Carcassonne

Hvornår kommer kommunen indover?

20 indlæg i dette emne

Hej folkens :)

Jeg har flere gange tænkt på hvordan kommunen vælger hvem de holder øje med, hvad deres grundlag er.

- Alder?

- Økonomi?

- handikap?

- Medicin?

eller hvad er det?

Fandt lige ud af i dag at jeg har gået i skole med en fra de unge mødre (så ku man jo lære at se det hvis man var så nysgerrig), og kan læse mig til at de havde kommunen indover. Men nogen af jer herinde som har haft kommunen ind over ?

Tænker også at kommunen vel ofte må tage fejl, og holde øje med nogen hvor der ingen problemer er, så måske nogen herinde havde prøvet det:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er arbejdsløs, har en psykisk diagnose, og min kæreste er "kun" 22 år..

Kommunen har IKKE holdt øje med os..

Jeg kontaktede selv min læge, som tog nogle samtaler med mig i starten af min graviditet, Hvor han sagde at hvis han fandt noget "bekymrende" ville han skrive en indberetning til kommunen.

Tror generelt de holder øje med folk som der bliver lavet en indberetning på, eller hvis de fx er i deres system i forvejen (Fx kontanthjælp kombineret med lav alder osv).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min tanke er også, at de fleste vel er fordi de er i systemet eller fordi læge/fødegangen indberetter dem, og så er der dem, hvor de vel selv siger, jeg har svært ved opgaven hjælp mig. Den sidste tror jeg der er få af.

Vi er jo blevet tjekket i hoved og r*v, fordi vi skal adoptere og derfor har været igennem et stort godkendelses forløb

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skriver lige et indlæg senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er har arbejdet som socialrådigiver med familiesager.

Kommunen skal have en underretning fra enten sundhedsplejerske, andre afdelinger i kommunen, venner/bekendte af familien, eller at den unge der er blevet gravid selv har været i "systemet" det kan godt gøre at der bliver lavet en skærpet indsats.

Hvis man har kendsskab til familien fra før, så kan det godt være forebyggende, for at holde øje med at der ikke sker omsorgssvigt.

Man kan godt komme i kommunens søgelys pga. en psykisk sygdom, men der skal gerne være "mere" i det end bare det.

Man kommer ikke i kommunens søgelys pga. økomomi, kun hvis økonomien er skyld i at man på en eller anden måde omsorgssvigter.

Handicap gør ikke at man pr. automatik kommer i kommunens søgelys, så skal det da være at barnet mistrives pga. handicappet.

Der skal være en indikation på omsorgssvigt, altså at barnet mistrives. Det kommer som hovedregel fra børnehave eller skolen. Af og til kommer der underretninger på yngre børn, men langt de fleste er fra 3-4 år og opefter. Det er bestemt ikke altid der er noget i sagen. Nogle gange er der noget i sagen, men det er svært at "optravle" hvad det er der sker og af og til så koger det MEGET pludseligt.

Det er umuligt at sige hvad der gør at en sag bliver en sag, der er mange faktorer, men først og fremmest skal kommunen underrettes og gøres opmærksom på familien. Det kan godt ske at familien selv kontakter for at få hjælp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

og her den de sidste par år har der vel været mere opmærksomhed på dem, som er blevet indberettet, altså man tager indberetninger lidt mere seriøst end før. Fordi der har været så mange sager i medierne, som gør, at man heller tjekker op på en familie for meget end for lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er har arbejdet som socialrådigiver med familiesager.

Kommunen skal have en underretning fra enten sundhedsplejerske, andre afdelinger i kommunen, venner/bekendte af familien, eller at den unge der er blevet gravid selv har været i "systemet" det kan godt gøre at der bliver lavet en skærpet indsats.

Hvis man har kendsskab til familien fra før, så kan det godt være forebyggende, for at holde øje med at der ikke sker omsorgssvigt.

Man kan godt komme i kommunens søgelys pga. en psykisk sygdom, men der skal gerne være "mere" i det end bare det.

Man kommer ikke i kommunens søgelys pga. økomomi, kun hvis økonomien er skyld i at man på en eller anden måde omsorgssvigter.

Handicap gør ikke at man pr. automatik kommer i kommunens søgelys, så skal det da være at barnet mistrives pga. handicappet.

Der skal være en indikation på omsorgssvigt, altså at barnet mistrives. Det kommer som hovedregel fra børnehave eller skolen. Af og til kommer der underretninger på yngre børn, men langt de fleste er fra 3-4 år og opefter. Det er bestemt ikke altid der er noget i sagen. Nogle gange er der noget i sagen, men det er svært at "optravle" hvad det er der sker og af og til så koger det MEGET pludseligt.

Det er umuligt at sige hvad der gør at en sag bliver en sag, der er mange faktorer, men først og fremmest skal kommunen underrettes og gøres opmærksom på familien. Det kan godt ske at familien selv kontakter for at få hjælp.

Tak for et meget uddybende svar :) og jeg troede generelt der kommunen holdte mest øje med folk omkring fødslen/når barnet var helt lille. Bare så man også kunne hjælpe tidligst muligt, hvis det blev relevant :). Nogen gange kan man bare slet ikke se hvorfor nogen familier bliver holdt ekstra øje med :). Ville da også blive noget overrasket hvis vi ender med at blive holdt ekstra øje med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min tanke er også, at de fleste vel er fordi de er i systemet eller fordi læge/fødegangen indberetter dem, og så er der dem, hvor de vel selv siger, jeg har svært ved opgaven hjælp mig. Den sidste tror jeg der er få af.

Vi er jo blevet tjekket i hoved og r*v, fordi vi skal adoptere og derfor har været igennem et stort godkendelses forløb

Ja det er jo lidt sjovt hvor meget man skal tjekkes ved adoption, selvom det jo giver mening at barnet skal have det så godt så muligt, men at man når man selv føder ikke bliver tjekket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for et meget uddybende svar :) og jeg troede generelt der kommunen holdte mest øje med folk omkring fødslen/når barnet var helt lille. Bare så man også kunne hjælpe tidligst muligt, hvis det blev relevant :). Nogen gange kan man bare slet ikke se hvorfor nogen familier bliver holdt ekstra øje med :). Ville da også blive noget overrasket hvis vi ender med at blive holdt ekstra øje med.

Man kan også gøre mere for barnet jo yngre det er, men ofte viser omsorgssvigten/mistrivslen sig først senere. Det er dog nemmest at hjælpe barnet jo yngre det er. Barnet har fx. bedst af en anbringelse før det fyldte 3 år, er der studier der viser, men de fleste bliver først anbragt efter de 3 år og det giver en langt mere problemfyldt anbringelse. Nu er det så også langt de færreste sager der ender i en anbringelse, heldigvis da, ofte er det en eller anden form for hjælp i hjemmet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er jo lidt sjovt hvor meget man skal tjekkes ved adoption, selvom det jo giver mening at barnet skal have det så godt så muligt, men at man når man selv føder ikke bliver tjekket :)

ja men det er jo igen fordi, når du selv føder, så har barnet jo ikke en masse svigt med i bagagen på samme måde som det har ved adoption

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kommunen indover for jeg har haft en svær depression som er blevet meget bedre. Men det er for at hjælpe os de er med, ikke for at holde øje med os. Og samtidig har jeg en søn fra tidligere ægteskab, som er autist, har adhd og en mindre hjerneskade. Så jeg er som mor allerede kendt i systemmet. Men for at hjælpe mig/os på den bedst mulige måde i denne graviditet og den første tid, er vi henvist til familieteamet på OUH hvor vi bliver fulgt, vores kommende sundhedsplejerske kommer på besøg inden jeg skal føde. Og vi har et par møder med socialrådgiver i kommunen. Jeg ser ikke dette som noget negativt, tvært i mod. Jeg ved de gør det for at hjælpe, da jeg stadig kæmper med min depression. Og er i højrisiko for en fødselsdepression oveni.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kommunen indover for jeg har haft en svær depression som er blevet meget bedre. Men det er for at hjælpe os de er med, ikke for at holde øje med os. Og samtidig har jeg en søn fra tidligere ægteskab, som er autist, har adhd og en mindre hjerneskade. Så jeg er som mor allerede kendt i systemmet. Men for at hjælpe mig/os på den bedst mulige måde i denne graviditet og den første tid, er vi henvist til familieteamet på OUH hvor vi bliver fulgt, vores kommende sundhedsplejerske kommer på besøg inden jeg skal føde. Og vi har et par møder med socialrådgiver i kommunen. Jeg ser ikke dette som noget negativt, tvært i mod. Jeg ved de gør det for at hjælpe, da jeg stadig kæmper med min depression. Og er i højrisiko for en fødselsdepression oveni.

På en måde er det bare mærkelig; jeg var også i risikogruppe for fødselsdepression, jeg har selv en psykisk sygdom og gik i behandling da jeg blev gravid - og jeg nægter medicinen der skal/kan styre min sygdom... Jeg blev til udt dage på barselsafsnittet på ouh og tog i mod, men ellers er der intet. Kan godt se du har din søn også, men det er åbenbart udslagsgiveren.. Jeg havde fra start sagt at hvis kommunen kom ind over ville jeg ikke sige nej, selvom det evt var frivilligt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hiver lige den her tråd op. Hvilke tiltag kan en kommune gøre, hvis barnet udvikler sig normalt, men er undervægtig?

Hvorfor skulle kommunen ind over af den grund? :unsure

Så skulle kommunen indover herhjemme pga Ronja.... Hun trives og har det fint, men vejer overhovedet ikke det Hun skal ifht alder og højde. Det er jo ikke fordi vi sulter hende, men hun har bare et højt energiniveau og spiser ikke særlig meget ifht det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg tænker (hvis det er grelt) at man kan få ekstra vejninger ved SP, læge, skole SP.

Vi fik f.eks 2 ekstra vejninger da William tabte sig i starten. Det var rart synes jeg, jeg blev jo selvfølgelig nervøs.

Helt ekstremt er det vel først hvis barnets udvikling stopper - så tror jeg man kan få hjælp fra et eller børneampulatorium der ved noget om børn der spiser for lidt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laver lige en tråd et andet sted ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej søde. Jeg sender dig lige en PB senere. :kram :kram

Tusind tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stephi-pigen:

Har skrevet indlægget i fortroligt, så du må gerne slette her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER