ki schou

Børn og kønsroller

5 indlæg i dette emne

Leo er meget bevidst om at drenge er drenge og at piger er piger.

Jeg lagde første gange mærke til det omkring november sidste år, der var han så 2 år og 10 måneder.

Når vi sad og så i legetøjs kataloget, han var meget interesseret i alle bilerne og de vilde figurer.

Men når vi kom til dukkerne og de lyserøde sider bladrede han hurtigt forbi "det er for piger" sagde han :blink

Vi herhjemme har aldrig sagt til ham, at piger skal lege med dukker og at drenge skal lege med biler, men omvendt har vi heller aldrig købt en dukke til ham, han peger altid på bilerne og så får han det.

Når han fortæller hvem han har leget med i børnehaven er det altid drengene.

Hvis vi så siger "har du leget med Filippa" siger han "nej hun er en pige".

I går sad vi og skulle tegne med sådan nogle figurer. Leo tog den hjerteformede og sagde, at den skulle jeg bruge.

Jeg sagde hvorfor det og han svarede: "fordi du er en pige og piger elsker hjerter" :rolleyes - altså hvor får han det fra?

Jeg tænker det må være de større nede i børnehaven der snakker om det?

Oplever I også det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk skrevet en bachelor om kønsroller for nogle år siden :rolleyes

Og ja, den korte version er simpelthen at samfumdet sætter børnene i de kønsroller. Og man gør det ofte helt ubevidst..

Allerede med babyer - Lyserødt til piger og lyseblåt til drenge. Hvis nogen forældre går i mod det - så "retter" samfundet dem; "EJ du kan da ikke give ham lyserødt på"...

Det er helt sikkert nogle påvirkninger i børnehaven - Der skal jo bare være EN anden dreng der har sagt "Pigelus" - de lærer jo LYNhurtigt i den alder, og de kopier andres opførsel..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har faktisk skrevet en bachelor om kønsroller for nogle år siden :rolleyes

Og ja, den korte version er simpelthen at samfumdet sætter børnene i de kønsroller. Og man gør det ofte helt ubevidst..

Allerede med babyer - Lyserødt til piger og lyseblåt til drenge. Hvis nogen forældre går i mod det - så "retter" samfundet dem; "EJ du kan da ikke give ham lyserødt på"...

Det er helt sikkert nogle påvirkninger i børnehaven - Der skal jo bare være EN anden dreng der har sagt "Pigelus" - de lærer jo LYNhurtigt i den alder, og de kopier andres opførsel..

Det er noget der ligger så fast i os, at man gør det ubevidst som Myliona siger :)

Man bliver hurtigt rettet af folk, er min erfaring.

Kan huske at der var en far i Livas Dp som var rædsenslagen over at hans søn helst ville lege med barnevognen og dukkerne, for tænk hvis det betød at han var homoseksuel. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er simpelthen samfundets normer, som får os til at rette ind. Herhjemme går jeg meget op i at, han skal have lov til at prøve det hele - hvilket betyder han f.eks. har en dukke. Han får lov til at få neglelak på, han er med til at lave mad osv. Her er der ikke noget der er forbeholdt piger eller drenge og sådan er det heldigvis også i børnehaven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige med.. super emne at bringe op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER