LykkeV

Hjælp..Nok mælk??

10 indlæg i dette emne

Jeg er virkelig i kæmpe dilemma! Jeg er bekymret for, at jeg ik har mere/nok mælk til min datter på 8 uger. Dog synes jeg alligevel, at visse ting taler for at jeg har - jeg kan bare ik få det til at hænge sammen.

Jeg har fuldammet min datter fra fødslen og der har aldrig været problemer. Jeg har malket ud 2 gange, hvoraf den ene gang var pga spændte bryster (omkring 3 ugers alderen). Det har også været en nødvendighed med ammeindlæg. Hun har fra 3 ugers alderen bøvlet med luft i maven..men ik mere end jeg kun brugte sukkervand til hende. Prøvede også Biogaya uden held. Hun er de seneste 4 dage begyndt på at få nogle mega hysteriske anfald - især når hun bliver lagt på ammepuden og skal have bryst. Hun skriger som bare pokker..sutter lidt...og skriger som bare pokker igen! Jeg troede først det var maven..men hun vrider sig ikke under disse anfald, så tror alligevel ikke at det er maven. Jeg malkede ud forleden, da hun skulle passes ude et par timer..og jeg kunne dårligt malke noget ud. Det blev kun til ca 5 ml på begge bryster!? Og hun havde ikke lige spist :-( derfor faldt min tanke på, at jeg ik har nok mælk. Det skummer dog med mælk om hendes mund, hun gylper fint og til tider meget og når jeg prøver at få mælk ud mellem to fingre står det også fint ud af brystet.

Hvad kan hendes anfald skyldes?? SP mente der var fin mælk..og hendes vægt er også fin.

Stopper brystet med at producere nok mælk fra den ene dag til den anden..og kan det passe det kun er et enkelt måltid som der ik er nok til? Det er på forskellige tidspunkter af døgnet og det er langt fra hver eneste måltid som er et problem. Hun virker mega træt efter sine anfald og somme tider før, men sover også fint flere gange i løbet af dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Noah kan blive en smule arrig paa brystet i tre tilfaelde:

- han er ikke sulten

- han er faerdig med at spise, men bliver vred over at der kommer maelk ud, naar han nu bare gerne vil ligge der og sutte(kan loeses med sut og ellers lade ham vaere der)

- maelken loeber aaalt for staerkt til ham(kan loeses ved lige at malke lidt ud manuelt foerst, saa toppen er taget for ham og maelken loeber lidt roligere for ham. Desude har jeg et saerligt "vildt" bryst og det faar han ofte, naar han er hammersulten og det andet, hvis jeg ved, det bare er en lille taar. Ellers ligeligt fordelt paa begge bryster)

Det tager lidt tid at laere at malke ud, og jeg kan altsaa (heller?) ikke altid faa det til at fungere... saa kommer der kun 10-20 ml, selvom jeg kan maerke, der er en masse derinde. Det hjaelper mig at goere det om aftenen, inde i ammehjoernet, helt i ro. Foerst vasker jeg fingre, saa brystvorter, saa malker jeg 8-10 strint ud manuelt, saa laegger jeg meget varm klud paa 4-5 gange. Saa skal jeg "kilde den ene brystvorte" og saa kan jeg begynde at malke ud, mens jeg slapper af og forestiller mig at maelken stroemmer til... Maaske du bare skal opoeve evnen unsure.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Htm..det lyder besværligt mht udmalkningen. Men det kan godt være man skulle øve sig lidt mere eller gøre mere ud af det.

Jeg snakkede med en veninde, som egentlig fik det hele til at lyde meget logisk plus hun havde prøvet noget lignende. Hendes søn havde appetitspring og hun kunne ik følge med med mælkeproduktionen. Så sønnike fik også hysterianfald i løbet af dagen. Hun gav ham bryst og dernæst en flaske, som han sluprede i sig. Dermed fandt hun ud af at hun ik producerede nok mælk. Hun fik at vide af SP at hun skulle lægge ham til så ofte som muligt og ellers malke hver 1,5 time og også supplere med en flaske i ny og næ. En til to uger senere skulle hun gerne have fået stimuleret sin mælkeproduktion, så hun kunne følge med sønnike. Så dét må jeg prøve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kan det være tigerspring, altså appetit springet??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Htm..det lyder besværligt mht udmalkningen. Men det kan godt være man skulle øve sig lidt mere eller gøre mere ud af det.

Jeg snakkede med en veninde, som egentlig fik det hele til at lyde meget logisk plus hun havde prøvet noget lignende. Hendes søn havde appetitspring og hun kunne ik følge med med mælkeproduktionen. Så sønnike fik også hysterianfald i løbet af dagen. Hun gav ham bryst og dernæst en flaske, som han sluprede i sig. Dermed fandt hun ud af at hun ik producerede nok mælk. Hun fik at vide af SP at hun skulle lægge ham til så ofte som muligt og ellers malke hver 1,5 time og også supplere med en flaske i ny og næ. En til to uger senere skulle hun gerne have fået stimuleret sin mælkeproduktion, så hun kunne følge med sønnike. Så dét må jeg prøve.

det lyder som en god ide at prøve det, fordi det lyder som et appetit spring

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også det er et appetitspring (mængden af mælk skal sættes op fordi baby er vokset).

De er skide hårde at komme igennem, men du skal bare blive ved og ved med at lægge hende til.

Held og lykke :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var også hendes bud. Må prøve. Vil jo gøre alt for det lille pus. Hun skal ik gå sulten omkring :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maaske er det saa vaerd at vide, at produktionen oeges mest ved natamning... Det er ekstra haardt, men meget effektivt, viste det sig, da Noah appetitsorang foerste gang.

Du kan ogsaa, hvis du kan, malke ud fra det modsatte bryst end det, du har hende lagt til. Det skulle ogsaa gove en riiigtigt god oegning af produktionen. Op til 60 %, har jeg laest hende Helen sundhedsplejerske skrive.

Ellers bare amme, hud mod hud, drikke en masse og slappe af icon_hug.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oftest spiser hun ved begge bryster for tiden, ellers bruger jeg også dén med at malke det andet bryst ud.

Jeg synes egentlig jeg gør det som jeg plejer..men alligevel er det pludselig ik godt nok.

Har lige natammet ved begge bryster uden de store beklagelser. Puttede hende og så startede helvedet. Tog hende op og tilbød en flaske men nej. Gik lidt rundt med hende og tilbød så brysterne og her ville hun gerne have lidt. Dernæst kunne jeg så putte hende sådan nogenlunde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes allerede der er sagt mange kloge ord om appetitspring og hvordan man kan øge mælkeproduktionen, men vil også lige indskyde, at såvidt jeg kan læse i "vidunderlige uger" så er der i uge ca. 7-9 et tigerspring, hvor et af tegnene er at baby vil sutte hele tiden, også selvom de ikke er sultne, dvs. de "forlanger" at blive lagt til, men slipper hurtigt igen = det ser ud som om at de er sultne og ikke får nok mad :)

Håber, at det løser sig, hvadenten det er tiger, appetitspring eller lidt lavvande i mælkekassen. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER