Ihpets-mortilto

Stofbleer og tilbehør - indkøbsguide!

33 indlæg i dette emne

Okai, beslutningen er vist så godt som taget. Lillemanden skal på stoffer ;)

Men nu har jeg brug for jeres geniale hjælp igen. For hvad skal vi købe? I behøver ikke nævne mærker eller steder de kan købes, bare hvor mange og hvad?

Vi vil:

  • bruge onesize bleer (og altså starte op på engangs og så skifte når han er stor nok) og nok AIO (men dem der kan foldes ud så de tørre hurtigere: http://www.koogko.dk/shop/mirror-freetime-aio-ble-5428p.html <-- dem er vi ret vilde med tror vi)
  • vaske hver 2./3. dag
  • have nogle lækre komfort løsninger (f.eks. noget med de der poser man kan vaske bleerne med)

Så spørgsmål:

  1. Hvor mange bleer?
  2. Hvor mange og hvilke indlæg (I sær her er jeg total lost)?
  3. Hvilke tilbehør?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altsaa jeg vil sige start med 20 bleer og suppler derefter op. Saa vasker du hver 2. dag. 30 er optimalt.

Koeb med baade knapper og velcro, hvis du ikke ved, hvad der passer jer bedst. Velcro er IMO nemmest at faa til at passe her hos os, men jeg kan bedst lige knapperne.

Hvis du koeber dem der AIO freetime, saa skal du have boostere. Du skal nok ikke bruge dem med det samme, men lige pludselig skal du bruge dem, saa er det rart at have dem og haft dem vasket igennem nogle gange. Dem kan du faa billigt ved at koebe Little Lamb booster i bambus. Jeg har 20 og kan sagtens klare mig, men har ogsaa nogle andre bambus, som er stoerre, koebt hos bumdeal. Jeg vil sige 40 boostere paa sigt, maaske mere...Vi bruger lommebleer, og der er saa ikke noget indlaeg indbygget. Dvs. fleksibel mht indlaeg og det passer mig saa fint, at jeg selv kan pakke dem med det, der er bedst. Om morgenen har vi mikrofiber/hamp, om dagen mikrofiber og bambus, om natten bambus/hamp.

Jeg har nogle wetbags sets fra Bumdeal, som vi bruger, naar vi skal ud. Saa har jeg to netbags fra IoBio, som jeg bruger i blespanden. Vores blespand er en lille Knopp fra Ikea. Den kommer bare aaben med ind i vaskemaskinen.

Jeg har baade rispapir og fleeceindlaeg til at tage bae, men bruger ikke rispapiret... Fleece er bedre for nummeren, synes jeg og bruger billigt fleece, som jeg enten skyller eller smider ud efter en bae. Hvis kun tis, saa vasker jeg dem jo bare med bleerne.

Hvis du ogsaa vil bruge nem om natten, saa bliver det paa sigt en historie for sig... Alt efter hvor meget baby tisser og nogle tisser meget! Der gaelder at mikrofiber ikke kan klare det, selv med bambus. I vores er der kun hamp og bambus.

Vaskeklude, hvis du vil bruge dem til numsen. Jeg bruger vand og oekovat hjemme og vaade oekovatrondeller paa tur, som er i en plastlomme i min pusleclutch.

Bum bum.... det var vist det :unsure :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme bruger vi ca. 8 bleer om dagen +/- Og hvis vi vasker om aftenen kan de med lidt god vilje være tørre op af den efterfølgende dag... Hvis I så vil vaske hver 2/3 dag, så bliver det vel 24/32 bleer (så I har 8 tørre, mens I venter på at 2/3 x 8 bleer tørrer). Jeg ville nok gå efter at have 20-25 bleer til at starte med og vaske ofte der, og så evt. skaffe flere og vaske sjældnere når baby bliver lidt ældre (og med lidt held skider færre gange i døgnet ;))

Vi har også et par freetime, som vi bruger. De kan fint holde uden ekstra indlæg i dagtimerne, men nogle gange putter vi et enkelt bambusindlæg i, for så holder de længere. Jeg ville nok købe 10 bambusindlæg til at starte med. Vi har to slags bambusindlæg, men det er kun den ene type (de små fra littlelamb), der kan være i freetime bleerne.

Vi har ikke noget tilbehør udover en blespand og to bleposer (så vi har en, mens den anden er til vask), som er i spanden til opbevaring af de beskidte bleer og som så bare ryger med i vaskemaskinen. Der er håndtag på vores blespand, så vi tager bare hele spanden med ned.

Så ud fra, hvordan vi gør, og ud fra at I vil bruge freetime, så vil jeg sige at indkøbslisten lyder på:

1 stk blespand

2 stk bleposer

20-25 bleer

10 bambusindlæg

MEN! Hvis I alligevel starter med engangsbleer, så ville jeg ikke købe alle bleer på en gang. Det kunne jo være, at freetime slet ikke passer til netop jeres baby (altså form og størrelse og sådan...). Så ville jeg nok købe 3-4 bleer, så I kan prøve det af et par timer, og så vurdere ud fra det, om I skal have flere af den slags eller nogle andre. :)

Og så er der en anden ting: Herhjemme fungerer freetime godt, men de kan IKKE holde en hel nat. Der har vi lommebleer (altså ikke bleer med "flapper" men en "skal" hvor vi putter indlæg i), hvor vi putter microfiber, bambus og nogle gange hamp-indlæg i også. Men altså det var først, da Valdemar blev (hmmm...) ca. 4 måneder (tror jeg nok) at freemtime ikke var godt nok til natten. Så I har jo lidt tid at løbe på, inden I investerer i natbleer. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov ja, du skal da også have papir/fleece til bæ :D Herhjemme bruger vi papir, men lige som jeg læste at Camilla brugte fleece tænkte jeg "Hmm, måske skal vi prøve det" ;) Jeg er nu godt tilfreds med papir - det er nemt, og det virker IMO ig meget skønnere for Valdemars numse end de få gange han har været i engangsbleer. Fleece er sikkert lækrere og blødere, men jeg magter IKKE at vaske bæ-indlæg, og jeg tænker at det måske bliver lidt dyrt at smide fleece ud hver gang min søn skider :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har forresten ikke poser til når vi er på farten. Der bruger jeg helt almindelige plastikposer fra supermarkedet (fryseposer). Det er bestemt ikke miljøvenligt :badgirl Men det er nemt, og SÅ mange poser bruger vi nu ikke. :) På et tidspunkt vil jeg dog gerne have nogle on-the-go-poser. Jeg har bare ikke fundet nogen endnu, som jeg stoler på holder tæt, og jeg gider altså ikke have tis og bæ ud i min pusletaske :numse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har forresten ikke poser til når vi er på farten. Der bruger jeg helt almindelige plastikposer fra supermarkedet (fryseposer). Det er bestemt ikke miljøvenligt :badgirl Men det er nemt, og SÅ mange poser bruger vi nu ikke. :) På et tidspunkt vil jeg dog gerne have nogle on-the-go-poser. Jeg har bare ikke fundet nogen endnu, som jeg stoler på holder tæt, og jeg gider altså ikke have tis og bæ ud i min pusletaske :numse

Dem fra Bumdeal, som vi har, de har ikke faaet min skindtaske (! :o :o :o ) med pusleclutch til at lugte endnu, saa dem kan jeg staa inde for :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så er der en anden ting: Herhjemme fungerer freetime godt, men de kan IKKE holde en hel nat. Der har vi lommebleer (altså ikke bleer med "flapper" men en "skal" hvor vi putter indlæg i), hvor vi putter microfiber, bambus og nogle gange hamp-indlæg i også. Men altså det var først, da Valdemar blev (hmmm...) ca. 4 måneder (tror jeg nok) at freemtime ikke var godt nok til natten. Så I har jo lidt tid at løbe på, inden I investerer i natbleer. :)

Hvorfra har du købt de lommebleer i har? Jeg synes det er svært at finde hjemmesider med ordentlig information og som jeg også stoler på. (Jeg er nok lidt netshop forsigtig).

Tak for svar begge to. Det er så rart at kunne skrive herinde og læse om rigtige menneskers rigtige erfaringer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfra har du købt de lommebleer i har? Jeg synes det er svært at finde hjemmesider med ordentlig information og som jeg også stoler på. (Jeg er nok lidt netshop forsigtig).

Tak for svar begge to. Det er så rart at kunne skrive herinde og læse om rigtige menneskers rigtige erfaringer :)

Vores bedste lommebleer er bumgenius V4, som vi har købt på bletrolden.dk men den er lukket nu og det har ikke lykkes mig at finde en ny netshop, der har dem :( Vi har også Alvehamn, som vi har købt på koogko.dk De er superlækre, men passer kun 90% så godt på Valdemar som bumgenius V4, det er lidt som om at han er lidt for lille til dem - og han er jo ellers næsten 6 mdr og har gode lårbasser :D Men vi har ikke brugt dem så længe, så måske skal vi bare lige lære at lukke dem rigtigt :unsure

Og selv tak, altid dejligt at kunne hjælpe :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores bedste lommebleer er bumgenius V4, som vi har købt på bletrolden.dk men den er lukket nu og det har ikke lykkes mig at finde en ny netshop, der har dem :( Vi har også Alvehamn, som vi har købt på koogko.dk De er superlækre, men passer kun 90% så godt på Valdemar som bumgenius V4, det er lidt som om at han er lidt for lille til dem - og han er jo ellers næsten 6 mdr og har gode lårbasser :D Men vi har ikke brugt dem så længe, så måske skal vi bare lige lære at lukke dem rigtigt :unsure

Og selv tak, altid dejligt at kunne hjælpe :balloons

Øv hvor surt at siden har lukket. Alvehamn kan jeg slet ikke finde på koogko, kan du måske ligge et link? Jeg faldt lige over denne her til gengæld: http://www.koogko.dk/shop/spearmint-onesize-lommeble-4490p.html, har du nogle erfaringer med den? Og er det bare alt for skod at den kun er lavet i syntetiske materialer, eller er det ok?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv hvor surt at siden har lukket. Alvehamn kan jeg slet ikke finde på koogko, kan du måske ligge et link? Jeg faldt lige over denne her til gengæld: http://www.koogko.dk...eble-4490p.html, har du nogle erfaringer med den? Og er det bare alt for skod at den kun er lavet i syntetiske materialer, eller er det ok?

Jeg har ingen erfaring med Fuzzibunz desværre, men personligt er det ikke et must for mig, at stofbleerne er økologiske. Vi har både økologiske bumgenius og ikke-øko bumgenius, og de økologiske bliver brugt sidst, for de suger ekstremt dårligt i forhold til de andre (ved dog ikke om det er noget man kan give økologien skylden for ;))

Alvehamn kan du finde her: http://www.koogko.dk/shop/alvehamn-418c1.html (Jeg er iøvrigt også meget glad for natindlægget fra alvehamn)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super! Tak.

De ser da også rigtig gode ud. Synes godt nok der er mange valg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super! Tak.

De ser da også rigtig gode ud. Synes godt nok der er mange valg.

Det er der også! Derfor ville jeg købe et lille "udvalg" hvis jeg var jer. Især hvis I alligevel starter på papir (det var noget andet, hvis I ville starte på stof, så var I jo nødt til at have et komplet "sæt" bleer klar). Da vi skulle prøve Alvehamn var vi enige om, at vi gerne ville have 3 bleer for at kunne få en fornemmelse ved at prøve dem lige efter hinanden. Hvis vi kun havde haft en, så kunne vi jo godt stå sådan lidt og tænke, at bleen måske var god/dårlig og måske var det bare fordi den kom på mens Valdemar havde/ikke havde tisset så meget.

Så hvis jeg skulle gøre det om, så tror jeg, at jeg ville vælge 1-3 mærker (alt efter, hvad jeg lige brændte for), og så købe 3 bleer af hvert mærke. Så kan de prøves af.

Og så kan man jo altid løbende købe nye bleer, når babyen er kommet i stofbleerne. Altså vi prøvede jo som sagt først alvehamn efter Valdemars dåb, dvs. da han var omkring 5 måneder... Vi er forresten også ved at tage vores totsbots i brug igen. De blev ellers pakket væk, da Valdemar var 2 måneder, men med de rigtige indlæg holder de helt ok nu :super

Men altså bumgenius synes jeg i hvert fald er en god ble, dén tror jeg ikke, at I går galt i byen med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, jeg ville gerne proeve en Alvehamn til Noah, lyder det til. Han har jo ikke de storstre laarbasser og jeg har foerst faaet de to BG organic til at fungere nogenlunde nu. De har ellers ikke vaere noget at juble over... Men vi har jo vores Bumdeal og Papoose, som fungerer saa fint - og 5 nye Bumdeal V" paa vej. Nu har de et bambus indlaeg og et mikrofiber og har faaet dobbelt raekke knapper :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, jeg ville gerne proeve en Alvehamn til Noah, lyder det til. Han har jo ikke de storstre laarbasser og jeg har foerst faaet de to BG organic til at fungere nogenlunde nu. De har ellers ikke vaere noget at juble over... Men vi har jo vores Bumdeal og Papoose, som fungerer saa fint - og 5 nye Bumdeal V" paa vej. Nu har de et bambus indlaeg og et mikrofiber og har faaet dobbelt raekke knapper :)

Hvis Noah har slanke lårbasser, er jeg ikke helt sikker på, at jeg vil anbefale alvehamn... Det er Valdemar, der er lige lille nok til dem, ikke dem, der er lige små nok til ham :balloons Men jeg ved som sagt ikke, om vi bare skal være bedre til at spænde dem. Lækre er de i hvert fald :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis Noah har slanke lårbasser, er jeg ikke helt sikker på, at jeg vil anbefale alvehamn... Det er Valdemar, der er lige lille nok til dem, ikke dem, der er lige små nok til ham :balloons Men jeg ved som sagt ikke, om vi bare skal være bedre til at spænde dem. Lækre er de i hvert fald :D

Tak for det - saa vil jeg ikke gaa efter saadan en. Det er nok som vores Bumdeals var i starten til Noah. Men ja, det er lige om at finde den bedste indstilling og faa taget paa dem, de bleer :balloons

Ej, og saa skal vi heller ikke have flere dagsbleer.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er storbugere af alt fra mærket imse vimse....jeg har alt fra dem og har brugt alt

På Nature baby kan du læse om dem og se videoer.

Jeg har været gladest for 2lagssystem til små babyer og for AIO til større babyer.

Altså en ble med en blebuks over....mine babybørn har skidt i stride strømme så der har været lort i 5/7bleer de første måneder.

2lagssystemet er mere lækage sikkert og giver mindre vaske da blebuksen jo ikke bliver våd hver gang, og man så ligger en ny ble i den.

I to lagssystem har jeg haft i str nyfødt - jeg ved godt at man siger at man bare kan folde de der onesize bleer-meeeeeeen de er altså kæmpe store på en nyfødt alligevel.

5 blebukser

16 flonel

8 frottebleer.

Jeg har ikke brugt indlæg de første 3mdr da man alligevel skifter ble om natten. Det er min oplevelse at der er 1-2flere bleskiftninger om dagen med stofbleer fremfor papirbleer.

Dog Andreas han gik på,et tidspunkt over til at gøre det en gang om ugen og der kunne ingen stof eller papirbleer holde det inde.

Fra 3 mdr af begyndte jeg at bruge AIO da det var lettere med en sprællende baby end lagsystemet. Der har jeg haft ca 20bleer i hver størrelse også brugt størrelsen større om natten og til den lange lur.

Jeg har vasket dagligt og holdt alt i Hvidt....stofbleerne, samt de alm stofbleer, sengetøj og kortærmede bodyer, vores håndklæder og sengetøj ....så har je kunne vaske alt sammen.

Fra mine børn har gået er vi stort set gået over på papirbleer og med stofbleer om natten.

Hov og børn på stofbleer bruger ca en bodystørrelse større pga bleen eller skal man købe de der små bodyforlængere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op det lyder som en hel videnskab med de der stofbleer!

Men respekt til jer som kan hitte ud af det :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camilla og Barbamama, jeg har fulgt meget med i jeres ble tråde da i var gravide, men har holdt en lille pause herinde fra. Hvor meget er i endt med at investere på bleer indtil videre? Og er det noget der så holder resten af drengenes ble tid eller skal i købe løbene? Jeg læste rigtigt meget om stofbleer for noget tid siden fordi jeg var sikker på at det var det jeg ville vælge når jeg blev gravid. Jeg synes bare det blev en jungle og et meget dyrt projekt! Det med at være billigere end papir var ikke et argument der holdt hvis man feks køber bleer i aldi. Men nu er der jo andre grunde end økonomi når man vælger stof. Mit regnestykke med stofbleer løb bare virkelig højt op, så droppede at forske mere i det da jeg jo alligevel ikke var gravid endnu på det tidspunkt. Men kan alligevel ikke glemme tanken om stofbleer helt alligevel. Så nu hvor i er kommet godt i gang med at bruge bleerne kunne det være super rart med en update på budget og funktionalitet. Lyder som om det går super fint med at bruge stof for jer. Men er der nogle bleer i IKKE vil anbefale? Eller noget i ville ønske i havde vidst inden i startede? Noget i ville gøre om hvis i kunne?

Som en tidligere skrev så er det dejligt at høre rigtige mennesker rigtige erfaringer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ganske kort:

- Jeg er FULDT ud tilfreds med vores Bumdeal og Papoose til budgetpriser :)

- Jeg ville en anden gang ikke falde for fristelsen for at koebe yderliegere bleer bare for at proeve, naar jeg allerede har opnaaet bleharmoni med dem, som vi har erhvervet os. .

- Jeg havde ikke budgetteret med flere indlaeg og boostere - det kan jeg dog anbefale at saette ind i budgettet. Det drejer sig for vores vedkommende 20 Little Lamb boostere, 6 Blueberry combo indlaeg, et weenotion bambus og lidt indlaeg i hamp, koebt brugt fra Slyngebarn.dk.

- Jeg vil helt sikkert koebe Newborn bleer, ogsaa gerne brugte, til vores naeste nyfoedte. Vi koebte mange engangsbleer i starten, hvor Noah var lille bitte. Han var jo 2488 g og 47 cm, saa der gik flere maaneder foer vores one size fungerede for os. De penge ville jeg hellere have givet ud til stoffer og saa kan de jo saelges videre til en anden stofmaas bagefter.

- Jeg vil til enhver tid vaere glad for one size, som er en god budgetvenlig loesning for os.

- BG AIO Organic vil jeg ikke koebe - havde to brugte, som jeg lige har solgt videre. De suger for lidt, toerrer for langsomt, og der skal alligevel et stoerre fleece indlaeg til for at holde nummeren toer, hvis Noah skal bruge dem. Saa kan jeg ligesaa godt bruge lommebleer, som jeg selv kan booste og som har et staydry indlaeg indbygget.

Nu har vi ca. 30 lommebleer fra Bumdeal og Papoose. 20 little lamb boostere, 10 bambusboostere fra Bumdeal, 6 Blueberry Combo indlaeg, 4 andre hampindlaeg koebt brugt, et Weenotion indlaeg one size i bambus, mange fleecelinere lavet selv af et stort stykke mikrofleece(til at opfange poelle), en pakke Popli rispapir(alternativt til fleece til at opfange poelle), 3 luksusnatbleer fra Little Gumnut og 1 uldcover fra Disana og et andet koebt brugt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih hvor er det skønt at i bliver ved med at dele erfaringer.

Jeg er klar over at baby-mås'erne er forskellige, men det er så rart at høre hvad der fungerer for jer / ikke fungerer. For når man står helt uden erfaring, er det virkelig en jungle.

:tak :super :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har faktisk ikke helt overblik over, hvor meget vi har brugt på stofbleer, men nok til at det ikke har været pga. økonomien at vi valgte stofferne :D Jeg vil tro, vi har brugt 5-6000. Jeg regner tilgengæld med, at det kan holde resten af Valdemars blekarriere og det er inkl. newborn bleer, som måske ikke er strengt nødvendige, hvis man får en stor baby (som vi gjorde).

Der er ingen bleer, som jeg decideret ikke vil anbefale, men jeg er selv ved at være træt af bleer med velcrolukning. Det hænger i tøjet og Valdemar piller selv bleen op på puslebordet, hvilket er lidt irriterende hvis han har skidt og jeg ikke lige er klar med kluden endnu :D Så hvis jeg kunne lave noget om, så ville jeg udelukkende købe bleer med knapper (men du kan sikkert finde andre, der sværger til velcro og hader knapper ;)) Og så vil jeg sige at totsbots bleer kræver ekstra indlæg. Valdemar tisser i hvert fald igennem dem ved første tissetår, hvis der ikke er indlæg i. Men de er flotte i designet og sidder godt på ham, så når bare der er indlæg i, så fungerer de sådan set fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ogsaa mest til knapper :ditto

Velcro er mest nyttigt, hvis der lige er et vindue, hvor han er mellem knapindstillinger, men ellers er jeg glad for at vi kun har 6 bleer med velcro :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih hvor godt at i skriver det med knapper, for det er helt klart dem jeg er mest tiltrukket af. Jeg synes tit velcro bliver fnuldret og der sætter sig alt muligt i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Desværre skal det som regel være velcro, når bleerne skal bruges i dp/vs... og enten pakkede lommebleer eller AIO.

Jeg er gået shopamok i lommebleer med tanke på vs-bleer, da Lina starter i vs 1. februar - heldigvis er de åbne over for stofbleerne :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen af jer der har Little Lambs bleer? jeg har nogle af dem, men ser nu man kan købe sådan nogle waterproof wraps til dem, og dem har jeg ikke! Fordi hvor jeg købte dem i sommers fandtes de slet ikke?? Så nu er jeg helt i tvivl om man kan bruge dem uden de der wraps?? :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER