Kanske

...

11 indlæg i dette emne

Ved ikke om det hjælper dig, men min svigerinde har lige været igennem en graviditet hvor hun fik graviditets sukkersyge.. Ved at følge en kostplan hvor hun undlod alle søde sager og hvad en diabetiket ellers ikke må spise, kom hun igennem med en vægt der sagde 0kg ekstra.. Hun var lettere overvægtig inden hun blev gravid og her efter fødslen kan man sagtens se at der er røget nogen kg. Så det kan sagtens lade sig gøre hvis man vil :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man fraråder jo generelt gravide at gå på kur. Og dukankuren er jo ret radikal - dog fornuftig hvis du spørger mig. Men jeg tror ikke på det er vejen frem, hvis man vil holde vægten under en graviditet.

Jeg tænker dog, at du sagtens kan tage nogle af principperne til dig. Der er efterhånden ret bred enighed om, at kartofler, pasta, brød andet stivelse er skidt, når det handler om at tabe sig. Men generelt tror jeg på, at det ikke er noget vi som mennesker har brug for. Jeg tror på proteiner og gode kulhydrater i form af grøntsager. At jeg så eeeeelsker brød er en anden sag. :P Men jeg holder generelt igen med stivelse, og når jeg spiser det, så vælger jeg det grove, da det er bedst for min fordøjelse.

Kort sagt: Jeg vil ikke anbefale nogen gravid at hoppe på dukan. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender ikke super meget til dukan kuren.. Selvom jeg efterhånden har prøvet mange af diverse metoder for at slanke mig....

Jeg vejer selv lige i den gode ende af hvad der er okay... vejer 85 kg og er 174 høj... det er ikke sådan så det vælter ud over det hele men er da en str. 40/42... Og jeg ville egentlig rigtig gerne tabe mig og har faktisk fået lysten til både at træne og leve sundt her i det nye år.... :)

Men jeg tør simpelthen ikke kaste mig ud i en desideret kur nu hvor jeg er gravid!! I stedet tænker jeg lidt over at hver gang jeg har behov for at spise (sådan ca. hver time) så er det gerne frugt og grønt i løbet af dagen... Drikker mere vand end normalt! Dog står den tit på kold cola om formiddagen men det er fordi det er det eneste,d er tager kvalmen...

Derud over går jeg en god lang tur med hunden hver dag på ca. 5 km og når jeg har været til den første scanning og set at alt er okay vil jeg begynde at svømme et par gange i ugen og evt. noget gravid vandgymnastik! :)

Jeg tror godt jeg kan begrænse min vægtøgning hvis jeg sørger for at holde mig igang! Og så mindske indtaget af "jeg er gravid og skal spise flødeboller for 2" ;) hihi...

Grundet PCO har jeg dog frygtet at min vægt vil eksplodere da jeg har et dårligt stofskifte... Men jeg ser tiden an! I så fald må den få en ordentlig skalle når "bette fis" er kommet til verden og livet som mor er sunket ind! Så er det i mine øjne netop tid til at få rettet lidt op på kroppen :)

Du siger at din læge har sagt okay for det.... var det ikke en ide at spørge lægen til råds om hvilken form for kur der kunne virke? :) Vi andre kan jo komme med nok så mange tanker og ideer.. men der er jo nok ikke nogen,der ved det med sikkerhed :) Og det gælder jo om at passe på det lille myr :)

Held og lykke med det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man fraråder jo generelt gravide at gå på kur. Og dukankuren er jo ret radikal - dog fornuftig hvis du spørger mig. Men jeg tror ikke på det er vejen frem, hvis man vil holde vægten under en graviditet.

Jeg tænker dog, at du sagtens kan tage nogle af principperne til dig. Der er efterhånden ret bred enighed om, at kartofler, pasta, brød andet stivelse er skidt, når det handler om at tabe sig. Men generelt tror jeg på, at det ikke er noget vi som mennesker har brug for. Jeg tror på proteiner og gode kulhydrater i form af grøntsager. At jeg så eeeeelsker brød er en anden sag. :P Men jeg holder generelt igen med stivelse, og når jeg spiser det, så vælger jeg det grove, da det er bedst for min fordøjelse.

Kort sagt: Jeg vil ikke anbefale nogen gravid at hoppe på dukan. :)

:ditto

Man bør spise varieret og sundt under sin graviditet, det er vigtigt for at være sikker på at få ALLE de næringsstoffer baby har brug for. Jeg ville bestemt undgå alle former for kure der skærer andet end raffineret sukker vægt og i stedet bare tænke fornuftigt og spise mindre portioner og mere groft og grønt. Måske du vil kunne tabe dig at en bestemt kur, men det er på bekostning af din babys sundhed tror jeg (uden forhåbentlig at lyde for streng), så selv om jeg sagtens kan forstå du ikke ønsker at tage 30 kg på igen, er det nok sundere at du tager 5 kg mere på end du ønsker end at risikere noget. Sådan tænker jeg i hvert fald.

Til gengæld er det jo aldrig for sent med motion hvis du ikke har nogle graviditetgener. Det gavner både dig og baby og er godt nu og efter din fødsel. Så jeg vil anbefale:

Spis moderate mængder mad

Spis mest grønt og groft

Spis varieret!

Dyrk motion, al motion hjælper

Held og lykke med graviditeten, håber det lykkes dig ikke at tage for meget unødig vægt på og samtidig få den rette næring :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Synes klart du skal spise efter PCO principperne. Der er god inspiration i bøgerne "spis sig gravid" og "spis dig i balance" det er sundt st følge de principper - også når du dr gravid ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er generelt (UDEN at det er ment som en fornærmelse af nogen!) ikke den helt store hovedpine, at spise sundt og holde vægten. Men grunden til, at det kikser for så mange, er at fristelserne er SÅ mange og SÅ nemme at få fat i.... Vi ved jo godt at slik og chips og kæmpe portioner aftensmad og for lidt motion er en direkte vej til at tage på.. og vi ved også godt at man ikke skal spise for 2 når man er gravid.

Nu kommer jeg med mine bedste tips og gode råd, som IKKE er er kur eller sundhedsfarligt på nogensomhelst måde. Det er egentlig bare almen sund fornuft, og supleres med hvad man nu spiser generelt. jeg er iøvrigt selv veganer.

- Jeg har selv oplevet, en kraftig øget sult og madlede hvis jeg ikke spiste, de første 3 mdr. Den måde jeg kom elegant igennem dén periode på, var simpelthen at kaste frugt og grønt i hovedet af alle slags og former, hver eneste gang jeg mærkede den mindste form for sult. Så istedet for at spise brød og kiks og drikke saft- så spiste jeg en masse bananer, kolde klemmentiner, modne blommer, smoothies lavet på soyamælk osv.osv. og det holdte mig mæt og glad, og gjorde at jeg stort set ikke havde nogen kvalmeanfald- og ikke tog på overhovedet.

- Her efterfølgende, har jeg ALTID sørget for at have sunde, hurtige alternativer til når sulten rammer. Jeg har ALTID en skål blandet frisk salat stående i køleskabet. Den kan være lavet af: gulerodsstrimler, ærter, ananastern, spinatblade, solsikkekerner og valnødder med citron over- når den er spist, laver jeg bare en ny, med noget andet i. Jeg har også ALTID soyayoughurt stående, som jeg laver en skål af med nødder, havregryn/hirsegryn, tørrede tranebær eller andre bær, f.eks. rosiner og en frisk moden banan i skiver... Det tager 2 min at bikse sammen- og mætter i mange timer.

- Når jeg laver aftensmad så laver jeg altid flere retter. Forstået på den måde, at jeg ikke kun serverer 3 ting- men suplerer med salater, brød og frisk frugt, så den fede "fløde"sovs og osv. ikke er det jeg spiser mest af. Men nu da vi er veganere og dermed spiser en masse sunde og ikke fede ting- så er det generelt ikke et problem.

Jeg er i skrivende stund snart 30 uger henne, og har ikke taget et eneste kg. på endnu. Jeg har aldrig sultet eller tænkt på at tabe mig eller været offer for cravings (mit blodsukker er SÅ stabilt), så det har faktisk været rigtig nemt :) Min personlige erfaring er, at man KUN får cravings efter "dårlig" mad, når man faktisk er smadder sulten. Så hvis man sørger for at holde sig mæt i sunde ting, så vil man aldrig opleve at komme derud hvor man virkelig træffer dårlig valg, og ender i en meget negativ spiral af overspisning.

Tillykke med graviditeten! :) Og rigtig meget pøjpøj med at holde vægten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået at vide af min læge og læst rundt omkring, at når man taber sig udskiller kroppen en masse affaldsstoffer som kan være skadelige for fosteret - men jeg skal ikke gøre mig klog på det. Tror helt sikkert uanset hvad, at det er rigig vigtigt at spise sundt og varieret:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået at vide af min læge og læst rundt omkring, at når man taber sig udskiller kroppen en masse affaldsstoffer som kan være skadelige for fosteret - men jeg skal ikke gøre mig klog på det. Tror helt sikkert uanset hvad, at det er rigig vigtigt at spise sundt og varieret:)

Det tror jeg også er rigtigt i en hvis omfang- altså, at det er usundt at have det formål at tabe sig, og dermed gå og smide 1-2 kg om ugen og dermed også frigive en hel del affaldsstoffer. Men at man taber sig stille og roligt over nogle måneder, fordi man ændre sin kost til en mere næringsrig kost, uden så meget fedt og kalorieholdig mad, det tror jeg personligt ikke at der sker nogetsomhelst ved :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On ‎15‎-‎01‎-‎2013 at 5:30 PM, Faith_2012 said:

Det tror jeg også er rigtigt i en hvis omfang- altså, at det er usundt at have det formål at tabe sig, og dermed gå og smide 1-2 kg om ugen og dermed også frigive en hel del affaldsstoffer. Men at man taber sig stille og roligt over nogle måneder, fordi man ændre sin kost til en mere næringsrig kost, uden så meget fedt og kalorieholdig mad, det tror jeg personligt ikke at der sker nogetsomhelst ved :)

...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER