Girl Next Door

Hvor megete gik i på kompromis

22 indlæg i dette emne

(da i købte hus?)

Som nogen af jeg måske har læst i min tråd, så er vi ikke så glade for hvor vi bor lige nu. Så vi har været i banken og snakket lånebevis. Hvilket vi har fået. Dog kan vi (selvfølgelig) ikke låne uanede mængder penge, så vi skal jo gøre lidt op med hvad vi ønsker os. Men jeg synes det er svært!!

Hvor vil vi bo? Antal værelser? Skal man tage højde for hvor andre "ønsker" man skal bo? Er less is more også gældende ved huskøb?

Det eneste vi er kommet frem til er minimum 4 værelser, gerne en stor garage eller noget disponibelt rum hvor L kan have træningsudstyr. Have, rigtig gerne med gamle gode frugttræer (dette er kun drømmesenareie)

Vi vil gerne have minimum 130 kvm (det vi har nu), ikke ud til trafikeret vej og gerne med offentlig transport i nærheden.

Altså vil vi gerne have alt for ingen penge ;)

Hvor meget måtte i gå på kompromis da i købte hus? Var det drømmehuset ved første øjekast? Valgte i noget der var godt nok til det i havde råd til? Kom gerne med råd vejledning og jeres erfaring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har boet i vores hus i snart 2 år. Jeg tror, kompromiset blev, at det blev lidt længere fra København, end jeg havde håbet (ca. 30 km.) Men jeg synes, vi har fået enormt meget hus for de penge, vi havde. Vi sidder ok i det - selvfølgelig har vi slet ikke så mange penge til rådighed, som da vi boede 2 mennesker i min lille lejlighed til 3000 om måneden. Og det der med afstanden.. Ja, jeg ved sgu ikke hvor stort et problem de sidste 10 km i virkeligheden er - men jeg ville ikke have det godt med at bo længere væk.

Vi kiggede på sådan noget som offentlig transport, indkøbsmuligheder og skole. Min veninde gav mig et godt råd. Find den ene ting hver i sær, som I IKKE vil gå på kompromis med. Den ene ting I bare ikke vil undvære. I hendes tilfælde var det absolut ingen trafikstøj og hendes mand ville have meget plads. OK - hvis det er kriterierne, så skal man altså et godt stykke væk fra byen. Nogle andre venner kunne ikke leve med ikke at bo i centrum af Kbh - ok fint, jamen så er pladsen måske lidt mindre vigtig. Osv. Jeg synes faktisk, det var et rigtig godt råd, for der er pludselig en masse ting, som så giver sig selv. Og man får bare ikke en patriciervilla med havudsigt på Rådhuspladsen til 1,5 mill. Det eksisterer ikke, så jo, man kommer til at gå på kompromis.

Og hvad andre ønsker? Det har "andre" overhovedet ingen ret til at have en holdning til - og det er flabet overhovedet at forsøge. I min verden i hvert fald. Med mindre den ting DU ikke vil gå på kompromis med, er at bo i en anden by end dine forældre f.eks.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har vi ikke købt hus..

Men jeg tror en vigtig ting også er MULIGHEDERNE..

Altså.. Hvad har huset nu - og hvilke drømme/muligheder kan det opfylde..

Fx hvis der er gammelt køkken og bad.. Så kan man få et større hus - men skal måske leve 5 år med et grimt køkken... Men man FÅR engang sit "drømmekøkken"..

Så tror også det er med at gøre op med sig selv hvilke ting man VIL have nu - og hvilke ting man kan få i fremtiden :)

Fx SKAL der være mulighed for et badekar, når jeg engang køber hus :7himmel

Udover det, skal man også gøre op med sig selv hvor længe man har planer om at bo der: Altså, hvis ens plan er at det er "begynderhuset", så er det måske ikke 4 børneværelser der er relevant NU osv.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores råd nede på job er at man skal lave en top ti liste over de krav man har til huset i prioriteret rækkefølge med pris øverst. Ellers i den rækkefølge som er vigtigst. Og jeg kan jo se, at I er godt i gang med overvejelserne og er realistiske, med I ikke kan få alt. Det er sjældent at man ikke går på kompromis på den ene eller anden måde.

For mig ville det vigtigste være beliggenhed, altså den lukkede vej og antal rum i huset. Så kan man efterhånden som man får pengene til det få nyt køkken, bad, vinduer mv...

Vi har været så heldige at vi købte et meget velholdt hus for 5 år siden. Det eneste jeg syntes vi manglede var 1 værelse. Der er kun 2 ud over soveværelse. Men nu har vi begge fast indtægt med forholdsvis sikre job og har pengene til at bygge til, renovere bryggers, nyt tag mv... Så nu får vi vores drømmehus efter 5 år...

Forresten er det hus det eneste vi har kigget på og vi var solgte... De stod og ville flytte til Kbh og vi var klar når de sagde at nu havde de styr på job og lejlighed. Nemt for dem de vidste at huset var solgt såsnart de havde styr på tingene derovre og vi boede til leje, så intet hastede... Og så fik vi den til en god pris, da vi handlede uden om ejendomsmægler og de sparede derved penge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ps. :goodluck Med at finde drømmeboligen. Har jo lidt forstand på det (arbejder som sekretær ved en mægler) så sig til hvis der er noget jeg kan hjælpe med.

Og et godt råd. Vær opmærksom på varmeforbruget. I det område hvor vi bor er der virkelig meget forskel på prisen på naturgas og fjernvarme. Hvor er jeg lykkelig over vi har naturgas :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 værelser er også fordi at der SKAL være et værelse til L's datter, et værelse til kommende baby, et soveværelse til os og et værelse til mine sy ting :) Så for mig SKAL vi have minimum 4 værelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fået vores drømmehus - i hvert fald på den lange bane :rolleyes

Vi har købt mulighederne; perfekt beliggenhed og god størrelse, men det trængte til en kærlig hånd. Vi kastede 300.000 kr. i med det samme, så det blev 'beboeligt' og så skal der med tiden laves nyt køkken, ekstra værelse, renoveres kælder, skiftes tag, bygges carport osv...

Vores kriterier var beliggenhed (Virum/Lyngby/Bagsværd), størrelse (evt. mulighed for udvidelse), tæt på s-tog, min. stue+2 vær, kælder, brændeovn (eller mulighed for at indsætte en, som vi gjorde) og en have (ikke for stor).

Vi var så ualmindeligt heldige, at alting faldt i hak på rette tid på rette sted, så vi fik vores drømmehus. Vi havde som udgangspunkt sagt, at vi ikke ville renovere noget for vi er ikke handy-folk, men vi måtte hurtigt erkende, at så havde vi ikke råd til noget i det område. Så vi måtte gå på kompromis og købe noget der trængte til håndværkere og så selv stå for at få at hyre entreprenør og få det sat i stand. Og det fik jo fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror man kan sige vi gik på kompromis med to ting.

Det ene var at vi helst havde haft tre værelser ovenpå i stedet for de to vi har nu. Men nu det har vist sig at vi har sværere ved at få børn end vi havde regnet med da vi købte, er jeg egentligt glad for der ikke er flere værelser som bare "venter".

Det andet var at vi skulle gøre stort set alt selv. Optimalt ville vi jo have det indflytningsklart - men endte med et renoveringsprojekt, for til gengæld at få tingene som vi ville have det.

Så alt i alt synes vi ikke der er nogle kompromisser tilbage - jo måske at huset ikke ligger helt ned til havet ;) men ellers er vi meget glad for beliggenheden - vej næsten uden trafik, tæt på skov og by.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det er ikke vores drømmehus vi har købt - for det havde vi absolut ikke råd til :) Vi valgte at prioritere den by vi gerne vil bo i, stille parcelhus-kvarter og antallet af værelser og m2. Det var vigtigt for især mig at købe hus - og at vi ikke skulle købe et hus og så flytte igen om få år.

Vi har købt i den by vi vil bo i, vi har 146 m2 og soveværelse + 3 værelser.

Vi ville gerne have haft et nyt hus i et parcelhus-kvarter med mange børn på vejen - men vi har ikke råd til et nyt hus og her i byen var der ingen huse inden for vores økonomiske ramme i de parcelhus-kvarterer med mange børn, så vi bor i stedet på en gade med hovedsagligt guldbrudepar :) - men, heldigvis er byen ikke så stor så børnene skal ikke være mere end 7-8 år før de sagtens selv kan cykle rundt til kammeraterne og indtil da har vi ikke noget problem med at køre dem. Vi valgte så en bundsolid murermester-villa, hvor der er rigtig gode muligheder for at ombygge og modernisere. Vi kan sagtens bo i det som det er nu, men der er ikke noget som helst lækkert over huset - men, vi håber at det om et par år vil være realistisk at smide 400.000,- kr. i en stor ombygning - så det har vi accepteret at vente på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi købte et billigt nedlagt landsted hvor selve huset, mangler nogle værelser, og et ekstra badeværelse.... dette har vi god mulighed for at bygge til, i en eksisterende staldbygning...

Vi har bevist valgt at bosætte os på landet, da vi elsker freden, og at vi ikke forstyrrer nogen når vi sidder på teressen med musik, til langt ud på aftenen.. whistling.gif

Vi måtte gå på kompromis med haven, som da vi købte det, lignede et millitært træningsområde.. lol_hitting.gif vi har fået det jævnet og anlagt græs, og til det store stykke bag stalden, har vi 2 geder gående, de kan slet ikke følge med så ukrudt vokser rigtig meget deromme... men det ser man ikke

udefra vejen,..

og der er bjørneklo i haven, som vi jo har pligt til at bekæmpe, og det gør vi selvfølgelig, for de er jo hammer giftige... så haven var nok det vi gik på kompromis med.. for vi havde bestemt at spare penge i første omgang og købe et hus der trængte til at blive sat lidt i stand, og hvor der skulle udvides med tiden... smile.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det handler jo nok om, hvor i vil bo. For placeringen er nok en af punkterne som afgøre prisen. Vores hus ville havde kostet i hvertfald 400000 mere, hvis det havde ligget i Hammel 7 km fra, hvor vi bor.

Vi prioterede, at der skulle være plads til familieforøgelse, og det på alle punkter - børneværelse, børnehave, skole, indkøbsmuligheder og så busforbindelser.

Jeg tænker, at der, hvor i skal/kan gå på kompromi er med haven.Frugttræer kan man selv plante, ja der kommer så ikke frugt de første par år, men de kommer :)

Men det er bare med at holde øje med salgsannoncerne, og forelsk jer. Vi endte med det første hus, som vi så på. Jeg var forelsket, og kunne ikke leve andre steder end her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, at der, hvor i skal/kan gå på kompromi er med haven.Frugttræer kan man selv plante, ja der kommer så ikke frugt de første par år, men de kommer :)

Men det er bare med at holde øje med salgsannoncerne, og forelsk jer. Vi endte med det første hus, som vi så på. Jeg var forelsket, og kunne ikke leve andre steder end her :)

Der er man jo så forskellige, for en af de ting vi var virkeligt glade for vi IKKE gik på kompromis med, er vores have. Det er så dejligt at have en sydvendt, lukket have, hvor både hæk og frugttræer allerede er høje og der kommer masser af frugt hvert år. Det lille blommetræ vi selv plantede sidste år, er jo ikke i nærheden af at være ligeså hyggelig som vores gamle æbletræer, også selvom der dog ser ud til at komme blommer i år.

Men vi var også ude og se 20 huse tror jeg, før vi fandt et vi kunne lide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er man jo så forskellige, for en af de ting vi var virkeligt glade for vi IKKE gik på kompromis med, er vores have. Det er så dejligt at have en sydvendt, lukket have, hvor både hæk og frugttræer allerede er høje og der kommer masser af frugt hvert år. Det lille blommetræ vi selv plantede sidste år, er jo ikke i nærheden af at være ligeså hyggelig som vores gamle æbletræer, også selvom der dog ser ud til at komme blommer i år.

Men vi var også ude og se 20 huse tror jeg, før vi fandt et vi kunne lide.

nej jeg ved godt at have kan være vigtigt for nogen, men når de nu har behov for de værelser, som de har brug for, og er nød til at skal gå på kompromi, så ville haven jo nok være der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en update.

Vi har været ude at kigge 2 huse i alt indtil videre, samt kigget hele internettet igennem for emner. Det første havde drømmehaven, samt masser af plads, men der lugtede af fugt så snart vi kom ind, samt HELE overetagen skulle rives ned og bygges op igen. Plus næsten alle K3'ere og K2'ere var anmærkninger på EL <_< Vi kørte derfra med følelsen af at det i hvert fald ikke var der vi skulle bo.

Vi har så kigget videre, og er faldet lidt for et andet hus, og det har faktisk næsten alt hvad vi gerne vil have i et hus :glad

-En dejlig have - dog kunne den godt have været lidt større ;)

-Er i et plan

-Har det ønskede antal værelser

-Ligger et sted der kører busser

-Ligger på en rolig vej

-Er til at købe for penge

Vi kommer til at gå på kompromis med:

-Det ligger lidt længere væk end hvad vi ønsker

-Der er ikke så meget skur/udbygning/garage med som vi ønsker

-Der er ikke store gamle frugttræer i haven ;)

Så alt i alt er mange af vores ønsker indfriet i dette hus. Vi har lige modtaget tilstandsrapport og den ser okay ud, og på søndag tager vi ud og kigger det for anden gang. Ser alt stadig lovende ud, afgiver vi nok et bud! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, det lyder spændende! :glad

Må vi se? :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh, det lyder spændende! :glad

Må vi se? :whistling

Det kan du da tro :)

KLIKKELIK

Der skal laves en del, men overordnet ser det fint ud, og man kan flytte ind og ordne det hen ad vejen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det ser da fint ud. Med lidt maling i køkkenet, så skal det nok blive godt :)

Jeg tænker frugtræer, dem skal i jo bare have plantet, når i får huset ( medmindre det er vinter) så går der ikke så mange år, før i kan høste...

Skur/garage, jamen der kan i jo med tiden selv bygge det, som i ønsker. Der er i det mindste mulighed for, at i kan parkere en bil under halvtag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det ser ud til at være en fin villa med gode muligheder i og en rigtig god pris endda... Så held og lykke med det da ;)

Vi har som alle andre også en række kriterier

Self. pris og størrelse og ikke mindst beliggenhed er nogle af dem der er vigtige for os.

Derudover ønsker manden en stor garage/værksted med mulighed for at have en lift til at kunne lave biler...

Jeg ønsker mig at der er soveværelse + 3 ekstra rum, tror dog måske vi ender med kun 2 ekstra rum pga. det er ret dyrt i de områder vi kigger ;)

Helst ikke for meget have, men gerne lidt så vores børn i fremtiden kan spille bold etc.

Ser hellere at der er gode terrasser rundt om hele huset :D

Tror det var det jeg lige kan komme i tanke om nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan du da tro :)

KLIKKELIK

Der skal laves en del, men overordnet ser det fint ud, og man kan flytte ind og ordne det hen ad vejen :)

Det ser da fint ud! På ingen måde min indretningsstil, men det skal man jo kunne se ud over ;)

Det er spændende, om det er Jeres hus! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det ser da fint ud. Med lidt maling i køkkenet, så skal det nok blive godt :)

Jeg tænker frugtræer, dem skal i jo bare have plantet, når i får huset ( medmindre det er vinter) så går der ikke så mange år, før i kan høste...

Skur/garage, jamen der kan i jo med tiden selv bygge det, som i ønsker. Der er i det mindste mulighed for, at i kan parkere en bil under halvtag :)

Det er nemlig det jeg kan ;) Overvejer faktisk om det skal være ønsker til min 30 års, og måske til brylluppet :)

Og ja, køkkenet skal i hvert fald have en klat maling eller 2 ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det ser ud til at være en fin villa med gode muligheder i og en rigtig god pris endda... Så held og lykke med det da ;)

Vi har som alle andre også en række kriterier

Self. pris og størrelse og ikke mindst beliggenhed er nogle af dem der er vigtige for os.

Derudover ønsker manden en stor garage/værksted med mulighed for at have en lift til at kunne lave biler...

Jeg ønsker mig at der er soveværelse + 3 ekstra rum, tror dog måske vi ender med kun 2 ekstra rum pga. det er ret dyrt i de områder vi kigger ;)

Helst ikke for meget have, men gerne lidt så vores børn i fremtiden kan spille bold etc.

Ser hellere at der er gode terrasser rundt om hele huset :D

Tror det var det jeg lige kan komme i tanke om nu :)

Nu kan jeg ikke se hvor du kommer fra, men ja, prisen er ganske fin, men det er heller ikke i staden vi kigger ;)

Vi synes der er rigtig mange muligheder i det her hus. Der er ikke så meget spild plads, og jeg kan se hvordan det vil se ud med de forbedringer jeg på sigt kan ønske mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ser da fint ud! På ingen måde min indretningsstil, men det skal man jo kunne se ud over ;)

Det er spændende, om det er Jeres hus! :)

Det er også langt fra min stil, men hvis man ser bort fra det (og den hæslige stank af røg der var der :puke ) så er der rigtig mange muligheder i huset. Og haven er lige til at gå til. Hvilket jeg synes er fantastisk!

Glæder mig virkelig til at se det igen på søndag! :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER