Barbamama

Vælling - for og imod?

16 indlæg i dette emne

Som et udspring af min søvn-panik-tråd, tænker jeg lidt på vælling...

Uden at dømme dem, der har brugt vælling, så er jeg oftest stødt på "Det er noget skidt, fordi de kun sover, fordi maven er på overarbejde" + "Det er ren sovsejævner og ingen ernæring" holdninger, så jeg har nok lidt ukritisk taget den kritiske holdning til mig...

Men altså nogen bruger jo vælling. Og det kan vel ikke være helt uden næring, når noget af den kan erstatte jern. Og er kartoffelmos og en masse mælk ikke også bare en sten i maven at sove på?

Og alt andet lige, vil det så ikke være bedre for min søn at sove godt og grundigt nogle sammenhængende timer om natten (om det så er "på en sten i maven") end at han vågner hveranden time og vil have mælk (sådan som det er nu)?

Der er så lige den lille detalje, at jeg ikke er sikker på, at han vågner pga. sult... Han vil have mad, når han vågner, men han spiser også rigtig meget om dagen, så jeg er i tvivl om han vågner fordi han reelt er sulten, eller om han vågner pga. noget andet og så bliver "lækkersulten". Hvis det er det sidste, der er tilfældet, så er vælling vel omsonst? Eller hvad?

Jeg tænker også, hvis det nu ikke er suuuuuuupersundt, om det så kunne være en løsning bare at give vælling én aften, så vi alle tre (far, mor og baby) kunne tanke lidt op på søvnkontoen, og så min søn måske (med helt vildt meget held) kunne tænke "Hey, man kan godt sove flere timer om natten, det er da faktisk ok, det prøver jeg lige igen"... Og så fortsætte med mælk og almindelig mad derefter... Eller er der en eller anden "fælde" med at "once you go vælling, you never go back"?

Hvad siger, I kloge bk-piger? Skal jeg prøve med vællingen eller lade være? Får jeres børn vælling, og hvorfor/hvorfor ikke? :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

lucas får vælling, netop pga at han ikke sov igennem og natten lige pludselig da han var 3½ mdr og han har ellers gjort det siden han var 1½ mdr.. så prøvede vi vælling og vupti så fik vi nattesøvn igen alle tre. Det skal dog siges at han får vællingpulver rystet sammen med mme i stedet for vand som man normalt bruger, men han vil ik have det lavet på vand. :) og så har sp sagt god for det andet.. :) så vi taler rigtig meget for vælling,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg har også brugt vælling til Leo. Herovre i Sverige anvender man det meget længe - nogen slipper det først omkring 3 års alderen.

Vi brugte det til Leo til han var et lille år. Nok mest fordi "sådan gør man herovre" og ikke fordi han havde problemer med at sove.

Så jeg kan ikke sige, at det hjalp på søvnen, for jeg ved ikke, hvordan han ville have sovet uden. Så jeg kan ikke sige noget dårligt om vælling.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mette du ammer jo. Hvis du giver ham vælling, vil det blive som erstatning for en amning og det ville JEG ikke være glad ved.

- Hvor længe spiser han når han vil have brystet om natten?

Jeg havde samme dilemma med Sophia i forbindelse med 19 ugers tigeren, hvor hun MAKS spiste 5 min af gangen - det er ikke sult, det er trykhed og muligvis en smule tørst. Jeg tog en kold tyrker med hende, hvor der som minimum skulle gå 3 timer mellem måltiderne om natten - det kan hun jo vente om dagen, og hvis hun vågnede før måtte almindelig trøst med sut og kærtegn være nok. Det tog ikke andet end et par nætter. Og efter en uges tid tog igen længere stræk på 5 timer af gangen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mette du ammer jo. Hvis du giver ham vælling, vil det blive som erstatning for en amning og det ville JEG ikke være glad ved.

- Hvor længe spiser han når han vil have brystet om natten?

Jeg havde samme dilemma med Sophia i forbindelse med 19 ugers tigeren, hvor hun MAKS spiste 5 min af gangen - det er ikke sult, det er trykhed og muligvis en smule tørst. Jeg tog en kold tyrker med hende, hvor der som minimum skulle gå 3 timer mellem måltiderne om natten - det kan hun jo vente om dagen, og hvis hun vågnede før måtte almindelig trøst med sut og kærtegn være nok. Det tog ikke andet end et par nætter. Og efter en uges tid tog igen længere stræk på 5 timer af gangen.

Helt enig :ditto

Jeg synes også mere, det lyder som tryghedsspisning. Vi var ude i det samme for nogle uger siden. Det føltes bare som om, han havde brug for rigtig meget mor. Vi fyldte mad på ham, der skulle ligge tungt i maven, men lige meget var det, og jeg var helt ude og hænge. Spurgte SP til råds, og hun sagde, vi skulle prøve med vand. Det hjalp heller ikke. Kun bryst tak.

Det er gået i sig selv nu, og den sidste uges tid, har Mads kun vågnet til amning to gange i løbet af natten (fra kl. 19-4).

Er dog slet ikke imod brug af vælling, hvis det virkelig er pga sult. Men jeg synes også, du skal veje for og imod evt. farvel til puttetåren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius får ikke vælling. Han kan ikke lide det. Men sover også igennem på mme, så ingen problemer.

Har købt nan 2 goodnight, som jeg regner med han skal til at have nu. Så må vi se hvad han siger til det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille fik vælling en periode. Men hun vågnede da flere gange om natten, så tror hendes mave kom ekstra på arbejde!

Nu giver vi hende ikke vælling, og hun vågner en gang om natten..

Jeg overvejer at teste med vælling igen, og se om det har en virkning på den ene opvågning, men den opvågning tror jeg egentlig ikke har noget med mad at gøre heller (selvom hun spiser 150 ml.. Men altså, jeg kan da også spise en rugbrødsmad når jeg vågner om natten, hvis den blev serveret...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Charlie fik også vælling et stykke tid for at se om det kunne hjælpe på nattesøvnen, men jeg er i tvivl om det havde nogen effekt.... Jeg synes måske han havde lidt lettere ved at få bøvl med maven når han fik vælling, og vi forsøgte at gå over til en alm flaske til nat igen.... Ingen ændring i nattesøvnen af den grund, men mavsen har det bedre (bare ikke lige nu, men skyder skylden på kartoffelmos)

Jeg har ikke megen forstand på amning.... Men tænker at Kamillawn har en god pointe med at de kan gå 3 timer om dagen, og det skal måske prøves om natten også? Det vil nok være hårdt de første nætter, men hvis Valdemar finder ud af at han ikke få noget ud af at hive og bide i dig, så vænner han sig måske til at sove indtil han bliver sulten?

Man kan meget nemt give dem dårlige vaner om natten..... Og somme tider skal der en kold tyrker til, for at rette op på det....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke hvad der er smart eller ikke smart når man ammer... Silas er flaskebarn, og får en flaske vælling som go nat flaske, den sover han som regel igennem på.

Jeg har det sådan lidt, at hvis det er så usundt som nogle mener for dem, så var det ikke blevet lavet... og jeg tænker at der også er stivelse i kartoffel, som de jo hellere end gerne må få... så jeg er ikke bange for at give Silas det, og han sover virklig godt og tungt på sådan en flaske vælling.. hvis det alligevel sker at han af en eller anden grund ikke sover igennem engang imellem, så får han alm. mme i den flaske han så får. jeg overdriver ikke med vællingen, men jeg bruger det hver aften inden sengetid. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna har fået vælling i godnatflasken siden hun var ca. 6 mdr og får det stadig.

Jeg har svært ved at huske præcis hvornår det skiftede, men jeg tror faktisk det var omkring de 6 mdr. også, at hun gik ned på kun at spise 1 gang om natten (kan nemlig huske jeg havde to flasker klar, da vi var nede og besøge Camillat og der var hun 5½ måned - der spiste hun nogen gange 2 flasker om natten, men er ret sikker på det skiftede til eet natmåltid (der altid var været MME) omkring de 6 mdr.)

Anna har aldrig haft problemer med maven pga. vælling.

Lige i din situation, hvor du stadig ammer, tror jeg nu at jeg enten ville forsøge at vente lidt eller evt. amme først og så 'fylde' op med vælling, hvis han vil have det - han er jo ved at være en stor dreng og du er startet på skemad, så det kan da godt være det er det der skal til :unsure

Vil han gerne have flaske?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som et udspring af min søvn-panik-tråd, tænker jeg lidt på vælling...

Uden at dømme dem, der har brugt vælling, så er jeg oftest stødt på "Det er noget skidt, fordi de kun sover, fordi maven er på overarbejde" + "Det er ren sovsejævner og ingen ernæring" holdninger, så jeg har nok lidt ukritisk taget den kritiske holdning til mig...

Men altså nogen bruger jo vælling. Og det kan vel ikke være helt uden næring, når noget af den kan erstatte jern. Og er kartoffelmos og en masse mælk ikke også bare en sten i maven at sove på?

Og alt andet lige, vil det så ikke være bedre for min søn at sove godt og grundigt nogle sammenhængende timer om natten (om det så er "på en sten i maven") end at han vågner hveranden time og vil have mælk (sådan som det er nu)?

Der er så lige den lille detalje, at jeg ikke er sikker på, at han vågner pga. sult... Han vil have mad, når han vågner, men han spiser også rigtig meget om dagen, så jeg er i tvivl om han vågner fordi han reelt er sulten, eller om han vågner pga. noget andet og så bliver "lækkersulten". Hvis det er det sidste, der er tilfældet, så er vælling vel omsonst? Eller hvad?

Jeg tænker også, hvis det nu ikke er suuuuuuupersundt, om det så kunne være en løsning bare at give vælling én aften, så vi alle tre (far, mor og baby) kunne tanke lidt op på søvnkontoen, og så min søn måske (med helt vildt meget held) kunne tænke "Hey, man kan godt sove flere timer om natten, det er da faktisk ok, det prøver jeg lige igen"... Og så fortsætte med mælk og almindelig mad derefter... Eller er der en eller anden "fælde" med at "once you go vælling, you never go back"?

Hvad siger, I kloge bk-piger? Skal jeg prøve med vællingen eller lade være? Får jeres børn vælling, og hvorfor/hvorfor ikke? :lovebk

Vi prøvede vælling men det gjorde ikke nogen forskel. Og tit ville hun ikke tage flasken når der var vælling i så je stoppede med det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh, jeg lavede selv majsvælling til Karo på majsmel. Har lidt svært ved at se hvorfor det skulle være dårligere end hjemmelavet grød? I princippet var det jo bare en ret så tynd grød.

Nu får hun købevælling, som et resultat af mit totalt manglende overskud. Jeg tvivler på hun har taget skade af det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lasse får vælling de aftner hvor han vågner før kl 24, hvilket er ret sjælden - derfor har jeg ingen skrupler ved at gi ham det også fordi at det gir ham en god søvn.

Ellers får han mme, når han vågner ud på natten, hvilket ofte er kl 4. Men jeg er så også stoppet med amningen helt og gir flaske i stedet for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, jeg glemte jo lige at vælling kræver at han vil tage flaske, hvilket vi IKKE har haft succes med. :rolleyes (Og jeg føler ikke rigtig for at prøve en masse forskellige flasker, når han ellers er ammebarn...)

Men tusind tak for jeres svar, piger! :lovebk :tak Jeg tror, jeg er ved at nå frem til, ud fra jeres svar, at jeg synes vælling er helt ok. Det giver mindre og mindre mening for mig, at det skulle være noget skidt... Men samtidig tror jeg ikke, at det er dét, der skal til herhjemme. Ikke lige nu i hvert fald. Jeg er ikke interesseret i helt at undvære nattåren, hvis han er sulten så stiger produktionen jo kun ved at han efterspørger mere, og jeg tror faktisk ikke, at det er sult, han vågner af, jeg tror det er tryghed, sådan som flere af jer nævner... Så jeg hænger i :zzz

Noget andet er at han faktisk sov bedre i nat end han har gjort længe :yay Ikke GODT, men bedre ;) Nogle gange hjælper det åbenbart bare at brokke sig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder dejligt med en bedre nat :) Det drejer sig i bund og grund også bare om at finde ud af hvad der virker lige nøjagtigt for Valdemar ;)

mht. ikke at tage flaske, så går jeg i mg med en som giver vælling af kop inden sengetid. hun ammer for øvrigt også. bare hvis du alligevel skulle nå frem til at forsøge med vælling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder dejligt med en bedre nat :) Det drejer sig i bund og grund også bare om at finde ud af hvad der virker lige nøjagtigt for Valdemar ;)

mht. ikke at tage flaske, så går jeg i mg med en som giver vælling af kop inden sengetid. hun ammer for øvrigt også. bare hvis du alligevel skulle nå frem til at forsøge med vælling.

Arh ja, det er selvfølgelig en mulighed, hvis vi springer i vællingen :) Valdemar elsker sin tudkop :D (Han vil dog helst svinge med den som en anden sømand, haha. Men han drikker da også :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER