kategeorina

Gode råd til at få 3½ årig til at blive renlig

9 indlæg i dette emne

Hej med jer,

Tænker der måske er nogen af jer der har et godt råd til hvordan vi får vores 3½ årige pige til at gå på toilettet. Vi har en større dreng hvor det gik super nemt, så kan ikke drage nogen erfaringer derfra.

Vi har forsøgt en del gange - men uden det store held. Hun har ikke rigtig fornemmelse for det.

Hun kan sagtens holde på vandet og har gjort det hele natten i mere end et halv år. Men selvom jeg sætter hende på toilettet om morgenen efter hun har holdt sig en hel nat kommer der ikke noget før end hun får ble på igen. Medmindre hun sidder der en halv time, men det har vi desværre ikke tid til og hun gider normalt heller ikke. Tilsvarende hvis vi forsøger at hun skal gå på toilettet i løbet af dagen (de gange vi har forsøgt hun skal lære det), så kommer der ikke noget når hun sidder på toilettet, men først et kvarterstid efter hun er gået af toilettet Tilsvarende kommer hun heller ikke og siger hvis hun skal lave stort ... vi har også forsøgt med potte uden hjælp. Hun er heller særlig interesseret i at gå på toilettet selv...

Nogen der har oplevet noget tilsvarende og har gode råd?

Hilsen Kategeorina

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Egentlig erfaringer har jeg ikke, så der kan jeg ikke hjælpe... men tænker at hun måske ikke er klar til at smide bleen helt endnu.

Men synes stadig I skulle forsætte med at træne toiletbesøg uden ble. Ikke at det skal være en kamp ej heller på en halv time.

Men prøv at gøre det hyggeligt, så hun ikke forbinder det med noget der bare skal overståes.

Hun skulle gerne forbinde det med noget godt at komme på toilettet og komme af med det man nu engang skal, men hun skal jo først til at lære det.

Det skal nok komme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg arbejdede i vuggestuen havde vi en del børn, der var lige på kanten til at blive renlige.

Vi gav på et tidspunkt en klistermærkebog til dem, og hver gang der var kommet noget på toilettet fik de et klistermærke. Vi sørgede også for, at det blev noget hyggeligt, når de var på toilettet, så der ikke var noget pres. Tit tog vi en bog med ud eller noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet at tænde for vandhanen når hun skal tisse? Da jeg arbejdede i en børnehave var der nogen børn der havde lidt svært ved at tisse "på kommando" . Så derfor tændte jeg vandhanen og gik ud et øjeblik, det hjalp de fleste gange. Måske du kan prøve det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med jer tak for jeres gode forslag.

Vi forsøger at gøre det til noget hyggeligt - når hun har siddet der i lang tid er det med en stak bøger .... og jeg har prøvet det med vandhanen - det virkede ikke - det virkede et par gange hvor jeg lod hende sidde der mens jeg var i bad - om det var bruserlyden eller tiden der gjorde at hun fik tisset ved jeg ikke :-)

Tror vi må finde en periode hvor vi har lidt god tid til at være lidt konsekvense med det ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke haft problemer med at få hende til at tisse på toilettet, men har haft en del problemer når hun skulle lave stort og senere hen også at hun slet ikke ville lave stort overhovedet pga hun synes det var ubehageligt.

Det løste vi til dels med at lave små pakker som vi lagde i en skål ude på toilettet som hun så måtte tage når hun havde lavet stort. Og det virkede! Der skulle så også afvænning til med pakkerne :) Det blev løst med at lave en seddel hvor hun måtte sætte krydser for hver gang og når hun havde 4 krydser så måtte hun få en pakke osv.

Håber det kan give inspiration :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde øvet lidt, men tog egentlig bare bleen af og så gik det som det skulle. det var i juleferien før hun blev 3 den 2. januar. Har I prøvet at tage den af og se hvordan det går. Siger hun at hun har tisset/lavet prut i bleen? Det kan sagtens være hun ikke er klar til det. Det er vist noget med et hormon i hjernen der styrer det og det skal jo være udviklet først.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej igen, Vores pige er stadig ikke renlig ... og nu er hun 4 år. Hun kan sagtens holde på sin urin - det er nærmest det der er problemet. Det vil sige hun har ikke tisset om natten over et år og hun tisser nok kun ca 2-3 gange i løbet af et helt døgn. Hendes storebror fik vi hurtigt renlig for ham kunne vi bare sende ud på toilettet med korte mellemrum og sjat-tisse osv, så han ikke skulle tisse så meget at han ikke kunne holde på det. Men det kan vi ikke med vores pige, da hun ikke kan tisse, hvis vi sender hende ud. Hun tisser ikke før blæren er fyldt op og hun ikke kan holde på det mere. F.eks. i nat har hun ikke tisset hele natten og først sidder hun på toilettet ½ time da hun er stået op, men der sker ikke noget. Så spiser vi morgenmad og jeg sætter hende på toilettet igen - men hun sidder der igen ½ time og der sker ingen ting. Jeg forsøger at give hende noget at drikke mens hun sidder der, tænder for vandet og tager sågar selv et brusebad imens ... men først da hun selv kommer i bad tisser hun ... Jeg havde overvejet nu her hvor jeg er gået på barsel med nr 3 at jeg ville tage bleen af hende og så må hun lære det på den "hårde måde" og så må vi bare skifte tøj - men opdagede vi havde børneorm, så det der med at lave stort i tøjet orkede jeg ikke lige med børneorm osv .... (hun siger nemlig heller ikke til når hun skal lave stort). Men jeg forsøger nok nu her hvor vi holder ferie og hun ikke skal i børnehave, at hun går uden ble ... men jeg ved ikke om det hjælper, når hun ikke selv kan tisse "aktivt" selvom der er masser af tis i blæren ... I børnehaven siger de bare, det skal nok komme ... og til 4 års undersøgelsen sagde lægen også at vi skulle sætte hende på toilettet når hun har spist morgenmad og frokost osv, da det nok er der hun naturligt vil gøre det ... Nogen der har oplevet noget tilsvarende og har gode råd? Vi har også lokket med søde sager osv osv - men jeg tror ikke det er fordi hun ikke vil tisse, men hun kan simpelthen ikke ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej!

Lige et hurtigt spm. Har I prøvet bare at lade hende sige til når hun trænger? Og ellers lade cære med at sidde derude hele tiden?

Måske hun er længe om det fordi pottetræningen er for intensiv. Det er god nok rigtigt længe at sidde der en halv time, hvis man ikke skal :-)

Her til sommer, når I går i haven kunne det være en rigtigt nemt for jer at være uden ble. Om I så skal småløbe ind til toilettet fordi hun bare skal nuuuuuu! - det er da helt fint, og meget bedre end at sidde der for at prøve at tisse når man ikke skal. Hun skal lære at mærke kroppens signal til at tisse og lave stort, og det kommer jo ikke automatisk fordi man sætter sig på brættet. Men fordi man lærer fornemmelsn at kende og bliver tryg ved at sige til.

Der findes et børnetoiletsæde med trappetrin. Det var trygt for min datter at bruge, da hun var lidt bange for det kæmpe store toilet. Det kunne også være en ide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER