Frøen

de første gaver til baby.

16 indlæg i dette emne

Overvejede om dette indslag skulle ligge her eller i gravid men tænker jer med baby nok er mere erfarne :)

Det handler om barselsgaver eller gaver til baby allerede inden han er kommet.... hvordan håndterede i det?

Jeg spørger fordi jeg føler jeg har alt jeg behøver lige nu til ham og jeg virkelig ikke har lyst til at have et baby værelse stop fyldt med bamser og andre legeting han jo alligevel ikke kan bruge.

Er det mig der er mærkelig og ikke vil unde mit barn gaver?

Svigermor er værst (men måske nok mest fordi hun er tæt på og min familie jo bor i dk 1000km væk) jeg har prøvet at snakke med hende om at jeg gerne vil frabedes alle de der bamser og så hellere sætte pengene på en børneopsparing eller købe Lego/duplo ex som jeg til gengæld mener man aldrig kan få nok af og DET kan han da få glæde af på et tidspunkt frem for 500 Små bamser?

Hun mener ikke jeg kan undgå alle de der gaver da det ligger i kulturen. .. JEG kan så bare ikke forstå hvorfor det partout Skal være bamser?

...Og kan jeg tillade mig at smide dem ud (give væk)

Jeg forudser det bliver et on going problem da jeg er havnet i en familie hvor man "køber sig til kærlighed" dvs man giver sindsygt mange gaver "bare fordi" jeg kan se hvad det har gjort ved mine niecer der overhovedet ikke værdsætter gaver for de får hele tiden alt det de peger på. Jeg vil gerne holde gaver som noget særligt man kan glædes over.

Men hvordan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har samme bekymring, jeg ville ikke have dårlig samvigtighed over at give bamserne væk, skal heller ikke have bamser der bare opsamler støv, godt være det lidt hårdt men hvis ikke de respketere det når jeg siger det såå, det er kun hvis bamsen er speceil at den får en plads på værelset ..

omkring legetøj så er det nok heller ikke lige til at undgå, men en god ting er at gemme tingene væk i kasser og så skifte legetøjet ud en gang om måneden eller noget i den stil, så lære børnene at sætte pris på det og så bliver de heller ikke træt af deres legetøj, ser ofte børn med værelset fyldt op men de leger kun med 3-4 ting :P

Helt klart lego og eks togbaner er noget jeg helst vil have hvis de skulle købe legetøj..

Men skal jo os tænke på at gaverne bliver givet med kærlighed så det er lidt koldt bare at afvise det hele, men jeg vil helt klart sige til min nærmeste familie og veninder hvad jeg ønsker og nok mest af alt hvad jeg ikke ønsker .. :P

sikke et lukus problem .. haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved godt, at det ikke er gave til baby, men da jeg fødte, havde jeg på forhånd sagt, at jeg virkelig ikke ville have blomster, da det er spild af penge at købe til mig (synes de lugter og dør så hurtigt :) ) - så måtte folk hellere købe legesager, tøj, bamser eller andet der holder længere tid. Og det hjalp, fik ingen blomst :D

Jeg synes helt klart godt, at du kan give udtryk for, hvad I ikke kunne tænke jer og hvis folk ikke respekterer det, så er det ok at bytte det!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville sige det ligeud, at I har så mange bamser og at du hellere vil have at de give lego. Så er der helt klare linier og det er ikke til at misforstå

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke bytte dem?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg nok en smule konfliktsky, men jeg har det lidt sådan, at hvis nogen giver mine børn noget i gave, så kan jeg ikke tillade mig at sige nej eller brokke mig. Hvis der er mulighed for at bytte, ville jeg måske i et omfang gøre det, men hvis nu lillemanden blev overdænget af bamser og de alle kunne byttes, ville jeg klart beholde nogle af dem, og så spørge svigermor og det ville være ok for hende at man byttede til ex Lego, fordi den lille har så mange bamser, og man gerne vil at barnet kommer til at lege med tingene - dvs forsøge at give det hele et positivt spin: Mange tak for den store gavmildhed, så jeg godt gøre sådan at barnet får mest muligt ud af det?.

Hvis så jeg kunne se at det påvirkede giveren negativt, så ville jeg nok beholde tingene...

Jeg tror nogle gange at vi gravide og måske også nybagte forældre (spørg mig om en måneds tid hehe) har en tendens til at vi stiller meget specifikke krav til hvad vores børn må få og hvad folk må give, og hos mig selv forsøger jeg at gøre op med det, fordi jeg føler mig som en sindsygt utaknemmelig møgunge som ikke kan værdsætte andres gavmildhed... Men det er bare den måde jeg ser mig selv.

Vi må i sidste ende hver især vælge hvordan vi vil tackle det :)

Jeg er meget enig. Kan sagtens se problemet men har det også lidt sådan, at en gave er en gave, og at man som modtager skal passe på med at stille for mange regler overfor en gave, der gives af god vilje og kærlighed.. Det ville da være fint, hvis du kunne forsøge at sprede, at I super gerne vil have LEGO etc. Men ligefrem at ønske sig penge i barselsgave, synes jeg er en mindre god ide.

Generelt har vi været heldige med gaver, men vi har byttet et par stykker, som ikke kom fra nogen tæt på. Og ja, så har vi et par bamser og dukker liggende, som måske ikke kommer til at blive råleget med. Men måske kommer møffen til at kunne lide dem, når hun bliver stor.

Men hvis det særligt er svigerfamilien, der er "problemet" kunne din mand måske snakke med sin mor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har samme bekymring, jeg ville ikke have dårlig samvigtighed over at give bamserne væk, skal heller ikke have bamser der bare opsamler støv, godt være det lidt hårdt men hvis ikke de respketere det når jeg siger det såå, det er kun hvis bamsen er speceil at den får en plads på værelset ..

omkring legetøj så er det nok heller ikke lige til at undgå, men en god ting er at gemme tingene væk i kasser og så skifte legetøjet ud en gang om måneden eller noget i den stil, så lære børnene at sætte pris på det og så bliver de heller ikke træt af deres legetøj, ser ofte børn med værelset fyldt op men de leger kun med 3-4 ting :P

Helt klart lego og eks togbaner er noget jeg helst vil have hvis de skulle købe legetøj..

Men skal jo os tænke på at gaverne bliver givet med kærlighed så det er lidt koldt bare at afvise det hele, men jeg vil helt klart sige til min nærmeste familie og veninder hvad jeg ønsker og nok mest af alt hvad jeg ikke ønsker .. :P

sikke et lukus problem .. haha

har tænkt samme tanker, tror de bamser der bare er kommet med fordi de hørte til et sæt tøj osv pænt ryger i en "kom videre" kasse og så dem der er køt med en speciel tanke ag får lov at blive...og samle støv (frøen skal da også have lov at vælge hvilken bamse han bliver knyttet til...men det sker jo først om en del tid :) så ja tror det ryger i kasser så det kan tages frem og tilbage har nemlig samme holdning til overfyldte værelser.

og JA hvor er det altså et eller andet sted forfærdeligt at have sådan et luksus prolem - men det har vi jo så altså!!! og det må man jo så tage med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville sige det ligeud, at I har så mange bamser og at du hellere vil have at de give lego. Så er der helt klare linier og det er ikke til at misforstå

det syntes jeg også jeg gjorde....svaret var at det ville familien i frankrig ikke kunne forstå eller respektere for det ligger ikke i kulturen??? :huh

hvor respekten for MIN kultur og VORES ønsker er kan man jo så diskutere :P <_< men ja det må blive noget med en ønskeseddel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke bytte dem?

nej for hun klipper alle mærkater osv af med det samme "så de er sikre for baby" :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg nok en smule konfliktsky,

samme her :)

men jeg har det lidt sådan, at hvis nogen giver mine børn noget i gave, så kan jeg ikke tillade mig at sige nej eller brokke mig.

Jeg ser nu mig selv som hans advokat og at det derfor er min pligt at stille krav til at det er noget ordentligt han får. Når han så bliver større, bliver det lidt sværere - jeg vil ikke hive en gave væk fra ham som han har fået fordi "den ikke møder kravene" nu har han jo fået den....men der går jo immer væk nogle år inden han forstå det der med at få gaver og at det er gaven der er interessant og ikke papiret :)

Hvis der er mulighed for at bytte, ville jeg måske i et omfang gøre det, men hvis nu lillemanden blev overdænget af bamser og de alle kunne byttes, ville jeg klart beholde nogle af dem, og så spørge svigermor og det ville være ok for hende at man byttede til ex Lego, fordi den lille har så mange bamser, og man gerne vil at barnet kommer til at lege med tingene - dvs forsøge at give det hele et positivt spin: Mange tak for den store gavmildhed, så jeg godt gøre sådan at barnet får mest muligt ud af det?.

Hvis så jeg kunne se at det påvirkede giveren negativt, så ville jeg nok beholde tingene...

Jeg tror nogle gange at vi gravide og måske også nybagte forældre (spørg mig om en måneds tid hehe) har en tendens til at vi stiller meget specifikke krav til hvad vores børn må få og hvad folk må give, og hos mig selv forsøger jeg at gøre op med det, fordi jeg føler mig som en sindsygt utaknemmelig møgunge som ikke kan værdsætte andres gavmildhed... Men det er bare den måde jeg ser mig selv.

præcis også derfor jeg lavede indslaget for jeg syntes det er svært at finde ud af hvor grænsen er for at jeg bare er "skør" gravid med særlige ideer og hvor det rent faktisk giver mening. vil jo ikke såre nogle og ej heller være alt for streng med at min stakkels søn KUN må få ting der har været gennem NAZI-MOR først.

Jeg er bare så bange for at det skal ende som med mine niecer (hvilket det ALDRIG vil for det er EKSTREMT) og så er jeg blevet så præget af mit arbejde (pædagog/leder) at jeg ikke syntes det er vigtigt at ungerne har noget ordentligt legetøj som giver mening både for voksne og børn (ex INGEN bagugan, bayblades, Hello Kitty og hvad det ellers hedder som ikke er andet end komers) OG jeg vil gerne have lov at beholde barndommen så længe som muligt for hans skyld - jeg ser absolut INGEN grund til at give ham en 2000kr fancy musikafspiller som 6 årig (niecer igen) men han skal da have lov til at få en musikafspiller.....

Vi må i sidste ende hver især vælge hvordan vi vil tackle det :)

:) det er det jeg er ved at finde ud af hvordan jeg vil gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for svar :) jeg er ved at lave en liste over ønsketing til barsels- og andre gaver :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for svar :) jeg er ved at lave en liste over ønsketing til barsels- og andre gaver :)

Det syntes jeg er en god idé ÅH GUD Mie har fået meget lort!!! Meget var købt i genbrug og er så røget videre til genbrug eller mødrehjælpen. Jeg forsøger at se positivt på det ved at sige "Ok - Mies barselsgave fra X, Y, Z, Æ, Y og Å er så penge til velgørenhed" Og det ER da også en smuk tanke. Men må indrømme at rigtig meget har været svær at holde masken til når vi har åbnet gaverne "Nej hvor fin, en strikket lysegul kyse (den værste ræderlighed jeg nogensinde har set)" - "10 sæt (brugt) tøj" - "en bamse (med en plet på)" osv...

Jeg har ingen skrubler haft med at smide noget af det direkte i skraldespanden og det der måske kunne være noget værd er sendt i genbrug. Og jeg har på intet tidspunkt konfereret giveren med det. Min mormor giver fx fra genbrug fordi hun kommer fra en anden tid hvor men skulle have mest muligt ud af lidt, så hendes tanke har været at købe 10 sæt tøj for de samme penge som man kan få 1 sæt for - hvor jeg 1000 gange hellere vil have 1 sæt NYT og UBRUGT kvalitets tøj. Men jeg har respekteret og forsøgt at sætte mig ind i tankerne bag gaven.

Svigermor køber også billigt BRAS for at sige det lige ud, men igen er det med en sød tanke bag og genbrug kan altid bruge lidt legetøj (ubrugt).

Jeg ved som dig godt at det er et LUKSUS problem, og det er altid et lidt ømt punkt fordi man jo egentlig er træt af andres gode intentioner. Men jeg syntes altså det er OK at man skriver en liste med ting man kunne ønske sig til den lille, som man mener er noget de får noget ud af, man behøver jo ikke direkte diktere at man kun ønsker noget fra listen, men fx ligge den hos svigermor og sige at hvis nogen SPØRGER hvad man har brug for til den lille, så kan hun give dem listen. (og så er jeg for øvrigt med på vognen omkring Hello Kitty, Bayblade og i et vist omfang Disney legetøj m.m. og holder det for døren med en ild tang til den dag hun selv vil spørge efter det - og der vil jeg ikke nægte hende det, men stadig begrænse - og sørge for at Hello Kitty legetøjet i det mindste er noget brugbart fx. en hulahop ring med Hello Kitty).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det syntes jeg er en god idé ÅH GUD Mie har fået meget lort!!! Meget var købt i genbrug og er så røget videre til genbrug eller mødrehjælpen. Jeg forsøger at se positivt på det ved at sige "Ok - Mies barselsgave fra X, Y, Z, Æ, Y og Å er så penge til velgørenhed" Og det ER da også en smuk tanke. Men må indrømme at rigtig meget har været svær at holde masken til når vi har åbnet gaverne "Nej hvor fin, en strikket lysegul kyse (den værste ræderlighed jeg nogensinde har set)" - "10 sæt (brugt) tøj" - "en bamse (med en plet på)" osv...

Jeg har ingen skrubler haft med at smide noget af det direkte i skraldespanden og det der måske kunne være noget værd er sendt i genbrug. Og jeg har på intet tidspunkt konfereret giveren med det. Min mormor giver fx fra genbrug fordi hun kommer fra en anden tid hvor men skulle have mest muligt ud af lidt, så hendes tanke har været at købe 10 sæt tøj for de samme penge som man kan få 1 sæt for - hvor jeg 1000 gange hellere vil have 1 sæt NYT og UBRUGT kvalitets tøj. Men jeg har respekteret og forsøgt at sætte mig ind i tankerne bag gaven.

Svigermor køber også billigt BRAS for at sige det lige ud, men igen er det med en sød tanke bag og genbrug kan altid bruge lidt legetøj (ubrugt).

Jeg ved som dig godt at det er et LUKSUS problem, og det er altid et lidt ømt punkt fordi man jo egentlig er træt af andres gode intentioner. Men jeg syntes altså det er OK at man skriver en liste med ting man kunne ønske sig til den lille, som man mener er noget de får noget ud af, man behøver jo ikke direkte diktere at man kun ønsker noget fra listen, men fx ligge den hos svigermor og sige at hvis nogen SPØRGER hvad man har brug for til den lille, så kan hun give dem listen. (og så er jeg for øvrigt med på vognen omkring Hello Kitty, Bayblade og i et vist omfang Disney legetøj m.m. og holder det for døren med en ild tang til den dag hun selv vil spørge efter det - og der vil jeg ikke nægte hende det, men stadig begrænse - og sørge for at Hello Kitty legetøjet i det mindste er noget brugbart fx. en hulahop ring med Hello Kitty).

Dejligt ikke at være den eneste juble smiley efter juble smiley :)

Og så glad for ikke at være den eneste der hader hello kitty (nu får vi heldigvis en dreng) men så bliver det jo nok bare spiderman i stedet. .. den tid den sorg ET luksus problem af gangen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom sådan til at smile af kommentarerne omkring Hello Kitty osv. Lige nu er vores stue præget af at her bor en 3-årig pige og en kvinde på barsel som bare ingen energi har :lol

Der ligger indtil flere ting fra McD, en gryde fyldt med perler med en plastik-ske i, og en klemme :lol :lol :lol tydelige beviser på at det bare slet ikke er os som bestemmer hvad der bliver leget med, men at perlerne er 'morgenmad til far' McD tingene er hendes børn og klemmen aner jeg ikke hvorfor den ligger midt på bordet :lol :lol :lol

Det lyder rigtig fantastisk :) jeg har skam ikke intentioner om at bestemme hvad der skal leges med og hvordan er stor tilhænger af fantasi. Men jeg tænker at bestemme hvilke legeting der kommer indenfor så længe det er muligt det er der jeg gerne vil frabedes div kommercielle påhit i den udstrækning det er muligt. Ex jeg vil ikke forbyde barnet at lege med en gave men er det mig der er køber vælger jeg noget andet. Men ja som naiv førstegangsfødende har man så mange fancy idéer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det syntes jeg også jeg gjorde....svaret var at det ville familien i frankrig ikke kunne forstå eller respektere for det ligger ikke i kulturen??? :huh

hvor respekten for MIN kultur og VORES ønsker er kan man jo så diskutere :P <_< men ja det må blive noget med en ønskeseddel.

Åh Gud :rolleyes He he...men at give BAMSER kan vel umuligt være en del af deres kultur, det er vel bare det at give gaver i det hele taget der er det, eller hvad :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh Gud :rolleyes He he...men at give BAMSER kan vel umuligt være en del af deres kultur, det er vel bare det at give gaver i det hele taget der er det, eller hvad :D

jaae det er det nok.

jeg tror også mest det med bamserne vist mest er et udtryk for (for mig) "ubrugelige" gaver "DIMSE" ting ;)

svigermor er rigtig god til det der impulskøbs-noget hvor man ser på noget og HOV så var der da lige en dims man da lige kunne tage med..... HVORFOR ryger så straks ind i mit hoved - der er jo ikke brug for den!! og hernede har de MANGE mærkelige dimser man da liiige kan komme til at købe med, eller de kommer med som gratis-ting fordi man har købt x-af det og det osv. a la de små parfume prøver man får i matas når man køber noget...det er da fedt nok hvis det er en lækker parfume, men hvis jeg vil købe en ny parfume så går jeg hen i butikken og prøver mig frem til jeg finder en jeg kan lide når JEG vil.

- og jaja bamser kan være herlige (sov faktisk selv med bamse til jeg var 21 - TRODS kæreste (nu min mand)! :whistling :blush ) men de der små halvt bamse halvt suttekluds-ting på størrelse med en kleenex der hverken forestiller det ene eller det andet det har jeg ikke meget fidus til.

I øvrigt tror jeg, jeg må erkende at hele diskussionen nok mest handler om graviditetshormoner og som en måde at få afløb for ALT for mange følelser overfor forestående fødsel som jeg ellers var sikker på jeg var heeelt cool med......det er jeg vist ikke helt <_< og især et udtryk for at skulle/ville have styr på bare NOGET når nu kroppen er gået awool og gør som den passer uanset hvad JEG syntes :rolleyes må jo nok erkende at jeg er "lidt" kontrolfreak :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER