LDM

rhesus negativ

11 indlæg i dette emne

Hej piger.

Så har jeg fået svar på min blodprøve, og baby er selvfølgelig rhesus positiv, altså modsat af mig. Det betyder at jeg skal ind og have en sprøjte med anti d, tror jeg nok. Er der andre her i gruppen der er rhesus negativ og venter positiv barn?

Jeg er lidt forvirret, min læge har slet ikke styr på hvad der skal ske, jeg fik at vide at jeg skulle have sprøjten ved min jordemoder ved næste besøg. Men i dag lå der et brev fra sygehuset som har booket tid til mig.. underligt..

Ved ikke helt hvad jeg vil med dette indlæg, måske halv brok, halv forvirring. Øv, glæder mig ikke til sprøjten, er hundeangst for nåle :(

Håber i alle får en dejlig weekend.

-line

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik svar på min blodprøve da jeg var ved jordemoder i sidste uge. Jeg venter også et Rhesus positivt barn og skulle derfor op og bestille tid til Anti-D sprøjten. Den fik jeg så i torsdags og skal have en til når lillebror er født.

Det var en jordemoder der gav mig sprøjten, men ikke hende jeg ellers går hos. Jeg skulle have den i en stor muskel, så enten i låret eller ballen. Jeg fik den i låret. I meget sjælne tilfælde kan Anti-D give en allergisk reaktion og derfor skulle jeg sidde i venteværelset i 20 min bagefter inden jeg måtte tage hjem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke fået besked om mit barns blodtype??? Bliver da lidt underlig til mode over det. ..... Skal til jordmoder næste uge, men hun har ikke taget blodprøver. Ihjhhhhhhjh!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke fået besked om mit barns blodtype??? Bliver da lidt underlig til mode over det. ..... Skal til jordmoder næste uge, men hun har ikke taget blodprøver. Ihjhhhhhhjh!

Er du også Rhesus negativ?

Det er kun vigtigt at kende barnets blodtype hvis moderen er Rhesus negativ.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blander mig lige fra august :-)

Først og fremmest vil jeg sige at det ikke er farligt at vente et rhesus positiv barn når du er rhesus negativ. Det hiver bare lidt flere ting at tænke over. Derudover er det først ved 2. barn der kan (med tryk på kan - som i sjældent) ske komplikationer.

Du vil få en tid hos en jordmoder som vil give dig vaccinen og lige efter fødslen vil du så få vaccine nr 2. Da du fik taget din blodprøve tidligere blev der tjekket for 2 ting. 1 - din babys blodtype og 2 - om du har antistoffer i blodet.

Hvis dit barn så er positivt får du vaccinen så du ikke danner antistoffer. Dette er primært vigtigt hvis man skal blive gravid igen da man så hvis man igen venter et positivt barn vil danne antistoffer mod dette og dermed med stor sandsynlighed vil afstøde fostret.

Så kort fortalt du får vaccine for ikke at danne antistoffer - primært i forhold til næste graviditet.

Håber ikke det er helt sort. Kl er mange og jeg er taget til fange :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også mig! Mit lægehus havde heller ikke helt tjek på den del af det, men jeg fik da taget mine blodprøver. Tre dage efter fik jeg så en mail, hvor der stod: vi har fået svarerne fra din blodprøve og den var normal." øhm tak så, men hva fa'en betyder det lige i denne sammenhæng? Så måtte jeg ringe, da de havde lægetid på Tlf og spørge, men jeg skulle slet ikke have haft den mail, hun fortalte at jordemoderen får svarerne og sørger for det med sprøjterne (så jeg ved heller ikke om det er hos hende eller på hospitalet). Dog kunne hun fortælle, at min Fister ER rhesus positiv, så so far so good. Jeg ved vel mere i morgen efter mit jordemoderbesøg.

Min læge - som jeg ellers er rigtigt glad for - har dog også fortalt, at der slet ikke er noget at være nervøs for. Det er bare vigtigt at få den anti-D ift at få barn nr. To, så jeg har snakket med manden om, at det er vigtigt at han også lige er opmærksom på det efter fødslen...det kuuuunne jo godt være jeg var lidt rundt på gulvet. :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay så er jeg mere rolig. Undrer mig bare over at have fået tid på sygehuset. Men skal lige ringe til dem i morgen, jeg har det ikke så godt med nåle, og er derfor nødt til lige at få alt på plads, så jeg kan føle mig tryg. Der står også i brevet at jeg skal observeres i 30 minutter efter jeg har fået sprøjten, og det er jo godt at vide de ikke bare sender en hjem uden at have tjek på det.

Var nemlig noget forvirret og utryg fordi jeg havde fået så mange forskelige beskeder fra min læge, først mente hun at jeg skulle ringe til hende og få svar og efterfølgende op til hende og stikkes. Så da jeg ringer får jeg at vide at jeg får svar ved min jordemoder, og at det er jordemoderen der skal stikke mig. Og i går ja der så et brev i postkassen fra sygehuset om at det er hos dem jeg skal stikkes. Så nu ringer jeg vil sygehuset for at være sikker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du også Rhesus negativ?

Det er kun vigtigt at kende barnets blodtype hvis moderen er Rhesus negativ.

Åhhh så er det derfor. Jeg var ikke klar over hvad min blodtype var, så jeg tjekkede lige på vandrejournalen, og jeg er Rhesus positiv. Blev lige unødvendigt bekymret.... :) det er nok ikke sidste gang jeg bliver det. Tak for info.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg også været hos jordemoderen og der fik jeg tid til Anti-D sprøjte på onsdag på hospitalet.

Så sådan hænger det åbentbart sammen her i København (Hvidovre Hospital). I øvrigt et godt besøg, hvor alt så fint ud. DEJLIGT at høre lille Fisters hjerte banke derudaf :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så op jeg blevet stukket i rumpen med anti d.føj det var ikke rart, men nu er det ovre, og jeg kan slappe af igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik også mit stik i morges. I låret, og det var stille og roligt. Ligesom at få en vaccine. Rart at DET er klaret:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER