Tinakp

Spørgsmål ang. grød og lorte-ble

36 indlæg i dette emne

Jeg har skrevet inde i small-talk, men tænkte at flere måske ser det her - og har brug for alles input. Så kom endelig med jeres erfaringer...

Vi er nu på 3. dagen uden en lorteble - Elin er på grød, og får MM - vi har prøvet at give hende sukkervand nu for at måske hjælpe med til det. Men hvad kan man ellers gøre, for at hjælpe lorten på vej? Og skal man være en smule bekymret, når nu der er gået så længe?

Hun får lige nu risgrød med sveskemos eller æblemos... (ca. 1½ dl - ikke så meget da hun kun har fået det i 1 måned, 2 gange om dagen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Måske lidt hård mave på den grødopstart. Hvad med at cykle med hendes ben imens hun ligger på ryggen.

T havde lidt problemer her den anden dag, og cyklede med ham på denne måde, og næste morgen kom der en bonus ble der sagde spar 2.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes næsten ikke at vi laver andet... alle mulige bevægelser, både med ben, arme, vi gnider på maven... hun har før gået 2 dage uden bonus ble, og der kom bare meget. Men aldrig gået så længe her....

Men vi må nok bare være tålmodige... :unsure

Tak for svar... :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, Camille har også fået hård mave, så vi går også og venter på en bonus... Hun presser og presser og skriger, men der kommer ikke rigtig noget :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah kan ikke klare risgroed og quinoa eller hirse kun, hvis jeg har sat det i bloed aftenen foer. Altid med lidt sveske eller abrikos og saa faar han hjemmelavet aeblegroed eller paeregroed og ,meget ofte kamillete at drikke. Ellers groentsagsmos.

Noget helt andet - det er rigtig meget groed, taenker jeg :unsure Noah bliver tilbudt en halv deciliter enten groed eller mos ad gangen to gange om dagen, plus fingerfood, som er frugt og groent. Og en sesam-noeddekiks om morgenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah skider forresten pt over vasken, mens jeg synger og han pylrer.... Min svogerindes soen skider i et varmt bad, ellers kan han ikke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, Camille har også fået hård mave, så vi går også og venter på en bonus... Hun presser og presser og skriger, men der kommer ikke rigtig noget :(

:kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah kan ikke klare risgroed og quinoa eller hirse kun, hvis jeg har sat det i bloed aftenen foer. Altid med lidt sveske eller abrikos og saa faar han hjemmelavet aeblegroed eller paeregroed og ,meget ofte kamillete at drikke. Ellers groentsagsmos.

Noget helt andet - det er rigtig meget groed, taenker jeg :unsure Noah bliver tilbudt en halv deciliter enten groed eller mos ad gangen to gange om dagen, plus fingerfood, som er frugt og groent. Og en sesam-noeddekiks om morgenen.

Jeg har tænkt lidt på om det kunne være risgrøden hun ikke kan tåle for godt - men har bare hørt at det skulle være nænsom mod maven...

De 1½ dl er inkl frugtmos...er det så stadig meget? Jeg synes nemlig ikke at det ser ud af meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah skider forresten pt over vasken, mens jeg synger og han pylrer.... Min svogerindes soen skider i et varmt bad, ellers kan han ikke...

Ha ha... :lol ej, undskyld - det giver bare nogle sjove billeder ihovedet på mig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske du ska gi lidt mere sveskemos?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tænkt lidt på om det kunne være risgrøden hun ikke kan tåle for godt - men har bare hørt at det skulle være nænsom mod maven...

De 1½ dl er inkl frugtmos...er det så stadig meget? Jeg synes nemlig ikke at det ser ud af meget.

Min sp sagde at de ikke behøver mere end der kan være i en isterningsbakke i starten, men som jeg skrev i smalltalk så har Elin fået i noget tid så ved ikke hvad der er anbefalet der. Prøv ren sveskemos imorgen - uden grød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det kunne godt være at vi skulle prøve bare med sveskemos... det prøver vi og så vender jeg stærkt tilbage med opdate.. :D

Tak for jeres råd indtil videre!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha... :lol ej, undskyld - det giver bare nogle sjove billeder ihovedet på mig...

Jamen, det er ogsaa sjovt - eller... synd for dem, men altsaa... ;)

Nu er vi jo kun lige begyndt paa det, saa der er 1/2 dl. i hvert fald maks, for maelk skal stadig vaere primaer foede i den alder. Saa ja, jeg synes halvanden dl. lyder af meget. Jeg ville ogsaa give ren frugt - ogsaa bare aeblemos til et maaltid imorgen og saa godt med lunken kamillete og cykletur :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, det er ogsaa sjovt - eller... synd for dem, men altsaa... ;)

Nu er vi jo kun lige begyndt paa det, saa der er 1/2 dl. i hvert fald maks, for maelk skal stadig vaere primaer foede i den alder. Saa ja, jeg synes halvanden dl. lyder af meget. Jeg ville ogsaa give ren frugt - ogsaa bare aeblemos til et maaltid imorgen og saa godt med lunken kamillete og cykletur :)

Camille får tilbudt grød tre gange om dagen, og jeg tror faktisk hun samlet set spiser under 1½ dl i alt på en dag, på trods af hun har fået grød i 2 måneder.. Så jeg synes faktisk også det er meget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lucas har lige haft et par dage med hård mave, hvor han virkelig har kæmpet og ikk rigtig har kunne komme af med noget. I går aftes var der endelig bonus, og hvad der præcis har virket ved jeg ikk, men i går fik han en portion majsgrød (som han altid får) med æble/pæremos og abrikosmos, en lille portion abrikosmos som "mellemmåltid", og så fik han kamillethe. Så jeg vil i hvert fald anbefale abrikosmos og kamillethe :) og så rigeligt med vand til måltiderne :)

Virker hun til at have ondt, og svært ved at komme af med noget, eller er hun ikk mærket af det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lucas har lige haft et par dage med hård mave, hvor han virkelig har kæmpet og ikk rigtig har kunne komme af med noget. I går aftes var der endelig bonus, og hvad der præcis har virket ved jeg ikk, men i går fik han en portion majsgrød (som han altid får) med æble/pæremos og abrikosmos, en lille portion abrikosmos som "mellemmåltid", og så fik han kamillethe. Så jeg vil i hvert fald anbefale abrikosmos og kamillethe :) og så rigeligt med vand til måltiderne :)

Virker hun til at have ondt, og svært ved at komme af med noget, eller er hun ikk mærket af det?

Håber det er ok, at jeg lige overtager tråden..

Camille har ONDT og skriger af smerte når hun skal presse :( Men hvad kan man gøre ved det?? Tænker at lægen vel ikke kan gøre noget anyway..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah skider forresten pt over vasken, mens jeg synger og han pylrer.... Min svogerindes soen skider i et varmt bad, ellers kan han ikke...

Undskyld, hvad? ha ha ha ha! Du må lige sige til hvis jeg har misforstået, men du holder ham hen over vasken, uden ble, synger en lille melodi og så pølller han? Eller er det mig der har totalt misforstået? Hi hi XD

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht mængden af grød, så står der i bogen fra SP at en portion grød laves af 2 dl vand og ½ dl mel, og min SP anbefalede at man de første par dage kun giver et par skefulde, men hurtigt kører det op på en halv portion, og når barnet er klar, så op til en hel portion? Så udfra det, synes jeg ikk det lyder som meget, for hun har jo trods alt fået grød i noget tid nu..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber det er ok, at jeg lige overtager tråden..

Camille har ONDT og skriger af smerte når hun skal presse :( Men hvad kan man gøre ved det?? Tænker at lægen vel ikke kan gøre noget anyway..

Åh det er frygteligt, sådan havde Lucas det også, han græd og var så ulykkelig når han pressede, det var SÅ synd! :( Når han lå på puslebordet med måsen bar, masserede jeg hans mave, cyklede med benene, og skubbede forsigtigt hans ben op mod maven et par gange. Det hjalp ham lidt, og efter en dag med abrikosmos, kamillethe og masser af vand var der bonus, og i dag har han ikk virket til at have ondt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh det er frygteligt, sådan havde Lucas det også, han græd og var så ulykkelig når han pressede, det var SÅ synd! :( Når han lå på puslebordet med måsen bar, masserede jeg hans mave, cyklede med benene, og skubbede forsigtigt hans ben op mod maven et par gange. Det hjalp ham lidt, og efter en dag med abrikosmos, kamillethe og masser af vand var der bonus, og i dag har han ikk virket til at have ondt :)

Ja, "heldigvis" har hun ikke villet have så meget grød/mos i dag, så hun har mest fået mme.. Også har vi givet hende MASSER af fennikel the her til aften.. I nat tænker jeg måske at lave mme'en lige 10 ml tyndere end normalt, så hun får lidt ekstra væske der også..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg mente jo heller ikke at det var meget vi gav hende i forhold til det SP har rådgivet efter - og jeg har det sidste stykke tid (14 dages tid) lavet grøden på 2 tsk (færdiglavet risgrød) og rigeligt vand, så det ikke ville være alt for tykt - og blandet op med en del sveskemos og det synes jeg bare ikke virker af så meget. Men jeg må hellere prøve en anden fremgangsmåde for at se om det hjælper. For hun skal i hvert fald ikke have bøvl af det grød.

Jeg vil prøve at give hende mere vand, mere frugtmos og knap så meget grød. Og måske gå tilbage til den hjemmelavede majsgrød i stedet for...

Igen tak for jeres input skønne piger! :loveshower :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige til orientering, hvis der skulle sidde nogen, der ikke ved det: når I masserer babys mave er det vigtigt at gøre det MED urets retning. Hvis man gør det I MOD urets retning kan det være medvirkende til at give forstoppelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige til orientering, hvis der skulle sidde nogen, der ikke ved det: når I masserer babys mave er det vigtigt at gøre det MED urets retning. Hvis man gør det I MOD urets retning kan det være medvirkende til at give forstoppelse.

Ja det har jeg også hørt - så vi holder os langt fra den modsatte vej... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der endelig sket noget på lorte-fronten!!

ADVARSEL..... jeg går i detaljer, så det er ikke for sarte sjæle...

Efter et forsøg mere med termometeret, fik jeg "lirket" så meget, så Elin fik presset en lille gnalding lort ud - eller lille og lille...den er stor i forhold til sådan en lille pige.

Efter det, kom der en del, som også var meget fast og som bestemt ikke må have været rart at have siddende. Og til sidst noget mere grødet konsistens... men det første har jo også siddet siden onsdag. Nøj jeg havde det skidt da jeg så det... og selvom der kom meget, så tror jeg desværre ik at hun er færdig. Det lyder stadig til at hun presser lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puh ha lille pus - men godt der sker noget!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER