TroldeMor

At stege en bøf?

10 indlæg i dette emne

Ja, det lyder måske lidt dumt.... Men jeg kan virkelig ikke finde ud af at stege en bøf :rolleyes

Jeg synes altid de bliver enormt seje og tørre, og jeg laver stort set aldrig bøffer af samme grund, men køber hellere en hel steg, og de er altså ret dyre, og vi får aldrig spist det hele :rolleyes

Så jeg tænkte lige at jeg ville høre om i har nogle gode tips til hvordan man steger en bøf så den bliver mør og saftig?

Det gælder faktisk også for fx. kyllingfilet og koteletter.....

:tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså, kyllinge-filet der er jeg faktisk begyndt at koge dem først i husholdningsfilm. Altså: Lidt salt og peber på, rul 1 filet ind i en masse film og bind knude på enderne, så det ligner et bolche. Koges i vand i ca 15 min. alt efter størrelse. Så pakker jeg det ud og og steger det på panden et par minutter, så det lige får farve. Så bliver det ikke tørt, synes jeg.

Bøffer giver jeg kortvarigt ved høj varme, så de lige får farve og så skruer jeg ned og giver dem 2-3 minutter på hver side alt efter størrelse og hvor røde de skal være - og bruger gerne lidt energi på "skovle" det smeltede fedtstof over dem, mens jeg føler mig enormt kokke-agtig.

I en af de der Med Kniven for Struben programmer, hørte jeg Bo Beck sige, at hvis du trykker på en bøf og den føles ligesom hvis du trykker dig på kinden, så er den rød. Hvis den føles ligesom hvis du trykker dig på næsen, så er den medium og hvis den føles ligesom du trykker dig på panden så er den gennemstegt. Det er måske en meget god huskeregel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kyllingefileter og koteletter steger jeg i ovnen i en ildfast fad med lidt vand i bunden. Har en mani med at stege dem sorte ellers.

Bøffer skal helst laves på grillen. Så kan det næsten ikke gå galt synes jeg. (på nær den ene gang hvor der gik ild i dem :D)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik et råd fra en kok som virker 9 ud af 10 gange her.

vi bruger slet ikke fedststof på panden. tænder panden på max og lader den stå til den er hel varm. på med bøffen til den lige er brunet, vender den og bruner den anden side. skru så lidt ned og vend den tilbage ca 30 sek og så om igen ( dvs 2 gange på hver side) Når bøffen begynder at blive lidt hårdere end kinden (som du kan læse ovenfor) tager jeg panden af (men lader bøfferne blive på) når de begynder at føles som næsen er de spiseklar og over på tallerknen. Det fungere på perfekt herhjemme. Man skal være vågen og trykke på dem hele tiden med gaflen. Men det tager max 7 min at stege super lækre bøffer ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov så bruger vi altid en grillpanden ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

en god bøf steges et par min. på begge sider og ligges på en tallerken for at trække-uden noget over dem!!! så er de perfekte.... mange glemmer at en bøf altså lige skal have lov til at stå lidt og trække og derfor kommer du nok til at stege dem i for lang tid, og dermed bliver de seje... pøj pøj;0)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu afhænger det også af hvilket stykke kød bøffen er lavet af :)

Tykstegs bøffer er ofte sværere at stege da det er et skrøbeligt kødstykke, når jeg laver sådan nogle trykker jeg dem let, tænder en god pande på 5 ud af 6, venter til den er så varm at man brænder sig når man holder hånden henover, og lægger den på, trykker den let, så hele stegefladen rammer panden, 1 minut (ved 200 gram/1,5 cm) vend, 1 minut, vend 15 sekunder, vend 15 sekunder, af panden på en kold tallerken, hvile i 4-5 minutter ikke tildækket, krydr!

Oksefilet/Entrecote med fedtkant: tænd på 5 ud af 6, den skal være smoking hot, hold bøfferne på højkant, på fedtkanten, brun i 1,5 minut, skru ned på 4 og steg (200 gram/2 cm) i 1 minut, vend, 1 minut og af og hvile i 5 minutter, ikke tildækket, krydr

Højreb/ribeye/strip: et meget marmoreret stykke, ofte store bøffer på 300-600 gram, følg entrecote, men steg 300 gram 2,5 minut, og 600 gram 4 minutter. Skal hvile 7-8 minutter.

Mørbradbøf: afhængig om du har valgt en høj eller flad model, steges næsten som tykstegen

Det blev lidt langt, man er vel en fagnørd ;) det er stegt medium!

Ellers kan det være en fordel for jer at købe små stege: kalveculotte, dem vi sælger er mellem 600-800, et stykke oksefilet eller en chateau briand.

Kyllingefileter steger jeg enten 20 minutter ved 180 grader varmluft eller 3 minutters tid på hver side på en glohed Pande.

Generelt tror jeg folk laver disse fejl:

- kødet for hurtigt på = kødet koger og bliver kedeligt!

- for lav varme

- dårlige pander

- for lidt hviletid

Jeg bruger ofte stegetermometer til kæmpe bøffer, fx 700 gram, så det kan du sagtens gøre også i små bøffer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kyllingefileter steger jeg altid på gasgrillen. Lader den varme ordentlig op i en 5-10 minutter, og kommer så fileterne på risten, mens jeg pensler dem med en gang olie. Lader dem stege 1 minuts tid på hver side og så får de krydderier. Tror det tager en 10 minutters tid at stege dem helt perfekt. Når jeg vender dem og de er ved at blive lidt tørre pensler jeg lidt ekstra olie på dem. Det slår ikke fejl - de bliver ALDRIG tørre og er ALTID gennemstegte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Svigermor siger at man skal rive en mellemstor rå kartoffel fint og putte i dejen, så bliver de mere saftige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er i bare gode!! Tusind tak for alle jeres gode råd og tips :loveshower

Og særligt dig Louise.... Virkelig fedt med sådan nogle udførlige vejledninger :tak :sc

Nu skal jeg da til at vove mig ud i at stege nogle lækre bøffer :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER