Nitzen1987

Kun 1 lur i løbet af dagen - er det for lidt? (10 måneder)

21 indlæg i dette emne

Maja har ikke villet sove om formiddagen her de sidste par dage og har derfor kun sovet én lur om dagen siden i mandags... Så i dag kom hun først ud at sove kl. 11.45 og sov så til ca. 3½ time. Men er det for lidt med kun en lur i løbet af dagen? Maja starter i DP på mandag og vil som regel først blive afleveret i DP kl. 9., da min mand møder sent de fleste dage og det er kl. 9 dagplejeren tager børnene med ud af huset og laver aktiviteter med dem. Dagplejeren siger så også, at hvis et barn skal have morgen-/formiddagslur, så foregår det mellem kl. 8 og 9, så det kommer Maja jo ikke til at nå + hun også først står op kl. 7-8.30. Dvs. at Maja først kan komme til at sove ved middagstid efter frokost.... Men er det for lidt med 1 lur til et barn på 10 måneder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det kan kun barnets forældre svare på ;)

Hvordan er hun om eftermiddagen/aftenen hvis hun kun har fået en lur? For hvis hun ikke bliver umulig/overtræt, så ser jeg ingen udfordringer i det, specielt ikke når hendes lur er så lang (Erica har aldrig sovet så meget om dagen, heller ikke da hun sov to lure)

Erica gik over til en lur da hun var 11 mdr, hvilket vist er i den tidlige ende af "normalen".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med Pia ;)

Det kan kun I afgøre og det lyder jo som om Maja er ret klar i signalerne. Hvis hun kan holde sig kørende uden problemer til 11:45 og ikke bliver for træt til at spise, så hun er mæt og kan sove 3½ time, så ville jeg helt sikkert fortsætte med det! Når hun står så sent op, så synes jeg nu heller ikke det lyder uplausibelt hun kun har brug for een lur.

I Annas VS sover Patrick fra november 2011 og Anna fra december 2011 kun 1 lur mens Carl fra november 2011 stadig sover 2 - det er meget forskelligt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix startede i vs som 10 mdr gammel og han var hurtig nede på en lur. Men er enig i, at det kan du bedst selv bedømme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie er ikke engang 8 mdr og hun skipper så småt eftermiddagsluren. Hun sover fra kl. 10.30-11 og så alt mellem 1 og 3 timer - sover hun over 2 timer er det sjældent hun har brug for at sove senere på dagen. hun sov ikke eftermiddagslur mandag og igår, men sov tilgengæld i dag. Jeg har været mega bekymret, men hun TRIVES er glad, tilpas og fuld af ballade. Jeg har dog besluttet at hun hver dag bliver puttet og skal ligge mindst 30 min i sin seng fra kl 15.30-16 for at give ro. Men som sådan har hun ikke altid brug for luren. er der skt meget i løbet af dagen, eller er der meget at bearbejde fra dagen før falder hun i søvn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis hun fortsætter med at stå lidt sent op om morgenen og sove så lang en eftermiddagslur, så tror jeg ikke, det bliver et problem for hende. Hun er også så stor nu, at hun garanteret vil være så nysgerrig i dp, at hun vil holde sig vågen for at "få alt med". I får nok en pige, der bliver nem at putte om aftenen også. Vores børn gik også over til en lur omkring den tid, mener jeg. Måske lidt senere, men ikke meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I får nok en pige, der bliver nem at putte om aftenen også. Vores børn gik også over til en lur omkring den tid, mener jeg. Måske lidt senere, men ikke meget.

Åh ja tak! Brugte 50 minutter på putning i går :o men der er jo nok en del der ændrer sig, når hun kommer i DP....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan også sagtens være at når hun starter i DP at hun så igen har brug for en formiddagslur, pga. nye stimuli. Men det er nok bare en periode. De fleste børn når de starter i vuggestue (har ikke selv erfaring med DP, derfor skriver jeg ud fra det jeg som pædagog oplever i vuggestuen) sover kun en lur, men går hurtigt "tilbage" og nupper en formiddagslur efter start. Efter et par uger er de dog oftest tilbage på en lang lur.

Og jeg er helt enig med de andre i, at du bedst selv bedømmer om en lur er for lidt eller passende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Madison er begyndt med kun en lur. Hun vælger selv, men hun er bare ikke træt før til middag. Hun tager så kun et par timer og hun er sidst på eftermiddagen meget træt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maja har ikke villet sove om formiddagen her de sidste par dage og har derfor kun sovet én lur om dagen siden i mandags... Så i dag kom hun først ud at sove kl. 11.45 og sov så til ca. 3½ time. Men er det for lidt med kun en lur i løbet af dagen? Maja starter i DP på mandag og vil som regel først blive afleveret i DP kl. 9., da min mand møder sent de fleste dage og det er kl. 9 dagplejeren tager børnene med ud af huset og laver aktiviteter med dem. Dagplejeren siger så også, at hvis et barn skal have morgen-/formiddagslur, så foregår det mellem kl. 8 og 9, så det kommer Maja jo ikke til at nå + hun også først står op kl. 7-8.30. Dvs. at Maja først kan komme til at sove ved middagstid efter frokost.... Men er det for lidt med 1 lur til et barn på 10 måneder?

Hvad endte det med Anita?

Synes efterhånden det bærer samme vej herhjemme. Hun sover 1 time og 30 min om formiddagen, og 40-70 min om eftermiddagen. Frygter dog lidt, at hvis vi rykker hendes lur til 11.30 f.eks, at hun så stadig kun vil sove halvanden time.

Hvordan var Majas to lure om dagen inden I lavede det om?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad endte det med Anita?

Synes efterhånden det bærer samme vej herhjemme. Hun sover 1 time og 30 min om formiddagen, og 40-70 min om eftermiddagen. Frygter dog lidt, at hvis vi rykker hendes lur til 11.30 f.eks, at hun så stadig kun vil sove halvanden time.

Hvordan var Majas to lure om dagen inden I lavede det om?

Det er da fine lure, Kamilla?! Hvorfor vil du lave det om?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad endte det med Anita?

Synes efterhånden det bærer samme vej herhjemme. Hun sover 1 time og 30 min om formiddagen, og 40-70 min om eftermiddagen. Frygter dog lidt, at hvis vi rykker hendes lur til 11.30 f.eks, at hun så stadig kun vil sove halvanden time.

Hvordan var Majas to lure om dagen inden I lavede det om?

Åh jeg kan faktisk ikke rigtig huske, hvordan det var inden :unsure

Men det endte med at formiddagsluren blev genindført fordi hun var for hurtigt træt i DP - det har så kørt indtil for en halvanden uges tid siden, hvor DP mente at vi skulle droppe formiddagsluren, fordi hun var svær at få til at sove på det tidspunkt og efterfølgende sov hun så også kun en meget kort lur til middag. Så 11 1/2 måned gammel og forniddagsluren er droppet. Altså hun får den selvfølgelig hvis det virker til,at hun har behov for den. Men hun sover meget bedre til middag nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Saa staar vi lidt i samme dilemma... Noah har kaempet lidt imod om eftermiddagen de sidste 3-4 dage, og sprang eftermiddagsluren over igaar. Han har sovet 2 timer hver formiddag, saa kan godt forstaa, hvis han ikke foeler behov kl. 14, men 12-19 er lang tid uden lur. Hvis han sover efter kl. 16, saa er aftenputningen irriterende for os alle. Nu kan jeg vaelge:

1) at putte lidt foer om formiddagen, 9-9:30 istedet for 10 - og haabe, at han sover lidt mindre end 2 timer.

2) vaekke ham fra formiddagsluren efter 1,5 time og holde fast i eftermiddagsluren kl. 14-14:30

3) Forsoege at straekke den til 11-12 stykker og noejes med en lur, men jeg er stensikker paa, at Noah ikke kan holde den koerende saa laenge og da slet ikke for saa at spise godt til tidlig frokost.

Umiddelbart haelder jeg til nr. 2, for Noah er ret soevning om morgenen og falder lynhurtigt i soevn, naar han bliver puttet til lur :unsure

Eller haabe, at han snart har sovet ud efter vores Danmarkstur ogregulerer sig selv tilbage til at sove en time til halvanden om morgenen :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie sover kun 1 lur 4-5 gange i ugen og har gjort det lææææænge - men hun har næsten altid sovet godt om natten, mindst 11 timer og oftest 12 nogle gange 13 timer, hun kan langt de fleste dage strække den til kl 11, så er der dage hun holder den kørende til 11.30 og så de dage hvor hun er helt færdig kl. 10 og det vil være dyreplageri at strække den længere.

De dage hun kun sover 1 lur er den oftest på 2,5-3 timer, og de dage hun sover 2 lure er det 2 af max halvanden time. Så det må være det hun har behov for. Jeg vækker hende kun hvis hun sover efter 17.

Så er der selvfølgelig de onde dage hvor hun sover 30 min fra kl 7 til kl 20, men heldigvis er det sjældent. Og med Mie har jeg lært at acceptere det, sådan er hun bare. Jeg kan vælge at putte hende 8 gange og kæmpe dagen lang til stor frustration for os begge, eller forsøge at fange træthedstegnene når de er der, oftest ender det med samme resultat, men den sidste løsning har da nogle gange givet pote.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da fine lure, Kamilla?! Hvorfor vil du lave det om?

Hun er efterhånden svær at putte om eftermiddagen, men det er især de varme dage (selvfølgelig) men også "almindelige" dage, at det kan være en kamp. Og nogle gange virker hun også lige lovlig frisk, når hun bliver puttet ved 10 tiden. Og det skal helst ikke skubbes for meget, i hvert fald ikke hvis hun fortsat skat have eftermiddagslur, som hun bliver puttet til kl 15 ca. Lige som med Noah, dur det ikke hvis hun sover meget efter kl 16, ift aftenputning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sophia sover i øvrigt fin om natten (antijinx)Typisk 11 timer uden mad og sut osv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er efterhånden svær at putte om eftermiddagen, men det er især de varme dage (selvfølgelig) men også "almindelige" dage, at det kan være en kamp. Og nogle gange virker hun også lige lovlig frisk, når hun bliver puttet ved 10 tiden. Og det skal helst ikke skubbes for meget, i hvert fald ikke hvis hun fortsat skat have eftermiddagslur, som hun bliver puttet til kl 15 ca. Lige som med Noah, dur det ikke hvis hun sover meget efter kl 16, ift aftenputning

Kan du ikke skubbe den et kvarter og se hvad hun siger til det? Jeg syntes jeg har fået at vide af flere at de 2 små lure helt automatisk bliver til en lang når man rykker dem. Men altså jeg er nok den sidste der skal give gode råd med lure :P Mie har altid været vågen og mest frisk om formiddagen så hendes lure har lagt kl 11 og kl 15.30 - 16 de sidste mange mdr. hvilket jo ikke passer med et gennemsnitsbarns søvnmønster.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke skubbe den et kvarter og se hvad hun siger til det? Jeg syntes jeg har fået at vide af flere at de 2 små lure helt automatisk bliver til en lang når man rykker dem. Men altså jeg er nok den sidste der skal give gode råd med lure :P Mie har altid været vågen og mest frisk om formiddagen så hendes lure har lagt kl 11 og kl 15.30 - 16 de sidste mange mdr. hvilket jo ikke passer med et gennemsnitsbarns søvnmønster.

Det ville nok også være sådan vi ville udfase eftermiddagsluren. Men nu starter jeg jo på arbejde på torsdag ( :boo ), så det er farmand der kommer til at stå for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville nok også være sådan vi ville udfase eftermiddagsluren. Men nu starter jeg jo på arbejde på torsdag ( :boo ), så det er farmand der kommer til at stå for det.

:kram det skal de nok finde ud af sammen :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline er "snart" 11 mdr. Hun sover 1 lur dagligt på to timer. Nogle gange mindre :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah foelger denne her sides eksempler meget, meget godt, saa jeg har hjele tiden vaeret ganske rolig og taenker, at han stadig har brug for to lure... Idag gik det fint, men han sov ogsaa "kun" 1 time og 45 min Og jeg gik en god tur med klapvognen efter frokost. Saa han var grydeklar, selvom det tog lidt tid at putte ham med hikke ind over. Lidt over en time tog han.

Laeste lige paa netsundhedsplejersken.dk. at hvis de kaemper imod, men falder i soevn og sover godt, saa HAR de brug for luren, men hvis de kaemper imod og virkelig ikke kan falde i soevn, saa er det tid til en lur. I den VS, der ikke aabner hernede i aar, mente paedagogen, at naar man skal bruge laengere tid paa at pytte, end den tid, de sover, saa er det tid.

Tror jeg proever, om Noah ikke selvregulerer som saa ofte foer... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER