Myliona

Venstrehåndet?

19 indlæg i dette emne

Ligegyldig hvilken hånd vi giver Camille ske og sut i, så ender det i venstre... Hun kan spise med venstre hånd, men slet ikke styre skeen, hvis hun har den i højre...

Hvor tidligt kan man se om børn er højre/venstrehåndet? Skal man bare blive ved og ved med at give den i højre??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså, ved ikke om det er rigtigt, men jeg læste engang, at man allerede kan se det, når de er inde i maven. Der griber de om navlestrengen med en bestemt hånd de fleste af gangene.

Det er helt sikkert noget man er født med. Jeg er selv venstrehåndet og ville ikke blive ved med konsekvent at give til højre, hvis hun overvejende benytter venstre.. Men måske skifte lidt! Det er jo ikke godt at "tvinge" nogen til at bruge den "forkerte" hånd - ikke at I gør det!!

Er dig eller Christian venstrehåndede? Eller nogen i familien?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor er venstrehåndet og da min yngste søster var lille kan jeg huske hun var så glad fordi hun gjorde alt med venstre hånd, så hun troede hun var venstrehåndet, men hun er altså højrehåndet i dag. Så jeg tror helt ærligt det er for tidligt at konkludere noget. MEN hun kan sagtens være det. Om det er den ene eller den anden hånd hun foretrækker kan du hverken gøre fra eller til overfor. Jeg tror jeg ville ligge skeen foran hende eller række hende tingene og så se hvad hun så gør.

Da jeg boede hjemme kunne jeg en masse med venstre hånd (klippe, skrælle gulerødder, skrive), fordi min mor havde så mange venstrehåndsting så jeg havde bare brugt hvad der lå nærmest (+ jeg syntedes det var ret sjovt at være den bedste i klassen til at bruge venstre hånd :P )men jeg kan SLET ikke bruge venstre i dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor må hun ikke blive venstre håndet? Min store pige er venstre håndet og har stort altid foretrukket venstre. Faktisk er det også mest den Gry bruger, så er spændt på om jeg får 2 venstre hånds børn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nok lidt farvet, af at jeg er skolelærer så jeg tænker jo straks "oh ve oh skræk, en skrækkelig håndskrift hun får og en masse besvær med blæk.." ;)

Ingen i min familie er venstrehånden.. Det er nok ikke så meget fordi hun IKKE må blive venstrehånden - men lige så meget fordi jeg egentlig er lidt nysgerrig efter om det allerede nu kan ses. Og hvis man kan påvirke det, så ville jeg da bestemt gøre det: Kan man ikke, jamen så er det også okay.. Så må vi øve det med skriften lidt ekstra :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Min søn var venstrehåndet da han var lille, forstået på den måde at han foretrak at bruge venstre hånd men på et tidspunkt ændrede det sig og han bruge stort set kun højre nu.

Min farmor er forresten venstrehåndet og hun har en helt fantastisk flot skrift og er meget dygtig til at tegne. Så det kan godt lade sig gøre ;) selvom jeg da nok tror at de øvede sig lidt mere i flot skrift dengang i 30'erne end vi gjorde da jeg gik i skole ;)

Har ikke meget erfaring, har kun set 4-5 venstrehåndet skrive.. Men alle sammen, skrev helt elendigt :P Så ved ikke om de bare var dårlige til det, eller der var et sammenhæng :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht skriften er det en skrøne! Der er ikke rigtig noget en venstrehåndet ikke kan som en højrehåndet kan - De er bare mere øvede i OGSÅ at bruge den anden hånd fordi verden er indrettet til højrehåndede.

Min mor fik bundet sin hånd bag en stol af en tante - hun er stadig venstrehåndet - det er bare noget man er født til at være!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Johan bruger skiftevis venstre og højre hånd.. Jeg er ligeglad hvilken han kommer til, at bruge.. :)

Hilsen en venstrehåndet, som har fået meget ros for sin fine håndskrift ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rart I kan berolige mig.. Må se tiden an ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at, det med, at venstrehåndede skriver grimt, er en skrøne. Jeg kender venstrehåndede, der skriver vild pænt og venstrehåndede, der skriver grimt, men det kender jeg også højrehåndede der gør :)

Min svigerinde er venstrehåndet, og skriver pænere end jeg gør med højre (og jeg syntes selv jeg skriver okay pænt :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi så meget tidligt med Alma, at hun foretrak venstre hånd (under 1 år) og hun er stadig venstrehåndet.

Vi har ikke bevidst givet hende ting i den ene eller anden hånd, men hun rakte altid ud efter ting med venstre.

Da hun var ca. 4 købte vi en venstrehåndssaks til hende, så hun også kunne klippe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja bruger begge hænder lige meget. Vi lader hende bare bruger det der falder hende ind uden at prøve at påvirke det. Hun har f.eks. indtil for et par dage siden spist med skeen i højre og det går rigtig fint nu. For et par dage siden begyndte hun så med venstre og det gik knap så godt i starten og nu går det fint. Hun skifter bare frem og tilbage og øver sig med begge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe.. Vi forsøger også at lure, hvilken hånd M. Foretrækker,men een dag er det venstre og den næste højre :) Som andre siger, så tror jeg også det er for tidligt at sige :) Herhjemme er vi begge venstrehåndet, så er spændt på, om M. Også bliver det- har dog sagt til manden, at M. Sagtens kan blive højrehåndet ;) Mine forældre var/er højrehåndet.

Mht. At man har en grim skrift, når man skriver med venstre, så tror jeg det er en skrøne. Jeg har alle dage fået ros for min håndskrift- men ja, det kan godt være noget griseri med blyant eller blæk på siden af hånden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har forresten også en kollega der er venstre håndet, og har en fantastisk håndskrift. Jeg er selv højre håndet og har en elendig håndskrift.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altså også en pæn venstrehånds skrift, hvis jeg selv skal sige det :) ! Når jeg skriver, ligger papiret bare på skrå, så man ikke får blæk/blyant over det hele. Derudover kan jeg nærmest alt, undtagen at skrive, med højre, da verden er indrettet til højrehåndede... F.eks. klipper jeg med højre og bestik holder jeg også "rigtigt" - så det er altså slet ikke så slemt at bruge venstre :)

Det hele er noget hjernen styrer fra start, og det er IKKE godt at bevidst at ændre på det! Så jeg er enig i, at I kan lægge ting foran hende eller række hende det, så hun selv tager det, med hvilken som helst hånd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi troede også en overgang at Marlon var venstrehåndet, og Charlie bruger også venstre rigtig meget nu, men for tiden bruger Marlon højre hånd, og jeg læste et sted at de faktisk kan skifte lidt frem og tilbage helt til de er 6 år gamle i nogle tilfælde.... Så det er for tidligt at spå om endnu :)

Jeg er i øvrigt også selv venstrehåndet, og har aldrig følt mig generet af det..... Udover at jeg er et fjols til at skrælle kartofler, fordi jeg lærte hjemme at skrælle med en højrehåndsskræller, med venstre hånd, så jeg skræller "udad" :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skræller også udad ;)

Camille skifter bare ikke - hun bruger venstre til alt.. Altså hvis hun får skeen i højre leger hun med den og tager den i venstre og spiser...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Omkring skolealderen er det endeligt bestemt... Inden da kan man ikke vide sig 100% sikker

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER