Barbamama

Salat-inspiration

9 indlæg i dette emne

Vi kunne godt bruge lidt inspiration til gode og nemme salater i hverdagen, så vi kan få spist noget mere grønt. Det er der sikkert også andre, der kunne ;) Så skal vi ikke dele? :balloons

Herhjemme er favoritten en salat bestående af:

Fintskåret icebergsalat + karse + fintrevet squash + fintrevet agurk

Og så tomat + løg + salt og peber.

Og så den helt klassiske råkostsalat med revne gulerødder + æbler + citron + rosiner

:mam

Hvad spiser I af salat?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi spiser meget blandet og lige hvad der kommer til mig af inspiration.

Igår bestod salaten af: salat mix, granat æble, jordbær, brød croutoner og salat-nødde-mix (fra Føtex med græskar kerner, peanuts osv).

Overhældt med en lille bitte smule dressing af: olivenolie, citron saft og revet appelsin skal. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tænker også forskellige melon stykker, peberfrugt (rød peber sætter forbrændingen op), mango, broccoli og hvad man ellers kan finde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser allermest salat med

Spidskål, tomat, agurk, peberfrugt, æbler/appelsin/granatæble el lign, feta, oliven, nødder/kerner og friske krydderurter..

eller nogenlunde det samme, men med rå rosenkål i stedet for spidskål og nogle gange har vi revet gulerødder, squash, let dampet broccoli, hvidkål, forårsløg eller hvad vi har i køleskabet..

Jeg gider simpelthen ikke alm salat, synes det er kedeligt og smager tit af jord, så derfor bruger vi altid kål i stedet og spidskål smager ikke så skarpt, men har flere vitaminer end meget andet salat :) Og så synes jeg faktisk også det mætter bedre...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Revet rødbeder med hakkede hasselnødder. Kan evt gives et skævt vineddike og akaciehonning.

Spinat med broccolibuketter (bare lige overhældt med noget kogende vand), salattern, olivenolie, citronsaft, salt og friskkværnet peber.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke fan af iceberg og lignende salater - synes det er dødsygt, smager kedeligt og giver ingenting, fordi det mest er vand.

Jeg har derfor efterhånden samlet en håndfuld gode salater med mere bid i :)

Asparges/æble-salat

Grønne asparges

Æbler

Cherrytomater

Spæde salatblade

Parmesanost

Bacon i tern

Rist bacon, blanchér asparges, skær det hele i passende stykker og bland sammen. Riv parmesan i flager. Hæld evt. en olie/eddikedressing med honning og sennep over.

Bønne-tomatsalat

Grønne bønner (helst friske, men frosne går også fint)

Cherrytomater (eller San Marzano)

Syltede hvidløg

Feta/salattern

Nip og blanchér bønnerne, skær cherrytomaterne i både og arranger det hele i et fad.

Spidskålssalat

Spidskål (det skal man ikke kimse af - er meget enig med FruSP :))

Frisk spinat

Tranebær

Mandler

Hak spidskål, spinat og mandler og bland det hele sammen.

Spidskåls-mangosalat

Spidskål

Frisk spinat

Blomkål (rå)

Mango

Avocado

Mandler

Feta

Hak/skær alt grønt ud i små stykker.

Rist mandler på en pande til de ”popper” lidt.

Bland salaten sammen.

Især spidskåls-salaterne er der godt med mad i, så der spiser vi ikke ris eller pasta.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blomkålssalat med perlespelt er også godt :) Har også lavet den uden blomkålen med succes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode! :super Tak for inspirationen!

Tror da jeg skal have fat i noget spidskål :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fintsnittet spidskål og gulerodssalat er også genialt og så med en lækker yoghurtsdressing på, så køre den derudaf ;)

Ellers blander jeg lige hvad jeg finder på, fx lavede jeg for nylig denne salat til min veninde, som kom på frokostbesøg:

Rucola med frugter:

½ bakke Rucola

1 blomme

1 pære

lidt hjemmelavet brombærsirup

en håndfuld hjemmelavet granola

Du kan se billede og opskrifter på min blog her: Agnethe - about a girl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER