Tinakp

Hvordan sover jeres babyer?

17 indlæg i dette emne

Skal lige høre de kloge hoveder herinde til noget ang. søvn:

(vi er jo ikke bekendt med hvordan en "normal" søvnrytme er, fordi vi har troet at vores lille datter havde kolik, fordi hun hele tiden var ulykkelig - men efter en tur ved kiropraktor fandt vi ud af, at det var pga. for stærk/stram grundtoning - længere historie, tjek evt. min mor-tråd....)

Men Elin har sovet således:

Natten til i dag:

22-4.30

Onsdag:

5.30-7.30

9.15-11.45

14-15.30

18-19.15

20.15-? (det må vi se når hun vågner....)

Nu er det jo første dag efter kiropraktor - så det kan være at det ændrer sig - men er det det man kan regne med for babyer i 1 måneds-alderen?

Eller hvordan sover jeres babyer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det synes jeg lyder som en meget god søvn i løbet af en dag. Du skal ikke regne med der er så meget rytme her i starten. Det kan ændre sig fra dag til dag. Jeg tror først ronja fik rytme omk hun var 4 mdr. Og der ændrede den sig stadig en del indtil hun ramte de 9,5 mdr. Og den har holdt rimelig godt indtil nu hvor hun er 13 mdr :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hmm.. Det er jo ret forskelligt fra dag til dag.

Karla har rimeligt faste sovetider om natten, men i løbet af dagen er det meget forskelligt.

Hun starter gerne natten ved 8-9tiden, hvor hun sover til omkring kl. 1. Hvis hun ikke har sovet så meget om dagen strækker hun den gerne til kl. 3.

Så er hun vågen en times tid, hvorefter hun sover 2-3 timer til 6-7-tiden. Her putter vi gerne til omkring kl. 10-12 stykker, hvor vi måske er vågne, måske putter.

Det er meget forskelligt, hvordan hun sover i løbet af dagen. Hun tager gerne en god lur på 4 timer eller et par lure på 1 -1 1/2 time. Det afhænger af, om vi er hjemme eller ude, og om hvornår hun får mad, da hun gerne falder i søvn i forbindelse med et måltid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan desværre ændre sig fra dag til dag. Der er så mange ting der kan spille ind. Det har der ihvertfald været her. Det kunne eks være Mavekneb eller for mange indtryk i løbet af dagen (=overtræt sensitiv lillemand som resultat)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Agnes er små 3 uger og hun spiser hver 3.-5. time om natten og hver 2.-4. time om dagen, ialt ca 7 gange. Er vågen 1/2-1 1/2 time i forbindelse med måltiderne, er dog vågen 2-2 1/2 time et par gange om dagen. Der er ingen rytme overhovedet.

(krydse fingre og banke under bordet) så er hun sjældent meget ulykkelig længere tid af gangen, kun når der er en prut på tværs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes bare at det er lidt svært - for nu faldt hun i søvn kl. 20.15 - og det ville være træls hvis hun tog en lang søvn nu, i stedet for i nat. Men samtidig er jeg også lidt imod at vække hende.... men har overvejet at gøre det når hun har sovet 3 timer - altså 23.15...og amme hende og så håbe på at hun vil den lidt længere søvn i løbet af natten.... men igen, når de er så små er det jo ikke rigtig til at sige, hvordan de har tænkt sig at sove...

Men har virkelig brug for råd - ?????!!!

Måske at det er skørt at spørge om, men hvis ikke herinde - hvor så? loveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil ikke vække Camille når hun sover.. Har gjort det to gange, og det har været fordi hun havde sovet i mere end 7 timer, og vi skulle afsted :rolleyes

Jeg ville hoppe i seng, og sove med hende, fremfor at vække hende :)

Camille sover utrolig forskelligt.. Nogle dage, sover hun praktisk talt ikke..

Men nu er jeg begyndt at lægge hende, når hun har været vågen i 2 timer.. Men hun sover sjældent mere end 30-45 min. (i dag har så været en god sovedag, med 3 lange lure på mere end 45 min!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil ikke vække Camille når hun sover.. Har gjort det to gange, og det har været fordi hun havde sovet i mere end 7 timer, og vi skulle afsted :rolleyes

Jeg ville hoppe i seng, og sove med hende, fremfor at vække hende :)

Camille sover utrolig forskelligt.. Nogle dage, sover hun praktisk talt ikke..

Men nu er jeg begyndt at lægge hende, når hun har været vågen i 2 timer.. Men hun sover sjældent mere end 30-45 min. (i dag har så været en god sovedag, med 3 lange lure på mere end 45 min!)

Tak for det hurtige svar! Det er egentlig også det jeg hælder mest til.... men det er altid lige rart at høre havd andre har erfaringer med....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vækker ind i mellem Agnes men om natten kun hvis hun sover længe. Sp har sagt hun skal have mad mindst hver 5. Time om natten (og hver 4. Om dagen) men jeg har også haften lidt bøvl med amningen til at begynde med.

Ville ikke vække hende for at redde min nattesøvn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grunden til at jeg overvejede det var fordi sp sagde at man gerne måtte vække dem efter 3 timer, for at rette søvnen bedre ind... men det er jeg som udgangspunkt imod...

Men det blev heller ikke nødvendigt - for hun vågnede kort tid efter.... faktisk lige præcis efter 3 timer.... det er da timing der vil noget....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grunden til at jeg overvejede det var fordi sp sagde at man gerne måtte vække dem efter 3 timer, for at rette søvnen bedre ind... men det er jeg som udgangspunkt imod...

Men det blev heller ikke nødvendigt - for hun vågnede kort tid efter.... faktisk lige præcis efter 3 timer.... det er da timing der vil noget....

Dygtig pige.

Troede ikke de havde nogen rytme endnu, så jeg ved ikke lige hvad der er at rette ind. Men måske senere det er en bedre idé.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dygtig pige.

Troede ikke de havde nogen rytme endnu, så jeg ved ikke lige hvad der er at rette ind. Men måske senere det er en bedre idé.

Det snakkede vi også om herhjemme til aften, da spunken ikke ville sove.

Man læser og høre alle steder at baby ingen rytme/rutine har omkring søvn det første stykke tid og alligevel opfordres man til at lave nogle meget faste rutiner. Men hvorfor skal jeg sidde og hold kæft i mørket, hvis hun er fuldstændig ligeglad med hvad der er dag og nat...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grunden til det er at de udvikler sig lynhurtigt - fra den ene dag til den anden sov Camille igennem. Du skal lærer barnet at der er forskel på nat og dag - de kender ikke forskellen og hvis ikke du lærer dem at om natten spiser og sover man kun, så kan det blive en lang kamp om nogle uger.. Jeg tror det er dumt allerede at "rette" søvnen., men har heller aldrig haft det behov, da Camille jo havde lært at kende forskel på nat og dag, da hun begyndte at sove igennem..

Min sp har sagt at vi kun om dagen må vække hende, og kun hvis det om dagen er mere end 4-6 timet siden hun har fået mad. Min sundhedsplejerske mente endda at vi ikke skulle pusle om natten, da hun stadig vågnede.. Det var faktisk kort efter vi stoppede med det, hun begyndte at sove igennem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grunden til det er at de udvikler sig lynhurtigt - fra den ene dag til den anden sov Camille igennem. Du skal lærer barnet at der er forskel på nat og dag - de kender ikke forskellen og hvis ikke du lærer dem at om natten spiser og sover man kun, så kan det blive en lang kamp om nogle uger.. Jeg tror det er dumt allerede at "rette" søvnen., men har heller aldrig haft det behov, da Camille jo havde lært at kende forskel på nat og dag, da hun begyndte at sove igennem..

Min sp har sagt at vi kun om dagen må vække hende, og kun hvis det om dagen er mere end 4-6 timet siden hun har fået mad. Min sundhedsplejerske mente endda at vi ikke skulle pusle om natten, da hun stadig vågnede.. Det var faktisk kort efter vi stoppede med det, hun begyndte at sove igennem :)

Ikke pusle om natten? Heller ikke når der er lortebleer?

Herhjemme har frøen så meget gang i maven at der faktisk er lorteble mellem hver amning - og somregel af den store fyldte slags.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke pusle om natten? Heller ikke når der er lortebleer?

Herhjemme har frøen så meget gang i maven at der faktisk er lorteble mellem hver amning - og somregel af den store fyldte slags.

Årh, jo selvfølgelig bonusbleer ;) Camille laver kun en bonusble om dagen, og den kommer aldrig om natten :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har mere vaeret opmaerksom paa at have en rutine, der hedder "spise, lege/snakke/hyggepusle, sove" og saa har jeg kigget paa mit barn og lagt ham til at sove, naar han har vaeret treat og ladet ham spise yderligere, hvis han har vaeret sulten. Ikke saa meget en rutine efter klokken, udover at vaagentid ikke har vaeret for laenge, aka, halvanden, maks to, timer.

Jeg vaekkede kun Noah paa hospitalet, ellers ikke, selvom han var en lille fis og gerne skulle spise hver 2.-3- time og der saa engang imellem gik 4 timer.

Noah har siden selv rettet ind til nogle nogenlunde tidspunkter, men jeg holder ham ikke op paa dem, hvis ikke han virker soevnig og jeg vaekker ham absolut ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er vi ved at være inde i en god natte rytme, dagen kan variere noget, men der kikker jeg også meget på om han er træt eller ikke.. og det er også meget forskelligt om han er sulten efter 2 eller 3 timer... men Silas starter natten ca. 20.30 og sover så til 03.00 ca. hvor vi er oppe til kl 04,00/04.30 og får noget at spise, ren ble, og ligger i vuggen og brokker os over at vi skal sove igen.. men når han så falder i søvn igen så sover han til 07.00/07.30 og sådan har han gjort små 2 uger nu, hver nat. så det er ok, jeg arbejder dog på at få nedjusteret vågentiden om natten..

om dagen tager han som oftest 2 små lure i løbet af formiddagen, og så har han nogle vågne timer omkring og lidt over middag... og ved 13.30/14.00 tiden, tager han så en lang eftermiddagslur og vågner igen omkring kl 16. derefter er han mere eller mindre vågen indtil han går i seng der kl 20.30..

Idag har han dog en sovedag, og de sidste 2 måltider, har han kun spist det halve af hvad han plejer, og så er han faldet i søvn... normalt er han vågen et stykke tid efter han har spist... men ikke idag... er lidt bekymret.. men han har vel bare brug for søvn.. han virker ikke umiddelbart syg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER