Pumpkins

Pumpkins kulhydrat-kamp

9 indlæg i dette emne

Ok, jeg tager chancen og springer ud i det: En officiel tråd.

Jeg er ikke typen, der kan holde en kur ret længe, men det kan være at denne tråd kan forpligte mig lidt mere, og dermed holde mig lidt til ilden.

Min stategi:

Første punkt: At komme af med sukkerafhængigheden.

Andet punkt: At ændre levestil til en hverdag der er sund og til at holde ud i det lange løb.

Et vægttab er ikke målet lige nu, men det bliver det på sigt. Nu skal jeg bare fokusere på at få sukkerafhængigheden ud af systemet! Så kan vi snakke vægttab senere ;)

Ready-set-go!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

LCHF - Hvad dælen er det, og virker det?

I min kamp om at komme min voldsomme trang til at få sukker indenbords morgen-middag-aften, er jeg hoppet på LCHF-vognen. Det står for Low Carb High Fat, og er i sin enkelthed en udelukkelse af Kulhydrater og at skrue op for fedtet for at få gang i fedtfobrændingen i stedet. En god veninde anbefalede det, og det virkede som en god løsning.

Første dag: Hvor svært kan det være?

Dag 1 på "kuren" (er ikke fan af det ord). Min første tanke: Hvor svært kan det være. Jeg skal bare holde mig fra brød og sukker? Easy peasy! Starter dagen håbløst uforberedt med at gå i køkkenet for at lave morgenmad. Hmm. Havregryn er udelukket, da det er en kornsort og derfor indeholder kulhydrater. Brød er heller ikke så godt. Youghurt - jo, det kan jeg da godt. Men hvad skal jeg komme på? Hmm. Tager lidt frugt, og bliver enig med manden om at vi må handle inden jeg skal i skole om eftermiddagen.

Finder senere ud af at frugt ikke er helt efter bogen. Nå! Manden kommer hjem fra superbedst med frikadeller og flæskesteg. Tror vi skal planlægge lidt bedre.

Så det gør vi. Finder ud af, hvad der er af gode retter, og laver en plan. Det skal nok gå.

Til aften får vi koteletter med grøntsager i flødesovs. For første gang nogensinde er det 38 % fløde i mit køleskab :o og koteletterne er stegt i smør. Det er lidt vildt det her.

Efter aftensmaden kan jeg godt mærke, at der mangler noget (sukker :rolleyes), men jeg slår mig til tåls med, at jeg ikke kan få noget. Ender dog med at synde, og sniger en af lillepigens pærer med, da jeg går med hunden. Bliver enig med mig selv om at 1 stykke frugt om dagen må være mit nikotin-plaster.

Dag 2: Hmm.. giv mig lidt sukker, please?

Dag 2 starter godt. Lækker salat til morgenmad, med laks, advokado, lidt nødder, mozzarellaost og masser af grønt. Det mætter godt. Senere på dagen skal jeg til undervisning, og nu melder tvivlen sig. Jeg er småsulten, men hvad må jeg spise ude? Googler mig frem til at kyllingespyd fra 7/11 er ok, så det beslutter jeg mig for at købe.

Det er dog lettere sagt end gjort. For nøj, hvor har jeg ikke tålmodighed til at stå i kø, omgivet af jumbosnegle, jumbofrøsnappere ( :blink), glasurdryppende wienerbrød og pizza-slice's på dampende sprødt brød. Overvejer at gå amok og købe mindst 10 stykker wienerbrød, snige mig hen et sted hvor ingen kan se mig, og gå amok, så jeg har wienerbrødskrummer i hår og på tøjet flere dage efter. Men får fremstammet "2 kyllingespyd, tak", og går ud af butikken, slukøret over mit savn til sukker, stolt over jeg ikke faldt i.

I netto melder sukkertrangen sig igen. Vi er ude og handle, og jeg ser kun en verden af begræsninger. Det er mega distraherende, og jeg glemmer hele tiden at kigge på indkøbssedlen, så jeg trasker bare frem og tilbage mellem kød og konserves, mens vi køber fisk, æg og alt muligt sundt og godt.

Til aften får vi æggekage, og jeg får hovedpine. I need my drugs!

Dag 3: En lille bedring (men hold dig lige på afstand, ikk?!)

Det går bedre. Jeg har efterhånden fået overbevist min hjerne om, at den ikke behøver sukker, men det er svært. Starter dagen med endnu en lækker salat, og mæsker mig i laks og mozzarella. Det smager nu ret godt.

Om aftenen støder jeg dog på en udfordring: Jeg skal på arbejde, og kan ikke tilberede mad bag kassen. Jeg er alene, og har derfor ikke pause til at skære og hakke. Jeg køber en grape og lidt grønt og pålæg. Kan kombinere det til "madder" på en grøntbund.

Møder på arbejde, og det starter ok. Men lige så snart der er pause mellem kunderne bliver det svært. Jeg står på en sk'de tankstation, omgivet af alt det jeg ikke må spise. Skid og sodavand i laaange baner, lyst brød og kage lige ved hånden. Jeg har en hovedpine, der helt sikkert er en sukker-apstinens, og en underlig blanding af ikke at gide noget, og at være rastløs. Men jeg klarer den! Og kan stolt køre hjem!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:) Det er da stærkt lagt ud - held og lykke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:) Det er da stærkt lagt ud - held og lykke!

Tak for opbakningen! Håber da også det kommer til at lykkes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dag 4 - hello my name is Pumpkins and I'm a sugarholic

Det bliver langsomt bedre. Dagen i dag har været mindre hovedpineplaget, og min krop er gået fra at være det barn i netto, der smidder sig på gulvet og skriger om slik, til nu at være det barn, der plager, og bliver muggent, når det ikke får lov. Men med standhaftighed kommer man længst.

Jeg begynder at kunne mærke at min krop finder et mere tilpas leje. Jeg har ikke været oppustet siden dagen før vi startede kuren, og jeg er mere tålmodig - altså når jeg ikke lige er i nærheden af slik jeg ikke må få

Jeg er super glad for at C er med på den her - han havde også et stort colaforbrug, og det er også blevet skåret væk. Han nyder at få en masse "herremad" som god fed sovs, stegt flæsk, bøffer mm, og grøntsager har aldrig gået ham på - og så er det også hyggeligt at mit skema tillader, at vi laver mad sammen om morgenstunden nu. Så hyggeligt :7himmel Får hapsede vi bare noget selv, men nu kræver det lidt mere, og så er det bedst, når man er 2 :)

I dag har menuen været tunmouse og salat med bacon til morgenmad, en banan til frokost (åh, den var god og sød!), stegt flæsk med brun sovs (vi havde glemt persillen :rolleyes) med dampet grønt til og en nat-snack bliver makrel i tomat (en guilty pleasure jeg har haft altid)

I dag har jeg mere savnet havregrøden til morgenmaden end jeg har savnet sukker, så det går helt sikkert i den rigtige retning :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dag 5 - En verden af muligheder

Dagen i dag har været god kurmæssigt. Jeg har ikke for første gang ikke oplevet at være irriteret over at mangle kulhydrater.

Jeg begynder at kunne mærke de gode ting ved at undvære slik og pasta. Jeg har ikke været oppustet i 5 dage, og min førværende nærmest daglige småkvalme er helt væk. Jeg har det godt (selv om jeg savner det søde)

Min gode veninde, der inspirerede mig til kuren og jeg har aftalt at vi skal lave mad sammen LCHF-style en gang i mellem, og få nye ideer til madlavningen. Hun finder opskrift og lægger lejlighed til første gang, og jeg glæder mig super meget! :yay

Jeg har også bagt brød i dag - helt uden mel og sukker. Eller brød er det ikke helt, men smag og tekstur er derhen af. Det er lavet på æg og creamcheese, og har lavet en version med hvidløg og urter. Rart at få noget, der bare minder om brød :D

Så succes indtil videre.

I morgen skal jeg mødes med nogle piger herinde fra, og jeg håber det bliver rigtig hyggeligt. I morgen er jeg ikke på kur - mådehold må være vejen frem, når vi er ude :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dag 6 - WHAT!!!

Min morgen startede lidt travlt, da jeg skulle til babyhygge med et par tøser herindefra ( :7himmel ). Jeg smuttede i bad, men inden da fristede vægten mig, og jeg tænkte "what the heck" og trådte op på den. - 3 kg siden i mandags!! :o :blink :yay :loveshower :yiepie

Jeg blev godt nok lidt paf, for jeg havde ikke regnet med et vægttab i første omgang. Jeg mener, vi har jo levet af flødesovs, smør, stegt flæsk og bacon i stride strømme, for ikke at tale om al den fedt der er i avokadoer, mozzarella og laks. Men at holde sig fra kulhydrater har åbenbart virkelig givet pote! Og så går det nok at undvære pastaen.

Jeg må dog indrømme, at jeg ikke fulgte kuren helt i går, men det har jeg det ok med. Spiste 2 grovboller, et lille stykke kage, og noget frugt, så den var ikke helt i skabet. Men jeg sagde nej tak til chokolade, helt uden at skulle lægge bånd på mig selv, og jeg nød min te uden sukker. ^_^

Jeg synes ikke længere det er hårdt at være på en så restriktiv diæt, for mens der er en masse ting jeg skal holde mig fra, er der nu også en masse ting, jeg ikke behøver at holde igen med. Alting behøver ikke være tilberedt fedtfrit, og det er lidt en befrielse. Jeg kan nyde den gode smør, og ikke den fedtreducerede, jeg behøver ikke tørstege al kødet, og dampe alle grøntsager, og en flødesovs har aldrig smagt bedre. Jeg behøver ikke at holde kontrol med hvormeget jeg spiser - jeg spiser til jeg er mæt, og igen når jeg bliver sulten. Jeg skal ikke hele tiden opveje mit madindtag mod kalorier, og tælle i at det er koster 100 kalorier, så må jeg spise 100 kalorier mindre senere. Hvis jeg holder mig inden for kurens rammer, har jeg helt frit spil :) Og det kan jeg nu godt li.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder til det går rigtigt godt for dig - stort tillykke. Hvis du ikke allerede kender siden, kan jeg varmt anbefale madbanditten.dk til inspiration :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, der er jeg også tit inde. Det er jo en super side!

Skal nok komme med Update snart - er dog på telefonen hele dagen i dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER