Betty87

1 jordemoder samtale!?

13 indlæg i dette emne

Hvad skal man egentlig? Altså jeg er med på at man snakker lidt om hvordan man har det, men jeg har det jo fint, såden kommer vi jo hurtigt hen over!

Er det her man hører hjertelyd??

Der står at jeg skal medbringe en urinprøve - skal det være morgenurin?

Laver de en underlivsundersøgelse?

Generelt set - hvad skal jeg forvente?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er ret forskelligt alt efter hvor der er.

Vi snakkede om hvordan jeg havde det, og så gennemgik hun KRAM (kost, rygning, alkohol og motion) og en masse andre pjecer.

Jeg fik ikke testet urin eller blev undersøgt på anden vis. Jeg var der midt i februar, så må have været omkring 14 uger henne på det tidspunkt.

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, det var rimeligt intetsigende for mit vedkommende. Urintjek foregik derhenne, så jeg ville gætte på, at det ikke behøver at være morgenurin.

Jeg fik målt mit blodtryk, modtog en lille prædiken om kost og motion, og fik en ny tid - og så farvel igen. Hjertelyd og trykken på maven kom først ved andet besøg for mit vedkommende.

Hov - og så fik jeg tid til en glukosebelastningstest pga et par familiemedlemmer med gammelmandssukkersyge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit første besøg var bare en samtale om hvordan jeg havde det og KRAM og så ud af døren igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Samtale, KRAM, urinprøve (det er ikk nødvendigt med morgenurin), blodtryk, symfysemål og hjertelyd. Men jeg var så også 18+ ved 1. Jm-konsultation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak piger, så ved jeg jo allerede nu, at jeg ikke skal skrue de vilde forventninger op!! Men ved egentlig heller ikke hvad man skulle kunne forvente!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved mit første JM besøg havde jeg medbragt urin prøve det stod der også i min indkaldelse at jeg skulle. Men fik så at vide jeg bare kunne lave den på toilettet og der var plast krus dertil.

Ellers en snak om hvordan jeg havde det, min tidligere graviditet og fødsel og så vurdring af om livmoderen voksede som den skulle samt hjertelyd :) det mest fede var jeg mærkede baby sparkede efter doptonen og også hørte det deri :) ret vild oplevelse !

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved mit første JM besøg havde jeg medbragt urin prøve det stod der også i min indkaldelse at jeg skulle. Men fik så at vide jeg bare kunne lave den på toilettet og der var plast krus dertil.

Ellers en snak om hvordan jeg havde det, min tidligere graviditet og fødsel og så vurdring af om livmoderen voksede som den skulle samt hjertelyd :) det mest fede var jeg mærkede baby sparkede efter doptonen og også hørte det deri :) ret vild oplevelse !

Hvor langt var du henne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor langt var du henne?

jeg var 15+6 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Jeg var 16 + noget... Det illustrerer nok meget godt, at det varierer, hvordan det foregår... :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har et lille opklarende spørgsmål - hvad skal de bruge en urin prøve til?? Er det vist man ikke har været hos lægen eller hvad :) Sorry min uvidenhed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har et lille opklarende spørgsmål - hvad skal de bruge en urin prøve til?? Er det vist man ikke har været hos lægen eller hvad :) Sorry min uvidenhed

Den ska bruges til det samme som ved lægen. Man undersøger for proteiner, glukose og leukocytter. Omsat på dansk: proteiner, sukker og hvide blodlegemer.

Det er normal procedure og sker ved hver jm-konsultation og ofte ska man selv stixe urinen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Urinprøven bruges til at holde øje med om kroppen udvikler symptomer på præeklampsi og graviditetsdiabetes, og måske også andre ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER