Bamse&Kylling

Opstart på grød! Nervøs/forvirret/i tvivl.!!

22 indlæg i dette emne

Det her indlæg bliver muligvis lidt rodet, da jeg har mange tanker i hovedet ang. opstart på grød.

For det første har jeg været forberedt på nærmest alt omkring det at få en baby, jeg har læst en MASSE på nettet og nogle bøger ang. søvn, udvikling osv..

MEN nu er min datter lidt over 4 mdr. og så starter spørgsmålet om mad!

Jeg har indtil videre læst SST's folder, udleveret materiale fra SP og Helens bog om børn og mad og er derudover igang med Rebecca Perssons bog også..!

Jeg er Så nervøs for at starte op på grød. Jeg er bange for at ødelægge hende - måske det lyder lidt dumt, men MM er bare så nemt og lige til og helt sikkert godt for babyer. Når det kommer til grød og mad, er jeg virkelig bange for at lave det forkert, give hende noget forkert osv. osv..

Jeg er bange for at starte for tidligt - er A nu helt klar, både psykisk og motorisk.?

Jeg er bange for at starte for sent - har hun haft "lysten" til mad og er den forsvundet igen.?

Da både min mand og jeg har en del allergi, er det ifølge SP bedst, hvis vi kan vente med grød til 5-5,5 mdr., men jeg er i tvivl, om vi kan strække den så længe eller om vi skal starte snart!

De sidste par dage er A så småt begyndt at spise oftere. Jeg ved ikke, om der ligger appetitspring omkring 4 mdr. eller om hendes krop evt. har brug for mere end MM nu??

Vi har ikke mærket til tidligere appetitspring, så har derfor intet at sammenligne med..

:help :help

Hun udvikler sig i rivende fart, sover godt og er generelt super glad og tilfreds - eneste ændring er, at hun spiser oftere, både om dagen og også en ekstra gang i nat..

Måske jeg har brug for et kram, måske jeg har brug for nogle beroligende ord, måske jeg har brug for en der siger, jeg skal tage mig sammen og springe ud i det, måske jeg har brug for nogle gode råd.! Jeg ved det ikke helt, men en ting er sikker, jeg er forvirret og nervøs - og det vil helt sikkert smitte af, hvis vi går igang med grød nu!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil starte med at give dig et KÆMPE :kram og fortælle at jeg har haft lidt de samme tanker, her hjalp det at snakke med SP der kiggede på Mie og sagde "Hun ser meget KLAR ud" vi havde da set tegnene hvor hun kigger efter vores mad osv, men ikke "turde" springe ud i det. Jeg tror du har det i lidt højere grad end jeg havde, men tankerne er ikke fremmede i hvert fald.

Lyder ikke som om der er fare for at i starter for sent - det først når hun begynder at kigge på jer når i spiser og gribe ud efter jeres mad. Jeg tvivler stærkt på at "vinduet" er lukket før de 6 mdr. Og man behøver ikke have helt vildt travlt, du skal nok opdage tegnene. Jeg gav d-dråber på ske og da hun åbnede munden når jeg kom med skeen og rørte underlæben - før lavede hun sutte bevægelser.

Vi startede på hjemmelavet grød med det bedste intentioner i verden - men pigebarnet er selektiv og ville KUN spise majsgrød. vi holdt en grød pause og købte noget Semper Hirsegrød fyldt med alt det jeg IKKE var vild med at putte i hende, MEN nu spiser hun. Derudover har jeg en lille fis der gerne vil alt selv og det får hun lov til (på bekostning af gulv, vægge, tøj og ja sågar kattene :lol - alt er smurt ind i grød) - men er du det mindste i tvivl så start med at give hende en STOR tyk gulerod og sutte på - den smager sød og er spændende og hun kan IKKE bide den over med hendes små gummer.

Kig i Camillat´s BLW tråd, eller i den billedtråd jeg har startet i "Øko og alternativ"- de små smagsprøver gør næsten ingenting ved de små maver, men de smager og får stillet deres nysgerrighed. Det er en god måde syntes jeg at finde ud af om de er parate til mad. Og man kan altid liste lidt grød ind mens de sidder der og eksperimenterer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt følge dine tanker. Jeg tror ikke du skal være nevøs for hun hopper imellem interessen for andet end MM. Hun bliver jo naturligt mere sulten på et tidspunkt ;)

Jeg tænker at hvis du er usikker skal du vente. For din sindtilstand kan hun jo mærke fær du selv ved hvordan du har det - sådan er det ihvertfald her ;)

For ca 1 mdr siden da Leah var ca 3 mdr var jeg på shopping og sad i centrets baby launge og gave hende mad. Der var en mor der ammede sin 6 mdr datter, Og en rigtig bamse baby :D Men da moren selv skulle have mad, havde hun ret svært ved det fordi datteren meget gerne vill have fat i den. Hun (moren) fortalte at hun ikke havde givet grød endnu. Hun ville gerne holde fast i at amme så længe så muligt (hun var 2. gangs mor) og det var til trods for at hendes baby slet ikke kunne lade sandwichen være.

Og du styrer jo selv hvornår du stopper med fuld amningen. Du kan jo give hende smagsprøver på en masse forskelligt. Det samme 3-5 dage i træk for at teste allagier. Og der går jo noget tid inden hun har vendet sig til at spise af ske'en.

Mht om du laver det rigtigt, så kan det næsten ikke lade sig gøre, og hvis du følger opskifterne fra SP matriale og fra bogen fra SST er du ret safe.

Vi er starte herhjemme, men jeg ammer ikke. Men hun er her for 2-3 uger siden også begyndt på et ekstra måltid om natten :wacko så jeg tænker det er fordi hun ikke bliver mær af MME.

Held og lykke og :kram det er det værste at være i tvivl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kan også lige tilføje at til Åben SP sagde den ene SP at grød før de 6 mdr handlede om at de skulle blive mætte og efter de 6 mdr handlede det om at de skulle smage/prøve forskelligt mad. Og hun sagde til mig at hvis vi havde fundet noget hun godt kunne lide skulle vi bare fortsætte med det og resten skulle vi betragte som smagsprøver - alsidigheden skulle ligge i at der var forskel på middag og aften.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede, da Noah var 5,5 maaned, og jeg vil sige - VENT! My god, ikke saa meget baby klar eller ej, men det er jo et arbejde uden lige, synes jeg :o

Aj, min overbevisning er den, at babys mave ikke er klar foer 6 mdr, maaske lidt foer eller efter, men der synes jeg, du selv skal maerke efter i din intuition. Du er IMO den bedste SP, dit barn kan faa ;)

Noah ville ikke have min mos og heller ikke min groed, saa nu spiser han selv morgen, middag og faar tilbudt ske om aftenen...

Bare tag det roligt, du oedelaegger ikke din baby :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kan også lige tilføje at til Åben SP sagde den ene SP at grød før de 6 mdr handlede om at de skulle blive mætte og efter de 6 mdr handlede det om at de skulle smage/prøve forskelligt mad. Og hun sagde til mig at hvis vi havde fundet noget hun godt kunne lide skulle vi bare fortsætte med det og resten skulle vi betragte som smagsprøver - alsidigheden skulle ligge i at der var forskel på middag og aften.

God ide i dit første indlæg, at give smagsprøver af gulerod osv. pga. nysgerrighed. Jeg har også overvejet at give vand af kop, bare for at se reaktionen - hun kigger nemlig MEGET, når vi drikker, men ikke når vi spiser..

Jeg troede det var omvendt, altså at det først er efter de 6 mdr. at det handler om at blive mæt? For det skal vel ikke erstatte amning før efter 6 mdr.?

Med alsidighed, mener du så, at det skal være to forskellige slags grød middag og aften eller hvordan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God ide i dit første indlæg, at give smagsprøver af gulerod osv. pga. nysgerrighed. Jeg har også overvejet at give vand af kop, bare for at se reaktionen - hun kigger nemlig MEGET, når vi drikker, men ikke når vi spiser..

Jeg troede det var omvendt, altså at det først er efter de 6 mdr. at det handler om at blive mæt? For det skal vel ikke erstatte amning før efter 6 mdr.?

Med alsidighed, mener du så, at det skal være to forskellige slags grød middag og aften eller hvordan?

Jeg klemte lidt maelk ud og gav Noah det i en kop, hvorefter han fik koppen at sidde med. Han fik ogsaa gerne en ske at lege med. Det var tydeligt, at det mest var nysgerrighed og slet ikke for at spise. At give de smaa udstyret er en god maade at laere dem det at kende paa, saa de er trygge ved det, naar der kommer mad ind i billedet. Noah fik ogsaa nogle gange lidt af min maelk paa en kse, men har saa ogsaa alle dage faaet d-pearls serveret paa ske.

Saa lige en note: lad vaere med at have en stor forventning om, at mad kan erstatte amning i starten. De maa slet ikke faa ret meget til at begynde med, og husk at lille mave har stoerrelse som en valniod, tarme er uspolerede og meget fintfoelende. Tarm er ikke hel, men let utaet, saa maelkens gode ting og sager let kan komme ud i babys krop. Saa stille og rolig opstart er godt. Jeg ammer f.eks. stadig Noah 5-6 gange i doegnet, saadan rigtigt, for han spiser slet ikke nok til maaltiderne i og med at han selv spiser og kun vil tage imod begraenset maengde skemad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og giv UDELUKKENDE kogt vand, hvis du overhovedet giver vand... bare for en sikkerheds skyld, at jeg siger det :blush

Men din maelk burde da vaere top i en kop ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God ide i dit første indlæg, at give smagsprøver af gulerod osv. pga. nysgerrighed. Jeg har også overvejet at give vand af kop, bare for at se reaktionen - hun kigger nemlig MEGET, når vi drikker, men ikke når vi spiser..

Jeg troede det var omvendt, altså at det først er efter de 6 mdr. at det handler om at blive mæt? For det skal vel ikke erstatte amning før efter 6 mdr.?

Med alsidighed, mener du så, at det skal være to forskellige slags grød middag og aften eller hvordan?

De spiser jo stadig lige så meget mælk som tidligere så alt det de får af "alm" mad kommer oven i - derfor mætter det mere (jeg tror det er sådan det skal forståes) men efter lidt tid har de mindre appetit på mælken, men tror ikke vi har mærket noget til det endnu - men vi har haft mavekrise hvor hun har spist mindre, men det var under en grød pause så det er jo lidt en anden situation og nu spiser hun normalt igen.

Vi giver hirsegrød til middag/først på eftermiddagen sammen med et eller andet hun selv kan sidde med - vi er lige begyndt om aftenen igen, i går fik hun mos af gullerod og kartoffel - blendet, det går MEGET bedre end most med gaffel. og så lavede jeg det tyndt med kogevandet og dryssede lidt MME pulver i. Derudover fik hun en udkogt kartoffel som jeg havde brækket i meget små stumper. I dag passede det dårligt med flasken, for den fik hun lige inden vi skulle spise, så hun fik kun en banan lille kvast ud med en gaffel, først grattede hun bare i den, men så fik hun en ske og så puttede jeg banan på skeen og så styrrede hun det selv, hun fik da lidt ned på den måde.

Så egentlig så handler aftenmåltidet mest for mig om at hun skal smage ting - selv styre. Jeg har indtil nu holdt mig til ting om aftenen som hun HAR fået før (før grød pausen) og det fortsætter jeg med et par dage. Holder mig til banan, kartoffel og gulerod i forskellige afskygninger for at hun skal lære smagene at kende - og hun er lige begejstret hver gang hun får noget i hånden.

Da vi startedde på grød sad hun på mit skød mens jeg fodrede og hun åbnede fint munden og spiste gladeligt at det majsgrød jeg lavede, men der er meget mere madglæde når hun selv får lov, og pludselig spiser hun alt hvad hun får serveret. Som tille sagde til mig den anden dag er der jo sindsygt meget læring i at sidde selv:

Sanserne bliver brugt: føle, smage, dufte, se.

grov Motoriken bliver trænet

Fin motorikken bliver trænet (fx pincet grebet)

og så er det jo virkelig bare SJOVT, Spændende og udfordrende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og giv UDELUKKENDE kogt vand, hvis du overhovedet giver vand... bare for en sikkerheds skyld, at jeg siger det :blush

Men din maelk burde da vaere top i en kop ;)

Min SP sagde vand fra hanen. Og det har vi kørt med også i hendes flasker! Det har aldrig givet problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg klemte lidt maelk ud og gav Noah det i en kop, hvorefter han fik koppen at sidde med. Han fik ogsaa gerne en ske at lege med. Det var tydeligt, at det mest var nysgerrighed og slet ikke for at spise. At give de smaa udstyret er en god maade at laere dem det at kende paa, saa de er trygge ved det, naar der kommer mad ind i billedet. Noah fik ogsaa nogle gange lidt af min maelk paa en kse, men har saa ogsaa alle dage faaet d-pearls serveret paa ske.

Saa lige en note: lad vaere med at have en stor forventning om, at mad kan erstatte amning i starten. De maa slet ikke faa ret meget til at begynde med, og husk at lille mave har stoerrelse som en valniod, tarme er uspolerede og meget fintfoelende. Tarm er ikke hel, men let utaet, saa maelkens gode ting og sager let kan komme ud i babys krop. Saa stille og rolig opstart er godt. Jeg ammer f.eks. stadig Noah 5-6 gange i doegnet, saadan rigtigt, for han spiser slet ikke nok til maaltiderne i og med at han selv spiser og kun vil tage imod begraenset maengde skemad.

God ide, at hun kan lege med ske og kop og blive fortrolig med det, inden vi går igang med mad.

Lige præcis det med tarmen, er det der gør, at jeg er bange for at ødelægge noget - er det ikke også det, der er i tankerne mht. allergi?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og giv UDELUKKENDE kogt vand, hvis du overhovedet giver vand... bare for en sikkerheds skyld, at jeg siger det :blush

Men din maelk burde da vaere top i en kop ;)

Min SP siger også bare koldt vand fra hanen, når hun er over 4 mdr. Hvorfor koger du det?

Og god ide med min mælk i kop! Jeg har heldigvis masser og har også tænkt mig at bruge MM i grød osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De spiser jo stadig lige så meget mælk som tidligere så alt det de får af "alm" mad kommer oven i - derfor mætter det mere (jeg tror det er sådan det skal forståes) men efter lidt tid har de mindre appetit på mælken, men tror ikke vi har mærket noget til det endnu - men vi har haft mavekrise hvor hun har spist mindre, men det var under en grød pause så det er jo lidt en anden situation og nu spiser hun normalt igen.

Vi giver hirsegrød til middag/først på eftermiddagen sammen med et eller andet hun selv kan sidde med - vi er lige begyndt om aftenen igen, i går fik hun mos af gullerod og kartoffel - blendet, det går MEGET bedre end most med gaffel. og så lavede jeg det tyndt med kogevandet og dryssede lidt MME pulver i. Derudover fik hun en udkogt kartoffel som jeg havde brækket i meget små stumper. I dag passede det dårligt med flasken, for den fik hun lige inden vi skulle spise, så hun fik kun en banan lille kvast ud med en gaffel, først grattede hun bare i den, men så fik hun en ske og så puttede jeg banan på skeen og så styrrede hun det selv, hun fik da lidt ned på den måde.

Så egentlig så handler aftenmåltidet mest for mig om at hun skal smage ting - selv styre. Jeg har indtil nu holdt mig til ting om aftenen som hun HAR fået før (før grød pausen) og det fortsætter jeg med et par dage. Holder mig til banan, kartoffel og gulerod i forskellige afskygninger for at hun skal lære smagene at kende - og hun er lige begejstret hver gang hun får noget i hånden.

Da vi startedde på grød sad hun på mit skød mens jeg fodrede og hun åbnede fint munden og spiste gladeligt at det majsgrød jeg lavede, men der er meget mere madglæde når hun selv får lov, og pludselig spiser hun alt hvad hun får serveret. Som tille sagde til mig den anden dag er der jo sindsygt meget læring i at sidde selv:

Sanserne bliver brugt: føle, smage, dufte, se.

grov Motoriken bliver trænet

Fin motorikken bliver trænet (fx pincet grebet)

og så er det jo virkelig bare SJOVT, Spændende og udfordrende.

Ja okay, så giver det med mætheden mening igen :)

Jeg tænker også, at hun får lov til at sidde med ting selv, når det er. Ligeså meget for at holde nysgerrigheden ved lige!

Det er super med jeres erfaringer!! Tak :) Vil så småt lægge an til det og tilfredsstille nysgerrigheden med kop osv. en måneds tid endnu forhåbentlig! Så har jeg også lidt mere tid til at forberede mig selv på det..

Og undskyld mangel på multi quotes, er på fra mobilen.!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP siger også bare koldt vand fra hanen, når hun er over 4 mdr. Hvorfor koger du det?

Og god ide med min mælk i kop! Jeg har heldigvis masser og har også tænkt mig at bruge MM i grød osv.

Jeg tænker at camillat siger at du skal koge det, fordi det skal man de første 4 mdr. Grunden til at man koger det er bla. for at fjernet saltet i vandet.

Men når barnet når 4 mdr. siger man at de gerne må få vand fra hanen.

Men Kami - følg din mavefornemmelse. Det er bedste råd jeg vil give :) Din fornemmelse tager sjældent fejl. Der er altid nogen der vil sige vent, fordi det er deres oplevelse med deres barn og andre vil sige go for it, fordi det er deres fornemmelse med deres barn.

Men det er jo din Anabella, dit barn, som du kender bedst :) Så igen, følg din mave fornemmelse :) :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at camillat siger at du skal koge det, fordi det skal man de første 4 mdr. Grunden til at man koger det er bla. for at fjernet saltet i vandet.

Men når barnet når 4 mdr. siger man at de gerne må få vand fra hanen.

Men Kami - følg din mavefornemmelse. Det er bedste råd jeg vil give :) Din fornemmelse tager sjældent fejl. Der er altid nogen der vil sige vent, fordi det er deres oplevelse med deres barn og andre vil sige go for it, fordi det er deres fornemmelse med deres barn.

Men det er jo din Anabella, dit barn, som du kender bedst :) Så igen, følg din mave fornemmelse :) :kram

Tak Majken, du har ret.! Men hvad hvis min mavefornemmelse aldrig bliver klar? Det er sådan jeg har det lige nu, at jeg bare vil amme for evigt, selvom jeg godt ved, det ikke ender sådan selvfølgelig :)

Ih, ved slet ik, hvorfor jeg tænker sådan. Har ellers glædet mig til grød og sådan, men nu hvor det nærmer sig, har jeg slet ikke lyst og er bare SÅ nervøs!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Majken, du har ret.! Men hvad hvis min mavefornemmelse aldrig bliver klar? Det er sådan jeg har det lige nu, at jeg bare vil amme for evigt, selvom jeg godt ved, det ikke ender sådan selvfølgelig :)

Ih, ved slet ik, hvorfor jeg tænker sådan. Har ellers glædet mig til grød og sådan, men nu hvor det nærmer sig, har jeg slet ikke lyst og er bare SÅ nervøs!

Jeg ville godt have ventet en smule med Mie - men hun var jo bare KLAR, så jeg bed i det sure æble og prøvede - og med succes så er det lidt nemmere - bare vent til du ser glæden i hendes øjne når hun får lov til at klaske hænderne i en klat udkogt kartoffel :wub - men VENT hvis DU ikke er klar. Jeg syntes det er en fantastisk idé med at lade hende lege med ske, tallerken og kop!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP siger også bare koldt vand fra hanen, når hun er over 4 mdr. Hvorfor koger du det?

Og god ide med min mælk i kop! Jeg har heldigvis masser og har også tænkt mig at bruge MM i grød osv.

Jaaa, giv hende din maelk i en kop - i starten drikker de jo bare en bundslat og lurer paa, havd det er for noget ;) Noah er vildt god til at drikke af kop nu og vi bruger ikke tudkop :)

Det med vandet - jeg tror, det er fordi min soester gjorde det til min niece, da hun var ...bum, bum, 6 maaneder? Eller ogsaa er det min intuition... . Noah faar ogsaa nogle gange det vand, vi har i vandfiltertanken i koeleskabet. Jeg er nok lidt Maude paa visse omraader :D Han har endnu ikke faaet vand direkte fra hanen, tror jeg... :unsure

Hvis noget bremser dig, saa er det fordi din intuition fortaeller dig noget. Hvis noget siger go, saa siger den det modsatte. Men du kan oeve dig i at lytte til den ved at liste de muligheder op, du nu engang har. Saa saet dig ned i en stille stund, og maerk efter, hvad der vil ske, hvis du goer hver enkelt af de ting. Hvad foeles mest rigtigt at foelge af de eksempelvis 3 muligheder, du har stillet op for dig selv og din lille skoenhed? Du kan ogsaa bare proeve og stoppe, hvis det ikke var den rigtige beslutning - det er jo ikke fordi at once you go groed, you never go back... Men indtil videre, saa vil hun da glaedes med udstyr, lidt maelk i en kop og maaske noget paa en ske, evt lidt eget at gumle paa...

Som Majs siger, vil der altid vaere nogen, der ikke er enige i din maade at goere tingene paa. Jeg er f.eks. ret striks med intro af foedevarer. Jeg har ogsaa givet Noah et stykke paere med op til oldemoren, fordi de gerne giver de smaa mandariner - og Noah skal ikke have citrusfrugter endnu! :smPersonligt er jeg f.eks. stor fan af Rebecca Perssons BABY, men Noah har faaet sesam, paranoedder, mandler, Kiwi og sikkert andre ting, foerend jeg er naaet til de kapitler, der passede med hans alder. Jeg har ikke en SP hernede sydpaa, saa jeg er selv SP. Sidst, men ikke mindst, saa er der ikke nogen facitliste.

Det skal nok gaa - kommer tid, kommer raad ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en lille update på alt det med grødstart :)

Vi er begyndt at give vand og kop, både for at stille nysgerrigheden og så hun kan lære den svære teknik.

Derudover snakkede jeg med SP i går og hun anbefaler stadig at vi venter en måneds tid. Evt. kan vi lade hende sutte lidt på noget melon eller gulerod - igen pga. nysgerrigheden. Mht. "det åbne vindue" med at starte når interessen er der, så er det først efter 6 mdr., at det kan blive et problem, hvis man ikke gengælder nysgerrigheden, så ingen fare for det :)

Jeg synes Anabella bliver SÅ hurtigt træt igen efter sine lure og tænkte, at hun måske mangler noget mad/energi af en art. Ifølge SP er det dog meget normalt i den alder, fordi hun er SÅ vågen og aktiv ad gangen, at hun hurtigt trænger til pause igen.

Anabella bliver stadig mæt af min mælk, så vi venter bare stadig. Så kan jeg måske også blive mere klar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en lille update på alt det med grødstart :)

Vi er begyndt at give vand og kop, både for at stille nysgerrigheden og så hun kan lære den svære teknik.

Derudover snakkede jeg med SP i går og hun anbefaler stadig at vi venter en måneds tid. Evt. kan vi lade hende sutte lidt på noget melon eller gulerod - igen pga. nysgerrigheden. Mht. "det åbne vindue" med at starte når interessen er der, så er det først efter 6 mdr., at det kan blive et problem, hvis man ikke gengælder nysgerrigheden, så ingen fare for det :)

Jeg synes Anabella bliver SÅ hurtigt træt igen efter sine lure og tænkte, at hun måske mangler noget mad/energi af en art. Ifølge SP er det dog meget normalt i den alder, fordi hun er SÅ vågen og aktiv ad gangen, at hun hurtigt trænger til pause igen.

Anabella bliver stadig mæt af min mælk, så vi venter bare stadig. Så kan jeg måske også blive mere klar :)

Det er jo en helt nayurlig nysgerrig hed, din baby har. JEg synes, du goer godt i at vente og saa give hende muligheden for at laere ting og sager at kende og faa lidt gumlemad at lege med :)

Jeg tror ikke, hun mangler mad/energi, men ellers kan du dele op, saa hun faar et bryst til at sove paa og blot en lille taar fra det andet, som du saa kan give hende helt, naar hun vaagner. Hos os kan man ikke den slags, for Noahs ammetider kan jeg ikke styre - han er sin egen. Men taenkte, at det maaske ellers kan hjaelpe dig at kende lidt til babyer bevidsthedstilstande, isaer det, der hedder aktiv og stille aarvaagenhed.

http://min-barsel.dk/index.php/artikler/34-sovn/302-kend-dit-spaedbarns-bevidsthedstilstande

Babyer har brug for begge tilstande og for Noah gaelder ofte, at han skal hjaelpes til at finde ind i den stille aarvaagenhed. Saa kommer han i en baeredims paa en af os, hvorfra han kan betragte verden lidt i ro og mag. I den tid og i soevnen bearbejdes den aktive aarvaagenhed/stimuli. I den stille aarvagenhed kan han godt vaere nem at faa til at sove, men jeg giver ham lidt stille aktiviteter saa. Idag kom vi op fra frokost nede hos familien, hvor Noah var traet og gabte. Saa fik han sutten og puttede lidt hos mig, hvorefter vi satte De Smaa Synger paa, og han fik sin Sophie Giraf, mens vi sang og dansede lidt.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo en helt nayurlig nysgerrig hed, din baby har. JEg synes, du goer godt i at vente og saa give hende muligheden for at laere ting og sager at kende og faa lidt gumlemad at lege med :)

Jeg tror ikke, hun mangler mad/energi, men ellers kan du dele op, saa hun faar et bryst til at sove paa og blot en lille taar fra det andet, som du saa kan give hende helt, naar hun vaagner. Hos os kan man ikke den slags, for Noahs ammetider kan jeg ikke styre - han er sin egen. Men taenkte, at det maaske ellers kan hjaelpe dig at kende lidt til babyer bevidsthedstilstande, isaer det, der hedder aktiv og stille aarvaagenhed.

http://min-barsel.dk/index.php/artikler/34-sovn/302-kend-dit-spaedbarns-bevidsthedstilstande

Babyer har brug for begge tilstande og for Noah gaelder ofte, at han skal hjaelpes til at finde ind i den stille aarvaagenhed. Saa kommer han i en baeredims paa en af os, hvorfra han kan betragte verden lidt i ro og mag. I den tid og i soevnen bearbejdes den aktive aarvaagenhed/stimuli. I den stille aarvagenhed kan han godt vaere nem at faa til at sove, men jeg giver ham lidt stille aktiviteter saa. Idag kom vi op fra frokost nede hos familien, hvor Noah var traet og gabte. Saa fik han sutten og puttede lidt hos mig, hvorefter vi satte De Smaa Synger paa, og han fik sin Sophie Giraf, mens vi sang og dansede lidt.

:balloons

Perfekt! Tak :) Jeg skal nok være bedre til at lade hende være i den stille årvågenhed. Hun er selv god til at gå over i den, men jeg har så bare tænkt, at hun var træt.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så husk: Det er bare mad. Jeg mener det bestemt ikke på en nedladende måde- jeg har selv været mega nervøs og læst ALLE mulige bøger og artikler etc. Til sidst blev jeg bare så mega overloaded, at jeg ligesom startede forfra og tænkte "Det er et spørgsmål om mad". Selvfølgelig er der visse spilleregler ang. gluten etc. Men i bund og grund er det bare mad. Og det kan du og jeg og alle andre voksne mennesker godt finde ud af at styre. Igen jeg siger det ikke for at virke arrogant, for jeg forstår dig godt, men det er bare min erfaring, at når man først kommer i gang med det, er det langt mere overskueligt end nu.

Jeg er sikker på, at I nok skal få helt styr på det. Men det er da nok en god ide at vente lidt og se, du føler dig mere klar om nogle uger eller mere enddda :)

Held og lykke med det :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så husk: Det er bare mad. Jeg mener det bestemt ikke på en nedladende måde- jeg har selv været mega nervøs og læst ALLE mulige bøger og artikler etc. Til sidst blev jeg bare så mega overloaded, at jeg ligesom startede forfra og tænkte "Det er et spørgsmål om mad". Selvfølgelig er der visse spilleregler ang. gluten etc. Men i bund og grund er det bare mad. Og det kan du og jeg og alle andre voksne mennesker godt finde ud af at styre. Igen jeg siger det ikke for at virke arrogant, for jeg forstår dig godt, men det er bare min erfaring, at når man først kommer i gang med det, er det langt mere overskueligt end nu.

Jeg er sikker på, at I nok skal få helt styr på det. Men det er da nok en god ide at vente lidt og se, du føler dig mere klar om nogle uger eller mere enddda :)

Held og lykke med det :balloons

Du har fuldstændig ret - back to basic!! Det burde heller ikke være så svært jo.. :)

Amning er jo også bare så nemt altså, haha! Men kan og vil jo ikke amme for evigt :D

Nogle ting skal man muuuuligvis heller ikke tænke helt så meget over.! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER