jeg vil koge dem møre og give hende så hun selv kan gratte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius spiser gulerodsrugbrød fra levebrød og har ikke fået andet. Min SP mener bondebrød bliver hurtig tør og lige til at kløjs i, så derfor anbefaler hun det. 3/4 -1 skive er et måltid. Mener jeg har læst at rugbrød mister en masse af de gode ting, når man fryser det...

Jeg fryser altid mos ned eller koger frugten direkte med i en potion grød, så ved ikke hvor længe det kan holde på køl...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar. Det er ikke kogte æbler og pærer til grød/mos (det fryser jeg) men så hun selv kan spise det. Jeg kan ikke altid få de bløde pærer :( men hun kan så godt li pære så jeg vil koge dem møre og give hende så hun selv kan gratte.

Ah, ok. De kan vel holde sig indtil de er tarvelige at se paa?

Du kan se efter de paerer, der hedder Williams og lade dem modne i koeleskabet. Noah er ogsaa helt tosset med paerer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah, ok. De kan vel holde sig indtil de er tarvelige at se paa?

Du kan se efter de paerer, der hedder Williams og lade dem modne i koeleskabet. Noah er ogsaa helt tosset med paerer :)

SIlke Elia elsker også pærer. Jeg plejer at købe på forhånd, så de kan stå og modne, mens hun får de andre, der er modnet ;)

Vi er lige startet på rugbrød. Jeg orker ikke at bage selv, så jeg køber enten solsikke eller gulerodsrugbrød (som er det blødeste), og vil helst finde noget hvor natrium (salt) indholdet er under 0,5 gram (hvis man ikke kigger sig om, kan der sagtens være 1,2g eller mere i - især i bollebrød).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man starter somr regel med med rugbrød uden kerner og mørkt - dvs. mørkt rugbrød - det indeholder ikke hvedemel og uden kerner er det nærmest umuligt at få på tværs :) Og så er det billigt - man kan også få noget økologisk hvis du er til dét - det koster selvfølgelig lidt mere :)

Anna startede med at spise en kvart skive - nu spiser hun 1/2 to gange om dagen.

Morgenmad der kan gnaves i?? Hehe - måske er jeg ikke helt med på, hvad du mener her?

Mht alle former for kiks, så er der ofte meget fedt og sukker i. Det kan sikkert lade sig gøre at finde nogle hæderlige (især hvis man bager selv), men jeg ville nok give noget andet. Men hun kan jo sagtens spise dem, hvis det passer dig :)

Jeg koger ikke æbler eller pærer - Anna spiser dem rå. Men det går da lidt langsommere. Jeg kan ikke lige huske hvor længe sådan noget kogt frugt kan holde sig - men i luftæt beholder ville jeg bare holde øje med lugt og udseende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Tak piger i er guld værd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius spiser gulerodsrugbrød fra levebrød og har ikke fået andet. Min SP mener bondebrød bliver hurtig tør og lige til at kløjs i, så derfor anbefaler hun det. 3/4 -1 skive er et måltid. Mener jeg har læst at rugbrød mister en masse af de gode ting, når man fryser det...

Jeg fryser altid mos ned eller koger frugten direkte med i en potion grød, så ved ikke hvor længe det kan holde på køl...

Jeg er enig med din SP det er godt nok noget kedeligt stads det der bondebrød.

Så meget får jeg aldrig i den småt spisende Mie :P måske en kvart eller en halv. Hun virker mæt og melder ikke sult tidligere end hun plejer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SIlke Elia elsker også pærer. Jeg plejer at købe på forhånd, så de kan stå og modne, mens hun får de andre, der er modnet ;)

Vi er lige startet på rugbrød. Jeg orker ikke at bage selv, så jeg køber enten solsikke eller gulerodsrugbrød (som er det blødeste), og vil helst finde noget hvor natrium (salt) indholdet er under 0,5 gram (hvis man ikke kigger sig om, kan der sagtens være 1,2g eller mere i - især i bollebrød).

Tak for tip sådan noget tænkte jeg slet ikke på. Men lige præcis salt er det ømme punkt herhjemme pga Anders nyresygdom vil jeg ikke udsætte Mies små nyrer for mere end højst nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah, ok. De kan vel holde sig indtil de er tarvelige at se paa?

Du kan se efter de paerer, der hedder Williams og lade dem modne i koeleskabet. Noah er ogsaa helt tosset med paerer :)

De kan bare ikke købes hvor vi handler oftest :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man starter somr regel med med rugbrød uden kerner og mørkt - dvs. mørkt rugbrød - det indeholder ikke hvedemel og uden kerner er det nærmest umuligt at få på tværs :) Og så er det billigt - man kan også få noget økologisk hvis du er til dét - det koster selvfølgelig lidt mere :)

Anna startede med at spise en kvart skive - nu spiser hun 1/2 to gange om dagen.

Morgenmad der kan gnaves i?? Hehe - måske er jeg ikke helt med på, hvad du mener her?

Mht alle former for kiks, så er der ofte meget fedt og sukker i. Det kan sikkert lade sig gøre at finde nogle hæderlige (især hvis man bager selv), men jeg ville nok give noget andet. Men hun kan jo sagtens spise dem, hvis det passer dig :)

Jeg koger ikke æbler eller pærer - Anna spiser dem rå. Men det går da lidt langsommere. Jeg kan ikke lige huske hvor længe sådan noget kogt frugt kan holde sig - men i luftæt beholder ville jeg bare holde øje med lugt og udseende.

Er det rugbrød der hedder Hercules ok.

Den mængde lyder mere fornuftig til Mie :P

Hæ jeg tænkte på mad der ikke er grød, mos eller mælke produkter. Men heller ikke grøntsager eller frugt men fx baby muffins eller andet hun kan sidde med selv. Hun er træt af grød og spiser generelt meget lidt om morgenen med mindre hun får en grøntsags kiks som hun til gengæld spiser hver en krumme af :lol men hun skal ikke leve af kiks, derfor tænkte jeg på noget jeg kunne bage og putte ene gode sager i fx revne grøntsager og andet end hvedemel. Så kan hun få frugt og grønt "on the side".

Jeg tror ikke det er voldsomt med sukker i de grøntsags kiks jeg har fundet men jeg har fået smidt emballagen ud. Fedt gør ikke så meget hun er blevet en lille fugle spiser, så den ene eller to kiks hun spiser gør ikke så meget. men hun må få nok for flasken tager hun ikke noget af!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Måske du kan finde noget her: http://madmamadk.blogspot.dk/ :)

Agnete du er en SKAT :kiss vi skal have fat i noget vanilje pulver og så skal Mie prøve lidt yoghurt natural med vanilje. Bare som en lille "dessert" når hun ikke gider spise særlig meget. Hun er et lille kræsent væsen men hun har smagt min vanilje yoghurt fra cheesy (fyldt med alverdens søde midler og E-numre) og det er hun vild med, men jeg vil ikke give hende det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kom lige forbi denne opskrift på klatkager af havregrød.... måske kan den bruges?

http://minmadmad.dk/klatkager-med-havregrod/

Den minder lidt om Agnetes opskrift, hendes er bare lidt "sundere". Jeg skal ud og have handlet ind til projekt Mies mad imorgen. Der skal bages, laves kød sovs og klaskes klatkager sammen. Håber der er tid til at kokkerere, ellers må det vente til Anders er hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede Agnethes klatkager i morges og de var et stort hit :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dem maa jeg preove med aeggeerstatning, speltmel og mandelmaelk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores datter var også rigtig glad for riskiks, også er de også gode ved tandfrembrud, det var især der der røg flest ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Agnete du er en SKAT :kiss vi skal have fat i noget vanilje pulver og så skal Mie prøve lidt yoghurt natural med vanilje. Bare som en lille "dessert" når hun ikke gider spise særlig meget. Hun er et lille kræsent væsen men hun har smagt min vanilje yoghurt fra cheesy (fyldt med alverdens søde midler og E-numre) og det er hun vild med, men jeg vil ikke give hende det.

Jeg er skam bare glad for at hjælpe :blush tit står man selv der og hiver håret ud af hovedet selv, når ungen bare ikke vil have det gængse der serveres, men børn er jo så herligt forskellige, så lad os bare hylde det i stedet for at presse ting i dem, som de ikke bryder sig om her og nu - måske kommer det senere :wub

Jeg lavede Agnethes klatkager i morges og de var et stort hit :)

Årh det er jeg SUPER glad for at høre! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik ikke lavet klatkager, tilgengæld er der nu en MASSE løkre brød med kødfyld til hende :yay så må vi se hvad hun siger til dem... Det kan hun i hvert fald selv få lov til at styre.

Agnete hvor finder jeg vanilje pulveret i Netto? står det ved krydderierne eller i deres "Bazar"? der var ikke noget der hvor jeg handlede i dag og vi kommer oftere i Netto end i føtex.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik ikke lavet klatkager, tilgengæld er der nu en MASSE løkre brød med kødfyld til hende :yay så må vi se hvad hun siger til dem... Det kan hun i hvert fald selv få lov til at styre.

Agnete hvor finder jeg vanilje pulveret i Netto? står det ved krydderierne eller i deres "Bazar"? der var ikke noget der hvor jeg handlede i dag og vi kommer oftere i Netto end i føtex.

Hmm... jeg brugte bare vanillesukker - var det forkert?! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik ikke lavet klatkager, tilgengæld er der nu en MASSE løkre brød med kødfyld til hende :yay så må vi se hvad hun siger til dem... Det kan hun i hvert fald selv få lov til at styre.

Agnete hvor finder jeg vanilje pulveret i Netto? står det ved krydderierne eller i deres "Bazar"? der var ikke noget der hvor jeg handlede i dag og vi kommer oftere i Netto end i føtex.

I vores ghetto netto står det sammen med alle de andre urtekram krydderier, så min ikke det er sådan i de fleste nettoer...

Lyder spændende med de der brød :D er spændt på at høre, hvad hun synes om dem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER