Tinakp

Spørgsmål ang. grød og lorte-ble

36 indlæg i dette emne

Men er der ikke noget med at man ikke må stikke et termometer op for at få gang i afførringen? Noget med at man kan lave rifter deroppe? Jeg ved godt at man kan blive helt desperat! :)

Vi har brugt fennikel the herhjemme når Charlie har haft hård mave og ikke har kunnet komme af med det og det fungere helt fantastisk! For Charlie vedkomne fik han theen og ca.20 min. efter var der bonus ble :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så der bonus ble her.. I morges kl 6, hjalp vi hende af med en knold.. Puha, hun skreg :( hun var helt udmattet og sov videre i vores seng.. Kl 10 vågnede hun og baskede mig grinende i hovedet og pressede uden at græde og ud kom en fin bonus :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stakkels lille Elin

Tina, du kan maaske noejes med at vaske numsen lidt masserende med lidt mild saebe eller en draabe mandelolie fremfor termometeret.... Det er altsaa meget skidefremmende hos os :) Men vi vasker ogsaa babynumse over vasken eller bidet'et, for det er fremgangsmaaden hernede. Jeg holder Noah i "poelleposition" med hans ryg mod min mave og benene boejede op mod hans mave.

Saet groeden i bloed om aftenen - hold jer fra faerdiglavet, hvis du kan...

Hvad med lidt groentsagsmos?

Undskyld, hvad? ha ha ha ha! Du må lige sige til hvis jeg har misforstået, men du holder ham hen over vasken, uden ble, synger en lille melodi og så pølller han? Eller er det mig der har totalt misforstået? Hi hi XD

Ja, noget i den stil :P

Hernede vasker man som sagt babynumser under rindende vand. F.eks. her til morgen, hvor jeg tog bleen af, gik ud og taendte varm hane, gik ind for at finde toej frem og alstammen med Noah i poelleposition hos mig. Saa kom der bonus i vasken efter kort tid(saa faar den jo en rengoering bagefter, siger nok sig selv..). Nu havde han ogsaa lidt haard mave, saa ikke uden lidt graad, lille skind...

Nu det er saadan, saa er jeg faktisk begyndt at rose ham, naar han laver poelle i vasken eller bidet'et, for det er da lidt positivt, at min lille dreng kan "lave lort i potte" :rolleyes

Åh det er frygteligt, sådan havde Lucas det også, han græd og var så ulykkelig når han pressede, det var SÅ synd! :( Når han lå på puslebordet med måsen bar, masserede jeg hans mave, cyklede med benene, og skubbede forsigtigt hans ben op mod maven et par gange. Det hjalp ham lidt, og efter en dag med abrikosmos, kamillethe og masser af vand var der bonus, og i dag har han ikk virket til at have ondt :)

I know... Noah havde lidt mavekneb her til morgen, men der var ogsaa gaaet et par dage. Jeg har ogsaa lige haft et par dage med den gode kur ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med termometeret er heller ikke noget jeg vil gøre i tide og utide. For det er faktisk ikke rart at gøre... Men når man har prøvet alt, så gør man hvad man kan for at hjælpe - og det hjalp. Så er glad for at der nu er kommet hul på bylden - og så vil vi fremover sørge for at give rigeligt med væske - udover MM. Men vi har både fennikel-the, som hun tidligere har fået, da hun var mindre - og sådan noget smørelse til maven, som skulle hjælpe (noget fra Thailand - en fra Torbens arbejde har givet os det) - og ellers vil vi give hende sveske/pæremos i dag og lige så stille give hende noget af mit hjemmelavede grød.

Jeg havde en snak med min mor om problematikken (hun er daplejer og har været det i 33 år eller deromkring) Og hun sagde at det er ganske almindeligt at børn får hård mave, så man kan nok ikke helt undgå det - men selvfølgelig tage sine forbehold. Nogen babymaver kan bare tåle mere og andre mindre, tror jeg.

Hun sagde også at hun synes at det virker som det rigtige at give hende - altså mængden. For Elin er over 5 mdr. og en stor baby på omkring 8,5 kg.... men selvfølgelig vil vi nok give hende lidt mere frugt eller grøntsagsmos frem for grød... og RIGELIGT med væske!

Tak igen for jeres kommentarer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er forskel på de små og deres størrelser, så derfor synes jeg at det er lidt ja hvad ka man kalde det til det med at sige at halvanden dl er meget.

Hvis de små er godt med i det med grød og spiser det med velbehag, så kan jeg ikke se noget galt i det. Man kan nok ikke helt undgå den hård mave - vi voksne kan jo også få hård mave.

Vi laver grød herhjemme af 1-2 dl vand. Men aftensmaden er lavet ud af 2-3 kartofler og hvad jeg ellers finder på. Lasse spiser alt op og skal nok sige fra, hvis han er mæt. Men nu er han jo også en af de større i hans alder og ska måske ha lidt mere at spise.

Vi gir godt med sveskemos ved hård mave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er glad for at hun endelig er kommet af med noget den dejlige Elin Marie..... Det kan bestemt ikke være rart med 3 dages pause på den front :(

Jeg synes altså også det lyder meget fornuftigt med den mængde mad hun får....... Hun er jo en stor pige, og har fået grød et stykke tid nu. Men jeg tror så heller ikke hun skal have mere end det ;)

Det er vist kun Charlie tærskeværk der kan æde mere i så ung en alder :P

Sukkervand har altså også været vores ven når de er forstoppede...... Ved ikke lige hvorfor jeg ikke kom på at sige det i går :rolleyes

Jeg tror din plan med masser af væske er god! Og så hold jer fra bananer, for de kan være svære at fordøje.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak til jer Maria og Christina - det var rart at få jeres besyv med...

Nu er både Lasse og Charlie nogle store drenge, så kan godt forstå at de skal have godt at spise. Hvis Elin fik lige så meget som Charlie, ville hun uden tvivl få ondt i maven... :D det ville hendes mor også... ha ha..

Men jeg har det godt med nu, hvad vi har gjort og også hvad vi har besluttet at gøre fremadrettet. For er sikker på at hendes mave nok skal vænne sig til det, vi skal bare lige tænke over hvad vi giver hende - og så prøve os lidt frem. Andet kan man jo ikke gøre. Man kan jo ikke vide tingene, før de er prøvet af - og så må man tage det til efterretning, hvis man kan se, at det ikke er nemt at komme af med. Og selvfølgelig følge hvad SP og andre anbefaler. Og ikke mindst almindelig sund fornuft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tina, I goer helt sikkert det bedste for elin og jeg har jo selv proevet mig frem i forhold til Naoh og lille mave... Det er trial and error og saa skal vi jo huske paa, at babyer er foedt med fine instinkter og faktisk ofte selv kan maerke, hvad de har brug for :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tina, I goer helt sikkert det bedste for elin og jeg har jo selv proevet mig frem i forhold til Naoh og lille mave... Det er trial and error og saa skal vi jo huske paa, at babyer er foedt med fine instinkter og faktisk ofte selv kan maerke, hvad de har brug for :)

Lige præcis Camilla! Det tror jeg nemlig også at du har ret i... men man føler sig bare så sårbar når de er så små - og man kan jo ikke lide at se når de har ondt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan se problemerne er læst, men vil lige give mit besyv med til en anden gang.

Når de presser og der ikke kommer noget, så er der noget der sidder fast. Vi snakkede med en Lægevagt som guidede os igennem at hjælpe hende.

Et lille stykke sæbe ( sådan en presset håndsæbe, altså ikke det flydende ) på et termometer og skub så op i enden som om man tager temp ( man behøver ikke køre termometer rundt da det kan gøre skade ) sæben vil hjælpe barnet til att presse da det er træls at have siddende og desuden smøre lidt. Så er det ellers at stå og skubbe benene op mod maven.

Her gik der 2 min så kom der bonus. Det var hårdt og måtte lige hjælpe til med en hånd, men dagen efter var der normal bonusble :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan se problemerne er læst, men vil lige give mit besyv med til en anden gang.

Når de presser og der ikke kommer noget, så er der noget der sidder fast. Vi snakkede med en Lægevagt som guidede os igennem at hjælpe hende.

Et lille stykke sæbe ( sådan en presset håndsæbe, altså ikke det flydende ) på et termometer og skub så op i enden som om man tager temp ( man behøver ikke køre termometer rundt da det kan gøre skade ) sæben vil hjælpe barnet til att presse da det er træls at have siddende og desuden smøre lidt. Så er det ellers at stå og skubbe benene op mod maven.

Her gik der 2 min så kom der bonus. Det var hårdt og måtte lige hjælpe til med en hånd, men dagen efter var der normal bonusble :)

Okay, det var da egentlig et sjovt råd - og umiddelbart lyder det ubehageligt, men det giver samtidigt også go mening - og det har jo tilsyneladende en go effekt.

Er det noget bestemt håndsæbe? Neutral eller andre mærker, du har brugt?

Og tak for dit besyv også :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER