Guest

Crinone/estradiol/æo og halsbrand??

6 indlæg i dette emne

Hvordan hænger de ting sammen? Jeg har siden igår aftes gået med halsbrand - ikke sådan vildt, men har ikke været i tvivl om det er der..

Jeg startede på crinone torsdag morgen og estradiol torsdag aften. Fredag kl 11 får jeg lagt et æg tilbage..

Er der nogen som har prøvet det? Estradiol kan give kvalme som bivirkning, men det er jo ikke det samme som halsbrand.. Crinone har ikke noget i den stil som bivirkning...

Kan det være min krop bare reagerer på cocktailen af de ting? Er det fordi der er kommet et "fremmedlegeme" retur?

Håber nogen har nogle erfaringer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke kender den medicin du nævner, så jeg kan ikke rigtigt udtale mig om virkning eller bivirkninger.

Kvalme og halsbrand er jo lidt i familie, så tænker at det godt kunne hænge sammen? Meget mavesyre kan godt være årsag til kvalme. Halsbrand/ sure opstød er jo lidt en mini opkastning. Ved godt det lyder super klamt, men det er jo mavesyre der løber tilbage op i spiserøret.

Når det så er sagt kan det også være at den medicin du nævner er hård for maven. Hvis det er meget stærkt for maven kan det godt give både kvalme og reflux - som jo bare er et finere ord for sure opstød/halsbrand.

Hvad enten det er medicinen der giver dig ubehag eller om det er noget andet, så er det en rigtigt god ide at tænke over hvad du spiser. Fede ting, søde ting, røgede ting - det er no go. Ting der er dumme at spise er; leverpostej, spegepølse, røget mad, æg, ristede løg, løg, hvidløg, agurk, kiks, hvidt brød, kaffe, te, stærke krydderier.

Mælk er en base, så det neutraliserer syre, så hvis man kan tåle mælk kan det være godt at drikke. Ellers sørg for at spise lidt men ofte. Sørg for at der hele tiden er lidt i maven så den ikke er tom og man derfor mærker syren ekstra meget. Men ikke spis så meget at maven er fuld så syren bliver presset op i spiserøret. Alt der vokser under jorden, dvs rodfrugter er godt at spise.

Tips mod mavesyre hænger langt fra altid sammen med KISS kost hvis man følger den. Men det kan være nødvendigt hvis man har mange problemer, halsbrand kan jo være tidlige tegn på mavesår/sart slimhinde i maven. Så det kan være en god ide at være ekstra obs på kosten, også selvom det måske er halsbrand af andre grunde - så kan kosten altid være med til at holde det på et minimum.

Hvis dit problem opstod samtidigt med den nye medicin kan det jo meget vel hænge sammen med det, også selvom de ikke nævner det i indlægssedlen. Det er langt fra altid at alle bivirkninger er nævnt på de sedler. Du kan evt tjekke www.medicinkombination.dk for at se om der er en kendt uønsket effekt af at tage de to ting sammen. Du kan også prøve at tænke om du har ændret i din kost for nyligt, det kan også være et resultat af det.

Ved ikke om mit indlæg var til nogen hjælp :unsure Om ikke andet var det ve ment ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :)

Har lige prøvet medicinkombination.dk, og den finder ikke noget på alt det medicin jeg kører ned...

Og når jeg nu tænker mig om, så startede halsbranden før jeg startede på estradiol - så det kan faktisk ik være dem..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :)

Har lige prøvet medicinkombination.dk, og den finder ikke noget på alt det medicin jeg kører ned...

Og når jeg nu tænker mig om, så startede halsbranden før jeg startede på estradiol - så det kan faktisk ik være dem..

Den hjemmeside er god at kende, jeg har i hvert fald tit stået i en situation hvor jeg har haft brug for at tjekke om en slags medicin kunne passe sammen med en anden slags. Godt du ikke fandt nogen anmærkninger i forhold til den kombi du har fået. Selvfølgelig udelukker det ikke at der kan være noget, men de ting man kender til vil fremgå derinde.

Hvis halsbranden startede inden kan det som du siger nok ikke være pga medicinen. Men derfor kan det jo godt være blevet forværret af det medicin du har taget. Hvis din mave har været sart kan den jo godt reagere på noget den normalt ikke ville brokke sig over. Men det mest oplagte er nok at tænke at din halsbrand har en anden årsag.

Du kan jo overveje at tænke lidt over hvad du spiser. Det er ofte pga kosten at man får halsbrand. Om ikke andet vil den forkerte kost forværre problemerne, så det kan godt betale sig at undgå ting der giver meget mavesyre. Har nævnt nogle af dem i mit første indlæg, men overordnet set; sødt, fedt, røget og krydret mad er noget skidt.

Håber du snart slipper af med din halsbrand, det er ulideligt at døje med :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Den er heldigvis væk igen ;)

Tillykke med det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER