AgnetheV

Ændret adfærd

14 indlæg i dette emne

Endnu en gang er den gal hos vores famøse dagpleje og denne gang er det slet ikke godt!

Vores glade lille dreng har ændret fuldstændig adfærd over de sidste 14 dage. Han er ikke længere den åbne og imødekommende dreng vi kender, han virker mere indesluttet, bliver meget hurtig oprevet over ting og når min mand aflevere ham i dagplejen, så græder han, hvilket han ALDRIG har gjort før!

Elias er 80 uger og noget tyder på, at han er midt i 75 ugers springet, som er et langt og slemt træk i de smås udvikling og med det i mente kan jeg også godt se, at der er nogle ting der stemmer overens med at tigeren er over ham, men det jeg ikke kan få til at passe er det med dagplejen.

Før har han været super glad for at skulle af sted og selv hentet overtøj og sko, når vi har sagt, at nu var det tid til at kommer ud af døren. Det gør han ikke mere. Han er ikke rigtig glad på busturen derover og han er jo så heller ikke glad for at blive afleveret mere! Når jeg henter ham er det som om det ikke kan gå for stærkt med at komme hjem og han er nærmest ude af døren før jeg får givet ham tøj på!

Der har været episoder, hvor han har bidt fra sig derovre og dp siger, at han stadig bider i møbler og putter ting i munden. Hun har nu kun 3 drenge hvor hun før også havde en pige, som havde udset sig Elias som sin "udkårne" og passede rigtig godt på ham, men nu hvor hun er væk (og har været det i nogle måneder) er det som om det hele har ændret sig men først har givet rigtig udslag nu. Dp fortæller også at Elias ikke må komme op i sofaen nede i legestuen fordi han nogle gange ikke kan finde ud af at vende sig og komme ned. Det forstår vi slet ikke, for det er oceaner siden Elias er faldet ned af noget herhjemme med hovedet først! Han er motorisk rigtig dygtig og derfor er det meget underligt for os, at han pludselig skulle falde ned i legestuen og nok til at han ikke må komme op i sofaen igen... Jeg ved ikke om det måske har noget med deres leg at gøre og at han så ikke er lige så opmærksom, men jeg synes det lyder sært!

Ærlig talt er jeg bange for, at der er sket noget ovre i dp, som gør, at han ikke har lyst til at komme der mere, men når jeg spørger til om dagen er gået godt, så siger dp altid "ja, den er gået godt" men hvis der så er sket noget negativt, så fortæller hun det så derefter og siger fx ja, det er gået godt, men Elias og xx har lige taget en kamp.

Det er også fint nok, men det mærkes som om at hun holder noget tilbage og i går var hun godt nok mindre venlig stemt, da jeg hentede Elias selvom hun sagde, at det var gået godt, så havde han ikke været glad for at være med ude, fordi han frøs (har vi aldrig selv prøvet, tvært imod!), fordi han ikke havde fået nogen flyverdragt med eller vinterstøvler... (jeg købte det først i går da vi lige skulle have penge til det) så hun skulle lige give mig dårlig samvittighed over, at jeg havde besværliggjort hendes dag ved ikke at give mit barn en flyverdragt og vinterstøvler med lige dagen efter hun havde bedt om at få det derover... Det skal så lige siges, at han havde nogle rigtig gode sko, jeans med for, regnbukser og en tyk vamset jakke på og da han generelt ikke er et koldt barn, så forstår jeg skisme ikke, hvordan han kunne fryse i det, når han også har uld på inderst... Hun får mig stadig til at føle mig SÅ usikker og overfor min mand lusker hun bare omkring den varme grød! Det pisser mig mildest talt af!

Jeg aner ikke mine levende råd og vil rigtig gerne høre om nogle har oplevet lignende ændring i adfærd så pludseligt og det måske ikke lige var et tigerspring, der var tale om...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først vil jeg lige sende et stort :kram2 til dig, søde. Jeg ved hvor meget det har påvirket dig efterhånden.

Kan det tænkes, at fordi de nu kun er tre drenge, at Elias føler at han er nødt til at gøre opmærksom på sig selv eller han føler at der ikk er plads til ham. Det lyder til at Elias ikke er så tryg hos dp og det synes jeg at i må tag op med hende og så må hun altså ud med det, hvis hun holder noget tilbage.

Jeg synes det er svært at vide hva årsagen er. Men et eller andet må der være sket, når han ændrer adfærd. Håber i finder en løsning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har desværre ikke så mange gode råd, men vil i hvert fald sende dig et :kram

Hun lyder da lidt <_< den dagplejer. Det giver da ingen mening, at han ikke må kravle op i sofaen, fordi han falder ned. Så må hun da hjælpe ham til at kravle ned på den rigtige måde, når han nu ellers godt kan.

Er der ikke tilknytttet en pædagog til dagplejen? Måske kunne du søge hjælp der? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min tanke er også at i skal have en samtale, evt. hvor den pædagog, som er tilknyttet også er med.

Hold samtalen på jeres banehalvdel, altså fortæl, at i oplever jeres søn sådan og sådan og i er lidt i tvivl om det er tigerspring, savnet på hende, som er stoppet, eller hvad der sker med ham.

Og så høre, hvad hun oplever, og om hun har nogle bud på, hvad der sker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes godt nok det lyder underligt med den dp. Jeg ville helt sikkert også tage en samtale med dp mor hvor pædagogen også er der og det ikke kun er snak ifbm hentning/aflevering. Pædagogen er nok en god ide at have med så i har en "mellemmand" der kan være neutral og mægle.

Som vanni skriver er det nok en god ide at holde jer til hvad i oplever og ikke "angribe" dp.

Det må godt nok være hårdt :kram2 :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv det er ikke sjovt når de er kede af det på den måde. De bruger jo alligevel meget tid derhenne. Min dreng er lige gammel med din og det vi oplever pt er min fasen- At han får ejerfornemmelse over mange ting og selv om han har forladt sin leg og andre overtager den er det stadig MIN!!! Han bider nogen gange men mest fordi det er et uheld fordi han leger, at han spiser os.

Håber for jer det bare er en fase og at I snart for jeres vante dreng tilbage :)

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv, det lyder da bare til at være rigtig øv at skulle aflevere ham derovre og frygte hvordan hans dag bliver og om man får hele sandheden om eftermiddagen?

Jeg håber det snart bliver bedre :kram2 Er der mulighed for at skifte dagplejer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh hvor er det altså træls at I skal blive ved at have bøvl med den dagplejer. Jeg synes efterhånden det lyder som om hun bare har et generelt horni siden på Elias,og det kan han sikkert sagtens mærke. Jeg ved ikke hvad man kan gøre andet end det de andre foreslår. Ellers må I finde en anden i yderste konsekvens, selvom det også er irriterende. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres søde svar og kommentarer! Vi har talt meget om det herhjemme og min mand tror ikke, at der kommer noget som helst godt ud af at tage en snak med pædagogen og dp-mor sammen, han mener kun at det vil gøre ondt værre.

Han er ved at være så arrig, at der nu kun skal ét fejltrin til mere, så må vi søge om at få ham flyttet...

Dog har vi fået en sms fra dp-mor i dag, da Elias har været syg hele ugen og hun lige ville sikre sig først, at vi havde husket på, at hun har fri i morgen og dernæst sige, at på mandag skal de ikke i legestue... Men hun spurgte da til Elias, hvordan han havde det og så sagde hun, at hun glædede sig til at se os igen :blink

Så vi er spændte på, hvordan det kommer til at gå, når han kommer tilbage, for nu har han jo været hjemme længe, men jeg kan godt mærke på ham (specielt i går) at han er ved at være rastløs og keder sig mægtig meget herhjemme... Han glæder sig sikkert til at komme tilbage til de andre og boltre sig...

EDIT: Det skal også lige fortælles, at han er smask midt i et ordentligt tigerspring, så vi har haft en virkelig hård uge indtil videre med meget afbrudt nattesøvn i går ville han fx først falde til ro, da han fik en ballon (som han har leget med i nogle dage) at sove med! Det er mega underligt, men der er kommet et nyt ord: MERE! og så er han så småt begyndt at lægge an til at sige både FAR og MUSIK! :D Det er fantastisk men umådeligt hårdt at skulle igennem sådan en træls udviklingsperiode... Det nyeste Elias har lært at gøre er at holde RIGTIGT på en farveblyant og så er han bare SÅ dygtig til at bygge med sit lego duplo... Mor fryder sig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det - er det blevet bedre i dp? Og er han kommet ud af tigerspringet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak det går meget bedre med dp - han har endda lige været i gæste-dp hos en han ikke kender vildt godt og det sagde han intet til! Han har været SÅ træt de sidste to dage fordi de har oplevet så meget hos hende og det har været en fryd at hente en dejlig glad men træt dreng.

Han er ikke rigtig længere tilbageholdende overfor fremmede... så sent som i går sagde han hej og vinkede til en mand i bussen, som han åbenbart godt kunne lide for han smilede over hele krydderen... Det var rigtig sødt...

Elias' temperament er ikke blevet mindre - ihh hvor kan han skabe sig, hvis han ikke får sin vilje og det er bare SÅ meget øv... Hos dp er de 3 drenge og en pige og drengene tager nogle ture indimellem - specielt Elias og så ham, der er 6 måneder ældre - de kæmper lidt om at være alfa-han, hvilket er lidt sjovt for Elias er et helt hoved lavere end den anden dreng :D Men når dagen er omme og jeg henter ham, så giver de troligt hinanden kram og det er dejligt at se!

Jeg skal lige fortælle om en lidt spøjs oplevelse også. En dag, hvor Elias tog en af sine ture på vej hjem fra at handle ind, måtte jeg tale med lidt store ord til ham og sætte ham i klapvognen. Så kom der en ældre dame op bag fra og i det hun gik forbi os, så fik jeg ellers en sviner om, at man altså ikke snakkede sådan voksen-snak til en baby! Godt så dame! - ville jeg have din mening, så havde jeg nok bedt om den! Det bringer godt nok mit p.. i kog, når andre ikke bare kan blande sig uden om. Det ligger mig meget på sinde, at Elias lære, at han ikke får alt hvad han peger på og at han skal opføre sig ordentligt også når vi er udenfor hjemmets fire vægge og hvis det kræver, at jeg taler med store ord indimellem, så må det være sådan!

Men alt i alt, så er tingene tilbage til normalen bortset fra søvn og mareridt, men det håber vi går over igen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix tager også nogle ordentlig ture. Jeg er ikke i tvivl om at han er godt i gang med trodsalder/selvstændighedsalderen. Men det er jo også en fase :)

Men dejligt det alt i alt er blevet bedre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix tager også nogle ordentlig ture. Jeg er ikke i tvivl om at han er godt i gang med trodsalder/selvstændighedsalderen. Men det er jo også en fase :)

Men dejligt det alt i alt er blevet bedre :)

Sådan er det præcis også her - man er slet ikke i tvivl! Er Felix også fræk, grænsende til næsten provokerende, ved at fx laver noget, han godt ved han ikke må og når man så fanger ham i det og irettesætter ham, så griner han bare af en??? Uhhhh det gør Elias og på én måde er det jo død frækt og charmerende men det kan virkelig også frustrere mig, at det bare preller af på ham... What to do - what to do....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan er det præcis også her - man er slet ikke i tvivl! Er Felix også fræk, grænsende til næsten provokerende, ved at fx laver noget, han godt ved han ikke må og når man så fanger ham i det og irettesætter ham, så griner han bare af en??? Uhhhh det gør Elias og på én måde er det jo død frækt og charmerende men det kan virkelig også frustrere mig, at det bare preller af på ham... What to do - what to do....

Oh ja det kender vi godt. Vi tænker nogle gange om han har halm i ørene. Vi er begyndt - når han er helt aldeles grænseoverskridende og vi har sagt nej eller irettesat ham en mio gange - at sætte ham ind på værelset, bare på gulvet, lukke døren og gå. Skal lov for han forstår det ikke er ok. Han bliver ked og når vi spørger om han kan opfører sig pænt siger han ja. Så kan vi jo så bagefter diskuterer om server rigtig at gøre ved en snart 2 årig. Men han skal heller ikke køre sit eget løb. Der skal være plads til alle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER