Havbaek

Mos/grød. Lave selv eller købe færdigt?

25 indlæg i dette emne

Nu er Tristan jo slet ikke der endnu hvor vi skal starte grød/mos, men tænkte jeg alligevel vil spørger jer på BK.

Laver I selv grød til jeres poder?

Fryser ned af forskelligt slags i tern, som er lige til at tage op. Og i så fald hvad fryser I ned i?

Jeg vil gerne lave selv, og har også forskellige opskrifter liggende. Men en jeg kender har sagt til mig, at hun ikke gad mere efter de første 3 måneder, så gik hun fra at lave selv til at købe grød/mos i butikker. Synes bare det er så kedeligt og dyrt at købe i butikkerne.

Så hvad gør I når de små poder skal spise grød/mos?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har altid lidt blandet i fryseren her hjemme. Og avocado er også du hit her hjemme. Men vi har også købt nogle glas til hvis vi skal ud - for hjemmegjort mos egener sig bedst lun hvorimod de fleste købte kan spises direkte af glasset. Jeg tror 90% er hjemmelavet af Simons mad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver alt selv til Lise, bortset fra når vi er på tur, så tager jeg dem på glas fra supermarkedet med, da de ikke behøver være på køl.

Jeg synes det er nemt at lave selv, men jeg har også sat mig lidt ind i hvordan vi kan gøre det nemt og effektivt, for jeg er heller ikke i tvivl om at det KAN være et stort arbejde. Jeg købte MME drikkeklar i brikker og brugte til at lave grød af for at gøre det nemt for migselv.

Jeg fryser ned i små tupperware-agtige bøtter som kan tåle frost. Jeg bruger dem fra Nuby, som bl.a. kan købes i babysam - de passer rimelig godt med en portion (der var så til 2 portioner i en, da hun var helt lille). Enten tager jeg op i forvejen, så det kan stå og tø - men de kan også tages op og tøs i microen og gives med det samme. Jeg tager bare låget af bøtten og giver det 1 min for fuld styrke, så rører jeg lidt rundt i det og giver lige lidt ekstra til det har den rette temperatur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede frugtmos og frøs ned i små bøtter. Selve grøden lavede jeg fra bunden hver gang, det er så nemt jeg ikke gad fryse det. Så tog jeg en frossen frugtmos og puttede i den varme grød, og så havde den rette temperatur.

På tur udenfor hjemmet var det pulvergrød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er Tristan jo slet ikke der endnu hvor vi skal starte grød/mos, men tænkte jeg alligevel vil spørger jer på BK.

Laver I selv grød til jeres poder?

Fryser ned af forskelligt slags i tern, som er lige til at tage op. Og i så fald hvad fryser I ned i?

Jeg vil gerne lave selv, og har også forskellige opskrifter liggende. Men en jeg kender har sagt til mig, at hun ikke gad mere efter de første 3 måneder, så gik hun fra at lave selv til at købe grød/mos i butikker. Synes bare det er så kedeligt og dyrt at købe i butikkerne.

Så hvad gør I når de små poder skal spise grød/mos?

Jeg laver selv alt frugtmos og grød og fryser det ned der kan fryses i små bøtter.

Vores vil ikke have det på glas og har også den holdning at det skal hun heller ikke have. Jeg skal vide hvad der er i det hun får. Men det er især fordi hun døjer med eksem som hendes far og hans kan komme pga madvarer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gør lidt af hvert :)

Pulvergrød de dage det er lidt "hurtigt", men jeg har frossen 7-8 portioner ned også... Dog fryser jeg bare selve grøden ned - så tøer jeg den op og blander den med mme og lidt fedtstof :)

Jeg fryser det ned i fryseposer, som jeg gør helt flade, også kan jeg knække grøden af :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi køber det færdige grødpulver som ris og hirse og så er det bare at blande med kogt vand. MEN mosen laver jeg det mest af selv. har lavet en MASSE æblemos og sveskemos og har idag lavet æble/sveskemos .. og så har jeg det i fryseren i bøtter som passer med 2 portioner. og det passer med en dag, da lucas får grød to gange om dagen, dog nogle gange kartoffelmos til aften. men hvis vi ska nogle steder hvor der ikke er mulighed for a få det på køl så bruger vi købe mos fra glas... men lucas er mest vild med det hjemmelavede...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver både grød og mos hver anden aften... Altså sådan så der er til to dage... Så har jeg pakker med Semper pulver grød i skabe just in case at jeg har glemt det eller lige vil lave noget hurtigt... Så har jeg købt isterning bakker som jeg har fyldt med frugtmos og i fryseren!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Af mos(grønsags, æble, banan m.m) der laver jeg selv. Og jeg har også til at lave grøden selv, jeg har bare ikke fået det gjort endnu indrømmer jeg. Vi har sgu altid så travlt lige pt... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isaac fik kun i meget sjældende tilfælde købegrød/mos - jeg lavede frisk hver dag..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver frisk mad hver dag fra bunden til alle måltider.. Johan har kun fået købe mos et få antal gange i en snæver vending..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt doven så jeg har købt sådan maskine der kan lave grød og mos men det er hjemmelavet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt doven så jeg har købt sådan maskine der kan lave grød og mos men det er hjemmelavet

Hov..... Hvad er det for en maskine?? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg køber grøden.... men når han skal til at have kartoffelmos og sådan så laver jeg det selv er min plan...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber grøden.... men når han skal til at have kartoffelmos og sådan så laver jeg det selv er min plan...

Ja, kartoffelmos skal man selv lave, for der er salt i færdigt pulvermos.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://babadut.dk/pr...y---madmaskine/

Har så købt den brugt på ts den er som

Sendt fra himlen er rart man bare kan sætte den over når man er alene med den lille :)

Jeg har noget lignende, men min er lidt mere simpel og fylder knap så meget. Den jeg har putter man bare al maden i (grøntsager, kød osv) og så damper den det og blender det bagefter. Så knap så mange funktioner, som den du har linket til, men stadig en kæmpe hjælp synes jeg!

Den jeg har er fra Philips Avent, det er denne her http://www.amazon.co.uk/Philips-AVENT-Combined-Steamer-Blender/dp/B003MAJ5OC/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1355516540&sr=8-1

Jeg ved den også kan købes i ELgiganten, men den var faktisk billigere over Amazon (der skulle jeg så bare lige købe et adapter stik til den, da den blev sendt fra england).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mette ja syntes det er en fantatisk hjælp nårvman er alene med den lille :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

OMG, det er nogle smarte dimser :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sophia er kun lige startet på mos. Men jeg har helt bestemt tænkt mig at lave det selv. Vil gerne vide hvad det er hun får, og vil så vidt muligt også sørge for at det er økologisk. Malker lige pt også ud, så alt grød og mos bliver lavet på MM, og hvis jeg så bliver træt af det i længden, kan vi langsomt gå over til at blande MME i istedet for MM :)

Jeg har lige bestilt disse http://www.babygear.dk/barnet-spiser/mad-bokse/babymad-paa-turen/baby-cubes-beholder-opbevaringsboks-babymad-70ml.html Så jeg har mulighed for at lave nogle større portioner af gangen og fryse ned. Hvis vi synes det fungerer godt, køber vi nogle flere beholdere. Sådan at der både kan være til frugt og grønsagsmos :)

Nu ved jeg det ikke, men min intuition siger mig, at man ikke kan lave grød og fryse ned. Den vil jeg altid lave "frisk". Ville i hvert fald ikke fryse f.eks. havregrød ned til mig selv :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et smart (synes jeg) lille fif til nedfrysning af mos, jeg læste et eller andet sted: Hvis man gerne vil slippe for at skulle anskaffe sig en masse beholdere, kan man bare bruge fryseposer. Jeg putter hvad der svarer til en portion i bunden af posen, klipser sådan en IKEA-lukker på, putter endnu en portion oven i og endnu en lukker på osv. Når mosen er frossen, kan man nemt lige fjerne klemmen og klippe en portion af. Synes det er ret smart (og rart at slippe for en masse mini-bøtter, man ikke rigtig kan bruge til noget, når man er ovre "mos-tiden") :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er det dog smart

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smart tip - jeg har lidt Aent Via, men skal der produceres lidt mere ad gangen, saa vil jeg da proeve det posetrick;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I starten lavede jeg alt selv. Grød fra bunden hver gang (kunne evt. gemme en rest i køleskabet i maks 1 døgn) og kartoffel/grøntsagmos fra bunden.

Vi koger stadig havregrød fra bunden hver morgen og til aften spiser hun jo det samme som os :)

Hun har aldrig fået mad på glas for hun fik kuldegysninger og lavede opkastbevægelser de få gange vi har prøvet :rolleyes

Hun har altid været glad for pulvergrød i forskellig form og det får hun stadig - nu kun som godnatgrød. Vi har haft meget glæde af det, for det er så nemt at have en bøtte med pulver med, for man kan stort set altid få varmt vand på caféer og lignende og så var der nem mad når vi var på tur :)

Jeg skiftevis koger grød selv og fryser i mindre portioner og køber færdig frugtmos.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sophia er kun lige startet på mos. Men jeg har helt bestemt tænkt mig at lave det selv. Vil gerne vide hvad det er hun får, og vil så vidt muligt også sørge for at det er økologisk. Malker lige pt også ud, så alt grød og mos bliver lavet på MM, og hvis jeg så bliver træt af det i længden, kan vi langsomt gå over til at blande MME i istedet for MM :)

Jeg har lige bestilt disse http://www.babygear....bymad-70ml.html Så jeg har mulighed for at lave nogle større portioner af gangen og fryse ned. Hvis vi synes det fungerer godt, køber vi nogle flere beholdere. Sådan at der både kan være til frugt og grønsagsmos :)

Nu ved jeg det ikke, men min intuition siger mig, at man ikke kan lave grød og fryse ned. Den vil jeg altid lave "frisk". Ville i hvert fald ikke fryse f.eks. havregrød ned til mig selv :rolleyes

Lige havregrød ville jeg heller ikke selv fryse, men alle de andre slags grød fryser jeg uden problemer. Majsgrød, boghvedegrød og risgrød er dem jeg oftest har haft lavet og frosset ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER