Nitzen1987

Fisk i hverdagen - opskrifter søges

21 indlæg i dette emne

Fisk er sundt og det anbefales at man spiser det to gange om ugen... Manden og jeg er begge vilde med fisk, men det er altid det samme vi får: panerede fiskefiletter og fiskefrikadeller.... Og tænker, at der må da være andre retter med fisk der er gode, nemme og sunde at lave i hverdagen....

Har I nogle forslag til, hvordan jeg kan varriere vores fiskeretter lidt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når vi får fisk er det oftest laks....har for lidt siden fundet en god og nem opskrift på laks på en pande med en masse andre grønsager og så noget fløde over...og frisk pasta til...sundt og mega nemt :)

Ellers så får vi nogen gange pita brød med tun til...men det giver self. ikke så MEGET...men lidt er bedre end ingenting...:)

Måske andre har flere gode ideér ? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vild med hvis fisk (eks pangasius)

Skær hver filet over på langs, dup den tør, smør den ene side med pesto og rul den sammen. Vikkel en skive bacon omkring og kom det i et fad i ovnen ca 20 min. Kan serveres med alverdens tilbehør. Super nemt og lækkert :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vild med hvis fisk (eks pangasius)

Skær hver filet over på langs, dup den tør, smør den ene side med pesto og rul den sammen. Vikkel en skive bacon omkring og kom det i et fad i ovnen ca 20 min. Kan serveres med alverdens tilbehør. Super nemt og lækkert :)

Nøj det lyder satme lækkert det der med pesto og bacon! :D Tror lige jeg må skrive det ned og købe ind til det snart.....:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Køb Nikolaj Kirks kogebog 'Fisk' - den er guld værd! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nøj det lyder satme lækkert det der med pesto og bacon! :D Tror lige jeg må skrive det ned og købe ind til det snart.....:)

Hehe, jeg tror det er opskrift selv for dem der ikke kan lide fisk :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vild med hvis fisk (eks pangasius)

Skær hver filet over på langs, dup den tør, smør den ene side med pesto og rul den sammen. Vikkel en skive bacon omkring og kommer det i et fad i ovnen ca 20 min. Kan serveres med alverdens tilbehør. Super nemt og lækkert :)

Ja ikke dårligt :) tror også vi kan klare den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får som regel laks eller deller.

Laks laver vi nogle gange i ovn med parmaskinke: lidt olie i bunden af et ovnfast fad. Laksefilet krydret med salt og peber. Ovenpå lægges skiver af parmaskinke. I ovn i 20-25 min til laksen er gennemstegt. Hertil får vi ris/pasta, grønt og creme fraichedressing eller tzatziki.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nøj det lyder satme lækkert det der med pesto og bacon! :D Tror lige jeg må skrive det ned og købe ind til det snart..... :)

Ja ikke dårligt :) tror også vi kan klare den :)

Men lad være med at bruge Pangasius!! Læs her hvorfor: http://www.madforliv...asius-fisk.html

og her: http://www.dr.dk/P1/P1Dokumentar/Udsendelser/2011/02/21152343.htm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her spiser vi mest Laks, eller rødspætte fileter. Laks gerne med kartofler og tzatziki..

Rødspætterne panerer jeg gerne og helt traditionelt.

Ellers har vi også ofte fået, store rejer steget på panden, sammen med en masse grønt, til sidst tilsat noget kaffefløde og så ris til - smager super lækkert!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nok lidt mere en sommeropskrift - men den kan varieres i det uendelige, så den er hvad man gør den til.

Tag et stykke bagepapir pr person. Kom en masse snittede grøntsager på det - fx halve sherrytomater, champignon, squash, grønne asparges, porrer, (små nye kartofler, rå, i skiver er også godt). Hvad du kan lide/har.

Ovenpå lægger du en hvid fisk - fx rødspætte, pangasius kan også bruges, men pas på med at spise for mange af dem, øverst en lille klat smør, en tyk skive citron, salt, peber og et par duske krydderurter - fx rosmarin/timian/citronmelisse). Pakken pakkes sammen, og kommes i ovnen i 20 min.

Det danner en lille sky som fungerer som sovs, og man sidder med hver sin lille pakke.

Smager godt, og er sundt :)

Fungerer også godt med en kold creme fraiche dressing til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor er det svært nogengange. Den gang de kom frem, var det jo netop det bæredygtige alternativ til torsk. Og det var iflg WWF. Kan nu godt huske de et par år senere kom på deres gule liste. Nu må de så være røde. Øv. Men der findes jo heldigvis mange forsk. slags hvid fisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har fundet ud af at lave laks i stegeposer fra knor eller maggi, der er kryderier med og så tilsætter vi bare de grøntsager vi kan lide og lidt madlavningsfløde og så 20 min så er der fisk.. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når nu man ikke må spise den der "Pangasius" hvad er så ok?

Udover alm. fiskefilet... ved ikke lige så meget om fisk.... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg fandt lige denne

http://m.wwf.dk/wwfs...guide/index.cfm

Men pangasius er godt nok grøn. Hmm.....

Tak :) Hmm ja det er jo lidt en jungle hvad der er sundt og ikke sundt....men mon ikke alle slags fisk er ok med måde...tænker jeg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fandt lige denne

http://m.wwf.dk/wwfs...guide/index.cfm

Men pangasius er godt nok grøn. Hmm.....

Jeg tror, ved det ikke, at pangsius er ok når den er asc-certifikeret. Men det er ikke alle der er det i butikkerne, så det skal man holde øje med - tænker jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh, tak for Info :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når nu man ikke må spise den der "Pangasius" hvad er så ok?

Udover alm. fiskefilet... ved ikke lige så meget om fisk.... :rolleyes

Laks, tun, kulmule, torsk, kammuslinger, rejer, makrel, ørred, sej, hummer, krebs... Sådan lige hvad jeg kunne komme i tanke om :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tunmousse på fedtfattig creme fraiche :) heller ikke en dårlig måde at få fisk på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laks, tun, kulmule, torsk, kammuslinger, rejer, makrel, ørred, sej, hummer, krebs... Sådan lige hvad jeg kunne komme i tanke om :)

Kuller og lange er begge torskefisk. Søtunge og rødfisk er fladfisk og lækre alternativer til rødspætten. Helleflynder er vildt lækker, men også vildt dyr...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER