Tinakp

Et dumt spørgsmål ang.MME.....(af en uvidende amme-mor)

52 indlæg i dette emne

Hvis man må opbevare MM i køleskabet i 24 timer, må du vel også give ham det koldt i kop? Det kan jeg da virkelig ikke se noget galt i, så længe der maks går 24 timer fra du malker ud til du giver ham det :)

Det er jo det... Klart at det skal varmes op, naar det har vaeret frosset ned, men det bliver det ogsaa lidt maerkeligt af, indtil det er varmet op. Men saadan lidt mm koldt? Det kan jo ogsaa vaere i en flaske og koele ned der, foer den er toemt... Noah er nemlig begyndt ikke at ville ammes foer sine lure i disse dage, men ved ikke helt, om det er tiger, taender eller reelt nej tak til dagsamning. Saa malker lidt ud efter frokost, som jo kommer i koeleren eller i fryseren... Jeg kan jo proeve imorgen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ps. Der er intet i vejen med at give mme. Det er lige så godt som mm, rent faktisk er chancen for vitamin-underskud større efter de seks måneder ved amning. Ny undersøgelse....

Og desuden ammer Tina jo stadig, saa ser kun en baby, som faar en masse godt fra flere kilder og hun kan maaske spare sit barn for jerntilskud :)

Tina, note to you, darling, hvis du er nervoes for kalk-situationen: Du kan lave sesamnoeddemaelk, hvis du har en blender. Det er smaekfyldt med kalk og jern. Men det kan du bare pm'e min om eller kigge i Noahs madtraad :kiss

Ja, for alle dem der ikke vælger at amme eller er der supplere op med mme er dårlige mødre. Ikke, at det var det du skrev Annapererenna men jeg kan ligesom Troldemor ikke se hvad dit indlæg gør godt for her, det besvarer ikke spørgsmålet!

Tak for jeres indlæg - jeg tror at jeg ved hvad jeg skal rette mig efter nu - det er rigtig rart at I vil komme med råd til en uvidende person, tænk at der er så meget man ikke ved indenfor denne verden...også denne verden... puha... :wacko

Derfor er BK uundværlig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, bestemt ikke. Synes bare Annaperennas "svar" var unfair - især når Tina er usikker på emnet...( hvilket jeg godt kan forstå! Det er en jungle :P )

Tak Cæcilie... :loveshower du er en sveske.... og du har ret - det er en jungle uden lige! Og man vil jo nødigt gøre noget forkert...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

AJ, og helt aerligt, saa melder der sig 1000 andre ogsaa! Faar de saa nok ved x antal amninger, hvis maelk skal udgoere hovedparten af hans mad og drikke, hvis ikke han vil ammes om dagen. Og er x antal dl mad for meget eller for lidt om dagen, er det varieret nok, hvornaar kan hvad introduceres, hvor meget vand til maaltider, hvad med udenfor... er det nok amning saa eller skal jeg ogsaa give mm i kop eller kan jeg give min mm som mme kold i kop.... Gaahhhh! :blink :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

AJ, og helt aerligt, saa melder der sig 1000 andre ogsaa! Faar de saa nok ved x antal amninger, hvis maelk skal udgoere hovedparten af hans mad og drikke, hvis ikke han vil ammes om dagen. Og er x antal dl mad for meget eller for lidt om dagen, er det varieret nok, hvornaar kan hvad introduceres, hvor meget vand til maaltider, hvad med udenfor... er det nok amning saa eller skal jeg ogsaa give mm i kop eller kan jeg give min mm som mme kold i kop.... Gaahhhh! :blink :D

Det er jo det jeg siger! Jungle uden lige... :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Saa har jeg givet Noah min maelk fra igaar i kop, kold :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Tina

Vil bare lige understrege, at du godt kan give MME "koldt". Men personligt ville jeg ikke give det koldere end stuetemperatur.

Grunden til at man varmer det op til 37 grader mens børnene er små, er at energiforbruget ved fordøjelse og omsætning af mælken er ganske krævende for de små babyer. Barnets legemstemperatur er meget påvirkelig de første 4 mdr., og derfor vil det kræve yderligere af kroppen at skulle fordøje kold mælk. Det betyder at den ekstra energi barnet bruger på at fordøje kold mælk, kunne være brugt på vågentid, aktivitet og udvikling. Man risikerer også mavekneb.

Når barnet så er omkring de. 4 mdr. plejer de at kunne håndtere større temperaturudsving i væskerne, men man skal stadig passe på med kolde drikke.

Hvis man ikke kan varme MME op, og skal medbringe det på tur, så bør man købe mælkebrikker, da de er sterile.

MM må ifølge anbefalingerne ikke gives koldere end 37 grader. Hvorfor ved jeg faktisk ikke, men jeg kunne formode det har noget med aminosammensætningen at gøre...Det må heller ikke gives varmere end 37 grader for så ødelægges denne sammensætning.

Det du har læst Cæcilie angående at MME skulle være bedre end MM, hvis mor ikke spiser sundt nok, vil jeg gerne se. Alle undersøgelser jeg har læst peger på, at MM altid bør være 1. prioritet, pånær hvis der er tale om misbrug.

Det er rigtigt at barnet fra 6 mdr. skal have jerntilskud, fordi barnets depoter derfra er tømte, men ellers bør der ikke være nogle mangler.

Men vis mig meget gerne den undersøgelse, for jeg har ikke selv stødt på den. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg saa givet mm koldt her til morgen - altsaa taget ud af koeleskabet, staaet ude, saa det ikke er 5 grader koldt som i lige fra koeleren. Nu ser vi, om det giver mening fremover.

Det er da barnets jerndepoter, der er brugt op og morens mm indeholder ikke ret meget jern, saa derfor jerntilskud, hvis jeg maa noerde lidt, hi hi ;)

Jeg undrer mig ogsaa over, at mme rent fagligt skulle kunne fremstaa som sundere for en aeldre baby end mm, forudsat at en mor er almindelig sund ammemor, naturligvis. Under alle omstaendigheder, saa er jeg hverken for eller imod mme, skal jeg lige understrege, bare interesseret i facts paa den nysgerrige maade.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg saa givet mm koldt her til morgen - altsaa taget ud af koeleskabet, staaet ude, saa det ikke er 5 grader koldt som i lige fra koeleren. Nu ser vi, om det giver mening fremover.

Det er da barnets jerndepoter, der er brugt op og morens mm indeholder ikke ret meget jern, saa derfor jerntilskud, hvis jeg maa noerde lidt, hi hi ;)

Jeg undrer mig ogsaa over, at mme rent fagligt skulle kunne fremstaa som sundere for en aeldre baby end mm, forudsat at en mor er almindelig sund ammemor, naturligvis. Under alle omstaendigheder, saa er jeg hverken for eller imod mme, skal jeg lige understrege, bare interesseret i facts paa den nysgerrige maade.

Ja, selvfølgelig - men du ved det kommer jo af selv samme årsag ;) Det har jeg rettet ;)

Altså jeg har prøvet at finde en begrundelse for hvorfor MM ikke må gives koldere end 37 grader, men er ikke blevet særligt meget klogere. Dog ved jeg der er en del forholdsregler for MM fordi det er meget sart overfor baterkier mv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, selvfølgelig - men du ved det kommer jo af selv samme årsag ;) Det har jeg rettet ;)

Altså jeg har prøvet at finde en begrundelse for hvorfor MM ikke må gives koldere end 37 grader, men er ikke blevet særligt meget klogere. Dog ved jeg der er en del forholdsregler for MM fordi det er meget sart overfor baterkier mv.

I know... Men forudsat, det er pumpet ud under samme forholdsregler som for nedfrysning, taenker jeg... :unsure Men det er nu heller ikke fordi jeg vil til at bruge brystpumpe hver dag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg synes også det virker lidt underligt, for jeg kan ikke se hvordan der skal dannes bakterier hvis mælken er kold og holdt kold under givende betingelser...Derfor at jeg måske tror det noget med aminosammensætningen at gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det du har læst Cæcilie angående at MME skulle være bedre end MM, hvis mor ikke spiser sundt nok, vil jeg gerne se. Alle undersøgelser jeg har læst peger på, at MM altid bør være 1. prioritet, pånær hvis der er tale om misbrug.

Men vis mig meget gerne den undersøgelse, for jeg har ikke selv stødt på den. :)

Måske det er et nyt ph.d.-projekt fra Aarhus Universitet Cæcilie hentyder til?

Studiet viser, at modermælk tilsyneladende ikke kan opfylde behovet for det livsvigtige vitamin B12 hos spædbørn, når børnene runder fire måneder. Læs artiklen på videnskab.dk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske det er et nyt ph.d.-projekt fra Aarhus Universitet Cæcilie hentyder til?

Studiet viser, at modermælk tilsyneladende ikke kan opfylde behovet for det livsvigtige vitamin B12 hos spædbørn, når børnene runder fire måneder. Læs artiklen på videnskab.dk

Ah, interessant.

den har jeg læst nu, og der er for mig ikke noget der entydigt indikerer at MME er bedre end MM - undersøgelsen peger på at vitamin B12 mangler efter barnets 4. levemåned og at der enten derfor bør gives tilskud med MME eller alm. B12 tilskud til børn.

Derfra og så til at sige at MM ikke er godt hvis ikke moderen spiser sundt, synes jeg er en bred fortolkning af det ene projekt.

Men det er rigtig spændende forskning!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrive ikke at mme er bedre end mm. Overhovedet ikke :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Citat fra forfatter:

Eva Greibe understreger dog igen, at konklusionerne skal bekræftes i andre studier, før der er belæg for en direkte anbefaling af, at retningslinjerne for amning skal ændres.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrive ikke at mme er bedre end mm. Overhovedet ikke :-)

Ok, så har jeg bare misforstået dit indlæg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, så har jeg bare misforstået dit indlæg :)

Jeg tror bare, det var ment som stoette til Tina i at give lidt mme i kop ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror bare, det var ment som stoette til Tina i at give lidt mme i kop ;)

Sådan tolker jeg det også... :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan tolker jeg det også... :loveshower

Jojo det ved jeg, men det var mere Camilla´s og Cæcilies snak om en sund ammemor - altså at man skulle være sund for at amning var det bedste...

Men never mind.

Det korte af det lange er jo at du sagtens kan give MME af kop/flaske, og det godt kan gives koldt til børn over 4 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jojo det ved jeg, men det var mere Camilla´s og Cæcilies snak om en sund ammemor - altså at man skulle være sund for at amning var det bedste...

Men never mind.

Det korte af det lange er jo at du sagtens kan give MME af kop/flaske, og det godt kan gives koldt til børn over 4 mdr.

Okay jeg ville også bare være sikker på at cæcilie vidste at jeg havde forstået hendes budskab... og i øvrigt tak til dig for dine indlæg! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var bestemt bare det - Udover at jeg så faktisk blev lidt stødt af annas indlæg, også på Tina vegne. Nå men, skulle jo ikke udvikle sig til debat :-) Tina fik jo svar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh jamen jeg er ked af hvis det rammer nogen - jeg er nok typen, der har det sådan at har jeg taget et bevidst valg om X eller Y i forhold til mit barn så har jeg is i maven i forhold til hvad andre syntes eller kommer med af råd/holdninger/kommentarer - beklager hvis jeg har stødt men jeg er bare RIGTIG ked af at SP og andre pådutter MME i så ekstrem grad som jeg følte det da jeg startede på grød med Carl - når der er andre alternativer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan få drikke klar mme fra Arla som hedder babymælk koster 36kr for 9 brikker i Føtex og rema 1000 rigtig billigt det køber vi altid Elliot får os nan når på pulver når vi er hjemme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh jamen jeg er ked af hvis det rammer nogen - jeg er nok typen, der har det sådan at har jeg taget et bevidst valg om X eller Y i forhold til mit barn så har jeg is i maven i forhold til hvad andre syntes eller kommer med af råd/holdninger/kommentarer - beklager hvis jeg har stødt men jeg er bare RIGTIG ked af at SP og andre pådutter MME i så ekstrem grad som jeg følte det da jeg startede på grød med Carl - når der er andre alternativer :)

Jeg er også af den holdning at alle har ret til deres meninger/holdninger - og er ikke bleg for en diskussion, men jeg tænker lidt at hvis du føler så stærkt for det med MM vs. MME, så lav en blog hvor du skriver om det - så det kommer ud på en ordentlig og brugbar måde. For det er en interessant diskussion. Jeg kunne have forståelse for din kommentar, hvis jeg havde stillet spørgsmålet om hvad jeg skulle gøre - om jeg skulle give udelukkende MM eller om det var ok med MME. Men jeg har jo taget mit valg - på baggrund af hvad min SP har rådet mig til, og derfor føler jeg nok et eller andet sted at det var lidt et angreb på MIT valg...

Men det kan jeg jo så forstå, at det ikke var. Og jeg sætter pris på at du her efterfølgende forklarer dig... Så tak for det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan få drikke klar mme fra Arla som hedder babymælk koster 36kr for 9 brikker i Føtex og rema 1000 rigtig billigt det køber vi altid Elliot får os nan når på pulver når vi er hjemme

Tak for info! :loveshower (så kan man bare være træt af at man hverken har rema eller føtex i Skjern....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER