Barbamama

Komælk - Hvordan er det nu lige, det er?

41 indlæg i dette emne

Jeg synes efterhånden, at jeg mange gange er stødt på, at forældre ikke vil give deres børn komælk det første år. Men i både babykalenderen og i Helens bog om mad står der, at man kan introducere en lille bitte smule sødmælk fra 6 mdr og så stille og roligt trappe op...

Så jeg er lidt forvirret :wacko Pt. bruger vi udmalket MM, men jeg er lidt skeptisk over om jeg kan blive ved med at "følge med" med at malke ud til grød hver dag :unsure Så prøver at finde ud af om vi er på MME (og i givet fald hvilken) eller sødmælk, hvis vi løber tør for MM...

Hvad gør I og hvorfor? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Marius bliver 6 mdr på onsdag og så bliver han introduceret for sødmælk. F.eks. Vil han få øllebrød med sødmælk og mme i hans kartoffelmos vil blive skiftet ud med sødmælk. Så vil han ligeså stille få mere og mere af det...det er min plan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De må godt få mælk. Vores får dog kun vand for vi oplever hun ikke så godt kan have mælken i maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De må godt få mælk. Vores får dog kun vand for vi oplever hun ikke så godt kan have mælken i maven.

Bruger I så heller ikke mælk i grød og madlavning (f.eks. kartoffelmos)? (hvis hun da får den slags)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius bliver 6 mdr på onsdag og så bliver han introduceret for sødmælk. F.eks. Vil han få øllebrød med sødmælk og mme i hans kartoffelmos vil blive skiftet ud med sødmælk. Så vil han ligeså stille få mere og mere af det...det er min plan :)

Okay. :) Ved du, hvad er fordelene ved at skifte over til sødmælk i forhold til MME? Bliver de mere mætte af det, eller...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige med her. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra dem der venter med at introducere komælk, altså hvorfor de venter. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline får sødmælk. Ingen problemer :-) Har end ikke overvejet at vente, idet de på et eller andet tidspunkt skal have mælk - Caroline får stadig vand, mme og så sødmælk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige med her. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra dem der venter med at introducere komælk, altså hvorfor de venter. :)

:ditto Men jeg mener, at det skulle være noget med allergi? (måske? :unsure)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo det er vidst noget med allergi. Men mener også at jeg har læst noget med, at sst anbefaler jerndråber FORDI de anbefaler mejeriprodukter. Kan desværre ikke huske forklaringen, men tænker da i hvert fald, at det ikke er super godt :)

(Tror muligvis vi skal have Pandamoren eller Camillat på banen ^_^ )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille får ikke mælk :)

Grunden er.. At hvis vi har sødmælk i huset, så drikker jeg det :blush Og det duer ikke for vægten :rolleyes

Hun må gerne få mælk, og hvis vi er ved min mor så kan jeg også finde på at give hende det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline får sødmælk. Ingen problemer :-) Har end ikke overvejet at vente, idet de på et eller andet tidspunkt skal have mælk - Caroline får stadig vand, mme og så sødmælk.

:ditto

Dog synes Melissa vist det smager lidt mærkeligt :rolleyes

Vi startede med at introducere det, også begyndte jeg så småt at putte det i hendes mad - nu putter jeg det konsekvent i maden fremfor MME.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige med her. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra dem der venter med at introducere komælk, altså hvorfor de venter. :)

:ditto Men jeg mener, at det skulle være noget med allergi? (måske? :unsure)

Tror også det har noget at gøre med laktose intolerans (laktoseallergi) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke helt huske, hvornår elina begyndte at få sødmælk, men i min bog om mad til småbørn (den fra sundhedsstyrelsen) står der, at børn kan begynde at få små slurke sødmælk fra omkring 6 mdr., og fra 9 mdr. kan mælk så gives i større mængder og blive hovedparten af barnets mælk.

Grød lavede jeg altid med MME - primært fordi det var så meget nemmere end at malke ud. Jeg tilberedte grøden med vand i mikroen, og puttede så pulveret i til sidst. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja, og i bogen står der også, at mælk indeholder meget protein og lidt jern ift. hvad der anbefales, og at det er derfor, man bør vente med sødmælken. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay. :) Ved du, hvad er fordelene ved at skifte over til sødmælk i forhold til MME? Bliver de mere mætte af det, eller...?

For mig er fordelen blot nedtrapning af mme til alm mælk/mad. Tror bestemt mme mætter bedre end alm mælk... Derfor kommer nedtrapning af mme og optrapning af mælk til at gå lige så stille, indtil han spiser kun alm mad og bedre til at drikke af kop :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo det er vidst noget med allergi. Men mener også at jeg har læst noget med, at sst anbefaler jerndråber FORDI de anbefaler mejeriprodukter. Kan desværre ikke huske forklaringen, men tænker da i hvert fald, at det ikke er super godt :)

(Tror muligvis vi skal have Pandamoren eller Camillat på banen ^_^ )

Grunden til anbefalingerne om jern og mælk er at optagelsen af calcium hæmmer optagelsen af det naturlige jern i kosten. Derfor skal der gives ekstra jerntilskud til de små så længe deres kost primært består af mælk. Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg glemte at skrive at mælk i den forbindelse er både MM og komælk

EDIT: Jeg har slettet MME, da det selvfølgelig var en fejl!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg glemte at skrive at mælk i den forbindelse er både MM, MME og komælk

Ok, det forstår jeg ikke...... Jeg troede netop man ikke skulle give jern når baby fik mme, fordi mme er beriget med jern?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, det forstår jeg ikke...... Jeg troede netop man ikke skulle give jern når baby fik mme, fordi mme er beriget med jern?

Det er også rigtigt. De skal ikke have jern, hvis de får mindst 400ml MME i døgnet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bruger I så heller ikke mælk i grød og madlavning (f.eks. kartoffelmos)? (hvis hun da får den slags)

Jo i madlavning gør vi og der er det heller ikke noget problem. Det er kun når hun skal drikke det at det kommer op igen. Jeg tror så måske det kan have en sammenhæng med at jeg ikke kan tåle laktose. Jeg får meget ondt i maven hvis jeg drikker mælk men har ikke problemet hvis det er i madlavning og kan ske det er det samme med hende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg begyndte at introducere sødmælk da Anna var ca. 6 mdr. for hun var ikke fan af MME og det var svært at få den mælkemængde i hende, som hun havde brug for, så SP sagde jeg endelig skulle give hende lidt sødmælk, hvis hun gerne ville have det. Hun fik stadig MME i maden (for at få ekstra kalorier i hende), men hun fik lidt sødmælk af kop og lidt yoghurt (og nuj, hvor har yoghurt været vores redning MANGE gange - hun elsker det!) :)

Jeg ved ikke hvorfor nogen venter så længe med mælken. Hos os har Anna altid været glad for komælk og Anna har endda altid haft lettere sart mave.

Min mor fik frisk komælk fra køerne i stalden, da amningen ret tidligt gik i smadder (nøjagtig samme historie som min og Annas, faktisk :huh) og hun er da helt normal ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nok meget individuelt, men her hos os kommer der ikke komaelk paa bordet. Jeg drikker ikke komaelk og det goer M heller ikke. Saa det goer Noah heller ikke. Komaelk kan vaere svaert fordoejeligt, give intollerencer, danne slim(-> hvorfor oereboern kan have gavn af at vaere komaelkefrie).Komaelk er ikke vigtigt, saalaenge man spiser varieret og naerende.

Noah faar f.eks. noeddemaelk, lavet paa filtreret, kogt og afkolet vand+ibloedlagte paranoedder(eller cashew, mandler eller en blanding) og kvaernede, mortede sesamfroe -> blendet og filtreret, overskydende noeddemasse bliver til kiks i ovnen. Mere kalkrigt bliver det ikke med komaelk og slet ikke med en god gang broccoli til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ogsaa faa det helt daarligt, naar jeg ser alle de italienske boern, der faar maelk og smaakager til morgenmad - smaa stakler, det er da ikke nogen god start paa dagen :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lina får stort set kun mm, hun kan også drikke sødmælk af kop; men jeg vil hellere give hende min egen mælk end komælk (selvom jeg da indimellem stadig føler mig som en malkeko :wacko)

Jeg synes bare ikke det giver mening at skifte mm ud med sødmælk, når jeg stadig kan amme; men jeg synes så også det er noget mærkeligt noget, at man giver sine børn mælk, som egentlig er beregnet til kalve... det er så en helt anden snak :-)

Min mand var meget allergisk som barn - han kunne fx hverken tåle mm eller mme :huh så vi er meget forsigtige og forsøger at give Lina så naturligt mad som muligt i forhold til mine overbevisninger, og derfor også så lidt mælk som muligt.

Jeg tror dog også på at det er bedre at hun får lov til at prøve lidt af hvert for at "hærde" maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ogsaa faa det helt daarligt, naar jeg ser alle de italienske boern, der faar maelk og smaakager til morgenmad - smaa stakler, det er da ikke nogen god start paa dagen :huh

Pga. mælken eller småkagerne? At spise/drikke mælk til morgenmad er da en klassiker i danske børnefamilier :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER