Tumlepigen

Hvornår passer andre jeres syge børn?

8 indlæg i dette emne

(Har I "kriterier" for, hvor lidt eller meget syg barnet må være?)

Filippa fik feber i denne uge (på sin fødselsdag :() og skulle selvfølgelig blive hjemme fra vuggestue. Jeg havde tilfældigvis fri den dag, så der var ikke nogen "hvem skal blive hjemme"-diskussion den dag.

Det betød dog, at vi skulle finde ud af, hvad vi gjorde de(n) efterfølgende dag(e), hvis hun var syg igen. Og det synes jeg bare ikke var nemt! Vi har begge fuldtidsjob, som vi er glade for uden at være egentlige karrieremennesker. Der er ingen tvivl om, at Filippa kommer i første række, men vi kom til at tale om, hvornår vi ville bede bedsteforældrene om hjælp til at passe hende, når hun er syg? :unsure Ingen af os har job, hvor vi fx har så vigtige møder, at vi ikke kan blive hjemme, forstået som, at ingen bliver syge eller dør, hvis vi ikke er der, men det kan selvfølgelig være uhensigtsmæssigt eller irriterende for os selv eller kolleger, at man må tage barns sygedag.

Min holdning er i bund og grund, at hun er vores barn, og derfor må, skal og vil vi være der for hende. Ofte vil børn nok også gerne have mor eller far, når de er sløje. Men jeg er også pligtopfyldende overfor mit arbejde, og det betyder, at jeg nu og mange gange fremover vil befinde mig i dilemmaet med den dårlige samvittighed enten over for mit job eller min datter. Der vil helt sikkert komme situationer, hvor vi må gøre brug af bedsteforældrene, fordi hun fx er syg så mange dage, at vi ikke kan blive ved at blive væk fra jobbet. Jeg kan bare ikke finde ud af, hvilke kriterier (hvis man kan sige det sådan) vi skal have for, hvornår vi beder bedsteforældrene om hjælp? I denne situation havde hun feber på 38-38,6, men var ikke synderligt påvirket af det. Havde det så været fint at lade bedsteforældre passe? Når hun en gang får skoldkopper, vil jeg gerne, at vi selv er på de dage, hvor hun sikkert vil være ret skidt, men vi kan jo heller ikke blive hjemme alle dagene, hvis det tager 14 dage før hun er rask :huh

Hvornår får I jeres syge børn passet af andre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm.... Det er et godt spørgsmål.....

Indtil videre har vi aldrig fået Marlon passet af andre når han var syg, men nu går jeg jo også hjemme..... Jeg tror da at når jeg vender tilbage til mit arbejde, så vil vi i mange tilfælde benytte os af mormor og morfar når Marlon er syg (og lillebror self.) , for de er så meget sammen med ham at han er fuldstændig tryg ved dem.....

Hvis han ikke havde den slags tætte forhold til andre, ville vi nok selv passe ham så vidt muligt, og kun bede om hjælp hvis sygdommen strakte sig over mange dage....

Men er da også lidt nysgerrig på hvordan andre gør?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har passet min nevø da han havde skoldkopper, men han var også skidt i 14 dage og jeg gik hjemme alligevel, den ene dag skulle de til begravelse så jeg tog ud til dem og der var han godt nok slap, men det drejede sig om 3 timer så det var ikke så slemt, han lå bare på en madras og jeg fik 1 is i ham, den anden gang skulle min søster arbejde om eftermiddagen og der var han frisk nok til at komme hjem til mig så vi hyggede med dvd, saftevand og saltskruer.

Nogle omstændigheder kan jo gøre at man bliver nød til at bede om hjælp fx hvis sygdommen strækker sig over længere tid, et virkelig vigtigt møde eller en begravelse. Jeg syntes det er ok hvis barnet er trygt. Men som hovedregel så skal man selv gøre det hvis man kan, de flestes gange handler jo kun om et par enkelte dage og så kan man tage en dag hver, som arbejdsmarkedet tillader.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige, at som hovedregel tager min mand eller jeg altid selv barnets første sygedag når de er syge. Er de syge i flere dage er det så at vi prøver at hente lidt hjælp fra bedsteforældre.

Vores børn er store efterhånden, 10 og 7 år... så vi rammes ikke så hårdt som man oftere gør når de er helt små. Det gør det lidt nemmere at når de så er syge, så tager vi den selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis de bliver ringet hjem med feber, forsøger jeg som regel at få min tante til at hente (deres reservebedste), hvis ikke det passer ind i mit eller mandens job.

Er de syge dagen efter ved jeg, at min tante gerne tager dem, men ofte tager manden eller jeg den dag hjemme. Manden har 2 barn syg og jeg har mulighed for at tage helt op til 5 dage i træk (iflg. seneste overenskomst), men jeg tænker meget over, hvor mange og hvor ofte, der er en barn syg i min kalender. Heldigvis sker det ikke så tit, men hver gang har jeg lidt dårlig samvittighed overfor jobbet, selvom de aldrig har kommenteret det.

Jeg har mulighed for at arbejde hjemmefra og stiller mig til rådighed, i det omfang det passer med børnene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme passer farmor ofte vores børn når de er syge. Dvs hvis de er rigtige syge hvor de bare helst ligger og sover på sofaen, så er én af os hjemme. Så tager min svigermor dem f.eks dagen efter indtil de er mere friske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Isaac er aldrig blevet passet af andre under sygdom

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt efter hvor høj feber, og hvor sygt min bonussøn er/ eller junior bliver når det er, men de er for syge til at komme i børnehave/skole. Så er det i orden andre passer dem hvis vi ikke kan pga. arbejde eller hvis vi skal noget som begravelse eller lign. hvor det ikke ville være så smart at tage et sygt barn med.

Ellers ville jeg/vi passe selv når der opstår sygdom, og tage den hensyn til andre så vi ikke føre en dum smitte videre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER