Susse

Baby spise selv

14 indlæg i dette emne

Jeg havde for nyeligt besøg af sp til snak om babymad. Vi er endnu ikke begyndt på mos men tror ikke at der går så lang tid før vi starter...

Sp sagde så at vi allerede nu kan begynde at give hende hele ærter og majs og fx små stykker kartoffel, som hun kan sidde og pille med og spise.. Dette har jeg aldrig hørt om før, hvad har i gjort? Er jo bange for om hun får det galt i halsen og har ikke fundet noget om det andre steder... Så kan man godt starte så tidligt med den slags mad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Johan bliver 6 måneder i næste uge og indtil videre har han tygget lidt i en stav agurk en enkelt gang ellers har han rodet rundt i en skål med ærter og maj, men ikke spist dem - der ville jeg også være bekymret for, at han fik dem galt i halsen.. Men vi går først i gang med maden i næste weekend :) Jeg ville ikke selv give kartoffel så tidligt, da de let kan virke forstoppende på fordøjelsen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er jo nogen, der tror på, at børn har godt af helt at springe mos-stadiet over og spise selv fra starten. Det kaldes Baby Led Weaning, du kan evt. prøve at google det. :) Jeg kender ingen, der har erfaring med det, men synes der er lidt fornuft i NOGET af det. Dog ville jeg være meget påpasselig med præcis HVAD de fik lov at spise selv. Det er ikke længe siden jeg læste en frygtelig artikel om en lille dreng, der blev kvalt i et stykke æble :boo

Jeg tænker at ting, der enten er så store og hårde at babyen ikke bide et stykke af og få det galt i halsen (f.eks. en gulerods eller agurkestav) eller ting, der er så bløde, at de (i hvert fald næsten) ikke kan få det galt i halsen (f.eks. en ske med mos) ville være fine at give under opsyn, så de kan prøve tingene af og "opleve" maden mere. Ærter og majs ville jeg også godt turde give, hvis SP har sagt god for det, de er jo så små og alligevel "relativt" bløde :)

Det sviner dog nok lidt mere, end hvis man mader dem :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ser lige at Silje er knap 5 mdr, det meste BLW jeg har set har været henvendt til 6 mdr og opefter, jeg ved ikke lige hvor meget der sker på den måned...

Men altså f.eks. en stor gulerod, den tænker jeg fint at de kan sidde og sutte på. Den er jo så hård, at det vel næppe er anderledes end hvis de sutter på deres legetøj, men de kan opleve smag og begynde at vende sig til forskellige smage :) Der var også engang en herinde, der havde fundet sådan en slags "sut" af stof, som man kunne putte mad i... Så kunne de smage gennem den, men ikke synke noget (udover deres eget savl blandet med saft fra maden i sutten), det synes jeg også var lidt smart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna startede på skemad, da hun var 4,5 mdr. og vi startede med kartoffel/gulerodsmos :)

Det er først indenfor den sidste måned, at hun er begyndt at få rå gulerod/agurk/rød peber/æble/melon/bladselleri at gnave i. Der sker MEGET med deres mundmotorik, fra de er 4 til de er 5 mdr. og jeg ville ikke have turde lade Anna sidde selv med ærter og majs dengang! Nu, hvor hun er begyndt at kunne gnave stykker af f.eks. den røde peber, skal vi virkelig holde øje, for hun kan ikke helt kontrollere det - hun gumler på det, men det er altså også endt med, at hun har kastet op... :(

Jeg ville starte med at give hende nogen 'stave' at gnave i selv. De små danske snackgulerødder man kan få nu er gode - bare lige bid den øverste tynde del af først ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville synes, at det var for tidligt med sådan noget rigtig mad. Der er nok en grund til at man anbefaler at starte med tynd grød. Undrer mig over, at din SP har foreslået det :unsure

Men det er op til dig, hvad du føler for. Hvis du er utryg, ville jeg lade være.

Jeg ville dog ikke give gulerødder, slet ikke rå. Gulerødder er noget af det, som flest mennesker, voksne som børn, bliver kvalt i, fordi det er så hårdt, at det er svært at hoste op igen. Filippa er 1 år nu og har aldrig fået lov at spise rå gulerødder, men jeg er nok også lidt hys lige med det (vi har alle vores issues, ikke ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville jeg heller ikke gøre så tidligt. Der sker enormt meget med mundmotorikken i tilvænningen til skemad og Samuel var da et godt stykke tid om at lære at styre små stykker mad inde i munden. Han får ikke rå æble, gulerod eller agurk, det tør jeg stadig ikke give ham, han er 11 mdr. Efter det med ham drengen, der blev kvalt i vuggestuen, tør jeg da slet ikke give ham den slags før han har kindtænder.

De der stofsutter kan man købe i Kære Børn. Jeg har ikke selv prøvet dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for alle jeres input... Tror vi bare starter med grød og tager den derfra... Tør bestemt ikke at give hende rå gulerod da jeg også har hørt den med kvælningsrisiko... Tror vi starter med grød smagsprøve i morgen, så det skal nok blive sjovt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej er jeg helt tosset, at jeg tænker at de godt kan få en gulerod? :blush :unsure

Vil godt lige understrege, at jeg ikke tænker en gulerod, som det er meningen at de skal gnave af, men sådan en stor en, der er så tyk, at de slet ikke kan få dem ind i munden, men hvor de bare kan "slikke" på den og prøve smagen af? Er det helt tosset? :unsure Jeg synes selv det var sådan en god idé (:blush) men vil da ikke gøre det, hvis det virkelig er så stor kvælningsfare. Jeg tænkte bare, at en stor en ville de ikke kunne bide stykker af, og så var der ingen fare? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej er jeg helt tosset, at jeg tænker at de godt kan få en gulerod? :blush :unsure

Vil godt lige understrege, at jeg ikke tænker en gulerod, som det er meningen at de skal gnave af, men sådan en stor en, der er så tyk, at de slet ikke kan få dem ind i munden, men hvor de bare kan "slikke" på den og prøve smagen af? Er det helt tosset? :unsure Jeg synes selv det var sådan en god idé (:blush) men vil da ikke gøre det, hvis det virkelig er så stor kvælningsfare. Jeg tænkte bare, at en stor en ville de ikke kunne bide stykker af, og så var der ingen fare? :unsure

Du er overhovedet ikke tosset og det er ikke en dum ide. De har godt af at få noget at gumle på og det kan sagtens være et stykke gulerod :) selvfølgelig skal man holde øje men det skal man altid ;)

Ronja var lidt over 6 mdr da vi gik i gang med rugbrød herhjemme og lidt over 7 mdr da hun smagte noget af vores mad. Hun gad ikke grød så derfor prøvede vi og det gled fint ned. Jeg ville nok ikke give ærter og majs så tidligt men da hun begyndte på rugbrød ville jeh sagtens turde. Nogen børn er parate og andre er ikke så det gælder om at kigge på ens barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej er jeg helt tosset, at jeg tænker at de godt kan få en gulerod? :blush :unsure

Vil godt lige understrege, at jeg ikke tænker en gulerod, som det er meningen at de skal gnave af, men sådan en stor en, der er så tyk, at de slet ikke kan få dem ind i munden, men hvor de bare kan "slikke" på den og prøve smagen af? Er det helt tosset? :unsure Jeg synes selv det var sådan en god idé (:blush) men vil da ikke gøre det, hvis det virkelig er så stor kvælningsfare. Jeg tænkte bare, at en stor en ville de ikke kunne bide stykker af, og så var der ingen fare? :unsure

Præcis! De skal være så store, at de ikke kan gnave den i stykker - og det kan de altså ikke! Anna har også fået en frisk dansk gulerod, der lige var kogt ganske lidt, så den var helt sød. Den gik stadig ikke i stykker, men var lidt sværere at holde på :D

Anna elsker agurk og det er virkelig rart for dem, at have noget helt koldt at gumle på, når gummerne klør!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay det lyder godt at jeg ikke er helt skør :D :blush Men der er jo også et pænt stykke tid til at det er aktuelt for mig, og jeg regner da også med at snakke med SP og jer mens der sker noget på den front :lovebk

Hahah, kan lige forestille mig Anna sidde og "svubbe rundt" med sådan en halvkogt gulerod :yiepie :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay det lyder godt at jeg ikke er helt skør :D :blush Men der er jo også et pænt stykke tid til at det er aktuelt for mig, og jeg regner da også med at snakke med SP og jer mens der sker noget på den front :lovebk

Hahah, kan lige forestille mig Anna sidde og "svubbe rundt" med sådan en halvkogt gulerod :yiepie :biglove

:biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:biglove

Hvor er hun bare skøn!!! :biglove :biglove :biglove

Og hun ser bestemt ud til at være tilfreds med at sidde med den gulerod, selvom den er lidt svær at holde på :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER