Påskesen

Barsel... SHIIIIT :(

13 indlæg i dette emne

Hej allesammen

Det er lige gået op for mig at jeg kun har ret til barsel med løn i 14 uger efter fødsel, og derefter ret til 6 uger med en timeløn på 120,- Det er jo ingenting! 3,5 mdr. er alt for lidt tid at holde barsel i mit hoved, og syntes stadig at forlængelsen på de 6 uger, hvilket vil give omkring 5 mdr. med nogenlunde løn er i den lave ende...

Jeg har i min naivitet hele tiden gået i den tro at man havde et halvt år med fuld løn :blink

Så nu aner jeg altså ikke lige hvad jeg gør. Jeg regner med ihvertfald at tage alle de 20 uger men om jeg derefter skal tage et par mdr. med kommunens barselsdagpengesats og så alt mit ferie jeg har til gode det år så det løber op på 8-9 mdr. eller om jeg simpelthen skal nøjes med mindre kan jeg simpelthen ikke finde ud af :(

min mand er studerende og tjener derfor ikke det vilde, der er barnedåb der skal betales, og når de 20 uger er overstået, har vi stadig ca. 20.000 i lån der skal betales af. Men samtidig kan jeg også bare mærke at mit hjerte helst vil have barsel i en 7-9 mdr, for vil ikke gå glip af den periode med min lille datter, fordi jeg skal arbejde.

åhh jeg syntes det er svært... hvad gør i ? Og hvordan får i råd til at være på barsel for kommunens dagpengesats som jo ikke ligefrem giver det vilde ?

Knus

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg får overhovedet ingen løn i hele perioden så jeg får et år på barselsdagpenge :( det bliver pisse hårdt :( er der ikke mulighed for at din mand som studerende kan tage noget barsel så du kan komme tilbage på job moske efter 6 mdr?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager det hele... kan ikke forestille mig andet, selvom det bliver hårdt.

Jeg får ikke fuld løn overhovedet, men en lavere løn 20 uger efter fødslen. Derefter går jeg på barselsdagpenge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som min situation ser ud lige nu .... ( på dagpenge og ikke gravid endnu ), så vil jeg skulle være på dagpenge hele perioden, hvis jeg bliver gravid nu. Og dagpengene er da ikke meget - især ikke, hvis man sidder med hus, bil osv osv .... og hvis jeg siger, at man må finde ud af at skære ned, ved jeg at det bare IKKE er det man vil høre. Men der er jo ikke andet at gøre desværre.

Det er om at få skåret ind til benet. Stå i pause med lån, hvis det er en mulighed. Og så ellers være sparsommelig. Og måske - hvis det er muligt - lægge ting til side af de måneder du rent faktisk får løn.

Det er en skod situation, især fordi du havde regnet med det anderledes ..... men jeg håber I finder ud af det, og at din barsel alligevel bliver den mest vidunderlige tid med lille spunken :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er begge jurister i staten. Jeg bilder mig ind, at jeg får løn et halvt års tid, men har faktisk ikke tjekket... Vi tænker, at min mand tager over efter det halve år, og jeg så betaler halvdelen af hans indtægtsnedgang, indtil vi får en institutionsplads. Jeg tjener ok, og har (desværre) nogle penge efter min fars alt for tidlige død forrige år...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På løsningsfronten tænker jeg også, at I skal overveje, om ikke barnets far skal på en pænt stor del af barslen? Og barnedåb kan jo heldigvis gøres ret billigt:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej allesammen :)

Tak for svar :) Det er ikke en mulighed at min mand tager noget af barslen, da vi ikke vil forsinke hans studie. Det passer lige præcis sådan at jeg føder op til sommerferien hvor han har fri i 2 mdr. Det trælse ved det er at han er mellem bachelor og kandidat studie, og som vi kan læse os frem til så er han derfor slet ikke berettiget til noget barsel. Men de regler er vi lige igang med at få tjekke ved en SU vejleder.

Efter at have tænkt over det i går aftes, er jeg endt ud med at jeg ikke ønsker kun at tage 5-6 mdr. barsel. Det er simpelthen for tidligt at komme tilbage på arbejde, jeg vil så gerne nyde min barsel og det første års tid med min datter. Derfor må det blive sådan at jeg kommer et par mdr. eller 3 på barselsdagpenge.

Jeg har også selv tænkt at vi evt. kunne få lov til ikke at betale af på lånet, eller ihvertfald kun betale meget lidt af de mdr. Selvfølgelig må der spares, sådan er det jo desværre hvis indtægten falder. Det kom bare lige som et chok for mig at jeg, hvis jeg ville have så lang barsel, var nødsaget til at tjene så lidt :rolleyes

Til historien hører også at jeg vil prøve at finde et andet job når jeg kommer tilbage fra barsel, da jeg ikke ønsker de mange arbejdstimer, aftenvagterne mm. i det omfang som jeg har haft før jeg blev gravid, og det er jo desværre noget min stilling kræver. Så er lige nu generelt i tænkeboks ang. fremtidens udsigter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På besøg fra juli... jeg tager alt det barsel jeg kan få dagpenge eller ej, men jeg er heller ikke så højt lønnet, så det er ikke så meget jeg går ned... men et forslag kunne være at dele noget af din barsel på dagpenge ud som ekstra fridage, så man måske kun arbejder 3 eller 4 dage om ugen når man starter "tidligt" op... har hørt andre der gør sådan, præcist hvordan det foregår ved jeg egentlig ikke, men det kan man vel hører sin komune om.. også skal der jo regnes, evt. Snak med jeres bankrådgiver om hvad der kan svare sig for lige netop jer... altid bedre at melde tidligt ud hvordan tingene ser ud =) håber du får en fantastisk barsel med den lille lige meget længden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På besøg fra juli

Jeg kommer til at gå på barsel lige når jeg afslutter mit studie, så det bliver en stigning i indtægt for mit vedkommende, fra SU til barselsdagpenge :-)

Mht. barsel, så kommer min mand til at tage så meget som muligt af den fælles forældreorlov, da han kan få orlov med løn.

Vi bor i lejet lejlighed og har ingen bil o.lign, så vi har i forvejen ikke så høje udgifter. Måske kunne det være en ide for jer at lave et budget over hvordan jeres månedlige udgifter/indtægter vil blive under barsel og derefter mødes med jeres bankrådgiver, som SMES også nævner, for at finde en fælles løsning - evt. pause på afbetaling af lånet hvis det er muligt, som du nævner.

Jeg håber I finder en god løsning! Rigtig god barsel når den tid kommer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for svar allesamen :) vi finder ud af det med økonomien, da jeg har valgt at holde det barsel jeg har lyst til :) Men ja, Justme, det er satme mange penge i vores tilfælde er det også 6000,- :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ALtså.. Camille er født 5 juli, og Christian startede sin videregående uddannelse - Han fik 6 måneder med dobbelt SU - Det er jeg også ret sikker på din kæreste kan :)

Det er 8000kr udbetalt, i stedet for 5000.. Får han SUlån? ellers var det jo en mulighed at tage i den periode.. Og jeg tror han kan få et ekstra forsøgertillæg også ;)

Det er selvfølgelig trælst at skulle låne penge til..

Christian gik uden indtjening i juli og august, fordi han var mellem uddannelser, og vi simpelthen NÆGTEDE at han skulle arbejde; Han skulle være hjemme ved vores baby!

Det er dyrt, men hvis man har muligheden, så er de penge det hele værd.. Hvad bliver det.. 20000kr i mister, ved at du kan få et par måneder ekstra hjemme..? Hvad bruger man ikke 20000kr på i dag? Bil? Ferie? Nyt køkken? Så kan man måske godt forsvare at bruge dem på "3 måneders barselsferie" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ALtså.. Camille er født 5 juli, og Christian startede sin videregående uddannelse - Han fik 6 måneder med dobbelt SU - Det er jeg også ret sikker på din kæreste kan :)

Det er 8000kr udbetalt, i stedet for 5000.. Får han SUlån? ellers var det jo en mulighed at tage i den periode.. Og jeg tror han kan få et ekstra forsøgertillæg også ;)

Det er selvfølgelig trælst at skulle låne penge til..

Christian gik uden indtjening i juli og august, fordi han var mellem uddannelser, og vi simpelthen NÆGTEDE at han skulle arbejde; Han skulle være hjemme ved vores baby!

Det er dyrt, men hvis man har muligheden, så er de penge det hele værd.. Hvad bliver det.. 20000kr i mister, ved at du kan få et par måneder ekstra hjemme..? Hvad bruger man ikke 20000kr på i dag? Bil? Ferie? Nyt køkken? Så kan man måske godt forsvare at bruge dem på "3 måneders barselsferie" ;)

Tak for svar :) Sådan som vi har kunne læse os frem til så er han kun berrettiget barsel hvis jeg føder mens han stadig er i gang med bacheloren, men det kommer jeg ikke til medmindre hun kommer alt for tidligt. Men ud fra det du skriver betyder det så at det var samme scenarie for jer, men at din mand så kunne få barsel da han begyndte på den næste uddannelse ? (i vores tilfælde hans kandidat ) Således at det kun er den periode imellem de to uddannelser at han ikke kan få barsel?

Vi ønsker nemlig heller ikke at min mand skal arbejde mere end en deltidsstilling i sommerferien, da han selvfølgelig også gerne vil være hjemme ved vores lille datter :)

Men vi kontakter SU vejlederen på hans skole i næste mdr. og så må vi se hvad han siger :) Syntes det er svært at læse sig ud af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er lige på besøg fra maj :)

Vi har regnet med nogle måneder på dagpenge hele tiden, så da vi i sin tid lavede budget inden vi begyndte PB var det medregnet. Jeg kommer til at miste ca 111.000 kr netto hver måned så det er bestemt også noget at regne med. Vi har regnet med at det ville koste os ca. 40.000 kr bare i mindre løn, heldigvis får min mand mere barsel end lige regnet med så det ender med ca. 12 uger på dagpenge så et underskud på ca. 33.000 kr netto.

Så har desværre ingen gode råd. Hvis i kommer til at sidde for stramt lyder det da som en mulighed at slippe for betaling til evt lån i nogle måneder, men synes altid det er bedre at se om man kan spare og så stadig betale af end alternativet. Nu når i ved det kan i måske nå at spare en smule inden baby kommer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER