Kamillawn

Hjælp til opskrift på rugbrød

3 indlæg i dette emne

Hej piger :)

Jeg er ikke så kreativ en bager, at jeg selv tør kaste mig ud i at finde på en opskrift. Derfor har jeg fundet denne at tage udgangspunkt i:

500 g Rugmel

100 g Hvedemel

3 dl kærnemælk

1½ dl vand

25 g gær

1 tsk. salt

Jeg vil udskifte hvedemelen med spelt, og vil udelade salten tror jeg?

Mit spørgsmål kommer så til kærnemælken. What to do? Skal jeg bare bruge vand i stedet, eller er det ikke så slemt når det er 3 dl i et stort rugbrød?

Sophia får lidt philadelphia på babymuffins til mellemmåltider ind imellem, men ellers får hun ikke mælkeprodukter endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror kærnemælken er i for at give en lidt syrlig smag. Normalt laver man jo rugbrød på surdej og ikke på gær. Jeg tror ikke, det er det store problem at bruge vand i stedet - måske kan du tilsætte en skeful eddikke?

Helt udelade salt ville jeg ikke gøre. Brød uden salt får en ret kedelig smag, synes jeg. Men det burde ikke gøre nogen forskel for brødet som sådan..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror kærnemælken er i for at give en lidt syrlig smag. Normalt laver man jo rugbrød på surdej og ikke på gær. Jeg tror ikke, det er det store problem at bruge vand i stedet - måske kan du tilsætte en skeful eddikke?

Helt udelade salt ville jeg ikke gøre. Brød uden salt får en ret kedelig smag, synes jeg. Men det burde ikke gøre nogen forskel for brødet som sådan..

Bruger normalt også en surdej, men vil bare rigtig gerne have bagt noget rugbrød til hende NU :D så kan ikke vente på en surdej :)

Tror jeg halverer mængden af kærnemælk, så er der stadig noget surt i, men knap så meget mælk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER