Guest cmbk

Babysvømning uden instruktør

23 indlæg i dette emne

Er det noget man skal lade være med?

Havde egentligt tænkt mig, at den første gang bare skulle være et kort besøg på maks 15 minutter, og intet andet end et dyp i vandet :)

Hvad gør I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg meldte mig til babysvømning, da jeg meget gerne ville have noget der holdt mig fast i at få taget afsted.

Men ellers ville jeg da bare låne en bog om babysvømning, kigge i den og så tage afsted ;)

Men hvis det kan hjælpe, så er det vi laver:

  • Blide bevægelser i det hele taget, så barnet lærer at være rolig og naturlig i vandet
  • Side til side
  • Frem og tilbage med ansigtet mod mor
  • Rundt i cirkler (mor drejer rundt om sig selv) først på mave og så på ryg
  • Ligge barnet på ryggen og lade det "svømme" i slange bevægelser ned gennem længden af bassinet
  • Dyk - tæller til tre, mens man har øjekontakt med barnet (hvis det gider) og løfter det op hver gang man siger et tal. Og så er det lige ned og op til et dejligt kram af mor :)
  • Holder barnet i hænderne og lader det ligge på ryggen i vandet mens man lader svømme i slange-bevægelser eller cirkler.

Hmmm....kan ikke lige huske andet lige nu...

Ellers bruger vi nogle gange en badering og andet gøjl.

Håber det kan hjælpe og synes bare du skal tage afsted hvis du har mod på det :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager selv i svømmehallen uden instruktør og det er gået helt fint :balloons Lise er en rigtig lille vandhund.

Du kan sagtens klare det alene. Der er dog en af de ansatte i svømmehallen som er uddannet babysvømme-instruktør, så hende har jeg spurgt til råds, når hun var til stede.

De bedste råd hun har givet mig er:

- SMIL og slap af! Også selv om baby sluger lidt vand og hoster, smil og vær glad, så du signalerer overfor baby at der er intet at være bange for.

- Vær kun kort tid i vandet de første gange - ca. 15 min. Så kan du langsomt efterhånden øge tiden. Vi er ca. i vandet 30 min med Lise nu.

- Dyk endelig med baby, deres medfødte lukke-refleks gør at de ikke drukner. De kan dog godt sluge lidt vand i starten indtil de lærer at lukke munden inden de ryger under vandet, men vær ikke bange for dette - der sker ingenting ved det andet end baby lige hoster lidt. Den bedste måde at dykke på er at have flere faste og tydelige signaler HVER gang du dykker. Jeg holder Lise foran mig og skaber øjenkontakt og fortæller hende at vi skal dykke. Så løfter jeg hende op og ned i vandet imens jeg tæller højt til 3 - ved 4. løft siger jeg tydeligt "Og dyk!" og så dykker jeg hende vandret ned i vandet (så hun ligger på maven) og fører hende op igennem vandet op til mig igen. Så smiler jeg og roser hende og bevæger mig med det samme rundt i vandet med hende, så hun ligesom bliver distraheret.

Det tog ikke mere end 3 dyk før Lise var klar over hvad der skulle ske når jeg startede på signalerne og hun begyndte at snappe let efter vejret for at forberede sig på dykket. Nu hvor hun har dykket maaaaange gange lukker hun flot både øjne og mund inden hun ryger under og hun storsmiler og GLÆDER sig til at dykke!

Dyk max 1-2 gange de første 2-3 gange i er i svømmehallen. Så øger i det med et ekstra dyk til i tilsidst dykker minimum 6-7 gange ved hvert besøg eller efter lyst.

- Når baby begynder at føle sig tryg i vandet og får interesse for ting omkring sig, så tag legetøj med ned i vandet, som baby kan gribe efter og sutte på.

- Når baby virker tryg i vandet kan i prøve at "ræse" gennem vandet med baby liggende på maven i overfladen. Lise ELSKER det :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke lige om det er helt klart i mit indlæg...men jeg holder hele tiden på baby og giver ikke slip. Det er ikke sådan at min 4 måneders pige selv svømmer rundt :rolleyes

Forresten så varer en lektion 30 min og det plejer at passe meget godt med hvad hun gider/kan klare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tuuusind tak for de gode tilbagemeldninger. Det lyder jo rigtig fint!

Så tror jeg faktisk bare at Caroline, min søster og jeg tager en tur i svømmehallen i løbet af næste uge. Bare en kort tur :) Nu kan jeg så heldigvis se, at Caroline elsker at komme i bad og vi plasker allerede godt i vandet. Jeg elsker heldigvis også vand, så jeg er helt sikker på at det bliver en god tur :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:loveshower Dejligt!

Forresten selvom Lise ELSKER at være i svømmehallen og i vandet, så bliver hun typisk pylret bagefter, fordi hun bliver træt og sulten. Så jeg prioriterer altid at få hende badet og i tøj direkte efter vi er kommet op af vandet og så sætter jeg mig og ammer hende inde i svømmehallen mens jeg stadig har badetøjet på. Først når hun så enten er faldet i søvn eller er mæt og tilfreds, så går jeg selv i bad osv. Bare et godt råd :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tuuusind tak for de gode tilbagemeldninger. Det lyder jo rigtig fint!

Så tror jeg faktisk bare at Caroline, min søster og jeg tager en tur i svømmehallen i løbet af næste uge. Bare en kort tur :) Nu kan jeg så heldigvis se, at Caroline elsker at komme i bad og vi plasker allerede godt i vandet. Jeg elsker heldigvis også vand, så jeg er helt sikker på at det bliver en god tur :loveshower

Dejligt at I tager afsted :D

Jeg havde også min søster med første gang og det var dejligt at have en med til at hjælpe og støtte :)

Hvis det er, har jeg lavet en liste til mig selv over hvad jeg skal have med, som jeg kan lægge herop? :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Super tråd! Synes godt nok babysvømning er dyrt!! Så hvis man kan låne en bog om det på biblioteket og få gode råd herinde fra, og så selv få en fantastisk oplevelse, så er det da vejen frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne staa til raadighed i traaden, hvis der er nogle spoergsmaal.

Jeg har undervist i babysvoemning i flere aar og skal snart igang igen med min egen lille baby Noah loveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det pænt af dig søde Camilla :)

Hvad vil du anbefale til den første tur i svømmehallen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det pænt af dig søde Camilla :)

Hvad vil du anbefale til den første tur i svømmehallen?

Oeh, det er jo et bredt spoergsmaal wink.gif

Mener du ting at have med eller hvad man skal goere eller lave?

Foerste gang har jeg altid anbefalet at lave saa lidt som muligt i vandet og lade tryghed vaere noegleordet. Det er ikke saa lidt bare det at vaere i det store vand og nye omgivelser, men de fleste babyer synes det er sjovt, naar de foerst er i vandet og lige har orienteret sig omkring. Baby skal vaere rask og veltilpas som udgangspunkt. Jeg har altid anbefalet 10-15 min. eller indtil baby virker traet og altid op, hvis baby bliver ked af det og det ikke lige gaar hurtigt over. Altid amme eller give mme efter svoemning, for de sluger oget klorvand og det er ikke rart uden at faa lidt mam i maven bagefter.

Baby paa maven i vandet: Hold baby under armene med tommel- og pegefinger, resten af haenderne under baby og haandledene samlet under babys hage lige over vandoverfladen. Paa den maade er der fuld kontrol med luftveje og vand. Vaer selv nede under vandet i oejenhoejde med baby og hold en god, smilende kontakt. Saa kan baby traekkes gennem vandet, du kan synge og blaese bobler i vandet.

Baby paa ryggen: hold baby bag nakken med den ene haand, der kan baby ogsaa traekkes igennem vandet og man kan give fusserne lidt modstand, hvis baby lige skal aktiveres lidt i vandet. Nogle babyer er lidt dovne, andre spraeller loes. Paa den maade kan den anden haand ogsaa bruges til at holde et farvestraalende stykke legetoej over ansigtet, koere det fra side til side osv, for at stimulere til at foelge legetoejet med oejnene.

Mere ville jeg ikke goere, hvis ikke man vil dykke foerste gang. Nogle vil gerne, andre vil helst vente til anden gang... jeg synes begge dele er helt rigtige.

Jeg vil gerne beskrive dykning i deetaljer, hvis det er.. men nu er Noah vaagen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Huskeliste til svømning

- Badeble

- Baby håndklæde x2

- Hue til baby efter svømning

- Pusletaske (tager bare et sæt skiftetøj, 2 bleer, plastikpose og vådservietter med)

- Lift/autostol? (nogle har liften med, hvilket er meget smart, så man har et sted at ligge barnet. Jeg synes dog jeg får for meget at slæbe, så jeg bruger en af svømmehallens klapvogne. Men du kan jo tjekke om de har klapvogne hvor du skal hen)

- Badedyr

- Creme? Shampoo?

- (Amme)badedragt/bikini

- Handklæde til mor

- Ekstra kontaktlinser (jeg er blind uden, så ville være lidt øv, hvis jeg mistede en af dem i vandet. Men det er ikke sikkert du har brug for det ;))

- Hårbørste

- Shampoo + balsam

- Vandflaske

- Billetter

- 20'er til skab

- Plastikpose til vådt badetøj+håndklæder

Har opdelt det i "baby", "mor" og "andet/ekstra" med mellemrummene. Det jeg har sat i kursiv er noget jeg ikke lige selv tager med eller som du ikke nødvendigvis har brug for.

En anden grund til jeg ikke tager lift med er at jeg kommer i bil, så det ville være synd at lade hende falde i søvn i liften for derefter at flytte hende over i autostolen - for hun vågner altid... <_< Men hvis du bor tæt på og ikke kommer i bil, kan du (hvis du har) tage en vikle/bæresele med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camilla: Har du nogle gode øvelser man kan lave til at hjælpe baby med at strække benene ud? For Laura har altid sine ben bøjet/trukket op under sig <_< Og sin næve i munden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt at det er en god ide at puste baby i hovedet inden man dykker dem :) Fordi de så automatisk lukker øjne og mund :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laura vil straekke sine ben, hvis du giver hende modstand under foedderne. Altsaa hvis du har hende liggende paa ryggen med den ene haand under hendes nakke(din hoejre er nok bedst, hvis du er hoejrehaandet). Med den anden kan du med flad haand trykke hende under foden og give hende modstand. Saa vil hun formodentlig straekke benet. Det har jeg oevet med mange moedre og deres babyer og der er faktisk mange babyer, der skal aktiveres i vandet.

Edit: du kan ogsaa bruge kanten, selvfoelgelig med lidt forsigtighed - maaske synes hun det er sjovt at satte fra der og det kan jo ogsaa goeres til en leg.

Hvis du kan, saa loeft dit ene ben op, saa hun kan saette af paa det, naar du holder hende lodret. Du kan loefte hende op og ned lodret i vandet, saa hun rammer dit laar. Det er samme refleks, men fin som afveksling.

Du kan ogsaa proeve, om hun synes det er sjovt at du holder hende med begge haender bagfra, naar hun ligger paa ryggen. Proev evt. bare at holde hende om hovedet og snak og smil, saa hendes krop er helt fri - jeg ved ikke, om det virker for hende, men du kan godt traekke hende ligesaa stille gennem vandet saadan, saa hun maaske vil lade sig drive lidt mere afslappet.

Kan du tage noget vandlegetoej med, som hun kan holde fat i? Saa kan naeven maaske aktiveres paa en anden maade :)

Du maa gerne skrive, om det fungerer for jer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt at det er en god ide at puste baby i hovedet inden man dykker dem :) Fordi de så automatisk lukker øjne og mund :)

Det er en refleks, som man kan benytte sig af, bum, bum., er det de foerste maaneder? Jeg har ikke brugt at puste dem i hovedet, men man kan godt bruge det... det vigtigste er at goere det samme hver gang og at vaere glad og smilende baade foer og efter, ogsaa selvom baby ikke er helt tilfreds de foerste gange, maaske hoster lidt eller bare er lidt paf.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig pustet Lise i hovedet inden vi dykkede og hun har aldrig været ked af det efter et dyk - også selv om hun i starten slugte lidt vand, som hun lige skulle hoste op. Men man kan sagtens, det står også i den bog jeg har om babysvømning, men det vigtigste er bare at have et fast ritual HVER gang, så baby hurtigt lærer at kende det.

Noget andet hende instruktøren i min svømmehal fortalte mig er, at man skal altid bevæge baby rundt i vandet med hovedet først og ikke med fødderne først. Dvs hvis du holder baby foran dig, hvor det ligger på maven med ansigtet mod dig, så skal du selv gå baglæns gennem vandet og omvendt hvis baby ligger på ryggen med hovedet væk fra dig.

Og så kan man så også bevæge baby sidelæns.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt med alle de gode råd :lovebk

Synes det er meget forskelligt hvornår de forskellige svømmehaller anbefaler man kan starte med babysvømning.

Hvad siger I piger, hvor gammel skal bebs være?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede da Lise var 3 mdr, det var en fin alder sagde instruktøren (og synes vi også selv).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De kan starte, naar navlen er helet, de er over 4 kg og trives. Vandet skal bare vaere mellem 34 og 35 grader varmt.

Vi plejede nu at sige fra de er 6-8 uger, saa er de mere robuste, men moderen skal jo ogsaa vaere helet og det tager de der 6-8 ugerwink.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en refleks, som man kan benytte sig af, bum, bum., er det de foerste maaneder? Jeg har ikke brugt at puste dem i hovedet, men man kan godt bruge det... det vigtigste er at goere det samme hver gang og at vaere glad og smilende baade foer og efter, ogsaa selvom baby ikke er helt tilfreds de foerste gange, maaske hoster lidt eller bare er lidt paf.

Annas svømmeinstruktør brugte det trick og det virker altså! Jeg gjorde det på Anna, da vi endelig kom afsted igen, da Anna var 8mdr og det virkede stadig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annas svømmeinstruktør brugte det trick og det virker altså! Jeg gjorde det på Anna, da vi endelig kom afsted igen, da Anna var 8mdr og det virkede stadig :)

Ork, det virker, ingen tvivl om det, men jeg har ikke brugt det... Men det er slet ikke forkert og saa fint, at det stadig virker for Anna :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER