Charlotte - mig og mine

Fast sengetid?

13 indlæg i dette emne

Der er flere herinde der kører med fast sengetid om aftenen, kan jeg læse. Men jeg kan ikke helt greje hvordan i gør. Det er meget forskelligt hvor lang Sofias eftermiddagslur er. Alt fra 45min til 2-3 timer. Og hvis ikke hun er vågen omkring tre timer', så er hun umulig at få til at sove. Dvs at nogen dage vågner hun fra lur kl 15.30 og nogen dage kl 17.30. Hvilket betyder at hendes puttetidspunkt varierer med 2 timer. Hvordan gør i andre der kan overholde et fast sengetidspunkt om aftenen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi køre ikke med faste sengetider. Dog er Zoey inden for den sidste måned begyndt at være så meget i en rytme at sengetid ca er 19:30. Det kan dog være kl 19 og kl 21 ( og 22:30 de sidste 3 nætter :-S )

Jeg læste et sted at hvis man vil køre med faste sengetider, skal hele dagen ligge i rutine.

Dvs står op til bestemt tid, måltider bestemte tider, og lure bestemte tider.

På denne måde ville barnet få en rutine.

Man skulle dog gøre op om det er det man ønsker.

Feks kan jeg godt lide at jeg kan rykke Zoey formiddagslur 30min hvis det skal passe med jeg skal ud af døren. Og så må vi jo bare leve med vi ikke kan putte hende til bestemt tidspunkt.

Jeg tænker det vel automatisk kommer når de skal i VS/DP for der bliver de jo vækket på bestemt tid om morgenen og der kommer noget mere rutine på dagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi køre ikke med faste sengetider. Dog er Zoey inden for den sidste måned begyndt at være så meget i en rytme at sengetid ca er 19:30. Det kan dog være kl 19 og kl 21 ( og 22:30 de sidste 3 nætter :-S )

Jeg læste et sted at hvis man vil køre med faste sengetider, skal hele dagen ligge i rutine.

Dvs står op til bestemt tid, måltider bestemte tider, og lure bestemte tider.

På denne måde ville barnet få en rutine.

Man skulle dog gøre op om det er det man ønsker.

Feks kan jeg godt lide at jeg kan rykke Zoey formiddagslur 30min hvis det skal passe med jeg skal ud af døren. Og så må vi jo bare leve med vi ikke kan putte hende til bestemt tidspunkt.

Jeg tænker det vel automatisk kommer når de skal i VS/DP for der bliver de jo vækket på bestemt tid om morgenen og der kommer noget mere rutine på dagen :)

Det er helt det samme her :)

Nogen dage, holder jeg hende liiiiige vågen 30 min længere, også kommer hun i sidste ende bare det senere i seng :)

Hvis hun sover mindre end 45 min til en lur, skal hun sove mere - så går jeg en tur med barnevognen eller sådan noget :)

Hendes lange vågne stræk, er om aften - hun vågner mellem 16 og 17 fra sidste lur, og kommer i seng mellem 20 og 21 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har siden Lia var 3 1/2 mdr. kørt helt fast rytme ind i hende. Hun var i forvejen ret nem søvn mæssigt, men begyndte at lave tegn på at vende op og ned på det hele. Så jeg besluttede at lave en døgnrytme. De første 3-5 dage var lidt trælse, men det var kampen værd for os begge. Hun blev mere rolig, glad og nem.

Har jo selvfølgelig måtte ændre rytmen i takt med hendes udvikling. Og der har været enkle dage som på ingen tænkelige måder fulgte rutinen, men som alligevel har ført til den samme rytme igen..

Men ja det handler om, at man nedfører "faste" stå op", og sovetider hele dagen igennem..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har siden madison var tre mdr lavet en fast rytme. Hun får formiddagslur mellem 930 og 10. Og når hun vågner efter den alt fra en time til to, så går der nogle timer så er hun træt igen. Og liver puttet igen. Dog bliver hun vækket senest kl fem hvis hun skulle ske og sove så længe. Og så passer det med at hun mellem syv og otte er klar til at sove igen.

Alle hendes lure forgår uden for da jeg mener de sover bedst der og hun har godt af den friske luft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har rimelig fast rytme, og den er bare kommet hen af vejen... vi sover til et sted melllem 7-9, formiddagslur kl 10.30 - 11.30/12.00, eftermiddagslur 14.00 - ca 16.00, i seng kl 19.30 - 20.00.

Jeg ved ikke hvad vi har gjort for at det er blevet sådan, for jeg har ikke med vilje prøvet at lave fast rytme.. men han er stort set altid træt på det tidspunkt om aftenen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi prøver at fastligge Karlas formiddagslur så det passer med at hun bliver puttet ved 10-10.30 tiden. Synes nemlig det er blevet lidt som vinden blæser med hendes eftermiddagslur, og nogle gange tager hun den slet ikke.

Om aftenen vil vi gerne have hende puttet omkring kl. 21, men er hun træt før det, kommer hun selvfølgelig tidligere i seng. Men ellers begynder vi putningen deromkring med alt der hører til. Hvis hun er alt for frisk og vågen, kommer hun med ind på sofaen med dynen, og så hygger vi og slapper af, til hun bliver træt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kører ikke dissederet fast rytme, men det passer alligevel altid med, at hun vågner fra sidste lur, sådan hun kan puttes mellem 18.30-19.30.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kører ikke dissederet fast rytme, men det passer alligevel altid med, at hun vågner fra sidste lur, sådan hun kan puttes mellem 18.30-19.30.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kører efterhånden med en rimelig fast rytme om dagen, men det er den meget varierende længde af hendes lure der ændre puttetidspunktet om aftenen. Hun står op mellem 6.30 og 7. Går til formiddagslur ml. 9.15 og 9.45 her sover hun som regel til ca kl 11, og det passer med at hun skal sove igen kl ca 14. Men et par gange om ugen sover hun længere til formiddag og så rykker det hele, og hun går lige pludselig senere i seng og sover så f.eks til kl 8 næste dag. Er ikke glad for at vække hende, men det er nok det der skal til. Tror måske jeg skal vente med at forvente fast sengetid før hun starter i DP.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kører efterhånden med en rimelig fast rytme om dagen, men det er den meget varierende længde af hendes lure der ændre puttetidspunktet om aftenen. Hun står op mellem 6.30 og 7. Går til formiddagslur ml. 9.15 og 9.45 her sover hun som regel til ca kl 11, og det passer med at hun skal sove igen kl ca 14. Men et par gange om ugen sover hun længere til formiddag og så rykker det hele, og hun går lige pludselig senere i seng og sover så f.eks til kl 8 næste dag. Er ikke glad for at vække hende, men det er nok det der skal til. Tror måske jeg skal vente med at forvente fast sengetid før hun starter i DP.

Jeg tænker også at det måske er en kamp der ikke behøver at blive kæmpet nu :) Altså hvis det er fint nok for jer at det er sådan. Det skal nok komme når hun starter i DP og så er hun også lige det ældre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har rimelig fast rytme, og den er bare kommet hen af vejen... vi sover til et sted melllem 7-9, formiddagslur kl 10.30 - 11.30/12.00, eftermiddagslur 14.00 - ca 16.00, i seng kl 19.30 - 20.00.

Jeg ved ikke hvad vi har gjort for at det er blevet sådan, for jeg har ikke med vilje prøvet at lave fast rytme.. men han er stort set altid træt på det tidspunkt om aftenen...

:ditto

Noah har faktisk altid vaeret putteklar kl. 19... Ved ikke hvorfor og selvom vi har haft puttehelvede nogle maaneder, saa har putning foer eller senere altid vaeret endnu vaerre. PT har vi ok putte-zen :7himmel

Han er begyndt at vaagne lidt tidligere om morgenen, hvor vi altid har haft nat indtil kl. 7. Saa vi er ved at rykke ham til 19:30 og er nu ved 19:15, som vi fortsaetter med i en uges tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har haft nogenlunde fast rytme siden Valdemar blev 6 mdr. (den har så holdt i ca. 3 uger nu). Hele dagen er i en rimelig fast rytme, men den kan godt forskubbe sig en halv times tid. Og så bytter han lidt rundt i om han vil sove 2-2½ time til formiddag og 1 time til eftermiddag eller omvendt. Men ca:

6.30/7: Godmorgen

9-11 (1-2½ timer): Formiddagslur

13.30/14.30-17.00 (1-2½ timer): Eftermiddagslur

(evt. powernap på ca. 20-30 minutter, hvis eftermiddagsluren var både tidlig og kort - men det er kun sket 3-4 gange, tror jeg)

20/20.30: Godnat (Vi starter putteritual et sted mellem 19 og 19.30 alt efter, hvornår vi synes det passer)

Jeg har nogle gange rykket lurene en smule, for at det skulle passe ind med hvad vi skulle, og dagen startede med at hedde 6-19 (istedet for 7-20 som nu), men det fik vi så lige så stille rykket vha. dagslurene også. Og så har der været en rimelig fast rytme synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER