Dinafanø

vægttab og graviditet

5 indlæg i dette emne

Jeg er overvægtig - og det er jeg jo ganske udmærket klar over.

Jeg fik tabt 17 kg før graviditeten og mangler stadig 25 - men har siden jeg var 9 haft et forstyrret forhold til mad - og under sidste graviditet var jeg normalvægtig i starten og slap for at blive vejet undervejs fordi det knækkede mig helt ...

Men - jeg vil meget gerne undgå at tage på under denne graviditet - eller faktisk var planen at tabe mig fortsat hvis jeg bare holdt min kostplan, som er sund og fornuftig. Dog har jeg måttet opgive den plan, da jeg bliver nødt til at spise Tuc-kiks og bastognekiks for at undgå at kaste op, fordi jeg de sidste fire uger har været SÅ dårlig og kastet op.

MEN - nu har jeg lige læst at man bestemt ikke må tabe sig under graviditeten pga at man ophober gift- og affaldsstoffer i fedtcellerne, som bliver frigivet ved vægttab, og det har baby ikke godt af :o :o

Har I hørt om det?? Det er helt nyt for mig, og lægen har ikke nævnt det for mig. Faktisk var jeg ved at bryde grædende sammen, fordi jeg følte mig som kriminel over at jeg havde taget mig den frihed at blive gravid som overvægtig...!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja, det kan være usundt at tabe sig, hvis man er gravid :) De fleste læger og jordemødre anbefaler at man som overvægtig bare ikke tager på :)

Så spis sundt, og dyrk motion - Det skader ikke :) Men ja, et direkte vægttab er ikke noget særlig mange bliver anbefaler...

Men det tror jeg også er utrolig svært for de fleste..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået følgende at vide

Spørgsmål:

Hej Birgit

Jeg er rimelig nygravid 4+1, hvis man regner fra sidste menstruations første dag. Jeg har igennem hele sommeren løbet og er egentlig kommet i OK form. Jeg har et BMI på 32, hvilket er en af grundene til at jeg har løbet... Derudover lavede jeg for tre uger siden en væsentlig ændring i min kost, idet jeg skar alt hvad der hedder slik og kage væk fra min dagligdag, så det eneste tidspunkt jeg spiser det på er ved fødselsdage eller andre særlige lejligheder. Jeg spiser sund morgenmad (A38 0,5% med hjemmelavet müsli bestående af havregryn, rosiner, mandler og lidt kokosflager) jeg spiser frokost (som regel en rugbrød eller en hjemmebagt grovbolle bagt på grahamsmel) aftensmaden er rimelig "normal" og meget varierende med ris, kartofler, pasta, salat med videre. men der er stort set altid grøntsager til. Derudover spiser jeg nogle mindre (2-4 om dagen alt efter om jeg bliver sulten - forsøger at tage den i opløbet) måltider bestående af frugt og grønt (fx banan, nektarin, gulerødder, tomater, agurk med videre.) og så knækbrød med en masse forskellige kerne som jeg selv har bagt. Derudover drikker jeg vand og skummetmælk til dagligt. Så jeg føler ikke at jeg på nogen måder sulter mig selv, men spiser sundt (mener jeg selv) med henblik på at smide nogle kilo....

Er det ok at fortsætte med det, nu jeg er gravid, og så håbe på, at min kost kan reducere min vægt lidt her i starten af graviditeten?

Svar:

Hold da op, det er da noget af en radikal ændring af spisevaner - det er altså meget flot og det lyder bestemt som om du får hvad du skal have. Det er rigtigt at du ikke må gå på decideret slankekur når du er gravid, men omlægning af kosten til sund og varieret er på ingen måde forbudt. Det vægttab du opnår sker på baggrund af sunde vaner og ikke "sultekure". Derfor er det helt iorden og meget fornuftigt af dig.

Du kan som udgangspunkt dyrke den form for motion du har dyrket inden du blev gravid - så længe kroppen kan holde til det uden at du får mange plukkeveer og/eller tyngdefornemmelse.

Jeg ønsker dig al tænkelig held og lykke med graviditeten

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes helt klart du skal ringe til din læge eller jordemoder og få råd...! De må vide det bedst... Du skal i hvert fald ikke være ked af det...;) knæk & bræk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg er jo overhovedet ikke ekspert, og som udgangspunkt er graviditen jo ikke tidspunktet at tabe sig, MEN, der er jo vildt mange som kaster op de første 3 måneder og ikke kan holde meget mad i sig, overvægtig eller ej, som så som konsekvensk taber sig lidt, og det kan jo ikke være at de så allesammen udsætter deres babyer for giftstoffer vel?? :blink tænker jeg i hvert fald. Men ja hør din læge og lad os vide hvad han sagde!! og held og lykke med graviditeten!! :gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER