Guest Diden

Hun klipper sig selv i håret!

16 indlæg i dette emne

Sara har, siden hun var 5, klippet sig selv i håret med jævne mellemrum. Det sker ca 2-4 gange om året.

Til at starte på var det meget slemt, eks 3 uger inden vi skulle giftes klippede hun en stor tot af sit pandehår <_<

Nu her hvor hun er ældre er det små totter. Om det er fordi hun så tror vi ikke opdager det, ved jeg ikke (det gør vi jo så bare alligevel i sidste ende)

Mit spørgsmå er, hvordan hjælper vi hende med at lade være?

Vi har talt med hende om, skældt ud, givet konsekvenser, ja næsten alt hvad jeg kan komme i tanke om.

Jeg har op til flere gange truet hende med at hun ikke må bruge saks når hun nu åbenbart ikke er stor nok til at bruge den korrekt, men det fungerer ikke rigtig i reglen når SFO'en ikke er klar over det. Derfor foreslog jeg Jan, efter endnu en gang selv-klipperi, at vi inddragede SFO'en i det, men det ville han abselut ikke høre tale om <_<

Gode råd søges!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan faktisk slet ikke se problemet..

Det er hendes hår og hende der risikere at se tosset ud en dag. Er sikker på hun nok skal vokse fra det. :)

Jeg klippede også mig selv som barn. Kan huske jeg en forsøgte at klippe noget takket pandehård på mig selv.. Jeg endte med at være korthåret på hele toppen af hovedet og så fjoget ud. :P Men jeg stoppede da med at klippe mig selv på et eller andet tidspunkt.

Jeg synes virkelig ikke det er en kamp, der er værd at tage - og slet ikke noget SFO'en skal inddrages i.

Ærlig talt - hvad sker der ved at hun klipper sit hår? Hun skader jo ikke nogen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan faktisk slet ikke se problemet..

Det er hendes hår og hende der risikere at se tosset ud en dag. Er sikker på hun nok skal vokse fra det. :)

Jeg klippede også mig selv som barn. Kan huske jeg en forsøgte at klippe noget takket pandehård på mig selv.. Jeg endte med at være korthåret på hele toppen af hovedet og så fjoget ud. :P Men jeg stoppede da med at klippe mig selv på et eller andet tidspunkt.

Jeg synes virkelig ikke det er en kamp, der er værd at tage - og slet ikke noget SFO'en skal inddrages i.

Ærlig talt - hvad sker der ved at hun klipper sit hår? Hun skader jo ikke nogen :)

Nej det er selvfølgelig en måde at se på det, på :)

Jeg tror at der hvor filmen knækker for mig er at hun fortsat gør det som 9 årig. Jeg kunne til dels forstå det da hun var 5-7 år gammel, men 9 år synes jeg at det bør have en ende.

Det og så at hun fortsætter med at gøre det selvom hun udemærket godt ved at vi ikke vil have det..

Men det kan da nemt tænkes at det simpelthen ikke er en kamp der er værd at tage

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det er selvfølgelig en måde at se på det, på :)

Jeg tror at der hvor filmen knækker for mig er at hun fortsat gør det som 9 årig. Jeg kunne til dels forstå det da hun var 5-7 år gammel, men 9 år synes jeg at det bør have en ende.

Det og så at hun fortsætter med at gøre det selvom hun udemærket godt ved at vi ikke vil have det..

Men det kan da nemt tænkes at det simpelthen ikke er en kamp der er værd at tage

Jeg synes virkelig ikke I behøver være bekymrede. Jeg vil vende den om og sige, hun er trods alt kun 9 år. Det er da positivt hun ikke er blevet pige-forfængelig endnu, men fortsat er et barn, som klipper sit eget hård på trods af det ser tosset ud.

Men hvorfor er det I ikke vil have hun klipper sig selv? Hvad er problemet ved det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes virkelig ikke I behøver være bekymrede. Jeg vil vende den om og sige, hun er trods alt kun 9 år. Det er da positivt hun ikke er blevet pige-forfængelig endnu, men fortsat er et barn, som klipper sit eget hård på trods af det ser tosset ud.

Men hvorfor er det I ikke vil have hun klipper sig selv? Hvad er problemet ved det?

Når du siger det på den måde kan jeg godt sidde lidt og studse over hvad vi enlig synes problemet er ved det. Har i hvert fald svært ved at svarer på dit spørgsmål :P

Logikken i det, set fra min side og som jeg også har forklaret hende, er at vi har frisører til at klippe håret pænt. Det ser tosset ud hvis vi selv går i gang.

Jeg ved ikke hvad Jans holdning er i det. Det er næsten ham der er endnu mere hysterisk omkring det.

Men det kan da nemt tænkes vi bare skal hoppe op og ned over det fremover.. Det er jo, som du selv har skrevet, hende der skal gå og se tosset ud fordi hun har klippet sig selv.. Det er vel i reglen straf nok i sig selv xD

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du siger det på den måde kan jeg godt sidde lidt og studse over hvad vi enlig synes problemet er ved det. Har i hvert fald svært ved at svarer på dit spørgsmål :P

Logikken i det, set fra min side og som jeg også har forklaret hende, er at vi har frisører til at klippe håret pænt. Det ser tosset ud hvis vi selv går i gang.

Jeg ved ikke hvad Jans holdning er i det. Det er næsten ham der er endnu mere hysterisk omkring det.

Men det kan da nemt tænkes vi bare skal hoppe op og ned over det fremover.. Det er jo, som du selv har skrevet, hende der skal gå og se tosset ud fordi hun har klippet sig selv.. Det er vel i reglen straf nok i sig selv xD

Hehe. :P Men jeg kan nu godt forstå I finder det frustrerende at hun gør det. Men børn gør vel bare rigtig mange ting som er underlig, unødvendige eller what ever.. Men jeg tror på det langt henne af vejen bare er noget man skal lade dem gøre. Kan selv blive voldsomt irriteret over nogle af de ting mine nevøer gør, og bede dem stoppe. Men hvorfor?? Ærligt, så er det bare fordi jeg synes det er irriterende eller unødvendigt. Men børn underholdes jo på andre måder. Om det så er ved at klippe sit eget hår, synge ved bordet eller rende rundt med strømper halvt af fødderne.

Jeg havde taget det stille og roligt.. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Om det er et problem man skal ignorere eller gøre noget ved det er meget forskelligt her i huset må man ikke klippe sig selv på samme måde som man heller ikke klipper i tøjet eller andre steder en saks er til papir ;)

Vi har haft samme problem med vores på 8 år han stoppede med at klippe sig selv da han for 2 år siden endnu en gang havde haft gang i saksen ( stor tot helt med til hovedbunden ) det så tåbeligt ud og så var moderen sur og fandt trimmeren resultat et stk meget korthåret barn der aldrig har klippet sit hår selv siden

Min Svoger gjorde det samme ( han er kun 11 år idag ) og han blev også korthåret han gik med hat i 2 mrd men har heller aldrig klippet det siden ;)

MEN har ikke en god ide til hva man gør med en pige da det nok ville være lige voldsomt nok med 3 mm hår over hele hovedet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med Fru-Nielsen og synes heller ikke at det er et problem. :)

MEN, hvis I gerne vil have det stoppet... Jeg tænker lidt, I har prøvet snak, konsekvens, skældud og trusler... Har I prøvet med en gulerod? :)

Måske at hun må få et eller andet, eller at I alle gør noget, som hun godt kan lide (tager i Tivoli eller ud at spise måske), når hendes hår når en vis længde (Altså ALT håret), eller at hvis I ikke tager hende i at klippe sig i håret mere inden et eller andet tidspunkt (det er ikke sikkert at hun kan forholde sig til måneder, men så kan hun vel forholde sig til "inden din næste fødselsdag" eller "inden næste jul"). Hvis hun klipper, fordi hun er hårinteresseret, så kunne belønningen måske være et eller andet hårgejl.

Hvis det ikke er fordi hun erhårinteresseret, så prøv at finde ud af hvorfor hun SÅ gør det? Er det for at få opmærksomhed? Nysgerrrighed? Protest? Kedsomhed? Det er nok lettere at finde ud af, hvordan I stopper det, hvis I ved, hvad hun får ud af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min lillesøster gjorde det.. Hun var langhåret. Og resultatet var at hun blev trimmet - Helt kort :) En gang - og hun har ikke klippet sig siden ;)

Jeg tror jeg ville gøre det samme, hvis ikke hun kom med "en grund"

Altså, hvis hun reelt klipper sit hår af en eller anden grund "Hun synes det er smart" eller "hun ville gerne til frisøren og have nyt hår" eller lign - så synes jeg man bør være lydhør overfor den grund. Hvis hun siger "Det ved jeg ikke hvorfor jeg gør" så ville jeg sige hun ikke var gammel nok til at have langt hår. Ondt, hårdt og brutalt ;)

Når det så er sagt, så begyndte jeg selv at klippe mit hår, da jeg gik i 6. klasse :) Vi havde ikke så mange penge, og jeg kom sjældent til frisør (Faktisk var jeg kun til frisør en gang, fra jeg var 14 til jeg blev 18!) Men ja, jeg klippede bare mit eget hår, og var vældig godt tilfreds.. Min mor sagde intet til det :) Men det var altså også PÆNT mit hår - jeg var langhåret, og det var kun sådan spidserne)

Hvis man IKKE vil være totalt ond og hår, var en ide måske at give hende nogle dukker at klippe :) jeg ELSKEDE at lege frisør, og det kan jo være det Sara også gør :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg klippede i mit hår een gang da jeg var barn. Kun en lille tot.

Men jeg kom til frisør og fik klippet mit lange hår af :(

Så drastisk vil jeg ikke være ved pigerne, men vil nok prøve at forklare at det gør man altså ikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg syntes helt personligt ikke det er OK at klippe i sit hår når man er 9 år!

Man BØR kunne styre sin lyst på det tidspunkt og når man VED i syntes det er forkert så syntes jeg bare det er en smule provokerende.

Men Sara er en pige der er meget meget følsom (ud fra det du har fortalt) og jeg tror ærlig talt ikke at hun ved HVORFOR hun gør det, det er vores opgave at finde ud af. som Barbamama siger tror jeg det handler om noget HELT andet end håret. Hvis du tænker efter kan det så ikke være når hun føler sig lidt overset fx nævner du inden brylluppet og nu hvor hun er blevet storesøster og fokus har været på "Lækre Lærke Lamselår".

Har du overvejet en tøse-tur bare dig og Sara? altså uden Lærke? Det gjorde min mor altid med os - hun tog os med på skift til Herning og så fik vi en stor is eller pommesfrites eller sådan noget. Det var tit ud og handle, men hvad vi lavede var underordnet, det var 100% fokus fra min mor der betød noget. Kunne måske være at du skal sætte dig ned sammen med Sara og fortælle hende at du godt ved at Lærke fylder rigtig meget hjemme ved jer, men sådan er det lige nu, og du vil rigtig gerne bruge lidt tid sammen med Sara ALENE for det savner du også, for selvom Lærke er lille og kær så er Sara stadig din store dygtige dejlige pige som du holder så meget af. Og du bliver ked af det når i skændes, for du vil meget hellere være gode venner med hende.

Jan kan gøre det samme!

At straffe hende hjælpe ikke, hun VED jo godt det er forkert både før hun gør det og efter hun gør det. Jeg tænker om hun tænker "Hvis de ikke opdager det så ved jeg de ikke ligger mærke til mig" - og negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed.

Igen KAN det også handle om noget så simpelt som at hun godt kan li at klippe i hår fordi det er en anden følelse end når man klipper i papir. Hvis det er det så kan i finde en dukke i genbrug med hår som hun kan få lov til at klippe i - når man godt må er det bare ikke så sjovt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg syntes helt personligt ikke det er OK at klippe i sit hår når man er 9 år!

Man BØR kunne styre sin lyst på det tidspunkt og når man VED i syntes det er forkert så syntes jeg bare det er en smule provokerende.

Men Sara er en pige der er meget meget følsom (ud fra det du har fortalt) og jeg tror ærlig talt ikke at hun ved HVORFOR hun gør det, det er vores opgave at finde ud af. som Barbamama siger tror jeg det handler om noget HELT andet end håret. Hvis du tænker efter kan det så ikke være når hun føler sig lidt overset fx nævner du inden brylluppet og nu hvor hun er blevet storesøster og fokus har været på "Lækre Lærke Lamselår".

Har du overvejet en tøse-tur bare dig og Sara? altså uden Lærke? Det gjorde min mor altid med os - hun tog os med på skift til Herning og så fik vi en stor is eller pommesfrites eller sådan noget. Det var tit ud og handle, men hvad vi lavede var underordnet, det var 100% fokus fra min mor der betød noget. Kunne måske være at du skal sætte dig ned sammen med Sara og fortælle hende at du godt ved at Lærke fylder rigtig meget hjemme ved jer, men sådan er det lige nu, og du vil rigtig gerne bruge lidt tid sammen med Sara ALENE for det savner du også, for selvom Lærke er lille og kær så er Sara stadig din store dygtige dejlige pige som du holder så meget af. Og du bliver ked af det når i skændes, for du vil meget hellere være gode venner med hende.

Jan kan gøre det samme!

At straffe hende hjælpe ikke, hun VED jo godt det er forkert både før hun gør det og efter hun gør det. Jeg tænker om hun tænker "Hvis de ikke opdager det så ved jeg de ikke ligger mærke til mig" - og negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed.

Igen KAN det også handle om noget så simpelt som at hun godt kan li at klippe i hår fordi det er en anden følelse end når man klipper i papir. Hvis det er det så kan i finde en dukke i genbrug med hår som hun kan få lov til at klippe i - når man godt må er det bare ikke så sjovt!

Helt enig! :super :sc

Btw, så havde jeg selv en del korthårede barbier, da jeg var barn :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg spørger hende hvofor hun gør det siger hun altid "det ved jeg ikke". Det har aldrig været anderledes, og jeg tror reelt ikke at hun ved det. Min teori er at hun synes det lige kunne være sjovt at klippe sit hår, og i det tilfælde har hun bare fuldstændig glemt at vi ikke vil have det. Jeg kunne heller ikke forestille mig at det er en del af negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed, fordi som regel når jeg opdager det virker det som om at hun helt selv har glemt at hun har gjort det. Nogle gange har jeg haft en stærk mistanke om at hun har klippet sig selv i håret hvor jeg også har snakket med hende, hvor hun bestemt ikke ville være ved det hvor jeg valgte at lade det ligge (pludselig var der to 2 cm korte totter på baghovedet.) Og som jeg altid siger til hende "du ved vel bedst selv hvis der har været en saks i nærheden af dit hår?"

Sara går ikke op i sit udseendet, hverken tøj eller hår (dog har hun noget med at hængerøvs-bukser er et NO GO), så jeg synes heller ikke rigtig det kan være det. En periode klippede hun også i tøjet, men det er meget længe siden efterhånden. Håret bliver det dog ved med, og det er kun hendes eget hår. Har ikke oplevet at hun har klippet i dukker o.l.

Mht. at have noget mor-datter tid med Sara har vi været rigtig gode til det, på det sidste. Onsdag i sidste uge holdte vi tøse aften med popcorn og tegnefilm da Lærke var blevet puttet, og her til aften har vi siddet sammen hele aftenen.. Godt nok siddet og lavet lektier, men jeg sad hos hende hele tiden (sikke mirakler der sker når ens computer brænder sammen :lolhit )

Jeg har skrevet en lille seddel til hende og lagt i hendes madpakke som hun ser i morgen. I kan lige se den (klik her)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det Majs mener med mor-datter tid er at Lærke slet ikke er der. Så Sara ved med sikkerhed at det kun er hende og dig.

Jeg kan tydeligt huske da jeg blev storesøster, hvor tilsidesat jeg følte mig og det var selvom min mor sørgede for mig i hjemmet, så var det bedste jeg vidste at min mor fik søs passet og vi tog en tøsetur. Som Majs skriver; en handletur var nok. Bare det var OS ALENE.

Det at Lærke er puttet er måske ikke nok eftersom din opmærksomhed rettes mod Lærke når hun vågner for sut osv. Og det dulmer sikkert også i Sara for hvornår det bliver, hvis i sidder derhjemme.

Men det med at klippe i håret har jeg ingen ide til, hvorfor hun gør. Det kan være mange forskellige ting; opmærksomhed, kedsomhed, forfængelighed eller nysgerrighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

måske hun skal være frisør, når hun bliver stor, og så længe hun kun klipper sig selv og ikke andre, så tror jeg også hun vokser fra det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det Majs mener med mor-datter tid er at Lærke slet ikke er der. Så Sara ved med sikkerhed at det kun er hende og dig.

Jeg kan tydeligt huske da jeg blev storesøster, hvor tilsidesat jeg følte mig og det var selvom min mor sørgede for mig i hjemmet, så var det bedste jeg vidste at min mor fik søs passet og vi tog en tøsetur. Som Majs skriver; en handletur var nok. Bare det var OS ALENE.

Det at Lærke er puttet er måske ikke nok eftersom din opmærksomhed rettes mod Lærke når hun vågner for sut osv. Og det dulmer sikkert også i Sara for hvornår det bliver, hvis i sidder derhjemme.

Men det med at klippe i håret har jeg ingen ide til, hvorfor hun gør. Det kan være mange forskellige ting; opmærksomhed, kedsomhed, forfængelighed eller nysgerrighed.

Det kan jeg også godt sætte mig ind i at Sara har behov for at jeg KUN koncentrere mig om hende. Det er bare lidt uholdbart så længe Lærke er så afhængig af mig som hun er, med amningen. Jeg forestiller mig, og håber på, at når hun har smidt "brystet" at så tager vi en tøse-tur :)

måske hun skal være frisør, når hun bliver stor, og så længe hun kun klipper sig selv og ikke andre, så tror jeg også hun vokser fra det.

Haha ja det kunne da godt være xD Og er enig i at det ville være værre hvis hun klippede håret på andre! Og er da ikke i tvivl om at hun vokser fra det før eller siden, synes måske bare at hun burde have gjort det på nuværende tidpunkt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER