MichelleIP

Tungmetaller i færdiglavet babymad

9 indlæg i dette emne

Min svigerfar har lige ringet om at der på TV2's teksttv s. 129, står at i en svensk undersøgelse for nylig er der fundet store mængder tungmetaller i babymad.

Er ved at kigge igennem svenske sider omkring det lige nu, og har på de to sider jeg har læst igennem, set at det er under grænseværdierne, men at de svenske eksperter synes at grænserne skal sænkes. Et af dem skriver at der i voksenmad er højere værdier fordi der ikke er de samme krav til voksenmad som til babymad.

Derudover stod der i en pdf fra deres "Livsmedelsverket" at (google oversat) man råder forbrugerne til:

  • Ikke at give risdrik til børn under seks år, på grund af tilstedeværelsen af ​​arsen.
  • Ikke kun give ris baseret grød og vælling, til små børn men kan variere med andre arter, som følge af tilstedeværelsen af arsen.
  • Varierer grød og grød centre for små børn, på grund af tilstedeværelsen af bly og cadmium.
  • Giv ikke altid den samme grøntsag drink uden variere mellem arter, på grund af tilstedeværelsen af cadmium

Jeg ved ikke om der er andre af jer der kender mere til det? Synes det er lidt svært at finde rundt i det svenske... :wacko Og hvilke mærker det drejer som om.

Ville bare lige give info videre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

And that's why I make all of Noahs food myself ;)

Idag havde jeg aeblegroed med kvaernede sesam med ud til havet til frokost og her til aften fik han foerst mos af oed kartoffel(batat), saa lidt hirsegroed med abrikosmostopping. Altsammen oekologisk :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skal det jo siges at det IKKE er tilsat.... det er fordi at især ris optager alle disse tungmetaller når de står på marken....

Man kan læse mere på tv2 ´s hjemme side

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kopieret fra tv2.dk

Sveriges fødevarestyrelse advarer nu mod babygrød der indeholder så meget arsenik, at det kan være skadeligt for små børn der spiser store mængder af det. Det er især risbaserede produkter der er i søgelyset.


Flere typer babymad indeholder så mange tungmetaller, at den svenske fødevarestyrelse, Livsmedelsverket, nu advarer forældre mod at give deres børn større mængder af dem.

Livsmedelsverket har analyseret 92 typer grød, modermælkserstatninger, vegetabilske drikke og medicinske madprodukter og advarer mod tungmetaller i en række af dem - de fleste af produkterne sælges også i Danmark.

Især produkter baseret på ris kan indeholde skadelige mængder af arsenik for små børn. I en del af produkterne er der også bly og cadmium - så nu rådgiver Livsmedelsverket svenske forældre om produkterne.

Mængden af arsenik vækker mest bekymring hos svenskerne - den optræder typisk i planterne der optager det skadelige stof fra jorden.

Der er fra naturens hånd et relativt højt indhold af arsenik i ris. Arsenik kan påvirke nervesystemet og immunforsvaret.

Især små børn er i farezonen, da de endnu ikke er færdige med at udvikle sig.

I Danmark er Fødevarestyrelsen bekendt med den svenske undersøgelse, og ser nu på rapporten.

Her kan du se svenskernes anbefaling:

Grød og vælling:

Forældre rådes til ikke kun at give deres børn risgrød eller risvælling - der skal varieres med andre kornsorter.

Hvis man f.eks. har et barn der er glutenallergiker kan man bruge produkter baseret på majs. Man kan dog godt give sit barn risgrød eller risvælling en gang imellem.

Risdrik.

Risdrikke indeholder også arsenik. Hvis et barn drikker det hver dag i en årrække risikerer det at opbygge skadelige mængder i kroppen.

Derfor fraråder Livsmedelsverket forældre at give børn under seks år risdrik som eneste erstatning for mælk. Der skal gives andre former for erstatning.

Ifølge den svenske undersøgelse indeholder disse typer babymad mest arsenik:

Organix: First organic wholegrain baby rice, 0.3635 mg/kg

Holle: Øko risgrød, 0.2820 mg/kg

Quaker: Pama minutris, 0.2500 mg/kg

Babynat: First flavor, 0.1910 mg/kg

Babybio: Céréales Cacao, 0.1670 mg/kg

Plum: Baby´s first food The ultimate four grain porridge, 0.1400 mg/kg

EnaGo: Vælling mælkefri 0.1350 mg/kg

Nestlé: Cerelac risgrød 0.1240 mg/kg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

And that's why I make all of Noahs food myself ;)

Idag havde jeg aeblegroed med kvaernede sesam med ud til havet til frokost og her til aften fik han foerst mos af oed kartoffel(batat), saa lidt hirsegroed med abrikosmostopping. Altsammen oekologisk :loveshower

Enig.. Eller laver ikke selv rugbrød og leverpostejen! Men efter jeg gav et glas med gulerodsmos, og Camille var orange i hovedet i flere dage, var det slut med færdigmos. Hun får nu hjemmelavet havregrøds til morgenmad og hjemmelavet mod til de andre måltider.. Jeg skal ikke risikere noget på den front!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Sara skriver så handler det om at risen naturligt indeholder arsenik, så hvis man vil undgå det tror jeg bare det handler om at undgå ris, som i forvejen er hård for de små maver. Og så variation! Jeg tager det stille og roligt.

MEN er der nogen der ved hvor man kan finde listen over produkter de har testet og resultatet? Jeg hæfter mig nemlig ved at de skriver de har testet MME og det er jo svært at variere!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Dejligt... Min datter har simpelthen fået så meget risgrød. Det var det eneste, hun ville have lige i starten :(

Det værste er også, at når man køber "trekornsgrød", så viser det sig, at det fx indeholder 70 % ris! Ris må åbenbart være billigt.

Men nej, man kan ikke undgå det ved at bruge økologiske fødevarer, som man selv laver til grød, for som I har været inde på, så optager grøntsagerne det fra jorden. Jeg kan se på den liste, som SaraLE har lagt op, at to af produkterne er økologiske.

Men man undgår jo stadig pesticider, når man køber økologisk, så helt spildt er det jo ikke.

Det bedste er nok bare at sørge for, at de små får varieret mad.

Jeg tror, det kan være fint nok at købe færdigprodukter engang imellem - så er man fx sikker på, at de får alle de vitaminer, de skal have. Og jeg tror som sådan ikke, at der er hældt en masse skidt i, så jeg tror ikke, man skal være så bange for det. Men man skal bare være opmærksom på, hvad det egentlig er for fødevarer, der er i, så man fx ikke får købt tre forskellige slags risgrød og ikke andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER