Betina73

Moderkageprøve

7 indlæg i dette emne

Hejsa..

Jeg har gået og tænkt over noget min læge sagde i december.

Når man er over 35 år og gravid, kan man få lavet en moderkageprøve, for at tjekke om barnet er ok.

Jeg er så i tvivl, fordi hun også sagde at der jo altid er en lille risiko for abort ved sådanne prøver.

Jeg er nok ikke den eneste herinde der er over 35 og gravid, så vil høre om andre også har hørt om det, og hvad i evt. synes.

Og hvad med fostervandsprøve, havd kan man se på den, og er der også risiko for abort der?.

Grunden til jeg spørger er, at vi ikke har noget imod at få et barn med små handikap, men et med store handikaps er vi ikke sikker på vi kan klare, da det jo heller ikke skal gå ud over vores søn.

Ja lyder måske mærkeligt at smide det ind sådan her, men jeg ved jo også at risikoen for problemer er større jo længere op i årene man kommer.

Håber ikke jeg har skræmt eller forarget nogen, for det er bestemt ikke min mening.

Hilsen Betina

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Betina,

Kan sagtens forstå hvad du mener, og har vi har også tænkt en del over om jeg skal tage imod fostervandsprøven eller ej.

Så vidt jeg kan se, tages den først i 15.-17. uge, og så er der et par ugers ventetid på resultatet. Det betyder jo at man ville være ret langt henne, inden der evt. skulle tages en beslutning i forhold til misdannelser.

Næste ting er, at kvinder på 35 "kun" føder 5 ud af 1000 børn med kromosomfejl. Ud af dem er det så igen kun ca. 10% der reelt fejler noget. (Har lige undersøgt og undersøgt en masse steder). :)

Så måske ender jeg med at springe prøverne over, hvis ikke jeg bliver anbefalet andet af lægen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med sådan en som jeg, som fik det. trods jeg IKKE er over 35 år? :-) Jeg ved ikke om du er interesseret i at høre om det, oplevelsen og ja.. Min historie vil jeg i hvert fald gerne komme med :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fortæl fortæl... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Betina,

Kan sagtens forstå hvad du mener, og har vi har også tænkt en del over om jeg skal tage imod fostervandsprøven eller ej.

Så vidt jeg kan se, tages den først i 15.-17. uge, og så er der et par ugers ventetid på resultatet. Det betyder jo at man ville være ret langt henne, inden der evt. skulle tages en beslutning i forhold til misdannelser.

Næste ting er, at kvinder på 35 "kun" føder 5 ud af 1000 børn med kromosomfejl. Ud af dem er det så igen kun ca. 10% der reelt fejler noget. (Har lige undersøgt og undersøgt en masse steder). :)

Så måske ender jeg med at springe prøverne over, hvis ikke jeg bliver anbefalet andet af lægen...

Hej..

Moderkageprøven tages i uge 10-11.

Jeg skal til læge i morgen tirsdag og ha' lavet vandrejournal, samt taget blodprøve og dubble-test.

Og selvfølgelig er der altid risiko, ligesom der jo også er risiko for abort især de første ca 13 uger.

Jeg har dog besluttet, i samrød med manden, at vi IKKE tar en moderkage prøve, men venter og så måske tar en fostervandsprøve.

men hvis dubble-testen samt NF-scanningen ser fin ud, gør vi nok ikke videre, bortset lige fra at vente og vente og vente :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej! Jeg ville klart få den lavet hvis tallene til NF skanningen ikke er helt i top. Dette gælder også for mig selv den 1. feb hvor jeg skal skannes ( er selv 27 men vil tage imod tilbuddet hvis det kommer). Ja der er en lille risiko men den er meget lille, og fostervandsprøven kan man først tage fra uge 16, derfor er det ofte moderkagen man tager en prøve fra da den kan give en afklaring hurtigere end med fostervandet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

Det er altid svært at rådgive om hvad der er rigtig eller forkert, men jeg kan dele min historie og mening.

Jeg har og har altid været sikker på at jeg ikke ønskede at føde et handicappet barn. Og med det mener jeg at hvis jeg kan få svar på noget på forhånd så ville jeg bruge det i min beslutning. Og jeg har altid haft den holdning at grunden til at der tilbydes en NF scanning er for at Screene for om der kunne være noget ud over det normale. Dermed - er man fuldt overbevist om at man om alle omstændigheder vil beholde barnet man bærer så burde man ikke få foretaget denne undersøgelse.

Vi fik lavet en NF scanning som vi også fik med vores den første. Men denne gang skulle det vise sig at tallet vi fik var noget anderledes end første gang hvor det var 1:18000. Denne gang var det 1:226. Altså under de 1:300 som der er en grænse der er sat op af fagpersoner. Under denne grænse tilbydes man, uanset alder, at få foretaget en moderkagebiopsi. Denne kan laves så hurtigt som muligt. Her tager man en prøve gennem bugvæggen, ubehageligt men ikke overdrevet smertefuldt. Denne prøve tester man så for kromosomfejl på gen 13,18 og 21 hvorad 21 er for down syndrom og den mest "normale" Desuden kan de teste for kønnet hvis man ønsker dette oplyst. Ikke alle kan få lavet en moderkagebiopsi idet placeringen af moderkagen kan gøre at de ikke kan komme til den. Der kan man så lave en fostervandsprøve istedet men denne er senere i graviditeten og mener svaret på denne tager længere tid at få. Ergo er man langt i graviditeten før man evt. kan afbryde graviditeten.

Vi valgte at få taget en moderkagebiopsi for at få svar. Heligvis viste det sig vi ventede en sund og rask dreng. Håber du finder ud af hvad du gerne vil. Snak evt. med jordemoderen når du bliver scannet i forbindelse med NF og se på det tal i får. Når i har et tal at forholde jer til tror jeg man kan mærke hvad der er mest rigtigt at gøre. Men for jeres egen skyld - drøft hvad jeres ønske er med at få lavet denne udersøgelse. Det er kun et tilbud ikke noget man skal. Har I drøftet det på forhånd er det nemmere at stille spørgsmål til jordemoderen.

Håber alt går godt med scanningen.

Mvh Tanja

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER