Winky

Barselsregler

13 indlæg i dette emne

Jeg skal snart sætte mig sammen m/min chef for at finde ud af, hvordan det her barsel lige kører helt præcist, og derfor er jeg ved at sætte mig ordentlig ind i reglerne. Jeg er funktionær og min kontrakt er i henhold til funktionærloven.

Jeg har sådan set styr på det meste, men der er lige en lille detalje, som jeg godt vil finde en paragraf på, for at have det sort på hvidt.

Jeg har ret til 4 ugers barsel inden forventet fødsel - den er der styr på.

Så har jeg ret til 14 ugers barselsorlov efter fødslen - den er der også styr på.

Men ... så kommer den lille krølle: Hvis jeg nu går f.eks. 2 uger over tid, så mener jeg, at jeg sådan set får foræret 2 ugers gratis orlov, idet min barselsorlov jo først starter efter fødslen og ikke kun efter den forventede fødselsdato. Men hvor står det skrevet?

Jeg regner ikke med, der bliver problemer, men jeg vil bare gerne have styr på det, så der ikke er nogle tvivlsspørgsmål :) Så håber, der sidder nogle kloge hoveder her på BK :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg mener så ikke du får de 2 uger foræret, de vil bare blive "fratrukket" i den anden ende. Så vidt jeg er orienteret, har kvinden ret til 4 uger før og 14 uger efter fødsel. Herefter er der 32 uger, som mor og far kan dele, hvis de ønsker det. Hvis så hun bruger 6 uger før (føder 14 dage efter termin), vil hun ha' de 2 uger mindre i den anden ende, altså kun 30 uger, som far og mor kan dele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror nu altså min arbejdsgiver betaler mit overtid...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener ikke at de bliver fratrukket i den anden ende...hvis du føder før tid får du heller ikke de ekstra dage/uger i den anden ende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man føder før tid, vil tiden fra fødslen og frem til terminsdatoen blive regnet for sygemelding. Herefter vil man gå på barsel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fandt dette: http://www.hk.dk/stat/dit_job_og_din_loen/paa_barsel/faq_om_barsel/forkortes_min_barselsorlov_hvis_jeg_foeder_efter_fastsat_termin på HK's hjemmeside. Jeg tænker at det også kan forstås generelt :)

Tak, men jeg er dog ikke helt sikker på at offentlige og private har helt samme regler, så jeg tør ikke bruge linket som argument overfor chefen ;)

Tusind tak for jeres svar, men desværre kan jeg ikke rigtig bruge dem til noget, når der ikke er nogle "beviser" med, hvis I forstår a055.gif

Jeg har skrevet til HK og så håber jeg de kan hjælpe mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også funktionær, og fik at vide af HR-afdelingen, at barsel (ud over de fire uger før) først tæller fra fødselsdatoen. De havde sådan et hjemmestrikket dokument, der viser meddelelsespligt for diverse ting + en tidslinje med datoer for start af barsel med fuld løn, delvis løn og barselsdagpenge. Af samme grund skulle jeg oplyse datoen for min fødsel senest 8 uger efter, da det er denne dato, der tæller. Kan desværre ikke hjælpe dig med et "bevis", men det er helt sikkert fødselsdatoen, man tager udgangspunkt i som startdato for de 14 uger med fuld løn. Så rent lønmæssigt er det "bonus" at gå 14 dage over tid, meeeen mon ikke man alligevel altid helst vil slippe for det ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også fået at vide, at min barsel (efter fødslen) først begynder, når den lille er født, uanset hvornår det er. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik at vide af min tidligere chef at man skulle håbe på pg gå over tid da barslen først begynder når barnet er født men tror nu ikk lige det er det man tænker på når man når termin ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De skal jo også først have papire på hvornår man starter job igen mener det er 8 uger efter fødsel og der skal man oplyse bebsens fødselsdag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man føder før tid, vil tiden fra fødslen og frem til terminsdatoen blive regnet for sygemelding. Herefter vil man gå på barsel

Dette er IKKE korrekt! Føder man før tid starter barslen ved fødslen.. Er det før de 4uger man normalt kan gå fra, mister man blot disse uger.

Det modsatte gælder så også den anden vej, går man over tid er det blot bonus og trækkes ikke fra nogen steder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dette er IKKE korrekt! Føder man før tid starter barslen ved fødslen.. Er det før de 4uger man normalt kan gå fra, mister man blot disse uger.

Det modsatte gælder så også den anden vej, går man over tid er det blot bonus og trækkes ikke fra nogen steder.

Ja det er så sjovt nok det jeg har fået af vide

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er så sjovt nok det jeg har fået af vide

Nu har jeg selv stået der, så det er altså sådan systemet er skruet sammen.

Barsel gælder fra fødsels-dag.. Uanset om det er før eller efter termin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER