Barbamama

Naturlige æteriske olier

8 indlæg i dette emne

Jeg har lige købt mig en fødselsforberedelsesolie fra Weleda og fik oven i hatten også en strækmærkeolie.

Det er med sådan nogle æteriske olier... De skulle være naturlige og fra planter, og min mavefornemmelse siger mig, at de er sunde og gode for mig. Og så er det første produkt, jeg har købt i 9 måneder, der dufter :loveshower

Men ja, de dufter jo :unsure Og når jeg læser ingredienslisten, så står der også at der er parfume i. :unsure Naturlig og økologisk parfume, men sort på hvidt PARFUME. Og olierne er heller ikke svanemærkede eller deklareret i samarbejde med astma og allergiforbundet :unsure

Jeg er lidt i konflikt med mig selv mht. at bruge dem eller lade være. :unsure Jeg vil rigtig gerne tilføje min hud nogle sunde olier, men jeg vil helst ikke øge risikoen for allergi ved mit ufødte barn. :unsure Men er risikoen mon lige så stor, når det er økologiske og naturlige duftstoffer? Eller vil jeg bare gerne tro det, fordi jeg nyder duften? :badgirl

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal tro... Vil I andre søde piger ikke give nogle holdninger tilkende angående æteriske olier? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På alle produkter skal der lige meget om det er en naturlig duft olie eller syntetisk duft, stå parfume, aroma eller ligenede i, på INCI.

Jeg er selv meget hysterisk mht. kemi, men jeg vil hellere smøre mig selv og mit barn ind i æteriske olier end i tvivlsomme konserveringsmidler og andre kemiske stoffer :) Jeg brugte selv svangerskabs produkterne fra Weleda under min graviditet :)

Desuden må der gerne være nogle af parabenerne i AA og der er også fundet usikkere stoffer i Svanemærket produkter, ligesom at der gerne må være parfumestoffer i svanemærkede voksenprodukter dog ikke de mest allergifremkaldende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv ikke så hys med parfume. Jeg har skåret ned på det, her mens jeg gerne vil være gravid, men ikke væk. Jeg er temmelig hys med parabener. Jeg tror ikke, du kan regne med, at det er helt problemfrit at bruge parfumerede produkter, selvom de er øko. Men meget er jo en temperamentssag. Jeg tænker på, hvis du gerne vil tilføje din hud noget olie, simpelthen at bruge mandelolie f.eks. - eller oliven-olie ligefrem. Olivenolie bruger jeg nogle gange til ansigtet med lidt fint salt eller sukker i, til sådan en skrubbe-maske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis der står 100% æterisk olie på, så har jeg ladet mig fortælle at det burde være fjong! For de findes desværre i flere afskygninger af kvaliteter.. Men det er jo svært at finde ud af hvis det er iblandet andre produkter (som jeg lidt forstår at det er) Men uanset hvad så kan du vel skrive til weleda, -de har pligt til at svare dig!

Jeg brugte engang æteriske olier i vaskemaskinen, så tøjet kunne dufte, og undersøgte emnet lidt den gang, men det er snart en del år siden, så tingene kan jo godt se anderledes ud idag..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt (og jeg har desværre ikke nogen kilde på det) at nogle af de mest allergi fremkaldende parfumer er naturlige MEEEEEEN prøv lige at undersøge nettet for kilder... Jeg er nemlig ikke sikker.

(Men omvendt tænker jeg lidt at hvis du først begynder at bruge olien nu, så er risikoen for allergi hos babyen minimal, du har jo ikke så mange andre kemiske tilsætningsstoffer i dine produkter, men det må du gøre op med dig selv)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra videncenter for allergi: (link)

"Set fra et allergisynspunkt giver kosmetik, som indholder naturekstrakter, imidlertid ikke større beskyttelse end anden kosmetik.

Parfumeallergikere vil - uanset om det allergifremkaldende stof er et kemisk stof eller et naturekstrakt - have lige store allergiproblemer, hvis de bruger det."

"Der er ikke forskel på den allergifremkaldende effekt af disse stoffer, om man udsættes for den via naturlig kilde eller i syntetisk form"

Som jeg læser det, er der ingen ummidelbar forskel mellem om parfumen kommer fra kemi eller æteriske olier, set ud fra det synspunkt at man ønsker at begrænse risikoen for parfumeallergi hos de små poder.

At det er bedre på andre punkter ved jeg ikke noget om. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra videncenter for allergi: (link)

"Set fra et allergisynspunkt giver kosmetik, som indholder naturekstrakter, imidlertid ikke større beskyttelse end anden kosmetik.

Parfumeallergikere vil - uanset om det allergifremkaldende stof er et kemisk stof eller et naturekstrakt - have lige store allergiproblemer, hvis de bruger det."

"Der er ikke forskel på den allergifremkaldende effekt af disse stoffer, om man udsættes for den via naturlig kilde eller i syntetisk form"

Som jeg læser det, er der ingen ummidelbar forskel mellem om parfumen kommer fra kemi eller æteriske olier, set ud fra det synspunkt at man ønsker at begrænse risikoen for parfumeallergi hos de små poder.

At det er bedre på andre punkter ved jeg ikke noget om. :balloons

Æv...! <_< Det var sådan set også min mistanke, og synes den hjemmeside ser ret seriøs ud, så det kunne godt være dét jeg endte med at stole på. Selvom jeg synes det er piv-ærgerligt :rolleyes

Tror måske, at jeg fortsætter med fødselsforberedelsesolien sådan en lille bitte smule og så venter jeg med at bruge strækmærkeolien til efter fødslen. Måske. :unsure Ej, det kan også være, at jeg bare dropper dem begge <_< Må lige overveje...

Men tak for hjælpen i hvert fald, og også til jer andre i tråden! :lovebk :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER