Guest Diden

9 årig pige køber øl?!

15 indlæg i dette emne

Jeg kiggede længe på overskriften og var virkelig i tvivl om hvad pokker jeg skulle skrive for der er så mange aspekter i den her sag der gør det hele så pinligt, forlegent, overraskende og en masse andre tillægsord.

Der er skolefest en gang om året på Saras skole hvor der er diskotek for børnene og de kan købe kage, sodavand og sådan nogle knæklys - det er såmænd vældig fancy men røv kedeligt for forældrene!

Da festen er fra 18.30-21 havde jeg allerede besluttet mig for at vi ikke skulle afsted i år da de ville være alt for sent - ikke kun for Lærke som bliver puttet når festen starter, men så sandelig også for Sara som plejer at ligge sig til at sove 20.30

Anyways!

Sara blev selvfølgelig meget ked af det over beslutningen, og vi kom frem til, sammen med Jans niece som er 15 og går et par klasser over Sara på den samme skole, at de kunne følges så Sara kunne komme med alligevel. De år hvor vi har været med er hun kun kommet til os for at få penge til snolder, så jeg troede på at hun var stor nok til for det første selv at administrere sine penge, og dernæst selv daffe rundt til den her fest, som hun jo enlig stort set plejer.

Hun fik sin mobil med så hun på alle tidspunkter kunne ringe til hendes kusine, hendes farmor som skulle hente hende, Jan eller jeg om hun så bare ville snakke lidt!

Vi syntes enlig vi havde fundet en rigtig god ordning og jeg var positivt stemt omkring det, omend Jan var meget nervøs. Jeg fortalte ham a det burde han ikke være for Sara var en stor pige..

Troede vi!!!! :(

Da Sara bliver afleveret af farmoren her 21.30 og Sara er gået ud på toilettet for at gøre sig klar til seng fortæller hun mig (farmoren) at Sara havde købt en øl under festen! hun havde heldigvis ikke nået at drikke den da et af de andre forældre i hendes klasse bryder ind og hjælper hende med at bytte den til noget andet (en hat af knæklys). Farmoren fortæller foriøvrigt at de var i tvivl om de overhovedet skulle fortælle det til os! Jeg reagerede ikke rigtig over det, men har tænkt over siden at SELVFØLGELIG skal vi sgu da vide sådan noget.! Altså!.

Hun forklarede at Saras kusine, som havde fulgtes med hende, havde fortalt dem om det og at Sara var blevet meget ked af det over at det blev fortalt videre - derfor var de i tvivl om vi skulle vide det (hmmm).

Jeg ringede fluks til Jan for jeg var så meget i vildrede og ikke mindst overrasket at jeg blev nødt til at tale med nogen inden jeg sagde noget som helst til Sara. Det endte med at Jan kom til at tale med Sara i tlf og de snakkede lidt frem og tilbage om hvorfor hun havde gjort det! Først ville hun slet ikke være ved at det var med vilje, men indrømmede dog under samtalen at hun bare så gerne vil være voksen. (og sej synes jeg også jeg kan huske at hun sagde)

Da samtalen er færdig forklare jeg hende stille og roligt at jeg havde forventet mere af hende, at hun selvfølgelig ikke kunne få lov til at tage alene afsted en anden gang, at jeg var meget skuffet og at Jan og jeg måtte snakke om hvilken konsekvens der var for det her, og det ville hun så få at vide om morgenen (altså i morgen).

For det første er vi som forældre utrolig pinlige berørte over at det i det hele taget kunne ske. Jo det kunne nok være sket om vi havde været med eller ej, men det er bare så meget værre når vi har overvurderet hende og troet at hun var gammel nok til at være afsted alene og hun så har gjort sådan noget.

Jeg føler mig virkelig blind sided og vi kan ikke helt finde ud af om vi skal betragte det som et fare signal eller hvad pokker vi skal gøre.!

For at forklarer yderligere drikker vi ikke herhjemme hverken til dagligt eller i weekenderne. Jeg tror det vil være 1-2 gange i måneden vi indtager alkohol så det er ikke fordi at vi har et let forhold til alkohol (så kunne jeg måske forstå hvorfor hun gjorde det).

---------------------------------

Hendes klasselærer har lige haft en laang snak med Jan hvor hun bla. forklarede at det overhovedet ikke var vores skyld, det burde overhovedet ikke ske at der bliver solgt øl til børn under sådan et arrengement (det sidste er jeg fuldstændig enig i). Og at hun syntes at det ikke var straf værdigt, men at vi i stedet skulle tage en familie snak, forklarede hende hvad alkohol er, hvad det gør (ved voksne og børn) osv.

Det er jeg enig med hende i, i hvert fald det med snakken.. Jeg er lidt der hvor jeg fortalt hende at der er en konsekvens, og hvis der så viser sig ikke at være noget alligevel er jeg i mit sind bange for at hun i endnu højere grad begynder at tænke "der sker ikke noget når jeg er slem" om jeg har mistanke om at hun tænker meget i forvejen.

Sara er en meget lyststyret pige, og det er da nok også helt sikkert det der er sket her. Hun har jo ikke gjort det for at gøre os kede af det eller noget, og nej det burde slet ikke være sket at skolen solgte det til hende MEN de tvang hende ikke..

Jeg.. uyhh.... for pokker der køre mange tanker rundt i hovedet.!

Har brug for råd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha.. Faktisk, så synes jeg Saras begrundelse, lyder fornuftig.. Altså, jeg tror ikke hun er klar over "hvad" øl som sådan ER.. Kun at det er for voksne.. Og måske, ville hun lige netop forsøge at virke voksen, og signalere for jer at hun HAVDE styr på tingene.. jeg tænker, hvis I måske har understreget for hende at hun er en stor pige, og at I stoler på hende osv, fordi hun skulle "alene" afsted.. Så er det måske, på en eller anden "Sara-måde", det hun gerne ville: Vise jer at hun var voksen, og sej og "god nok" til at passe på sig selv..

Faktisk, synes jeg det er mere forfærdeligt at det er blevet solgt til hende :o Jeg tror jeg var gået HELT amok på skolen; Det synes jeg bare IKKE er okay! Jo jo, hun kunne da have købt det til sine forældre eller sådan noget; Men ærlig talt, så må man altså ikke sælge alkohol til børn, længere er den ikke!!

Jeg ville tale med Sara om det, og jeg synes det er synd I har sagt det med konsekvensen, for kan godt se det er nødt til at have en konsekvens.. men faktisk synes jeg det er lidt unfair overfor Sara.. For i mine øjne, er det noget som de voksne burde have styret! Det burde slet ikke være en mulighed at hun kunne købe det øl!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha.. Faktisk, så synes jeg Saras begrundelse, lyder fornuftig.. Altså, jeg tror ikke hun er klar over "hvad" øl som sådan ER.. Kun at det er for voksne.. Og måske, ville hun lige netop forsøge at virke voksen, og signalere for jer at hun HAVDE styr på tingene.. jeg tænker, hvis I måske har understreget for hende at hun er en stor pige, og at I stoler på hende osv, fordi hun skulle "alene" afsted.. Så er det måske, på en eller anden "Sara-måde", det hun gerne ville: Vise jer at hun var voksen, og sej og "god nok" til at passe på sig selv..

Faktisk, synes jeg det er mere forfærdeligt at det er blevet solgt til hende :o Jeg tror jeg var gået HELT amok på skolen; Det synes jeg bare IKKE er okay! Jo jo, hun kunne da have købt det til sine forældre eller sådan noget; Men ærlig talt, så må man altså ikke sælge alkohol til børn, længere er den ikke!!

Jeg ville tale med Sara om det, og jeg synes det er synd I har sagt det med konsekvensen, for kan godt se det er nødt til at have en konsekvens.. men faktisk synes jeg det er lidt unfair overfor Sara.. For i mine øjne, er det noget som de voksne burde have styret! Det burde slet ikke være en mulighed at hun kunne købe det øl!

Jeg er 100% enig med dig!

Vi vil tage snakken med hende i morgen, og prøve at få formuleret det sådan at det er konsekvensen.

Sara er desværre ikke en der tænker som du beskriver :) - det jeg tror hun har tænkt er at det kunne være spændende at smage en "voksen-sodavand" selvom hun faktisk har smagt en (takket være Jans svoger den åndsbolle!) - og så har hun ikke tænk på konsekvenserne af det.

Nej det burde slet ikke være sket, hun burde slet ikke have kunnet købe øllen! - enig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er 100% enig med dig!

Vi vil tage snakken med hende i morgen, og prøve at få formuleret det sådan at det er konsekvensen.

Sara er desværre ikke en der tænker som du beskriver :) - det jeg tror hun har tænkt er at det kunne være spændende at smage en "voksen-sodavand" selvom hun faktisk har smagt en (takket være Jans svoger den åndsbolle!)

Ja, men igen, så tænker jeg lidt at det jo på en eller anden måde er PISSE synd for præcist sådan en som Sara, at der ikke er en voksen - en lærer, der har stoppet hende. De burde bare slet ikke ahve solgt det til hende, og jeg synes det er synd, fordi det MÅ sgu være fristende.. Altså, man er afsted "alene" og "ingen" ser noget osv.. Altså.. Det ER sgu fristende..

Og jeg synes bestemt I skal have en snak med hende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, men igen, så tænker jeg lidt at det jo på en eller anden måde er PISSE synd for præcist sådan en som Sara, at der ikke er en voksen - en lærer, der har stoppet hende. De burde bare slet ikke ahve solgt det til hende, og jeg synes det er synd, fordi det MÅ sgu være fristende.. Altså, man er afsted "alene" og "ingen" ser noget osv.. Altså.. Det ER sgu fristende..

Og jeg synes bestemt I skal have en snak med hende...

Det er jeg også enig med dig i. :)

Vi fik en lang snak med hende fra morgenen af og hvad jeg kunne udrede a hvad hun fortalte troede hun ikke der var forskel på nisse øl og alm. Øl. Fik dog forklaret hvad øl er, hvad det gør og at hun selvfølgelig ikke må købe sådan noget!

Den wibe jeg fik fra hende var at hun var mere træt af at hun var blevet taget end at hun var ydmyg over at hun havde gjort noget forkert...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puh ha - jeg ville HELT sikkert også lige tage den op med skolen igen! Sara er i mine øjne uden skyld - hun er som du skriver lyst styret. I har ikke overvurderet hende i mine øjne hun er 9 år og det er altså ok at få lov til at tage til skolefest med sin kusine der er 15 år, på en SKOLE fyldt med kendte ansvarsfulde voksne. Måske i bagklogskabens klare lys at i skulle have haft sendt farmor med - men det kan i jo ikke lave om på nu.

Jeg har været på kursus i alkohol (i forhold til at forældre drikker, misbrug og i det hele taget signalerne vi sender) og efter det kursus havde vi en laaaaang detbat i instituionen om alkohol til arrangementer på skolen. HVORFOR skal forældrene sidde og drikke en ØL? hvilket signal sender det egentlig? At det er OK? Hvad hvis der er en forælder med et misbrug (og det er der for 1 ud af 20 personer over 18 har et overforbrug af alkohol - dvs de drikker mere end hvad sundhedsstyrelsen anbefaler i løbet af en uge) - hvor sjovt er det for barnet at vide at NU sidder far/mor og drikker igen og bliver anderledes! Kan h*n styre det i dag? eller fortsætter h*n på værtshus bagefter? Glemmer h*n mig? for sådan et barn vil ALTID komme i anden rækker for en misbruger. Så i mine øjne (og det er min klare erklærede holdning) er det ikke OK at servere alkohol til arrengementer hvor børnene er i hovedsædet - SLET ikke i offentlige instanser som skole, børnehave, fritidshjem, vuggestue m.m.

Derudover er konsekvensen for Sara jo allerede udført i og med at hun er blevet ked af det, hun var bange for jeres reaktion m.m. Nogle ting behøver bare ikke have en konsekvens, fordi børn godt VED de har gjort noget forkert. Hvorfor hun har gjort det er jo egentlig også underordnet - bare hun ikke gør det igen. Skyld er til at lukke op og :hshit i efter min mening - det kan vi ikke bruge til andet end at dunke i hovedet med. Det det handler om er noget meget mere fremad rettet. Skolen bør tage deres alkohol politik op til genovervejelse, er det det værd at sælge alkohol til et skolearrengement? Det er jo ikke for at lokke forældrene til! De kommer jo alligevel.

Sara skal I snakke alvorligt med så hun VED hvad det er og at det er ULOVLIGT at købe øl før man er 16 år og det er fordi børn tager skade af det!!!

Spørg hende om hun har lært noget af det her? og fortæl hvad du forventer fremadrettet. Hvis hun viser du kan stole på hende vil hun også få friere tøjler - lær hende frihed under ansvar ved at stramme godt ind nu og hver gang hun gør noget positivt så løsen lidt op (og så ignorer de små ting - de er ikke kampen værd) - jeg tør vædde med at det giver en glad pige.

Husk at når man har en konsekvens når man gør noget der ikke er så heldigt så er det 20 gange så vigtigt at have en belønning når hun gør noget der gør dig glad og stolt. Man får altid mest af det man har fokus på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er faktisk enig med Mylonia her. Jeg forstår godt at sara har gjort som hun gjorde, selv om det er forkert.

Min første tanke er, (nu taler jeg lige ud af posen) at hun ikke er gammel nok til at tage alene til fest med en 15årig, for så at være helt alene. En 15årig er næppe interesseret i at hænge ud med en 9årig og så er hun lidt overladt til sig selv. Selvfølgelig kan hun ringe til jer, men hun vil jo kun ringe hvis HUN mener, at der er noget galt. I forventer af hende, at hun opfører sig temmeligt voksent, er en stor pige mm. Og når store piger er til fest, så sker det ret tit at de drikker. Jeg synes derfor ikke at det hun har gjort er forkert af hende - når i forventer at hun opfører sig som en stor pige - så vil hun gøre det.

Men jeg synes godt i kan tage en stille og rolig snak med hende om alkohol, og hvad det er for noget. Hvorfra skulle hun vide, at det er forkert? Det er jo ikke forkert, hvis i tager en øl til maden. :)

Når hun ikke er bevidst om at det hun har gjort er forkert, kan jeg faktisk godt forstå hun ikke er ydmyg over at have gjort noget forkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puh ha - jeg ville HELT sikkert også lige tage den op med skolen igen! Sara er i mine øjne uden skyld - hun er som du skriver lyst styret. I har ikke overvurderet hende i mine øjne hun er 9 år og det er altså ok at få lov til at tage til skolefest med sin kusine der er 15 år, på en SKOLE fyldt med kendte ansvarsfulde voksne. Måske i bagklogskabens klare lys at i skulle have haft sendt farmor med - men det kan i jo ikke lave om på nu.

Jeg har været på kursus i alkohol (i forhold til at forældre drikker, misbrug og i det hele taget signalerne vi sender) og efter det kursus havde vi en laaaaang detbat i instituionen om alkohol til arrangementer på skolen. HVORFOR skal forældrene sidde og drikke en ØL? hvilket signal sender det egentlig? At det er OK? Hvad hvis der er en forælder med et misbrug (og det er der for 1 ud af 20 personer over 18 har et overforbrug af alkohol - dvs de drikker mere end hvad sundhedsstyrelsen anbefaler i løbet af en uge) - hvor sjovt er det for barnet at vide at NU sidder far/mor og drikker igen og bliver anderledes! Kan h*n styre det i dag? eller fortsætter h*n på værtshus bagefter? Glemmer h*n mig? for sådan et barn vil ALTID komme i anden rækker for en misbruger. Så i mine øjne (og det er min klare erklærede holdning) er det ikke OK at servere alkohol til arrengementer hvor børnene er i hovedsædet - SLET ikke i offentlige instanser som skole, børnehave, fritidshjem, vuggestue m.m.

Derudover er konsekvensen for Sara jo allerede udført i og med at hun er blevet ked af det, hun var bange for jeres reaktion m.m. Nogle ting behøver bare ikke have en konsekvens, fordi børn godt VED de har gjort noget forkert. Hvorfor hun har gjort det er jo egentlig også underordnet - bare hun ikke gør det igen. Skyld er til at lukke op og :hshit i efter min mening - det kan vi ikke bruge til andet end at dunke i hovedet med. Det det handler om er noget meget mere fremad rettet. Skolen bør tage deres alkohol politik op til genovervejelse, er det det værd at sælge alkohol til et skolearrengement? Det er jo ikke for at lokke forældrene til! De kommer jo alligevel.

Sara skal I snakke alvorligt med så hun VED hvad det er og at det er ULOVLIGT at købe øl før man er 16 år og det er fordi børn tager skade af det!!!

Spørg hende om hun har lært noget af det her? og fortæl hvad du forventer fremadrettet. Hvis hun viser du kan stole på hende vil hun også få friere tøjler - lær hende frihed under ansvar ved at stramme godt ind nu og hver gang hun gør noget positivt så løsen lidt op (og så ignorer de små ting - de er ikke kampen værd) - jeg tør vædde med at det giver en glad pige.

Husk at når man har en konsekvens når man gør noget der ikke er så heldigt så er det 20 gange så vigtigt at have en belønning når hun gør noget der gør dig glad og stolt. Man får altid mest af det man har fokus på.

Du formulere det så godt, er fuldstændig enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha.. Faktisk, så synes jeg Saras begrundelse, lyder fornuftig.. Altså, jeg tror ikke hun er klar over "hvad" øl som sådan ER.. Kun at det er for voksne.. Og måske, ville hun lige netop forsøge at virke voksen, og signalere for jer at hun HAVDE styr på tingene.. jeg tænker, hvis I måske har understreget for hende at hun er en stor pige, og at I stoler på hende osv, fordi hun skulle "alene" afsted.. Så er det måske, på en eller anden "Sara-måde", det hun gerne ville: Vise jer at hun var voksen, og sej og "god nok" til at passe på sig selv..

Faktisk, synes jeg det er mere forfærdeligt at det er blevet solgt til hende :o Jeg tror jeg var gået HELT amok på skolen; Det synes jeg bare IKKE er okay! Jo jo, hun kunne da have købt det til sine forældre eller sådan noget; Men ærlig talt, så må man altså ikke sælge alkohol til børn, længere er den ikke!!

Jeg ville tale med Sara om det, og jeg synes det er synd I har sagt det med konsekvensen, for kan godt se det er nødt til at have en konsekvens.. men faktisk synes jeg det er lidt unfair overfor Sara.. For i mine øjne, er det noget som de voksne burde have styret! Det burde slet ikke være en mulighed at hun kunne købe det øl!

Jeg kunne ikke være mere enig i det her.

At der er en konsekvens på en fejl der ikke er hendes er ikke fair for hende.

Børn på den alder burde der ikke sælges øl til og børn skal på en skole ikke hente øl til deres forældre, bare fordi det er en fest hvor forældre også må være med.

Derfor burde den der har stået i den bod Sara gik hen til for at købe den øl, være den der fik skideballen, og ikke Sara.

En fest som denne burde der ikke være øl med, det er børnenes fest og ikke de voksne, de voksne er vel kun med for at være med til at give ungerne en god fest og for at holde øje.

Og denne ene aften burde man som forældre godt lige kunne drikke en sodavand eller 2.

Så jeg synes I skulle tage en familie snak med hende hvad det er og hvorfor det er en voksen ting, men voksne ting ikke nødvendigvis er gode ting altid, men så må I fortælle hende hvad gode fornuftige ting så er, så hun ved det til næste gang, og I godt kan forstå hende hvorfor hun ville vise hun er en stor pige.

For hun har sikkert været piv stolt over at have fået lov til at komme til fest "alene" uden jer, og det ville hun gerne vise hun kunne, så godt hun kunne på hendes måde.

Og nej hun burde ikke have købt den øl, men det var ikke hendes skyld jo at den der stod i boden solgte en øl til hende.

Det er fint der er konsekvenser, men lige den her synes jeg er unfair.

Håber I finder en løsning der er god for jer alle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg kan læse mig frem er der vist nogle ting jeg skal have uddybet :

Som skrevet ovenfor har vi haft en snak om hvad alkohol er, hvad det gør ved voksne og børn, og hvorfor man som barn hverken må købe eller drikke det.

Hun fik ingen konsekvens ikke andet end at vi satte os ned og snakkede om det - men det var heller ikke det at hun har købt øllen hun skulle have en konsekvens for! Det var at hun overhovedet kunne finde på det i første omgang.

Vi har talt både med klasselæreren og rektoren som begge har undskyldt mange gange og lagt vægt på at det er skolens skyld, og at det aldrig skulle være sket osv.

Vi fik foriøvrigt en forklaring på hvad der var sket.

Sara var gået op til baren og havde sagt at hun skulle købe en øl til sin far.

Vi har ikke rigtig talt om det siden men vi er fortsat meget påvirket af det (os forældre). Selvom jan har haft lyst til at tage sig en enkelt øl har han ladet være for han vil ikke sende et forkert Signal til Sara trods det at vi har et meget sundt forhold til alkohol..

Jeg tror der går lang tid inden at vi - forældre - er kommet os over den her forskrækkelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå det har været en forskrækkelse. :kram :kram

(blot en tanke: Når i vælger at holde jer væk fra alkohol en periode, vil hun så ikke se det som om at i "slækker" på det, hvis i begynder at tage en enkelt øl en aften? Jeg tror ikke det er at sende et forkert signal til sit barn at drikke en enkelt genstand, så længe man har et naturligt forhold til det, og også viser det.)

Synes det er super godt, at i har taget det så alvorligt :respekt :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes virkelig det er noget fis at skolen siger Sara har sgat hun skulle købe en øl til sin far. Selvom Sara har sagt det, har skolen jo stadigvæk gjort noget ULOVLIGT! Synes det er tamt, at skolen kommer med sådan en undskyldning - De burde tage sig det fulde ansvar, og ikke komme med dårlige undskyldninger.

Tænk sig, hvis Sara havde drukket den øl.. Måske endda var kommet op en gang mere, og sagt det var til hendes far!

Hvis "fremmede" der står ved siden af, får den byttet for hende, er nogen jo klar over noget er galt. Tænk sig hvis hun var gået ud og havde drukket den i smug. Jeg tænker netop at det at hun IKKE gør det, signalere jo at hun ikke ved det er "forkert" - og ærligt, hvis hun har sgat det var til hendes far, så vidste hun at hun ikke selv måtte købe den - og hvorfor så stå åbenlyst og drikke den? Og hvis fremmede ved hun er "alene" afsted, og får den byttet - bør dem der står i "bar" så ikke også vide det/regne det ud?

Burde skolen ikke have kontaktet forældrene, når der er begået sådan en bommert?

Jeg må indrømme at jeg ikke havde godtaget en undskyldning; Der skulle sættes fokus på det, og virkelig strammes op. Det skulle til debat på forældremøder og i bestyrelsen. Så måtte man tage konsekvensen og sige at da man åbenbart ikke kan håndtere det på skolen må man enten lade være at servere alkohol eller lade være på nogen måde at servere til mindreårige..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes virkelig det er noget fis at skolen siger Sara har sgat hun skulle købe en øl til sin far. Selvom Sara har sagt det, har skolen jo stadigvæk gjort noget ULOVLIGT! Synes det er tamt, at skolen kommer med sådan en undskyldning - De burde tage sig det fulde ansvar, og ikke komme med dårlige undskyldninger.

Tænk sig, hvis Sara havde drukket den øl.. Måske endda var kommet op en gang mere, og sagt det var til hendes far!

Hvis "fremmede" der står ved siden af, får den byttet for hende, er nogen jo klar over noget er galt. Tænk sig hvis hun var gået ud og havde drukket den i smug. Jeg tænker netop at det at hun IKKE gør det, signalere jo at hun ikke ved det er "forkert" - og ærligt, hvis hun har sgat det var til hendes far, så vidste hun at hun ikke selv måtte købe den - og hvorfor så stå åbenlyst og drikke den? Og hvis fremmede ved hun er "alene" afsted, og får den byttet - bør dem der står i "bar" så ikke også vide det/regne det ud?

Burde skolen ikke have kontaktet forældrene, når der er begået sådan en bommert?

Jeg må indrømme at jeg ikke havde godtaget en undskyldning; Der skulle sættes fokus på det, og virkelig strammes op. Det skulle til debat på forældremøder og i bestyrelsen. Så måtte man tage konsekvensen og sige at da man åbenbart ikke kan håndtere det på skolen må man enten lade være at servere alkohol eller lade være på nogen måde at servere til mindreårige..

Det skal OVERHOVEDET ikke forståes sådan at skolen forsøgte at tørre den af på Sara - OVERHOVEDET ikke. Vi fik bare en forklaring på hvad der var sket, og det var bare den skrabede version jeg kom med der. De har påtaget sig det fulde ansvar, jeg har ingen anelse om det var Jan der bad om en forklaring på hvad der var sket, men vi fik den (og det sætter jeg et eller andet sted også pris på når vi nu ikke selv var der.)

Sara er kommet op til boden og snakket noget om at hun godt kunne tænke sig en øl. Personen der har stået deroppe har sagt til hende at hun da ikke må få sådan en, sagt med et smil på læben. Hun har så åbenbart sagt at hun skulle købe den for sin far, om det har været til den samme person eller hvordan melder historien ikke noget om. Hun går derfra med den (uåbnede øl) og sætter sig ned til klassebordet i åbent forum sammen med de andre klassekammerater og forældre, og der er der så en anden forælder fra klassen som hjælper hende med at bytte den.

Hvad rektoren har kunnet udrede af det er at Sara ikke har forsøgt at skjule det, og det er et eller andet sted en rar tanke.

Skolen har været så undskyldende og påtaget sig ansvaret så der er vi overhovedet ikke sure eller føler at de prøver at løbe fra ansvaret. Jeg er slet ikke i tvivl om at der er fokus på det, og at det er noget de har taget op til næste skolefest.

Om øl bliver taget af menuen ved jeg ikke, det er jeg et eller andet sted lidt ligeglad med for det er ikke noget som hverken Jan eller jeg vil benytte os af, og Sara får ikke lov til at tage afsted alene længere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå det har været en forskrækkelse. :kram :kram

(blot en tanke: Når i vælger at holde jer væk fra alkohol en periode, vil hun så ikke se det som om at i "slækker" på det, hvis i begynder at tage en enkelt øl en aften? Jeg tror ikke det er at sende et forkert signal til sit barn at drikke en enkelt genstand, så længe man har et naturligt forhold til det, og også viser det.)

Synes det er super godt, at i har taget det så alvorligt :respekt :super

Vi drikker så sjældent at jeg ikke tror hun ligger mærke til at Jan ikke får sig en øl i en periode.

Men det er da også en måde at se på det at det er vigtigt også at vise at man har et naturligt forhold til alkohol, så det muligvis smitter af.

Jeg selv er opvokset i et hjem hvor der var øl til aftensmaden i hverdage og vin i weekenderne. Mine forældre havde og har et meget løst forhold til alkohol, og det resulterede da også i at jeg drak min første som 13 årig (uden mine forældre) og i smug købte en ramme af en klassekammerat som stod under min seng i laaang tid uden at jeg rørte den. Så opdagede mine forældre det (fordi min søster sladrede :P) og vi fik den samme alkohol snak som vi havde med Sara forleden, og så drak de rammen.. xD (nok ikke samme aften.. Men kan jeg ikke huske :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er godt I føler at skolen har tacklet sagen godt! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER