mino

At vælge nf scanning fra

16 indlæg i dette emne

Nu der køre en tråd om vaccinationer så kommer jeg til at tænke på om der er nogle herinde der har valgt nf og md fra ??? For os har der ikke været nogen tvivl om at vi vil have de scanninger vi kan få og vi er også enige om at hvis nf viser forhøjet risiko for sygdomme som ds så skal det selvfølgelig undersøges nærmere og hvis det viser sig at vores barn har en alvorlig sygdom så vil vi vælge og få barnet fjernet.... Der med ikke sagt at børn med foreksempel ds ikke skal have en chance i livet men vi er ikke gearet til de udfordringer dette ville give vi er så heldigvis også enige om at hvis vi skulle få et barn med en alvorlig sygdom selvom nf og md ikke viser noget ja så kæmper man jo SELVFØLGELIG for det barn lyder måske mærkeligt men håber i forstår hva jeg mener ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ved første graviditet fravalgte vi NF..... Af den simple årsag at det ikke ville gøre nogen forskel om baby fejlede noget. :) Her anden gang valgte vi dog at få NF, og det var fordi jeg gerne ville vide det så tidligt som muligt, hvis der var noget galt..... Jeg brugte for meget energi på at tjekke Marlon for tegn på DS og den slags i starten.... Og ville gerne have den ro en NF scanning kunne give.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Personligt tror jeg ikke på, at der er nogen risiko ved at få scannet sit barn (hvilket såvidt jeg har forstået har været den primære grund til at fravælge vaccinationer - altså risiko for skade), så uanset hvad min holdning var til et ds-barn, så ville jeg vælge scanningen bare for fornøjelsen af at se babyen :loveshower Jeg tror også, at scanningen er med til at jeg har det psykisk bedre i graviditeten (fordi jeg får bekræftet at bebsen har det godt), hvilket vel kun kan være godt :)

Men hvis man nu VED med sig selv, at man vil have barnet uanset om det har ds eller andet, og samtidig tror på at scanningen kan skade, så kan jeg da godt forstå, hvis man dropper scanningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De papire jeg fik sammen med tiden til nf der stod der at man kunne fravælge nf og md hvis man ville at naturen skulle gå sin egen gang jeg tænker også bare at der må da vel ikke være mange mennesker der fra vælge en mulighed for at kigge ind til bebsen uanset hva man så vil gøre alt efter hva resultatet er ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var slet ikke i tvivl om, at vi ville sige ja til alle de scanninger vi kunne få, som jo normalvis desværre kun er to stk. Vi var også allerede enige om inden, at hvis vores baby skulle vise sig at have en alvorlig sygdom ville vi vælge at få barnet fjernet, for dets eget skyld og vores. Men indtil nu er hun i hvert fald blevet vurderet sund og rask med lav risiko til NF scanning, så nu venter vi på at komme til MD scanning d. 26/7.

Uanset om man vil få et eventuelt handicappet barn fjernet eller ej, så tænker jeg at det er da rart at vide hvor man står og hvad man skal forholde sig til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville altid sige ja - Om ikke andet, så bare for at se baby :7himmel

Og som Troldemor: Jeg ville have det bedst med at man var "forberedt" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget af grunden til vi valgte scanningen fra var at vi ikke var klar over dengang at man kunne få scanningen, uden at de undersøgte nakkefolden.....

Og grunden til vi ikke ville have nakkefolden undersøgt, var at den undersøgelse ikke er sikker, og vi kunne jo risikere at gå og frygte noget pga en høj risiko.... Og så få et helt rask barn. Og det virker lidt som en unødig ting at udsætte sig for.....

Det jeg så fandt ud af, var at frygten for kromosomfejl gennem min første graviditet fyldte så meget for mig, at jeg var villig til at tage risikoen ved et dårligt NF tal denne gang..... For at have mulighed for at få ro på ved at få en lav risiko.....

Heldigvis fik vi meget lav risiko :)

Ej, jeg ved ikke om jeg fik det forklaret det ordentligt, er vist lidt træt :rolleyes Men ellers kan jeg prøve at uddybe igen..... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget af grunden til vi valgte scanningen fra var at vi ikke var klar over dengang at man kunne få scanningen, uden at de undersøgte nakkefolden.....

Og grunden til vi ikke ville have nakkefolden undersøgt, var at den undersøgelse ikke er sikker, og vi kunne jo risikere at gå og frygte noget pga en høj risiko.... Og så få et helt rask barn. Og det virker lidt som en unødig ting at udsætte sig for.....

Det jeg så fandt ud af, var at frygten for kromosomfejl gennem min første graviditet fyldte så meget for mig, at jeg var villig til at tage risikoen ved et dårligt NF tal denne gang..... For at have mulighed for at få ro på ved at få en lav risiko.....

Heldigvis fik vi meget lav risiko :)

Ej, jeg ved ikke om jeg fik det forklaret det ordentligt, er vist lidt træt :rolleyes Men ellers kan jeg prøve at uddybe igen..... ;)

Jeg synes det giver god mening :kram2 (uden dermed at sige at jeg personligt ville vælge det samme - men det er jo noget andet)

Hvis man har valgt, at man vil have sit barn uanset om det har DS er ej, så kan jeg godt se noget "fornuft" (eller hvad man nu vil kalde det) i at skåne sig selv for risikoen for den forskrækkelse og angst, det nok ville medføre for de fleste at få et skidt risikotal.

Jeg ville f.eks. selv blive MEGET nervøs, hvis jeg fik 1:20, men 1:20 er jo stadig ok gode odds for et fuldstændigt sundt barn, så hvis jeg vidste med mig selv, at jeg ville have barnet uanset hvad, og ikke ville få moderkagebiopsi med tilhørenede abortrisiko, så synes jeg det giver mening at man helst "aldrig ville have hørt" det der 1:20 (eller hvad det nu rent hypotetisk var)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det giver god mening :kram2 (uden dermed at sige at jeg personligt ville vælge det samme - men det er jo noget andet)

Hvis man har valgt, at man vil have sit barn uanset om det har DS er ej, så kan jeg godt se noget "fornuft" (eller hvad man nu vil kalde det) i at skåne sig selv for risikoen for den forskrækkelse og angst, det nok ville medføre for de fleste at få et skidt risikotal.

Jeg ville f.eks. selv blive MEGET nervøs, hvis jeg fik 1:20, men 1:20 er jo stadig ok gode odds for et fuldstændigt sundt barn, så hvis jeg vidste med mig selv, at jeg ville have barnet uanset hvad, og ikke ville få moderkagebiopsi med tilhørenede abortrisiko, så synes jeg det giver mening at man helst "aldrig ville have hørt" det der 1:20 (eller hvad det nu rent hypotetisk var)

Præcis!! :tak for den gode formulering :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcis!! :tak for den gode formulering :kiss

Selv tak :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ville til en hver tid vælge scanningen til - simpelthen for at vide hvad der måske venter forude for os - vi ville på den måde have rigtig mange muligheder for at undersøge eventuelle sygdomme og finde ud af om vi kunne magte det - det er jo ikke KUN DS der bliver testet for.

Abort risikoen ved moderkage biopsi og fostervandsprøver er efterhånden så lille fordi lægerne er blevet bedre og bliver bedre med tiden men man vil selvfølgelig altid være nervøs.

Vi har den ekstra lille hage på det hele at der er arvelig sygdom i min svigerfamilie - ikke noget dødeligt hvis det bliver opdaget, og ikke noget der forringer livskvaliteten synderligt, men stadig noget vi ser en fordel i at opdage tidligt! ved NF var fosteret for lille, og MD viste ikke tegn på det, men det kan også være det først udvikles sent - manden skal være bærer af det hvis vores børn skal have det, men han kan først blive frikendt for det nu hvor han nærmer sig de 30 og han skal ind og have taget prøver på Fredag :goodluck så det har været vigtig for os at VIDE hvad vi har at forholde os til!!!

Et barn med svære handicaps ville vi også vælge at få fjernet (jeg har set svært handicappede igennem mit arbejde, og det er HÅRDT virkelig HÅRDT fr de pårørende, ikke bare at barnet har det svært, har ondt eller har lav livskvalitet, men også frygt for at miste, at kæmpe med/mod systemet, den kærlighed man har til barnet bliver ikke nødvendigvis gengældt osv osv osv)- det ville være vores livs sværeste beslutning, og jeg er ikke HELT sikker på jeg kunne gennemføre det hvis det blev aktuelt - MEN det vil være min umiddelbare tanke at vi ikke er gearet til et liv med et barn der har brug for så meget mere end et barn uden handicaps. Men man kan stadig få et barn med svære handicaps trods scanningerne så man er aldrig home free - hvis det skete ville vi jo stå i en situation hvor man skal have det bedste ud af det - og det ville vi forsøge!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge rådede mig til at få taget ALLE undersøgelser! Så det har jeg sagt ja tak til. Men overvejede faktisk meget om vi skulle takke nej til nf...

Vi er enige om at uanset hvad der skulle være med babyen, skal den have chancen og den gave, som livet er! Så den eneste grund til at vi har sagt ja er for forberedelsens skyld, så vi er klar på hvad der vil møde os til februar.

Vi har ønsket dette så længe, så jeg ville ikke kunne sortere et liv fra, bare fordi det bliver et liv med udfordringer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved min forhåbentlig næste graviditet skal jeg have alle de skanninger og mere til.

Og hvis det viser sig at være et barn som vil være så handikappet som Astrid var, vilevi få det fjernet. Medmindre det bliver opdaget så sent.

Vores familie kan ikke bære et så handikappet barn igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi snakkede om at vælge NF fra, fordi at for os er abort ikke en mulighed..... men vi valgte den alligevel, for at få et kik derind, og får at være forberedt hvis der skulle være noget... Vi fik en fin risikovurdering... og MD Scanning var vi også til, også uden bemærkninger....

Det var først da jeg havde set baby, til NF at det gik op for mig at jeg virklig var gravid... så det var også med til at gøre mig opmærksom på at jeg altså var ved at gro en baby... loveshower.gif og til MD var det bare rart at se baby igen...balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg ventede Freja var der kun tilbud om Md skanning. På trods af at de skannede hendes ansigt tæt på, kunne de ikke se læbespalten.

Derfor tog jeg imod både nf og md samt fik selv en 3d med Liva.

Jeg ville gerne vide om hun også havde det, så jeg kunne være forberedt.

Denne gang tager jeg også imod alle de skanninger de tilbyder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har slet ikke overveje at vælge NF fra. I min verden er det slet ikke en mulighed at vælge barnet fra, pga. en dårlig risikovurdering ved NF. For mig er NF egentlig bare til for at forberede forældre på hvad de har i vente. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER