Nitzen1987

At skrive sit barn op til daginstitution

10 indlæg i dette emne

Hmmm... Jeg har fået et brev om, at jeg kan holde forældreorlov frem til d. 25 april 2013... Jeg har 8 feriedage hos min a-kasse og de skal jo bruges inden d. 1. maj, så jeg overvejer lidt om jeg skal afkorte min orlov med 2 uger og så holde en uges ferie og giveto ugers orlov til manden? Min søster mener at manden har ret til 2 x 2 ugers betalt barsel hvis jeg afgiver noget af min? :unsure og min svigerinde siger, at de ekstra dage vi var på sygehuset med Maja i kan blive lagt til min orlov i den sidste ende (Hvis jeres barn kommer på sygehuset inden for de første 46 uger efter fødslen, kan I forlænge jeres orlov med perioden, hvor barnet er indlagt) Pyha jeg synes, der er mange ting man skal tage stilling til og undersøge... hvor lang en indkøringsperiode skal man regne med, når den lille starter i daginst.?

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Alt det med barsel har jeg ikke forstand på, og jeg tror også det afhænger af overenskomst, så måske skal din mand (eller du) høre sin fagforening? :)

Mht. indkøring, så ville jeg personligt sætte mindst en uge af og gerne to, men mit indtryk er, at mange børn er tilpas efter 3-4 dage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også det er fagforeningerne i skal have fat i.

Mht indkøring så kommer det meget an på barnet, nogle er følsomme og bruger lang tid, andre er helt klar efter 2 dage. Så det kan være meget svært at forudsige, men sæt en uge 14 dage af til det, det er bedre med en god indkøring i ro og mag end en stresset hvor det hele bare vælter for jer. Hvis hun har nemt ved det kan du bruge nogle formiddage på noget praktisk og så hente hende før eftermiddags luren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med hensyn til indkørsel i dp havde jeg 14 dage, da Isaac var 10 måneder. Det med orlov skal I have fat i jeres fagforeninger om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De dage du/i var indlagt hører ikke under den regel som din svigerinde snakker om. Det er kun hvis i bliver indlagt efter i er udskrevet efter fødslen og er kommet hjem. Fx hvis i bliver indlagt pga rs virus eller andet, fx som da jeg var indlagt med Freja fordi hun skulle opereres

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sæt 1 uge af til indkøring og 1 uge til standby, hvor du kan hente tidligt.

Altså 2 uger i alt ville jeg gøre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De dage du/i var indlagt hører ikke under den regel som din svigerinde snakker om. Det er kun hvis i bliver indlagt efter i er udskrevet efter fødslen og er kommet hjem. Fx hvis i bliver indlagt pga rs virus eller andet, fx som da jeg var indlagt med Freja fordi hun skulle opereres

Det er ikke korrekt.

Den tid jeg var indlagt med Silje blev lagt på barselsperioden i den anden ende - og vi havde IKKE været hjemme.

Forhør dig hos sygehuset - det er dem som skal lave det dokument som skal afleveres til kommunen, og dermed ved om jeres ekstra dage hører ind under den regel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke korrekt.

Den tid jeg var indlagt med Silje blev lagt på barselsperioden i den anden ende - og vi havde IKKE været hjemme.

Forhør dig hos sygehuset - det er dem som skal lave det dokument som skal afleveres til kommunen, og dermed ved om jeres ekstra dage hører ind under den regel.

Jeg fik automatisk en seddel fra kommunen om at min orlov var forlænget med de dage, vi var indlagt lige efter fødslen. Vi nåede heller ikke hjem - var indlagt 8 dage

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik automatisk en seddel fra kommunen om at min orlov var forlænget med de dage, vi var indlagt lige efter fødslen. Vi nåede heller ikke hjem - var indlagt 8 dage

Det er så fordi hospitalet har givet kommunen direkte besked - Det er desværre ikke altid de er SÅ effektive ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spurgte i vsen hvor lang indkøring de plejer og de sagde i gennemsnit 8-10 hverdage. Nogen er jo så hurtigere mens andre lidt langsommere. Jeg ville som min. sætte 2 uger af.

I brøndby var det muligt at ændre behovs dato så man stadig beholdte sin plads på ventelisten. Hvis det viser sig at din datter f.eks. er lidt følsom/sart kan det være en ide at ændre datoen og måske sætte 3-4 uger af i stedet. Det bliver nemmere og tydeligere for dig at se jo ældre hun bliver :)

Alt det andet skal i vist høre kommune, a-kasse og din mands arbejde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER