Barbamama

app, der lærer 2-årige at stave?

10 indlæg i dette emne

Hvis man lige har set nyhederne på tv2, så har man måske set en mor, der træner sin 2-årige datter i at læse ord som "baby", "mor" og "far", og hun har så været igang med at udvikle et program til ipad også, hvor børn helt ned i 2 års alderen kan lege sig til at lære at stave. Hvad synes I om sådan en idé? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

På et tidspunkt så jeg et meget interessant program omkring venstre og højre hjernehalvdel og deres funktioner... før børn lærer at læse og regne og den slags, så bruger de meget højre hjernehalvdel hvor bl.a. fantasi og kreativitet udvikles, men så snart man lærer at læse så bliver venstre hjernehalvdel dominerende, og det kan derfor være svært at udvikle ens kreativitet og den del af os selv som kan tage let på tingene og bare nyde øjeblikket...

i programmet lavede de et lidt sjovt forsøg, hvor en lidt deprimeret dame fik dækket det højre øje til mens det andet så ud i lyset, da den venstre kropshalvdel er forbundet til den højre hjernehalvdel, fik hun dermed stimuleret den højre halvdel via lyset og kom faktisk i meget bedre humør og følte at livet var mindre "seriøst", omvendt blev hun trist da det venstre øje blev dækket til og højre ikke var.

konklusion: jeg vil ikke pumpe mine børn til at lære at læse før højst nødvendigt, fordi jeg synes de skal have størst mulighed for at være useriøse og udvikle deres kreativitet og leg før livet bliver alt for vigtigt og fyldt med orden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enig med Fru Holden

Samt hvorfor har vi så travlt med at lave/ producere "elite" børn

Personligt bliver jeg glad hvis August er i harmoni med sig selv en glad dreng om har empati. Den uddannelse han på given tidspunkt drømmer om og kan klare sig selv.

Så er min opgave klaret som forældre, hvorfor skal en 2 årrige stave, de kan jo knap nok snakke på det tidspunkt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enig med Fru Holden

Samt hvorfor har vi så travlt med at lave/ producere "elite" børn

Personligt bliver jeg glad hvis August er i harmoni med sig selv en glad dreng om har empati. Den uddannelse han på given tidspunkt drømmer om og kan klare sig selv.

Så er min opgave klaret som forældre, hvorfor skal en 2 årrige stave, de kan jo knap nok snakke på det tidspunkt?

Jeg er helt enig :) Med jer begge :)

Kan slet ikke se hvorfor en 2 årig skulle kunne læse; Det har de overhovedet intet behov for..

Jeg er klart fortaler for at man tidligt begynder med rim og remser, tælle-sange osv.. Men de sange og remser støtter jo også børnenes kreativitet og sprog..

Der er jo børn i 0-1. klasse, som endnu ikke er parat til at lære og læse og skrive, så tvivler virkelig stærkt på en på 2 er det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stiller mig også meget kritisk overfor en app, der skal lære børn at læse, skrive eller stave. Nu har jeg godt nok ikke selv set app'en, så jeg ved ikke hvordan den virker. Jeg synes heller ikke at man skal lære 2-årige at stave, men jeg synes godt at man kan lære dem, at bogstaver sat sammen, danner nogle ord, der giver en helt bestemt mening. Selvom man ikke lærer børn at læse, har de meget tidligt kontakt med skriftsproget, fx når der bliver læst højt for dem. Jeg tror ikke at barnet lærer særlig meget ved at sidde med en iPad selv, som skal lære dem at stave ligesom barnet heller ikke kan lære at tale alene. Det skal være en social aktivitet, der foregår sammen med barnet.

Hvis I er interesserede i at læse mere om førskolelæsning og om, hvordan man som forældre kan gøre det til en social og hyggelig aktivitet sammen med barnet, kan I læse nedenstående artikel. Den kommer fra et tidskrift om forskning i læsning og kommer med nogle rigtig gode forslag til nogle aktiviteter man kan lave sammen med sine børn :) Jeg synes bestemt heller ikke at man skal forsøge at udvikle sine børn til små genier som MLM siger, men jeg synes tilgengæld heller ikke at skolen skal have monopol på at lære børn skriftsprog. Børnenes interesse for de små krøllede symboler, som betyder alt muligt forskelligt starter langt før, de starter i skole. Og det synes jeg da man som forældre skal udnytte - mødet med skriftsproget skal være sjovt, hyggeligt og socialt.

http://www.videnomlaesning.dk/wp-content/uploads/Kjeld_Kjertmann1.pdf

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke selv hvor jeg selv står i forhold til app'en...

Jeg synes det er rigtig fornuftige argumenter imod, at børn skal være små genier og at de ikke skal paces til at være skoleelever når de er helt små, og at de skal være kreative og useriøse.

Men jeg tænker samtidig, at man vel også kan være kreativ med ord og bogstaver (i høj grad endda!) og at det også sagtens kan være en leg - som så bare som "bonus" forbereder dem til skolen og lignende?

Så længe barnet morer sig kan jeg egentlig godt tænke at argumenterne imod sådan en app kun holder i teorien. Pigen i udseendelsen omkring den der app virkede i hvert fald til at være absolut underholdt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender ikke app'en og har heller ikke set programmet.

Men jeg arbejder med det skrevne ord som dagplejer :)

Har f.eks. et vendespil hvor der er et billede af mor på den ene side og så står der 'mor' på den anden. Der er 3 - 5 billeder i hvert spil.

Så ligger de med ordsiden opad - og min egen datter på 2½ tog de ikke engang 5 minutter at lære mor, far og Frida :)

Har også andre vendespil, f.eks. med farver, dyr, maskiner osv.

Men som alt andet læring i den alder - så er det på børnenes præmisser og leg ikke træning.

De lærer ikke at læse ordene delt op i bogstaver som børnene i skolen gør, men de ser ordet som et billede. Lige som vi voksne kan skrive et ord forkert og opdager det er skrevet forkert fordi det SER forkert ud.

Jeg ser intet forkert i at børnene lærer at genkende ord, lige som de også lærer at tælle til ti og kende farverne inden de skal videre i børnehave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender ikke app'en og har heller ikke set programmet.

Men jeg arbejder med det skrevne ord som dagplejer :)

Har f.eks. et vendespil hvor der er et billede af mor på den ene side og så står der 'mor' på den anden. Der er 3 - 5 billeder i hvert spil.

Så ligger de med ordsiden opad - og min egen datter på 2½ tog de ikke engang 5 minutter at lære mor, far og Frida :)

Har også andre vendespil, f.eks. med farver, dyr, maskiner osv.

Men som alt andet læring i den alder - så er det på børnenes præmisser og leg ikke træning.

De lærer ikke at læse ordene delt op i bogstaver som børnene i skolen gør, men de ser ordet som et billede. Lige som vi voksne kan skrive et ord forkert og opdager det er skrevet forkert fordi det SER forkert ud.

Jeg ser intet forkert i at børnene lærer at genkende ord, lige som de også lærer at tælle til ti og kende farverne inden de skal videre i børnehave.

Det lyder da som et fedt vendespil, må man spørge, hvor du har det fra? :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da som et fedt vendespil, må man spørge, hvor du har det fra? :whistling

Det kan man selv lave. I den artikel jeg har linket til kommer de med forslag til, hvordan man kan bruge de skrevne ord som en del af samtalen med barnet. Og man kan sætte ord op på barnets værelse eksempelvis med "bamser" på den hylde, hvor bamserne skal være. Så lærer barnet at ordet bamser hænger sammen med de fysiske bamser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg selv lavet :)

Et billede printet ud på min egen printer og så skrevet ordet på bagsiden inden det bliver lamineret :)

Let at udvide med flere brikker efterhånden som barnet bliver ældre og får flere interesser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER